Χειρότερο επίλογο από το «κανόνι που βάρεσε» η Thomas Cook, δεν μπορούσαν να φανταστούν, για τη φετινή θερινή σεζόν, όσοι εμπλέκονται με τον τουρισμό στη χώρα μας.
Οι επιχειρηματίες παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις και προσπαθούν να εκτιμήσουν τις απώλειες.
Κρήτη: «Περιμένουμε το τσουνάμι»
Στην Κρήτη, βρίσκεται σε εξέλιξη επιχείρηση για την επιστροφή των περίπου 20.000 παραθεριστών που έχουν εγκλωβιστεί στο νησί, με συμβόλαια του μέχρι πρότινος βρετανικού κολοσσού.
Ο αερολιμενάρχης Ηρακλείου, Γιώργος Πλιάκας, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξήγησε ότι μόνο την τελευταία εβδομάδα αφίχθησαν περίπου 4.000 επισκέπτες, προσθέτοντας ότι ήδη σχεδιάζεται η διαδικασία επιστροφής των επισκεπτών, όχι νωρίτερα απ’ ό,τι είχαν προγραμματίσει, όταν έκλειναν τα πακέτα των διακοπών τους.
Έξι πτήσεις -όσες ήταν προγραμματισμένο να γίνουν- αναμένεται να πραγματοποιηθούν αύριο το βράδυ, από το αεροδρόμιο Ηρακλείου, προκειμένου να επιστρέψουν στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι τουρίστες που είχαν κλείσει τα πακέτα διακοπών τους με την Thomas Cook.
Όπως τόνισε ο αερολιμενάρχης του «Ν. Καζαντζάκης», η επιστροφή των τουριστών θα γίνει στις ημερομηνίες που ήταν έτσι κι αλλιώς καθορισμένες, ενώ οι αυριανές πτήσεις θα γίνουν, από άλλες εταιρείες, τις ίδιες ώρες. Η πρώτη πτήση αναχωρεί λίγο μετά τις εννέα το βράδυ και η τελευταία στη μία μετά τα μεσάνυχτα. «Είναι μια διαδικασία που σχεδιάζεται με λεπτομέρεια, προκειμένου να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα. Υπολογίζουμε ότι αύριο θα αναχωρήσουν περίπου 1.000 τουρίστες. Ήδη βρίσκονται στο Ηράκλειο και διαμορφώνουν το πρόγραμμα, στελέχη του ασφαλιστικού οργανισμού που θα καλύψει τους επιβάτες, αλλά και άτομα από το προξενείο. Νομίζω ότι όλα θα κυλήσουν ομαλά», δήλωσε ο κ. Πλιάκας.
Για την κατάρρευση ενός γίγαντα του τουρισμού έκανε λόγο στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος Τουριστικών Γραφείων και Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, Μιχάλης Βλατάκης. «Είναι ένας σεισμός 7 Ρίχτερ και αναμένουμε το “τσουνάμι”. Δεν είναι μόνο τα συμβόλαια όσων επισκεπτών ήρθαν και δεν θα καλυφθούν, είναι και αυτά που δεν θα υλοποιηθούν, καθώς όσοι είχαν κλείσει να έρθουν μέχρι τις 10 του Νοέμβρη, απλά δεν θα πραγματοποιήσουν το ταξίδι τους. Λέω ότι αναμένουμε και το “τσουνάμι”, καθώς δεν είναι δυνατόν να μην σκεφτόμαστε και τα συμβόλαια που έχουν ήδη κλειστεί για την επόμενη τουριστική σαιζόν. Σε αυτήν τη φάση, έχω την αίσθηση ότι όλα βρίσκονται στον αέρα», ανέφερε ο κ. Βλατάκης.
Ψυχραιμία συνέστησε στους ξενοδόχους ο γενικός γραμματέας του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Κρήτης, Αλέξανδρος Σωμαράς: «Πρέπει μέσα σε όλη αυτή την αγωνία, να υπάρξει ψυχραιμία για να διαφυλάξουμε τον τουρισμό μας. Ίσως κάποιοι ξενοδόχοι, υπό την πίεση που βιώνουν, ζητήσουν χρήματα από τουρίστες. Χρήματα όμως που μετά θα μπορούν να τα ζητήσουν από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Ό,τι γίνει, άποψη μου είναι ότι, θα πρέπει να είναι προϊόν σκέψης με μελλοντικό ορίζοντα και όχι περιστασιακά».
Σταδιακά θα πραγματοποιηθεί από το αεροδρόμιο Χανίων, ο «επαναπατρισμός» των ξένων τουριστών που βρίσκονται στο νησί, μέσω της εταιρείας Thomas Cook. Στα Χανιά και στο Ρέθυμνο οι πελάτες της εταιρείας εξυπηρετούνται από μεγάλα τουριστικά καταλύματα, αλλά και μικρότερα. Κατά πληροφορίες, οι τουρίστες που βρίσκονται εκεί, είναι ψύχραιμοι, δεδομένου ότι γνωρίζουν πως η επιστροφή τους είναι εξασφαλισμένη, καθώς και οι εναπομείνασες ημέρες των διακοπών τους.
Πηγές του Αεροδρομίου Χανίων, δήλωσαν στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι τα προγράμματα και οι πτήσεις των Γερμανών τουριστών – πελατών της εταιρείας εξυπηρετούνται κανονικά, ενώ για τους Βρετανούς τουρίστες αναμένεται ενημέρωση από την πρεσβεία της Μεγάλης Βρετανίας, για το πότε θα γίνει ο επαναπατρισμός τους. Ανάλογη ενημέρωση αναμένεται για τους Σκανδιναβούς τουρίστες, για τους οποίους έως και τις 5 Οκτωβρίου ήταν προγραμματισμένες από την Thomas Cook 41 πτήσεις.
Σύμφωνα με τον εντεταλμένο για θέματα τουρισμού περιφερειακό σύμβουλο Κρήτης Κυριάκο Κώτσογλου, «δεν υπάρχουν ασφαλή στοιχεία για το πόσοι είναι εγκλωβισμένοι αυτή τη στιγμή στο νησί». Όπως ανέφερε ο ίδιος, τις επόμενες ημέρες θα υπάρχει εικόνα για το ποια θα είναι η επίδραση των πληροτήτων για το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου, ενώ εμφανίστηκε ιδιαίτερα προβληματισμένος για τις εξελίξεις, τονίζοντας ότι τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι τρία: «τι κάνουμε τώρα, πώς θα αποσβεστεί η απώλεια μέχρι το τέλος της τουριστικής σεζόν και τι θα γίνει με τα συμβόλαια του 2020, αλλά και για τα επόμενα χρόνια». Και συνέχισε, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ: «ένα ακόμα ζήτημα που τίθεται, είναι πώς θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός το επόμενο χρονικό διάστημα».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης, υπολόγισε ότι τα χρήματα τα οποία θα χαθούν για όλο το νησί, είναι μεταξύ 80 και 100 εκατομμυρίων. Σε ό,τι αφορά το Ρέθυμνο, οι αρμόδιοι βρίσκονται στο στάδιο της συλλογής των υπολοίπων στις καρτέλες χρέωσης και των καταμετρήσεων του κόστους των γκρουπ και μία πρώτη εκτίμηση -όπως ανέφερε- είναι ότι για το Ρέθυμνο το πόσο αφορά γύρω στα 15 εκατομμύρια, τα οποία όμως θα πληρώσει ασφαλιστική εταιρεία ταξιδίων.
Η ίδια εταιρεία, όπως είπε ο κ. Τσακαλάκης, έχει αναλάβει την ομαλή διακίνηση των πελατών της Thomas Cook και θα ορίσει, σήμερα ή μέχρι αύριο, ποιος tour operator θα αναλάβει να επαναπατρίσει τους τουρίστες και να πληρωθούν βέβαια και οι υποχρεώσεις της εταιρείας. Ο κ. Τσακαλάκης εξήγησε πως οι αποζημιώσεις αφορούν στο διάστημα από τη μέρα που έκλεισε ο ταξιδιωτικός οργανισμός μέχρι και να ολοκληρωθούν τα τουριστικά πακέτα στο τέλος Οκτωβρίου, τα οποία τελικά θα συνεχιστούν και είναι εκείνα που έχουν ασφαλιστεί. Τα μη ασφαλισμένα τουριστικά πακέτα θα ακυρωθούν, κάτι που θα επηρεάσει όλη την Κρήτη.
Οι πελάτες, οι οποίοι θα πραγματοποιήσουν τα προγραμματισμένα τους ταξίδια για Κρήτη, μέσω των ασφαλισμένων τουριστικών πακέτων, θα βρεθούν και στο Ρέθυμνο και οι ιδιοκτήτες των ξενοδοχείων που θα διαμείνουν, θα πληρωθούν κανονικά.
Δυστυχώς όπως είπε ο πρόεδρος Ξενοδόχων Ρεθύμνου, οι ισολογισμοί της Thomas Cook θα κλείσουν μετά τις 30 Σεπτεμβρίου, οπότε οι ξενοδόχοι τα χρήματα, τα οποία θα πρέπει να λάβουν ως αποζημίωση για τα τουριστικά πακέτα, θα τα λάβουν πολύ αργότερα.
Λέσβος: Ανησυχία για τα χρέη
Περίπου 200 Άγγλοι τουρίστες που ήρθαν στη Λέσβο με την χρεοκοπημένη Thomas Cook, βρίσκονται σήμερα, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ένωσης τουριστικών, ταξιδιωτικών και ναυτικών πρακτόρων Λέσβου, Παναγιώτη Χατζηκυριάκο, στο νησί, αναμένοντες να τους γίνει γνωστό πώς θα επιστρέψουν στην πατρίδα τους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ένωσης, η χρεοκοπία της Thomas Cook «θα έχει σημαντικές επιπτώσεις τόσο στο ελληνικό όσο και στο λεσβιακό τουρισμό. Θα δημιουργήσει αρκετά προβλήματα στις λεσβιακές τουριστικές επιχειρήσεις που συνεργάζονταν με την Thomas Cook, διότι πλέον τίθεται θέμα, πώς θα πληρωθούν τουριστικά γραφεία και ξενοδοχεία, καθώς ο όμιλος δεν πλήρωνε παραδοσιακά άμεσα, οπότε αυτή τη στιγμή, κάθε ξενοδόχος και τουριστικός πράκτορας έχει οφειλόμενα τουλάχιστον δυο μηνών».
Όπως αναφέρει η Ένωση τουριστικών, ταξιδιωτικών και ναυτικών πρακτόρων Λέσβου, «από την πρώτη στιγμή, η μέριμνά μας είναι η διαδικασία επιστροφής των εγκλωβισμένων τουριστών. Δημιουργείται ένα τεράστιο κενό με τις πτήσεις από προορισμούς που έφερνε η Thomas Cook στη Λέσβο. Πρέπει να έχουμε όλοι υπόψιν μας ότι από εδώ και πέρα αλλάζει όλο το τουριστικό σκηνικό στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Θα υπάρξουν ανακατατάξεις σε όλη την τουριστική αγορά, υπάρχουν φόβοι ότι σε κάποιους προορισμούς ίσως να μην καλυφτεί το κενό της Thomas Cook. Πρέπει να γίνει από όλους κατανοητό ότι μέσα σε όλα τα προβλήματα που έχουμε στον Λεσβιακό Τουρισμό, προστίθεται και αυτό της Thomas Cook, οι τουριστικές επιχειρήσεις του νησιού μας χρειάζονται άμεση στήριξη, διότι αν δεν αντιδράσουμε άμεσα, από το 2020 και μετά, ίσως να έχουμε κραδασμούς στον Λεσβιακό Τουρισμό».
Ρόδος: Προτεραιότητα στον πελάτη
Σύσκεψη στη Ρόδο, στη διάρκεια της οποίας στάλθηκε το μήνυμα της συντονισμένης και ψύχραιμης διαχείρισης του προβλήματος που ανέκυψε με την αναστολή λειτουργίας του ταξιδιωτικού οργανισμού, έστειλαν ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, ο δήμαρχος Ρόδου Αντώνης Καμπουράκης και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου Μανώλης Μαρκόπουλος.
