Ακριβώς πριν από έναν χρόνο έγινε το σχεδόν αδιανόητο: Ήταν στις 20 Απριλίου του 2020 όταν η τιμή του μπρεντ κυριολεκτικά μηδένισε, η κορύφωση του πρώτου κύματος της πανδημίας έφερε ιστορικό κραχ στην παγκόσμια πετρελαϊκή αγορά και το αμερικανικό αργό έφθασε να υποχωρεί έως τα -40,32 δολάρια το βαρέλι. Οι τότε προβλέψεις των αναλυτών, με τη ζήτηση στη διεθνή αγορά μεταφορών να καταρρέει και τα αεροπλάνα καθηλωμένα στα αεροδρόμια ανά τον πλανήτη, έδειχναν απλώς «Αρμαγεδδώνα».
Όμως, δώδεκα μήνες μετά, η τιμή του αργού χτυπά το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Στις 8 Μαρτίου το μπρεντ ξεπέρασε τα 70 δολάρια το βαρέλι για πρώτη έπειτα από μια διετία, και χθες είχε επιστρέψει ξανά πάνω από τα 68 δολάρια, με την αγορά να δείχνει έτοιμη για το επόμενο μίνι ράλι.
«Όλα μοιάζουν σαν να βρισκόμαστε σε έναν διαφορετικό πλανήτη σε σχέση με πέρσι», ήταν το χαρακτηριστικό σχόλιο του αναλυτή της Commerzbank Κάρστεν Φριτς, o οποίος αποδίδει τη θεαματική ανάκαμψη του πετρελαίου, παρά τη συνεχιζόμενη ένταση της πανδημίας, κυρίως στην απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή του και να την διατηρήσει σε χαμηλά επίπεδα επί έναν χρόνο και πλέον.
Αρχικά, ο ΟΠΕΚ+ προχώρησε πέρσι σε μείωση της παραγωγής του κατά 9,7 βαρέλια ημερησίως – περικοπή που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ. Στη συνέχεια περιόρισε τη μείωση αυτή στα 7,7 βαρέλια, τον περασμένο Ιανουάριο την κατέβασε στα 7,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και πριν από έναν μήνα αποφάσισε να διατηρήσει τα επίπεδα αυτά παραγωγής, με μικρές επιμέρους εξαιρέσεις, τουλάχιστον έως τον Μάιο.
Συνολικά, πέραν των περικοπών στην παραγωγή, οι αναλυτές βλέπουν πίσω από την ανάκαμψη των τιμών του πετρελαίου δύο ακόμη παράγοντες – τα μεγάλα δημοσιονομικά πακέτα στήριξης και την επιτάχυνση των εμβολιασμών.
Προοπτικά, η εκτίμηση είναι ότι η αγορά παραμένει εύθραυστη και εξαρτάται πλήρως από την εξέλιξη της πανδημίας, ωστόσο τα έως τώρα μηνύματα δείχνουν σταθερή αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης.
Στην τελευταία του ανάλυση ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) εκτιμά ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται ότι θα αυξηθεί κατά 5,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2021 και θα ανέλθει στα 96,4 εκατ. βαρέλια καλύπτοντας περίπου το 60% του όγκου που χάθηκε το 2020.
Από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής