Τη θετική κατεύθυνση του σχεδίου νόμου στη μεγάλη προσπάθεια που πρέπει να γίνει για μια αποτελεσματικότερη δημόσια διοίκηση, αναγνώρισε η πλειοψηφία των φορέων κατά την ακρόασή τους στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης που επεξεργάζεται το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα».
Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συμπεριφορικών Αναλύσεων της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας Ιωάννης Φουστανάκης τόνισε πως οι εισαγόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου συμμορφώνονται, εν πολλοίς, με τις συστάσεις της GRECO στην τελευταία έκθεση αξιολόγησης.
Η πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης Παρασκευή Δραμαλιώτη, ανέφερε ότι το παρόν σχέδιο νόμου είναι ολοκληρωμένο, ευέλικτο, βελτιστοποιημένο και μετασχηματιστικό για την δημόσια διοίκηση.
Διαβεβαίωσε πως το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης θα στηρίξει τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, με τη μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια.
Ανέφερε πως η στοχοθεσία του δημοσίου λαμβάνει κεντρική θέση στα επιμορφωτικά προγράμματα του Κέντρου καθώς θεωρούμε πως αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Στο πλαίσιο αυτό έχουμε διαμορφώσει ένα νέο μαθησιακό οικοσύστημα το οποίο θα ενδυναμώνει τα στελέχη να μάθουν, να αναπτυχθούν και να πετύχουν.
Το τελευταίο διάστημα «ξεκλειδώνουμε» νέες δυνατότητες, δημιουργώντας μαθησιακές διαδρομές που συνδέονται με την επαγγελματική εξέλιξη των υπαλλήλων.
Σχετικά με το νέο σύστημα αξιολόγησης που εισάγεται, ανέφερε, αυτή γίνεται πιο συλλογική, πιο συμμετοχική και σε καμία περίπτωση τιμωρητική και το ΕΚΔΔΑ θα είναι δίπλα στο Υπουργείο για την επιτυχή υλοποίηση των νέων προβλέψεων.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος Παναγιώτης Νίκας ανέφερε πως δεν έχουν επί της Αρχής του νομοσχεδίου κάποιες αντιρρήσεις και εξέφρασε την ελπίδα ότι αυτό θα μπορέσει να επιφέρει μια διαφορετική κατάσταση στο δημόσιο τομέα ώστε αυτή να πατάει γερά στα πόδια του και να αποδίδει.
Σχετικά με την αξιολόγηση, παρατήρησε πως εδώ και καμία 40αρία χρόνια ασχολούμαστε με το θέμα αυτό. «Σήμερα έχουμε υπαλλήλους με «βαριούς» φακέλους προσόντων αλλά αυτό δεν αντικατοπτρίζεται σε απόδοση».
Εξέφρασε επιφυλάξεις σχετικά με τις τριμηνιαίες ή εξαμηνιαίες στοχοθεσίες καθώς μπορεί η διαδικασία να λειτουργήσει ως μια περιττή γραφειοκρατία.
Για μας, είπε, πρέπει να αλλάξει η οργανωτική δομή των Περιφερειών, ενδεχομένως και των Δήμων. Πρέπει να υπάρξουν νέοι οργανισμοί για όλες τις Περιφέρειες.
Για τα οικονομικά κίνητρα ζήτησε να υπάρξει μια μεγάλη προσοχή γιατί μπορεί να γίνει το «έλα να δεις» με τις μεγαλύτερες αρμοδιότητες, εξουσίες που παίρνει ο προϊστάμενος, σε ποιον δίνει και γιατί δίνει ένα μπόνους.
Ζήτησε από το Υπουργείο να εξετάσει το κίνητρο της εθελουσίας πρόωρης εξόδου για όσους το επιθυμούν ώστε να επιταχυνθεί και η ανανέωση.
Χαρακτήρισε θετική τη μονάδα εσωτερικού ελέγχου με την προϋπόθεση όμως να έχουμε τους υπαλλήλους για να την στελεχώνουν.
Το μέλος του Δ.Σ. και πρόεδρος Επιτροπής Θεσμών της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ανέφερε πως το νομοσχέδιο φέρνει μια σειρά από νέες καινοτομίες και παρεμβάσεις και καθορίζει ένα ενιαίο πλαίσιο δεξιοτήτων για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης που δεν υπάρχει μέχρι σήμερα.
Εξέφρασε την άποψη, για το εάν θα έπρεπε πριν την αξιολόγηση των προσώπων να υπάρξει η αξιολόγηση των δομών γιατί όπως είπε εάν δεν έχουμε αξιολογημένες δομές, πως θα αξιολογήσουμε το προσωπικό.
Επίσης, παρατήρησε πως δεν προβλέπεται ένα πρόγραμμα εφαρμογής μέσω του οποίου θα μπορούσαν να διασφαλιστούν οι όροι αλλά και οι πόροι υποστήριξης της εφαρμογής των διατάξεων του νομοσχεδίου και πρότεινε εάν αντί για μια άμεση εφαρμογή του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής υπαλλήλων, να υπήρχε μια περίοδος πιλοτικής εφαρμογής του.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Μάρκος Δαρδαμάνης ανέφερε πως είμαστε υπέρ της αξιολόγησης και γνωρίζουμε πως κανένα σύστημα δεν θα πετύχει εάν δεν είναι απολύτως αντικειμενικό και της απόλυτης αποδοχής.
Ζήτησε από την αξιολόγηση να εξαιρεθούν το εργατοτεχνικό προσωπικό, λόγω της φύσεως, του τρόπου, αλλά και του τόπου εργασίας τους. Σε πολλούς, δε δήμους, δεν υπάρχει Οργανισμός ή είναι πλασματικός λόγω ελλείψεων προσωπικού και ειδικά επιστημονικού προσωπικού.
Θεωρούμε, είπε, ότι θα πρέπει να εξεταστεί ένα κίνητρο για τον καθένα που θα συμβάλλει στην επίτευξη του στόχου και όχι μόνο των προϊσταμένων.
Ο γενικός γραμματέας του ΔΣ της Εταιρείας Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων Γιάννης Παπαχρήστου ανέφερε πως ο δημόσιος και ιδιωτικός τομέας μπορούν να συνεργαστούν στενότερα προς όφελος της κοινωνίας, ανταλλάσσοντας καλές πρακτικές διοίκησης.
Υποστήριξε πως το νομοσχέδιο κινείται προς την πολύ σωστή κατεύθυνση και εκτίμησε πως θα εκσυγχρονίσει το υφιστάμενο καθεστώς.
Βελτιωτικά πρότεινε οι προθεσμίες για τις νέες διαδικασίες που περιγράφονται για τη στοχοθεσία και την αξιολόγηση αντί για μέσα Ιανουαρίου θα μπορούσαν να οριστούν μέσα Φεβρουαρίου.
Επίσης, στο πλαίσιο της δημιουργίας κινήτρων για τη βελτίωση της απόδοσης, αλλά και της αξιοκρατίας, μπορεί να υπάρξει κάποια περαιτέρω ανταμοιβή για τους αξιολογούμενους που επιτυγχάνουν υψηλή βαθμολογία.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης Γιώργος Σπανουδάκης σχετικά με τις ρυθμίσεις των κινήτρων σε συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων, παρατήρησε πως καταστρατηγείται ακόμα μια φορά το ενιαίο μισθολόγιο δημιουργώντας δημοσίους υπαλλήλους πολλών ταχυτήτων, καθώς, πλέον, οι εξαιρέσεις θα είναι περισσότερες από τους κανόνες.
Ανέφερε πως το νομοσχέδιο επικεντρώνεται σε μια περίπλοκη διαδικασία αξιολόγησης, τη στιγμή που απουσιάζει οποιαδήποτε ρύθμιση ή αναφορά για το ζήτημα της επιλογής προϊσταμένων, η οποία γίνεται κατά κύριο λόγο με ανάθεση και όχι με τη διαδικασία των κρίσεων, αποτελώντας μια διαχρονική παθογένεια της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
Το θέμα που προκύπτει λοιπόν είναι ποιοι θα κρίνουν; Ποιοι θα αξιολογούν; Ποιοι θα βάζουν στόχους και ποιοι θα κατανέμουν τα μπόνους επίτευξης στόχων; Μετακλητοί;
Υπάλληλοι από τον ιδιωτικό τομέα με μισθούς 4.000 και 8.000 ευρώ, όπως στο παράδειγμα του ΕΦΚΑ, αλλά και προϊστάμενοι που δεν έχουν κριθεί; Με ποια κριτήρια και με ποια μεθοδολογία θα δείχνονται οι στόχοι και πώς θα υπολογίζεται η εκπλήρωση τους;
Για τα κριτήρια αξιολόγησης είπε πως εισάγονται ασαφείς και δυσνόητες έννοιες, όπως ο «προσανατολισμός στον πολίτη», η «προσαρμοστικότητα», η «ηγετικότητα», ο «προσανατολισμός στο αποτέλεσμα» και ο «σφυγμός της ομάδας».
Για τους Συμβούλους Ανθρώπινου Δυναμικού είπε πως κατά τη γνώμη μας, δεν τεκμηριώνεται επαρκώς η ανάγκη δημιουργίας της εν λόγω θέσης με δεδομένο ότι υπάρχει διεύθυνση ανθρώπινου δυναμικού σε κάθε υπουργείο και σε κάθε φορέα.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων Νίκος Κακαβάς ανέφερε πως το σχέδιο νόμου έχει έναν βαρύγδουπο τίτλο που δεν συνάδει με το περιεχόμενό του.
Εμείς, είπε ως Γεωτεχνικοί είμαστε υπέρ ενός συστήματος αντικειμενικής, αμερόληπτος αξιολόγησης -ποτέ δεν τη φοβηθήκαμε- η οποία θα διακατέχεται, όμως, από τις έννοιες της χρηστής διοίκησης, της αξιοκρατίας, της ισονομίας, της δικαιοσύνης και της αμεροληψίας.
Και αυτό το σχέδιο νόμου δεν είναι σύμφωνο με αυτές τις αρχές. Σήμερα είπε έχουμε ένα υπό-στελεχωμένο και υπό-χρηματοδοτούμενο δημόσιο τομέα, όπου καλούνται οι εργαζόμενοι ακόμα μία φορά να κριθούν από αξιολογητές, οι οποίοι έχουν τοποθετηθεί και δεν έχουν κριθεί, χωρίς καμία πρόνοια να κατανεμηθούν οι αδυναμίες του Δημοσίου σε υποστελέχωση και υποχρηματοδότηση, πολυνομία και γραφειοκρατικών αδυναμιών.
Οι εργαζόμενοι, φορτώνονται αποκλειστικά την ευθύνη για τη λειτουργία του Δημοσίου. Με τις διατάξεις των μετακλητών φαίνεται ότι ο νομοθέτης ενδιαφέρεται για το βόλεμα των κολλητών και όχι των ειδικών.
Καταργείται η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης από τον υπάλληλο. Νομοθετούμε για να νομοθετούμε. Παντρεύεται η διαδικασία της στοχοθεσίας με την αξιολόγηση και την κάνει υποχρεωτική για όλους.
Η στοχοθεσία, είπε, έτσι όπως γίνεται μαζί με τα μπόνους θα επιφέρει μια ανθρωποφαγία μεταξύ των συναδέλφων.
Και εκτίμησε ότι ο βασικός στόχος αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι η απαξίωση του δημοσίου για να δικαιολογηθεί πως το κράτος θα πρέπει να περάσει αρμοδιότητες στον ιδιωτικό τομέα.