Προηγήθηκε συνάντηση στο γραφείο του περιφερειάρχη για την εκτίμηση της κατάστασης, στην οποία συμμετείχαν η υποπρόξενος της Μεγάλης Βρετανίας στη Ρόδο Ράνια Κοσιώρη, o αντιπεριφερειάρχης Δωδεκανήσου Χρήστος Ευστρατίου και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Ρόδου Κώστας Ταρασλιάς.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αυτήν την ώρα βρίσκονται στη Ρόδο 2.500 επισκέπτες και περίπου 1.600 στην Κω, που έχουν έρθει μέσω της Thomas Cook. Ειδικότερα για σήμερα, δεν υπήρχε καμία προγραμματισμένη πτήση αεροσκαφών της εταιρείας από τη Ρόδο. Όσον αφορά την Κω, για σήμερα είχαν προγραμματιστεί τρεις πτήσεις, οι επιβάτες των οποίων εξυπηρετούνται με πτήσεις άλλων εταιρειών και η επιχείρηση επιστροφής τους στην Αγγλία εξελίσσεται ομαλά.
Δυσάρεστη εξέλιξη χαρακτήρισε την αναστολή λειτουργίας της Thomas Cook Αγγλίας, ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος σε δηλώσεις μετά τη σύσκεψη και τόνισε: «Δική μας δέσμευση είναι ότι θα στείλουμε το μήνυμα μιας οργανωμένης ευρωπαϊκής χώρας, οι επισκέπτες της οποίας μας τίμησαν με την εμπιστοσύνη τους και εμείς θα ανταποδώσουμε αυτήν την προτίμηση και την εμπιστοσύνη, δείχνοντας έμπρακτα όλο τον σεβασμό τον οποίο αξίζουν. Βεβαίως θα αναδείξουμε με τον πιο καθαρό τρόπο ότι είμαστε μια ώριμη τουριστική αγορά, η οποία με πολύ μεγάλο σεβασμό στους επισκέπτες της, έχει σχέδιο και ξέρει να διαχειρίζεται τέτοιου είδους καταστάσεις με τον καλύτερο τρόπο. Αυτή την ώρα βρίσκεται σε εξέλιξη η υλοποίηση ενός σχεδίου, ώστε με τη λιγότερη δυνατή ταλαιπωρία και με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις, να ανταπεξέλθουμε σε αυτή την δυσάρεστη κατάσταση. Μέχρι στιγμής, η συνεργασία μας με την υποπρόξενο της Μεγάλης Βρετανίας στη Ρόδο, μας δείχνει ότι όλο το σχέδιο είναι σε εξέλιξη και υλοποιείται ομαλά κατά συνέπεια, δεν συντρέχει σήμερα κανένας λόγος ανησυχίας».
Το μήνυμα ότι θα διασφαλιστούν όλα τα δικαιώματα των τουριστών για την απρόσκοπτη και απροβλημάτιστη επιστροφή στη χώρα τους έστειλε από την πλευρά του ο δήμαρχος Ρόδου, Αντώνης Καμπουράκης. «Σε μια συγκυρία όπως αυτή, οι σημερινοί πελάτες, είναι οι αυριανοί μας πελάτες και θα πρέπει με κάθε τρόπο να διασφαλίσουμε ότι κατανοούν και αναγνωρίζουν ότι ήλθαν διακοπές σε έναν ευρωπαϊκό προορισμό, που τους διασφαλίζει ευρωπαϊκά δικαιώματα και ευρωπαϊκή ασφάλεια. Είμαι πολύ ικανοποιημένος που η πρεσβεία του Ηνωμένου Βασιλείου στην Ελλάδα έχει κάνει τα απαραίτητα για να μπορέσουν να επιστρέψουν απρόσκοπτα στη χώρα τους. Θέλω να τονίσω ότι ο τουρισμός για τη Ρόδο δεν είναι σπριντ. Είναι μαραθώνιος. Και ο μαραθώνιος, παρά την σημερινή δύσκολη μέρα, οφείλει να έχει στραμμένο το βλέμμα στο αύριο και στην επιστροφή των επισκεπτών αυτών, ως αυριανοί ευχαριστημένοι πελάτες. Τόσο η ελληνική κυβέρνηση όσο και η αυτοδιοίκηση β΄ και α΄ βαθμού, είμαστε αποφασισμένοι να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βοηθήσουμε προς την κατεύθυνση αυτή», ανέφερε ο κ. Καμπουράκης και τόνισε: «Οι Ροδίτες πρέπει να έχουν στο μυαλό τους ότι το αντίθετο του κακού δεν είναι το καλό. Μπορεί να είναι το χειρότερο, το οποίο, με τις σημερινές συμπεριφορές και ενέργειες, οφείλουμε να αποτρέψουμε. Στους δε επισκέπτες του Thomas Cook στέλνουμε το εξής μήνυμα: η Ρόδος που επέλεξαν είναι ένας ευρωπαϊκός προορισμός με ασφάλεια και θα διασφαλίσει όλα τα δικαιώματα που έχουν για την απρόσκοπτη και απροβλημάτιστη επιστροφή στη χώρα τους».
