O κυβερνητικός εκπρόσωπος Άκης Σκέρτσος ανέφερε πως προτεραιότητα για τη ΝΔ την επόμενη τετραετία είναι «ένα πιο ποιοτικό δημόσιο σύστημα υγείας» και οι υψηλότεροι μισθοί.
Ο κ. Σκέρτσος στη συνέντευξη που παραχώρησε στον ραδιοφωνικό σταθμό «Παραπολιτικά 90,1 FM» τόνισε επίσης ότι δεν πιστεύει στην αυτορρύθμιση της εργασίας, αναφέρθηκε στην Ψηφιακή Κάρτα, την αναδιαμόρφωση της Επιθεώρησης Εργασίας αλλά και στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
Επίσης, είπε ότι το πρόγραμμα της ΝΔ έχει κοστολογηθεί στα 9 δισ. ευρώ, αναφέρθηκε στην πάταξη της φοροδιαφυγής αλλά και στην αγορά ενέργειας.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Άκη Σκέρτσου:
Καλημέρα κ. Σκέρτσο. Τελική ευθεία, τώρα, και για σας. Φαντάζομαι, πια, είναι στο φουλ οι μηχανές, έτσι δεν είναι;
Α. ΣΚΕΡΤΣΟΣ: Έτσι είναι. Είναι πυκνό το πρόγραμμα και είναι μεγάλη η πρόκληση να επικοινωνήσουμε αποτελεσματικά όσα έχουν γίνει τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Θεωρούμε βάσιμα και νομίζω ότι είναι ορατό και στους πολίτες ότι η χώρα έχει κάνει κάποια σημαντικά βήματα μπροστά από το 2019. Έχουμε σημαντική ψηφιοποίηση του κράτους, έχουμε μείωση φόρων, έχουμε αύξηση του κατώτατου και του μέσου μισθού. Έχουμε βελτίωση σημαντική στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, που αποτελεί τον σημαντικότερο ιμάντα κοινωνικής κινητικότητας προς τα πάνω, ειδικά για τους φτωχότερους και τους πιο ευάλωτους. Έχουμε προσλάβει 25.000 εκπαιδευτικούς στην τακτική εκπαίδευση. Έχουμε δημιουργήσει νέα, πιο σύγχρονα προγράμματα σπουδών στα Πανεπιστήμια, πιο εξωστρεφή Πανεπιστήμια. Έχουμε βοηθήσει τους νέους εργαζόμενους γονείς με την καθολική δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, με το διευρυμένο ωράριο του ολοήμερου σχολείου στις 5:30, πιλοτικά σε πρώτη φάση και την επόμενη τετραετία σε όλα τα σχολεία της χώρας. Θεωρώ ότι έχουν γίνει κάποια βήματα τα οποία κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Τα αμφισβητεί η Αντιπολίτευση και αυτό είναι ένα πρόβλημα ως προς τη δική της αξιοπιστία. Τα βήματα αυτά, όμως, πρέπει να γίνουν άλματα. Αυτό λέμε εμείς. Ότι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η Ελλάδα έχει μείνει για πολλά χρόνια πίσω, έχει μείνει καθηλωμένη λόγω και της αδυναμίας του πολιτικού συστήματος – πολλές φορές – να αντιληφθεί, τελικά, ποιες είναι οι ανάγκες των πολιτών. Γνωρίζουμε που έχουμε πάει καλά. Γνωρίζουμε που δεν έχουμε πάει καλά, που υστερούμε, ποια είναι τα πράγματα που πρέπει να γίνουν, ειδικά στο Κράτος για να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά. Το Σύστημα Υγείας, που πρέπει να γίνει σύγχρονο, ποιοτικό και να μπορεί να υπηρετεί τις ανάγκες των πολιτών ή των ασθενών και των ασφαλισμένων…
Και εκεί θα εστιάσετε, αν σας δώσει ο κόσμος ακόμη μία τετραετία.
Ακριβώς. Οι προτεραιότητες μας είναι το ΕΣΥ την επόμενη τετραετία. Είναι ένα καλύτερο, πιο ποιοτικό δημόσιο σύστημα υγείας για όλους τους πολίτες. Είναι οι υψηλότεροι μισθοί. 25% αύξηση στον κατώτατο και τον μέσο μισθό, το οποίο θα έρθει, όμως, όχι μέσα από εντολές ή νομοθεσίες – με ένα νόμο και ένα άρθρο, όπως λέει η Αντιπολίτευση – αλλά μέσα από τη δυναμική ανάκαμψη της οικονομίας και τις νέες επενδύσεις.
