Η αλληλουχία των λαθών και των παραλείψεων τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, σε συνδυασμό με την έλλειψη εμπειρίας και τη λάθος νοοτροπία των ανθρώπων που ήταν εντεταλμένοι να διεκπεραιώσουν την ασφαλή μετακίνηση του επιβατικού κοινού και οι οποίοι αποδείχθηκαν κατώτεροι των περιστάσεων, αναδεικνύει τις παθογένειες που ταλανίζουν επί δεκαετίες το κράτος μας.
Γράφει ο Θεόδωρος Γ. Καράογλου*
Οι ηχογραφημένες συνομιλίες που «βλέπουν» το φως της δημοσιότητας αποκαλύπτουν τη λανθασμένη νοοτροπία ενός στρεβλού συστήματος που αρνείται να αλλάξει. Δεν αποποιούμαι τις ευθύνες που βαρύνουν συνολικά το πολιτικό σύστημα της πατρίδας μας… Αν το έργο της τηλεδιοίκησης είχε ολοκληρωθεί, αυτό το δυστύχημα θα ήταν πρακτικά αδύνατον να είχε συμβεί. Μα στην προκειμένη περίπτωση είναι πασιφανές ότι ο μοιραίος σταθμάρχης έμεινε μόνος του, αν και άπειρος, να διαχειριστεί μια κατάσταση που αποδείχθηκε με τον πλέον τραγικό τρόπο ότι δεν μπορούσε να διαχειριστεί.
Το γεγονός αυτό καταδεικνύει τις μεγάλες προκλήσεις που εξακολουθούμε να αντιμετωπίζουμε στον πραγματικό εκσυγχρονισμό του κράτους. Όπως, πολύ εύστοχα, ανέφερε και ο πρωθυπουργός, είναι μια μάχη διαρκείας, με κατεστημένες αντιλήψεις που έρχονται από το παρελθόν.
Γι’ αυτό επισημαίνω από την πρώτη στιγμή ότι όλα πρέπει να έρθουν στο φως! Και θα έρθουν! Οτι στους συγγενείς των θυμάτων, στους τραυματίες, αλλά και στην κοινωνία οφείλουμε καθαρές απαντήσεις. Και θα τις δώσουμε, ώστε να διορθώσουμε όλα τα «κακώς κείμενα», διασφαλίζοντας (στον βαθμό που αυτό είναι εφικτό) ότι δεν θα επαναληφθεί κάποιο συμβάν ανάλογης έντασης και μεγέθους.
Δεν νοείται σε μια χώρα να υπάρχουν σύγχρονα τεχνολογικά συστήματα, όπως το 112, που μπορεί να προειδοποιεί τους συμπατριώτες μας για μια επερχόμενη φυσική καταστροφή, και από την άλλη πλευρά να μην μπορούν κάποιοι σταθμάρχες να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Οφείλουμε, λοιπόν, να κάνουμε άμεσες διορθωτικές κινήσεις για να βελτιώσουμε το επίπεδο ασφάλειας των τρένων μας προκειμένου να επαναλειτουργήσουν το συντομότερο δυνατό με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια.
Ήδη τεχνικό κλιμάκιο του ευρωπαϊκού οργανισμού για τους σιδηροδρόμους βρίσκεται στην Ελλάδα ώστε να δρομολογηθεί το νέο πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας. Επίσης, υπάρχει εκπόνηση σχεδίου για την αλλαγή φιλοσοφίας της προσέγγισης ασφάλειας στον ΟΣΕ και στην ΕΡΓΟΣΕ, ενώ θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή αυστηρότερο πλαίσιο για κλοπές και δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Παράλληλα, η δικαστική έρευνα για τον εντοπισμό των αιτιών και την απόδοση ευθυνών για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών αναβαθμίστηκε, καθώς το Δικαστικό Συμβούλιο Λάρισας την ανέθεσε σε εφέτες ανακριτές, με το έργο της Δικαιοσύνης να εξελίσσεται με γρήγορο ρυθμό και να επεκτείνεται σε κάθε κατεύθυνση.
Ωστόσο, όσο σημαντικό είναι να δώσουμε χώρο στη θλίψη και την οργή, άλλο τόσο δεν πρέπει να επιτρέψουμε να γίνουν «σπίθα» ενός νέου διχασμού. Η δικαιοσύνη δεν θα επέλθει ούτε με σπασμένες βιτρίνες ούτε με μικροκομματικά παιχνίδια. Αναφέρομαι σε εκείνους τους αδίστακτους που επιχειρούν να μετατρέψουν τα θύματα της τραγωδίας σε… παντιέρα, κερδοσκοπώντας πολιτικά πάνω στον θρήνο των οικογενειών που έχασαν δικούς τους ανθρώπους.
Είναι ώρα εθνικής περισυλλογής, προκειμένου να υπάρξει κατανομή ευθυνών, και αποφασιστικότητας για την τιμωρία των υπευθύνων, ώστε να σπάσουμε το αίσθημα της ατιμωρησίας που πλανάται στην ατμόσφαιρα.
Σε τελική ανάλυση, η λογοδοσία είναι ο μόνος ασφαλής τρόπος να θεραπεύσουμε διαχρονικές παθογένειες που διατρέχουν το κράτος μας. Διότι, όπως αποδείχθηκε πριν από περίπου δύο εβδομάδες, όσες πολυεπίπεδες βελτιώσεις αλλά και αναβαθμίσεις υλοποιήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο την τελευταία τετραετία δεν ήταν αρκετές να αποτρέψουν το δυστύχημα. Γι’ αυτό, ως πολιτικό προσωπικό, έχουμε ευθύνη να υλοποιηθούν πολύ γρήγορα όσα δεν έγιναν για δεκαετίες. Όλα στο φως λοιπόν! Και καθαρές απαντήσεις!
* Ο Θεόδωρος Γ. Καράογλου είναι Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης Ν.Δ.