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Μανώλης Μαρκόπουλος, δήλωσε: «Είναι μια δύσκολη μέρα μια δύσκολη εβδομάδα για το Ροδιακό τουρισμό. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στη διαδικασία διαχείρισης της κατάστασης. Προτεραιότητα έχουν οι πελάτες και η επιστροφή τους. Τα μέτρα που θα ληφθούν για τις επιχειρήσεις που σήμερα πλήττονται, είναι αναγκαία, αλλά αυτό είναι η συζήτηση της επόμενης μέρας. Πρέπει να τονίσουμε ότι ο πελάτης που σήμερα βρίσκεται στα ξενοδοχεία μας, μέσω του Thomas Cook, αύριο θα είναι μέσω ενός άλλου οργανισμού, άρα αυτό πρέπει να κυριαρχεί στις ενέργειες μας. Σίγουρα θα καταφέρουμε να αντιμετωπίσουμε όποια ζητήματα προκύψουν στο επόμενο διήμερο και να μειώσουμε τις επιπτώσεις. Από εκεί και πέρα υπάρχει συνεργασία με τους φορείς, ως προς το οικονομικό κομμάτι, όπου τα νούμερα είναι πολύ μεγάλα. Υπάρχει κατανόηση και όλοι μαζί θα διαχειριστούμε την κατάσταση».
Σποράδες: Καταστροφή σήμερα, αβεβαιότητα για αύριο
Στις Σποράδες -και κυρίως στην Σκιάθο- όπου παραδοσιακά οι Βρετανοί αποτελούν το 45-50% των τουριστών, εδώ και δεκαετίες, υπάρχει μεγάλη ανησυχία μεταξύ των επιχειρηματιών.
Στην Σκιάθο, που αποτελεί της τουριστική ναυαρχίδα του Βόρειου Αιγαίου, επιχειρηματίες μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, που χρόνια συνεργάζονται με την Thomas Cook, σε δηλώσεις τους στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, έκαναν λόγο για καταστροφή και για ένα αβέβαιο αύριο στην τουριστική βιομηχανία.
«Τα οικονομικά ανοίγματα με την Thomas Cook είναι τόσο μεγάλα που δεν ξέρουμε αν θα αντέξουμε. Αυτές τις ημέρες που πλησιάζει το τέλος της σεζόν, το ξενοδοχείο είναι γεμάτο από Άγγλους σε ποσοστό 75%, που θα πρέπει να επαναπατριστούν. Βέβαια, υπάρχουν και οι ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά ο χρόνος πιέζει και μαζί θα πιέζουν και οι τράπεζες», ανέφερε επιχειρηματίας, ενός από τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία της Σκιάθου με μονάδα πάνω από 300 κλίνες.
Άλλος επιχειρηματίας στην Σκιάθο εκτίμησε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι «η ζημιά είναι ανυπολόγιστη αυτή την στιγμή και δεν μπορεί να αποτιμηθεί, παρά μόνο σε βάθος χρόνου. Έχουμε πολλούς τουρίστες από την Αγγλία, είναι πανικόβλητοι οι άνθρωποι, αλλά δεν θα τους αφήσουμε στο έλεος του Θεού. Ψυχραιμία».
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σκιάθου Αλέκος Ευσταθίου, που εκπροσωπεί την Thomas Cook στις Σποράδες, μίλησε για «μεγάλο οικονομικό χτύπημα στον τουρισμό και πρώτο μέλημά μας είναι να μετρήσουμε και να καταγράψουμε των αριθμό των πελατών της εταιρείας που θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να φύγουν από το νησί. Περίπου 1800 με 2000 Βρετανοί υπολογίζονται αυτή τη δύσκολη στιγμή, όσοι βρίσκονται στα νησιά μας. Η οικονομική ζημιά είναι αδύνατον να εκτιμηθεί αυτή την ώρα. Χρειάζεται ψυχραιμία».