Ας σταθούμε λίγο στα εργασιακά. Νομίζω δεν αμφισβητείτε ότι είχαμε μια απορρύθμιση, από το 2010 μέχρι το τέλος των Μνημονίων. Η Νέα Δημοκρατία θέλει ρύθμιση στο πεδίο των εργασιακών ή θεωρεί ότι η αγορά λειτουργεί καλύτερα όταν αφήνεται να αυτορυθμίζεται ;
Όχι, εμείς δεν πιστεύουμε καθόλου στην αυτορρύθμιση. Πιστεύουμε στην προστασία των εργαζομένων και έχουμε χειροπιαστά αποτελέσματα και πολιτικές που το αποδεικνύουν. Για παράδειγμα η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Πιστεύουμε ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στην ελληνική αγορά εργασίας με τις απλήρωτες υπερωρίες, με την ανασφάλιστη εργασία…
Την Ψηφιακή Κάρτα την ήθελαν και οι εργαζόμενοι..
Είναι ένα πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ, που δεν το εφάρμοσε ποτέ η προηγούμενη Κυβέρνηση και το εφάρμοσε η Κυβέρνηση η δική μας.
Είναι πολύ δύσκολο έναν εργοδότη, που αυθαιρετεί να τον αντιμετωπίσει κανείς, έστω και με αυτό το μέτρο. Υπάρχουν καταγγελίες για διάφορες τέτοιες καταχρηστικές συμπεριφορές και το μέτρο ακόμα είναι πιλοτικό.
Το ζήτημα είναι να θεσπίζονται και να εφαρμόζονται μέτρα, πολιτικές και εργαλεία, που δίνουν τη δυνατότητα και ενδυναμώνουν τον εργαζόμενο να καταγγείλει την εργοδοτική αυθαιρεσία. Ποτέ δεν θα λυθούν όλα τα προβλήματα, όμως…
Λέει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι διαλύθηκε επί των ημερών σας το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας.
Είναι μεγάλο ψέμα αυτό. Αυτό που έγινε είναι ότι αναβαθμίστηκε το παλιό και -αν θέλετε- παρηκμασμένο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, σε Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας με σύγχρονα εποπτικά εργαλεία, με ψηφιοποίηση, με δυνατότητα να κάνει διασταυρωτικούς ελέγχους μεταξύ του ΕΦΚΑ, της ΕΡΓΑΝΗ, της φορολογικής διοίκησης. Διότι η αυθαιρεσία στο χώρο της εργασίας, τελικά, θα αντιμετωπιστεί πολύ πιο αποτελεσματικά όταν έχουμε τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία. Υπάρχει ένα λουδιτισμός στην Αριστερά, σε σχέση με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, για να μπορέσουμε να εντοπίσουμε όλες αυτές τις αυθαιρεσίες.
Στη συντριπτική τους πλειονότητα οι εταιρείες, οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι πολύ μικρές. Δηλαδή, πως μπορεί να συμμορφωθεί το συνοικιακό μαγαζάκι με ψηφιακά εργαλεία;
Είναι σίγουρα πολύ πιο δύσκολο να εντοπίσεις την εργοδοτική αυθαιρεσία στην πολύ-πολύ μικρή κλίμακα. Επίσης, υπάρχει ζήτημα και με τους ελεύθερους επαγγελματίες. Έχουμε πολλούς ελεύθερους επαγγελματίες στη χώρα μας. Δυσανάλογα πολλούς. Αυτό είναι και πλεονέκτημα, ταυτόχρονα, διότι δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας. Δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα για καλύτερο διαθέσιμο εισόδημα, όμως…
Και πολύ μεγαλύτερη δυνατότητα για φοροδιαφυγή…
Ακριβώς. Αυτά όλα είναι προβλήματα, που έχουν να κάνουν με τη σύσταση της ελληνικής οικονομίας. Και δεν διορθώνονται, προφανώς, μέσα σε τέσσερα χρόνια. Γι’ αυτό και λέμε ότι η ελληνική αγορά εργασίας έχει αρκετά προβλήματα. Η ελληνική οικονομία πρέπει να κάνει άλματα προς τα εμπρός. Για να συμβεί αυτό και να έχουμε καλύτερο εργασιακό περιβάλλον, χρειάζεται να έρθουν περισσότερες επενδύσεις και ξένες και ελληνικές. Χρειάζεται να μπουν νέα εργαλεία μέσα στο εργασιακό περιβάλλον κάθε επιχείρησης. Εμείς, για παράδειγμα, θεσπίσαμε ειδική νομοθεσία, τόσο για το δικαίωμα στην τηλεργασία, για το δικαίωμα στην αποσύνδεση, για τους σύγχρονους εργάτες γνώσης. Γνωρίζουμε ότι πολλοί εργαζόμενοι, πλέον – οι λεγόμενοι εργάτες γνώσης – μπορούν να δουλεύουν από το σπίτι τους. Δεν μπορούν, όμως, να δουλεύουν απεριόριστα ωράρια, ακριβώς, επειδή είναι ακόμα πιο δύσκολος ο έλεγχος. Άρα, τους ενδυναμώνουμε με αυτά τα δικαιώματα….
Συλλογικές διαπραγματεύσεις, κ. Σκέρτσο;
…επίσης, (να επισημάνω)τα δικαιώματα για τους εργαζόμενους στις πλατφόρμες. Για τους εργαζόμενους delivery και courier. Έχουν, πλέον, δικαίωμα συνδικαλιστικής εκπροσώπησης και είδαμε ότι αυτό φέρνει αποτελέσματα στις διεκδικήσεις, που έχουν απέναντι στους εργοδότες τους.
Ειδικά για τις πλατφόρμες ας δεχτούμε ότι είναι παγκόσμια ένα sui generis νέο πράγμα, που έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια.
Ακριβώς. Και χρειάζεται να πηγαίνουμε προσεκτικά για να βλέπουμε ποια είναι τελικά τα προβλήματα, που δημιουργούν στο σύγχρονο εργαζόμενο οι θέσεις εργασίας και η απασχόληση μέσα από τις πλατφόρμες.
Ως προς τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, προσωπικά είμαι υπέρ. Και το κόμμα μας είναι υπέρ. Αυτό το οποίο λέμε, είναι ότι χρειάζεται συλλογική προστασία των εργαζομένων και αυτό θεσπίσαμε, όπως σας είπα, μέσα από την προστασία της εργασίας στις πλατφόρμες, όπου εκεί ουσιαστικά έχουμε έναν freelance εργαζόμενο, επί της ουσίας, απέναντι σε έναν εργοδότη ή σε μια επιχείρηση. Μπορούμε να δημιουργήσουμε, όμως, σχήματα προστασίας μέσα από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.
Αυτό το μοντέλο του freelance εργαζομένου, στην πραγματικότητα συνδέεται με σχέση εξαρτημένης εργασίας και είναι ένα πολύ ειδικό καθεστώς. Μετά στις πλατφόρμες έχουμε και το φαινόμενο των λεγόμενων «στολάδων» και εμείς τώρα τα μάθαμε με τις κινητοποιήσεις στη γνωστή πλατφόρμα διανομής φαγητού.
Νομίζω ότι χρειάζεται να προχωράμε με μεγάλη προσοχή. Να βλέπουμε ποια είναι τα πραγματικά αιτήματα των εργαζομένων. Οι νεότεροι άνθρωποι γνωρίζουμε ότι θέλουν να έχουν περισσότερη ελευθερία, για παράδειγμα. Θέλουν ταυτόχρονα, αυτήν την ελευθερία να την συνδυάζουν με υψηλότερα εισοδήματα. Δεν μπορούμε να βάζουμε πολύ ασφυκτικούς ,περιοριστικούς κανόνες στην ελευθερία, που θέλει να έχει ένας άνθρωπος για να δουλεύει, για παράδειγμα, από το σπίτι του. Άρα, πρέπει να ρυθμίσουμε την εργασία από το σπίτι με τρόπο, που θα επιτρέπει στο νέο ή στη νέα εργαζόμενη να κάνει τη δουλειά που επιθυμεί, χωρίς να καταστρατηγείται, προφανώς, το ωράριο εργασίας και με όρους μισθολογικούς που θα δίνουν ένα καλό διαθέσιμο εισόδημα. Για όλα αυτά δεν υπάρχουν απαντήσεις από το παραδοσιακό οπλοστάσιο της αριστερής σκέψης του 20ου αιώνα. Διότι αυτά είναι νέα φαινόμενα στην αγορά εργασία.
