Φρένο μπαίνει μετά τις εκλογές στα παράλογα τεκμήρια, με βάση τα οποία το κράτος επιβάλλει φόρους κατά το δοκούν, ενώ στερεί και κοινωνικά επιδόματα από νοικοκυριά που τα έχουν απόλυτη ανάγκη.

Το θέμα των τεκμηρίων τελειώνει το 2025, οπότε τα συγκεκριμένα μειώνονται ή εξορθολογίζονται. Η επόμενη χρονιά θα είναι η τελευταία φορά που θα ισχύσουν οι αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης για τα εισοδήματα που δηλώνουν 2 εκατομμύρια ελεύθεροι επαγγελματίες, επιχειρηματίες, μισθωτοί, ιδιοκτήτες ακινήτων, συνταξιούχοι.

Το οικονομικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας προβλέπει αναπροσαρμογή και εξορθολογισμό του συστήματος φορολόγησης, με μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά περίπου 30% μεσοσταθμικά από 1/1/2025, χωρίς να αποκλείεται και ταχύτερη εφαρμογή αν τα φορολογικά έσοδα εξελιχθούν καλύτερα από τις προσδοκίες.

Το οικονομικό πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ δεν θέτει ποσοτικούς στόχους, αλλά κάνει λόγο για «πολύ πιο σοβαρή και αυστηρή στόχευση των τεκμηρίων διαβίωσης», ενώ σε αυτό του ΣΥΡΙΖΑ δεν γίνεται καμία αναφορά. Είναι ίσως και το μοναδικό νέο μέτρο φορολογικής ανακούφισης της μεσαίας τάξης που έχουν περιλάβει στις προεκλογικές εξαγγελίες τους τα κόμματα, πέραν της κατάργησης του τέλους επιτηδεύματος και της εισφοράς αλληλεγγύης που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι το μέτρο πλήττει κυρίως τη μεσαία τάξη και τους οικονομικά ασθενέστερους για περιουσιακά στοιχεία που απέκτησαν στο παρελθόν.

Οι στρεβλώσεις επιβαρύνουν μισθωτούς και συνταξιούχους

Τα τεκμήρια θεσπίστηκαν για τη φοροδιαφυγή των πλουσίων. Στην πράξη, όμως, πλήττουν κυρίως εκείνους που δύσκολα μπορούν να φοροδιαφύγουν. Στην πλειονότητά τους, τα περισσότερα θύματα του μέτρου είναι μισθωτοί και συνταξιούχοι. Και αυτό διότι επιβάλλονται με απολύτως στρεβλό τρόπο.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το θέμα με τις «αδήλωτες πισίνες». Από αεροφωτογραφίες έχουν εντοπιστεί χιλιάδες πισίνες που ελέγχονται αν έχουν δηλωθεί ή όχι στο Ε1. Το τεκμήριο διαβίωσης ξεκινά από 160 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, ενώ επιβάλλεται και φόρος πολυτελείας. Επιπλέον, τα τεκμήρια διαβίωσης υπολογίζονται με βάση τα εισοδήματα και τα μεγέθη που είχαν καθοριστεί πολύ πριν από το 2010, που ξέσπασε η οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Ποτέ δεν αναπροσαρμόστηκαν, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας που είχαν ανασταλεί υπό όρους.

Ως πρόσθετος όρος, πάντως, πριν από τη χαλάρωση των τεκμηρίων, τίθεται να αποδώσουν καρπούς τα σύγχρονα μέτρα, με τις ψηφιακές εφαρμογές και τα νέα συστήματα ελέγχου που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια, τα οποία εκτιμάται ότι θα αποφέρουν έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.