Στο αεροδρόμιο «Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης» της Σκιάθου δεν υπάρχουν προβλήματα, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο μάνατζερ της Fraport Στέφανος Λαμπρόπουλος και ενημέρωσε ότι την εβδομάδα αυτή θα υπήρχαν συνολικά εννέα προγραμματισμένες πτήσεις της Thomas Cook, τρεις την Τετάρτη, τέσσερις την Παρασκευή και δύο την Κυριακή. Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα καλύψουν τους ταξιδιώτες και αν υπάρξει πρόβλημα, τότε θα γίνει συνεννόηση και με τον δήμο Σκιάθου να φιλοξενηθούν οι άνθρωποι. Ήδη, εμείς συνεργαζόμαστε με δύο εντεταλμένους της βρετανικής πρεσβείας που κατέφθασαν τα ξημερώματα στη Σκιάθο, για να διευκολύνουν τον κόσμο και τους δώσαμε και χώρο στο αεροδρόμιο για να κάνουν την δουλειά τους».
Κέρκυρα: Ζούμε μια «κοσμογονία»
Περισσότεροι από 3.000 τουρίστες βρίσκονται αυτήν τη στιγμή «εγκλωβισμένοι» στην Κέρκυρα.
«Μεταξύ των τουριστών αυτών οι περισσότεροι είναι Βρετανοί, ενώ ανάμεσά τους είναι Γάλλοι, Γερμανοί και άλλοι Ευρωπαίοι τουρίστες, ενώ είναι και αρκετές εκατοντάδες τουρίστες που οι διακοπές τους στο νησί ξεκινούσαν από σήμερα και δεν θα έρθουν, λόγω του “ναυαγίου” της της Thomas Cook», ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κέρκυρας, Μπάμπης Βούλγαρης.
Όπως ο ίδιος επιβεβαίωσε, οι περισσότεροι τουρίστες έχουν ασφάλεια ταξιδιού και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα αναλάβουν την επιστροφή των επισκεπτών στη χώρα τους, όμως οι παράμετροι της πτώχευσης του Thomas Cook, που ένα από τα ισχυρότερα βρετανικά brand names στον χώρο του τουρισμού, είναι πολλές, μεταξύ αυτών οι ξενοδόχοι να μην έχουν πληρωθεί ακόμη για τα θερινά πακέτα διακοπών.
«Σήμερα αλλάζει ο χάρτης του τουρισμού σε όλο τον κόσμο», σημείωσε ο κ. Βούλγαρης, ο οποίος συνέστησε ψυχραιμία στους ξενοδόχους. «Ψυχραιμία στους ξενοδόχους να μην πληγεί ο τουρισμός μας. Σήμερα ζούμε μία “κοσμογονία” στον τουρισμό. Πρέπει να σκεφτούμε την επόμενη μέρα», κατέληξε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κέρκυρας.
Ζάκυνθος: Μαύρη μέρα
Περίπου 4.000 χιλιάδες είναι οι τουρίστες που βρίσκονται στη Ζάκυνθο και αναζητείται τρόπος επιστροφής τους στη Βρετανία. Το ΑΠΕ – ΜΠΕ μίλησε με τον τουριστικό πράκτορα, κ. Γιάννη Φιλιποπολίτη, ο οποίος χαρακτήρισε τη σημερινή ημέρα ως «μαύρη» για τον τουρισμό σε όλο τον κόσμο, την Ελλάδα και τη Ζάκυνθο.
«Περίπου 4000 τουρίστες που είτε είχαν έρθει με την αγγλική εταιρεία, είτε είχαν χρησιμοποιήσει τα αεροπλάνα της, βρίσκονται στο νησί και αυτή τη στιγμή ψάχνουμε τρόπο να τους εξυπηρετήσουμε», τόνισε ο κ. Φιλιποπολίτης.
Κόνσολας: Σε πλήρη εξέλιξη οι ενέργειες του Κέντρου Επιχειρήσεων
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες του Κέντρου Επιχειρήσεων Αντιμετώπισης Κρίσης, που έχει συστήσει το υπουργείο Τουρισμού.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υφυπουργός, Μάνος Κόνσολας, επισήμανε ότι αυτή την ώρα έχει συγκληθεί και συνάντηση με όλους τους φορείς του Τουρισμού, προς την κατεύθυνση της αποτύπωσης της μέχρι τώρα κατάστασης, αλλά και της ανάληψης δράσεων, που θα αντιμετωπίζουν τα υφιστάμενα προβλήματα.