Ούτε από της Δεξιάς υπάρχουν, βέβαια, γιατί είναι νέα φαινόμενα.
Εμείς , όμως, είμαστε πολύ πιο ανοιχτοί στο να καταγράψουμε ποιες είναι, σήμερα, οι ανάγκες της αγοράς εργασίας, οι νέες τεχνολογικές τάσεις και αυτά να τα συμφιλιώσουμε…
Αν μας άκουγε κάποιος από το ΚΚΕ, θα έλεγε «ναι, να δείτε τις ανάγκες, αλλά η ΝΔ κοιτάει περισσότερο την ανάγκη των εργοδοτών και λιγότερο την ανάγκη των εργαζομένων». Φαντάζομαι, εκεί είναι η σύγκρουση.
Καθόλου. Αυτό το διαψεύδουμε κατηγορηματικά και αυτό που λέμε είναι ότι πρέπει σε μια οικονομία να φροντίζεις και ο εργαζόμενος να λαμβάνει την προστασία που πρέπει. Να μην καταστρατηγούνται τα δικαιώματα του, διότι είναι, προφανώς, το πιο αδύναμο μέρος σε μια σχέση εξαρτημένης εργασίας. Όμως, δεν μπορούμε και να πνίγουμε την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις με όρους, που ουσιαστικά διώχνουν τις επενδύσεις και την ανάπτυξη από τη χώρα, γιατί τότε θα έχουμε μόνο επιδόματα.
Το πρόγραμμα σας, μπορείτε να μας πείτε συνολικά πόσο έχει κοστολογηθεί;
Το πρόγραμμα κοστίζει συνολικά 9 δισ. ευρώ στην τετραετία. Έχει γίνει η κοστολόγηση από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και μιλάμε για μέτρα τα οποία είναι συμφωνημένα με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς και ενταγμένα στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια. Γνωρίζουμε και έχουμε αναλάβει να παραμείνουμε σε ένα μονοπάτι δημοσιονομικής υπευθυνότητας. Δηλαδή, να παράγει η χώρα και η οικονομία πρωτογενή πλεονάσματα. Να μην ξοδεύουμε, δηλαδή, περισσότερα από όσα εισπράττουμε. Να μην επαναλάβουμε το ίδιο λάθος, που μας έφερε στη χρεοκοπία και στα Μνημόνια. Και ταυτόχρονα να εφαρμόζουμε στοχευμένες φορολογικές, οικονομικές πολιτικές, που φέρνουν περισσότερες επενδύσεις, μειώνουν τους φόρους στην εργασία και στο κεφάλαιο και τελικά δημιουργούν καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Από τα επιδόματα όμως και τα διάφορα pass δεν ωφελείται και η φοροδιαφυγή; Όσοι αποκρύβουν εισοδήματα;
Πάντα στο μέτρο του εφικτού. Με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας, με πλήρη αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων και βάσει των πληροφοριακών δεδομένων, πηγαίνουμε στοχευμένα να δώσουμε βοήθεια εκεί που πρέπει. Τώρα, το εάν κάποιος φοροδιαφεύγει και λαμβάνει κάτι το οποίο δεν δικαιούται, προϊόντος του χρόνου και με την περαιτέρω ψηφιοποίηση, θεωρούμε ότι θα πετύχουμε και υψηλότερη φορολογική συμμόρφωση. Εδώ έχουμε και αποτελέσματα που μπορώ να σας αναφέρω: Οι ψηφιακές ηλεκτρονικές πληρωμές μέσω καρτών έχουν διπλασιαστεί, στη χώρα μας, τα τελευταία 4 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πλέον μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση στα επαγγέλματα και στις δραστηριότητες που παραδοσιακά φοροδιαφεύγουν. Αυτό έχει οδηγήσει και σε υψηλότερα έσοδα , μέσα από την περαιτέρω ψηφιοποίηση και αυτό πιστεύουμε ότι σταδιακά θα οδηγήσει στην συρρίκνωση της φοροδιαφυγής. Η είσπραξη φόρου από τον ΦΠΑ, το κενό, το χάσμα από την είσπραξη φόρου στον ΦΠΑ ήταν 25%, πολύ υψηλότερο από την υπόλοιπη Ευρώπη, πλέον είναι στο 13%, έχουμε θέσει στόχο να είναι κάτω από το 10%.
