Η δοκιμαζόμενη Ουκρανία ήταν στο επίκεντρο των Αναστάσιμων μηνυμάτων από τους Προκαθημένους της Ορθοδοξίας. Χαρακτηριστικά, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος επισημαίνει πως «ο μεγάλος ηττημένος των πολέμων είναι η ανθρωπότης που δεν μπόρεσε στη μακρά ιστορία της να καταργήσει τον πόλεμο που δεν λύνει προβλήματα, αλλά δημιουργεί πολυπλοκότερα».
Ακόμα, ανέφερε: «Ανάστασις είναι ο πυρήν της Πίστεως της ευσεβείας, του πολιτισμού και της ελπίδος των Ορθοδόξων και συμπλήρωσε πως ο εορτασμός του Πάσχα για τους ορθόδοξους, δεν είναι μία προσωρινή απόδραση από την εγκόσμια πραγματικότητα και τις αντιφάσεις της, αλλά διατράνωση της ακλονήτου Πίστεως, ότι ο πατήσας θανάτω, τον θάνατο Λυτρωτής του αδαμιαίου γένους, είναι ο Κύριος της ιστορίας, ο αεί μεθ’ υμών και υπέρ ημών, Θεός της Αγάπης. Πάσχα είναι η βιωματική βεβαιότης ότι ο Χριστός είναι η ελευθεροποιός αλήθεια».
«O Xριστός Ανέστη και νίκησε το θάνατο», τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος και αναφερόμενος στην Ουκρανία, είπε πως «νοιώθουμε τον πόνο να κορυφώνεται σπαρακτικά, αναδεικνύοντας τις διαστάσεις του προβλήματος, επώδυνα για τις συνειδήσεις μας.
Ο θάνατος φαίνεται να θριαμβεύει, την απάντηση θα την ανακαλύψουμε στη φράση του αναστάσιμου ύμνου “θανάτω θάνατον πατήσας”. Ο Χριστός χρησιμοποιεί τον δικό Του εκούσιο θάνατο και νικά το θάνατο για όλους τους ανθρώπους». Ανέφερε επίσης πως «Η Ανάσταση του Χριστού δεν μπορεί να εξαντλείτε σε κάποιες αόριστες πασχαλινές ευχές. Είναι Μυστήριο και υποστασιάζεται σε ένα πρόσωπο».
Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος στο μήνυμά του αναφέρει μεταξύ άλλων: «Aς μεταλαμπαδεύσουμε το φως του Αναστάντος Χριστού σε όλους γύρω μας και όπου υπάρχει πόλεμος να ευχηθούμε υπέρ ειρήνης, όπου υπάρχει πόνος να ασκήσουμε τη φιλανθρωπία, όπου υπάρχουν έριδες να εργαστούμε για τη συμφιλίωση, όπου υπάρχει θλίψη ας φέρουμε τη χαρά της Αναστάσεως. Η Ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, είναι το Θαύμα των θαυμάτων, είναι η απαρχή κάθε θαύματος στη ζωή μας».
Ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος τόνισε πως «Για τη χριστιανική συνείδηση Σταυρός και Ανάσταση αποτελούν μία ενότητα οργανική. Όπως και άλλοτε έχουμε επισημάνει, η Ανάσταση δεν έρχεται μετά τον Σταυρό.
Η Ανάσταση βρίσκεται μέσα στον Σταυρό, όταν τον αποδεχόμαστε όπως ο Χριστός από αγάπη προς τον Θεό και τους συνανθρώπους μας. Όσο Τον ακολούθησαν και έγιναν μέλη του μυστικού σώματός Του γνωρίζουν ότι ο Σταυρός και η Ανάσταση καθορίζουν την πορεία της εν Χριστώ ζωής».
Τέλος ανέφερε πως «Στις ημέρες μας που η θλίψη, ο πόνος και η σύγχυση από τον αδελφοκτόνο πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, κατακλύζουν τη σκέψη και την ψυχή μας, ίσως φανεί παράξενο να αναφερόμαστε στην αγάπη.
Ο επιθετικός πόλεμος αποτελεί την τραγικότερη και σκληρότερη προσβολή και άρνησή της. Στις οδυνηρές όμως αυτές συνθήκες είναι φυσικό η προσοχή μας αναζητώντας διέξοδο, να στρέφεται προς τις θεμελιώδεις αξίες της πίστεώς μας».
Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Εις την σταυροαναστάσιμον πορείαν αυτής εν τω κόσμω η Εκκλησία, ζωοποιουμένη εκ του αίματος του σταυρού, εξ ου προήλθε, μεταδίδει δύναμιν, ελπίδα και χαράν προς δημιουργίας, οικοδομήν, αναψυχήν και αποκατάστασιν του ανθρώπου εκ των ερειπίων της στάκτης των πολέμων, επαναλαμβάνουσα την παρμυθητικήν πρόσκλησιν του Χριστού, “δεύτε προς με πάντες οι κοπιώντες και πεφορτισμένοι καγώ αναπαίσω υμάς”».
Επίσης ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Θεόδωρος τόνισε πως το μήνυμά του είναι αφιερωμένο στα πιο όμορφα πλάσματα του κόσμου που είναι τα παιδιά: «Παρ’ ότι επήλθε συμφιλίωση μεταξύ Θεού και ανθρωπίνου γένους, οι άνθρωποι παραμένουν διχασμένοι, με τις έχθρες και τις έριδες να διασπείρονται ανάμεσά τους, οδηγούμενοι σε πολέμους και συρράξεις που αιματοκυλούν τη γη.
Αυτή την εικόνα βιώνουμε σήμερα πολύ καλά, βλέποντας με λύπη αδελφούς ομοδόξους να αλληλοσκοτώνονται στην Ουκρανία. Η σκέψη μου τρέχει στο πλευρό τους, τους υπηρέτησα 10 ολόκληρα χρόνια».
Συνεχίζοντας επισήμανε πως «Τελικά όσο ίδιος είναι ο κόσμος παντού, τόσο στην πολιτισμένη Ευρώπη, όσο και στη μαύρη ήπειρο, ο ύψιστος σκοπός είναι η επιβίωση, κι ενώ στη Δύση το τέλος των εχθροπραξιών θα σήμαινε το τέλος του πολέμου και την επαναφορά στην κανονικότητα, στην Αφρική η τραγικό κανονικότητα χαρακτηρίζεται από έναν άοπλο βάναυσο πόλεμο. Και στις δύο περιπτώσεις τα θύματα είναι τα παιδιά που άλλα τα καταφέρνουν και άλλα όχι».
Τέλος αναφέρθηκε στα λόγια του Νέλσον Μαντέλα προς το πρόσωπό του, ότι για να είναι κανείς ελεύθερος δεν αρκεί να απαλλαγεί κανείς από τα δεσμά, πρέπει να ζει με ένα τρόπο που να σέβεται και να ενισχύει την ελευθερία των άλλων.