Παράλληλα, ο υφυπουργός σημείωσε ότι θα ακολουθήσει και διυπουργική συνεργασία μεταξύ των υπουργείων Οικονομίας, Μεταφορών, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, προκειμένου να υπάρξει πλήρης αντιμετώπιση των επιπτώσεων στις επιχειρήσεις, αλλά και στους πελάτες της εταιρίας μετά και τη χρεοκοπίας της.
«Είναι επιβεβλημένη η ανάγκη να δοθεί ώθηση στους ανθρώπους του τουρισμού, που σε αυτή τη δύσκολη ώρα, θα πρέπει να συνεχίσουν απρόσκοπτα τη λειτουργία των επιχειρήσεών τους», τόνισε ο κ. Κόνσολας, αναφερόμενος στους επαγγελματίες του κλάδου.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που εξετάζονται, σύμφωνα με πληροφορίες, αυτά κινούνται προς την κατεύθυνση της απαλλαγής του φόρου διαμονής, αλλά και άλλες οικονομικές ελαφρύνσεις, που έχουν να κάνουν με τον φόρο που προκύπτει από τις τιμολογήσεις που έχουν γίνει με την Thomas Cook κ.λπ.
Στο μεταξύ, θα εξεταστεί και το τι «μέλλει γενέσθαι» με τα αμιγώς ξενοδοχεία της Thomas Cook στη χώρα μας, που ανήκουν σε Έλληνες και έχουν υπογραφεί συμβόλαια για επτά και 10 χρόνια. Σε αυτά, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πραγματοποιήσει επενδύσεις, μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων κ.ά., για ανακαινίσεις, εκσυγχρονισμό υπό την εποπτεία της Thomas Cook και τώρα, όπως επισημαίνεται, παραμένει άγνωστη η πορεία τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο θα στραφεί και προς τα τραπεζικά ιδρύματα, που έχουν συνδράμει δανειοδοτικά για τη λειτουργία αυτών των μονάδων.
Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Τουρισμού αναζητά τρόπους να κερδίσει το χαμένο έδαφος στο μέτωπο των κρατήσεων, απόρροια των «κενών» που θα προκύψουν το τρέχον διάστημα στην ελληνική αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει απόφαση για έκτακτη οικονομική ενίσχυση για προβολή και διαφήμιση, μέσω του ΕΟΤ, στις χώρες-αγορές στόχους για την Ελλάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείου Τουρισμού ζητά 10 εκατομμύρια από το Χρηματοδοτικό Πρωτόκολλο Δημοσίων Επενδύσεων, τα οποία είναι μέρος από τα οφειλόμενα του 2019 και τα οποία είχε «κόψει» το Γενικό Λογιστήριο.
Παρέμβαση Κουντουρά και Ανδρουλάκη στην Κομισιόν
Σε έκτακτη ερώτηση που κατέθεσε στην Κομισιόν, η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Έλενα Κουντουρά ζήτησε από την Επιτροπή να παρέμβει και να δώσει λύσεις για την άμεση αντιμετώπιση των συνεπειών και παράλληλα την καλεί να προχωρήσει στη δημιουργία ευρωπαϊκού μηχανισμού διαχείρισης κρίσεων προορισμού, με στόχο την προστασία του τουρισμού στην ΕΕ.
Δράσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων κατάρρευσης της Thomas Cook ζήτησε και ο Νίκος Ανδρουλάκης. Ο ευρωβουλευτής του ΚΙΝΑΛ ερωτά την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τη δυνατότητα και την ευελιξία άντλησης πόρων σε αυτή τη χρονική φάση, τόσο από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση, το οποίο παρέχει στήριξη σε αντίστοιχες περιπτώσεις αποχώρησης μεγάλων επιχειρήσεων από την αγορά, εξ’ αιτίας αλλαγής συνθηκών στο παγκόσμιο εμπόριο, όσο και από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το οποίο ήδη χρηματοδοτεί έργα για τον εφοδιασμό των εργαζομένων με τις δεξιότητες που απαιτούν οι θέσεις εργασίας υψηλής ποιότητας, στη χώρα μας.