Η πολυαναμενόμενη έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, η οποία για δεκαετίες διέθετε μόνο ένα μέσο μαζικής μεταφοράς και μάλιστα κατά διαστήματα προβληματικό, με αδυναμία ικανοποιητικής εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, πολιτών και επισκεπτών.
Το Μετρό, σε συνδυασμό με την αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών που έχει σχεδιάσει ο ΟΣΕΘ, αφενός θα αναβαθμίσει τις δημόσιες συγκοινωνίες, καθώς θα βελτιώσει τη σύνδεση των γειτονιών της πόλης με το κέντρο και μεταξύ τους, αφετέρου θα δώσει ανάσα στο κυκλοφοριακό, ιδιαίτερα στο κέντρο της πόλης, το οποίο υφίσταται επιπρόσθετο φόρτο εξαιτίας των εργασιών κατασκευής του Flyover. Η αποσυμφόρηση της πόλης παράλληλα θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των ρύπων, συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα, θα μας δώσει ως Δήμο Θεσσαλονίκης τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε παρεμβάσεις –αναπλάσεις, πεζοδρομήσεις, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κ.λπ.– για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των σύγχρονων αστικών κέντρων.
Ταυτόχρονα, η ολοκλήρωση του έργου όχι απλώς θα βγάλει από το οικονομικό τέλμα αλλά θα δώσει υπεραξία στις περιοχές απ’ όπου διέρχεται, οι οποίες επί σειρά ετών βρίσκονταν σε μαρασμό πίσω από τις λαμαρίνες.
Αναγκαία επέκταση
Είναι ξεκάθαρο πως το Μετρό δεν θα λύσει το κυκλοφοριακό και σε κάθε περίπτωση ο κύκλος δεν κλείνει με την παράδοση σε λειτουργία της βασικής γραμμής. Πρέπει να εντείνουμε τη διεκδίκησή μας, ώστε το Μετρό να φτάσει παντού, σε ολόκληρη την πόλη, το ταχύτερο δυνατό. Η επέκταση προς την Καλαμαριά πρέπει να παραδοθεί εντός του προβλεπόμενου χρόνου, το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Παράλληλα, θα πρέπει να υπάρξουν ρητές δεσμεύσεις για την επέκτασή του, εντός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος, τόσο προς τα δυτικά της πόλης όσο και προς το Αεροδρόμιο.
Η ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης προϋποθέτει την επέκταση του Μετρό τόσο προς τα δυτικά όσο και προς συνοικίες όπως η Τούμπα και η Χαριλάου. Και βέβαια, δεν μπορούμε να διεκδικούμε την τουριστική ανάπτυξη της πόλης χωρίς να έχουμε επαρκή σύνδεση με το αεροδρόμιο Μακεδονία, τη μεγαλύτερη πύλη επισκεπτών της πόλης.
Επιπλέον, θα πρέπει να ολοκληρωθεί ο ανασχεδιασμός των γραμμών των αστικών λεωφορείων με περισσότερες «κάθετες» συνδέσεις, έτσι ώστε με τη συνδυαστική χρήση των δύο μέσων μεταφοράς να εξυπηρετούνται επαρκώς και οι πιο απομακρυσμένες γειτονιές της πόλης.
Αισιόδοξο βλέμμα
Η λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, του σημαντικότερου συγκοινωνιακού έργου της πόλης τα τελευταία –πολλά– χρόνια, κλείνει μία μεγάλη εκκρεμότητα, η οποία για περίπου δύο δεκαετίες αποτελούσε ανοιχτή πληγή για την εικόνα της Θεσσαλονίκης. Είναι η απόδειξη πως κάτι αλλάζει, πως ένας μεγάλος κύκλος εσωστρέφειας κλείνει, πως η Θεσσαλονίκη σταδιακά γυρίζει την πλάτη στο μίζερο παρελθόν και κοιτά με αισιοδοξία το μέλλον. Αυτή η αλλαγή όμως δεν πρέπει να ανακοπεί. H Θεσσαλονίκη δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει και πάλι επί σειρά ετών για να δει να υλοποιούνται αυτά που δικαιούται, αυτά που είναι αυτονόητα για ένα σύγχρονο αστικό κέντρο.
Ως Δήμος Θεσσαλονίκης παρακολουθούμε συστηματικά την πορεία όλων των μεγάλων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη. Την ίδια συνέπεια, συνέχεια και αποτελεσματικότητα ζητούμε και από την Πολιτεία, ώστε μαζί να κερδίσουμε το μεγάλο στοίχημα της αναβάθμισης της ποιότητας ζωής των συμπολιτών μας.
* Ο Στέλιος Αγγελούδης είναι δήμαρχος Θεσσαλονίκης