Ήταν παράπλευρη ωφέλεια του κορονοϊού…
Δεν είναι μόνο αυτό, διότι έχουμε δώσει και σημαντικά κίνητρα για την επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Συνδέονται πλέον οι ταμειακές μηχανές με τη φορολογική διοίκηση, άρα υπάρχει πολύ μεγαλύτερος και αποτελεσματικότερος έλεγχος. Είναι ένα μέτρο που εφαρμόζεται φέτος και είναι ενταγμένο στο Ταμείο Ανάκαμψης στο σχέδιο Μεταρρύθμιση- Ελλάδα 2.0.
Η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει την ακριβότερη αγορά ενέργειας. Γιατί δεν λειτουργεί εδώ ο ανταγωνισμός
Νομίζω ότι η ελληνική αγορά ενέργειας, ειδικά εν μέσω ενεργειακής κρίσης, χάρη στις κυβερνητικές πολιτικές, έχει καταφέρει να δείξει και να φέρει κάποια σημαντικά αποτελέσματα. Δεν ξέρω αν το γνωρίζουν οι ακροατές ότι η Ελλάδα, αυτή τη στιγμή, είναι η 7η χώρα στον κόσμο στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, δηλαδή από ήλιο, αέρα και νερό. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει καταγράψει άλματα ως προς τη δημιουργία, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, το οποίο είναι ένα μεγάλο ζητούμενο διότι γνωρίζουμε ότι έχουμε άφθονο αέρα και ήλιο που δεν εκμεταλλευόμασταν. Υπήρχε και πολύ μεγάλη εχθρικότητα, ειδικά και από την Αντιπολίτευση, στο να ακολουθήσουμε αυτή την πολιτική των ΑΠΕ. Χάρη στις πολιτικές στήριξης που θεσπίσαμε και εφαρμόσαμε την περασμένη χρόνια, η Ελλάδα εν μέσω ενεργειακής κρίσης, είχε στην τελική τιμή καταναλωτή χαμηλότερες τιμές ηλεκτρικού ρεύματος.
Μιλάτε για την παρέμβαση κράτους, εγώ σας ρώτησα για τη λειτουργία ανταγωνισμού
Ο ανταγωνισμός θα λειτουργήσει καλύτερα μέσα από τις πολιτικές που έχει εφαρμόσει η ΔΕΗ, πχ ακούμε την Αντιπολίτευση να μιλάει για επανακρατικοποίηση της ΔΕΗ. Τα προβλήματα στον ανταγωνισμό και η καχεκτική αγορά ενέργειας, σε πολύ μεγάλο βαθμό, οφείλονταν στο παρελθόν διαχρονικά στην πολύ ισχυρή θέση που είχε η ΔΕΗ που δεν άφηνε τον ανταγωνισμό να λειτουργήσει. Για να συμβεί στην ελληνική αγορά ενέργειας πρέπει να έχουμε ισότιμους όρους λειτουργίας μεταξύ των εταιριών ενέργειας. Αυτές οι τιμές που βλέπετε ως προς τη λειτουργία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, υπάρχουν γιατί όντως για δεκαετίες έχει λειτουργήσει ο ανταγωνισμός.
Υπάρχουν στρεβλώσεις στην αγορά ενέργειας;
Υπάρχουν στρεβλώσεις στον τρόπο στον οποίο λειτούργησε κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης το ευρωπαϊκό μοντέλο για τη ρύθμιση των τιμών. Και γι’ αυτό χρειάστηκε να γίνουν παρεμβάσεις. Είδαμε πχ ότι υπήρχε μια κερδοφορία, λόγω της ενεργειακής κρίσης, στις εταιρίες ενέργειας και κάναμε παρέμβαση στη φορολόγηση με έκτακτη φορολογία, τόσο στις πετρελαϊκές εταιρίες, όσο και στις εταιρίες ενέργειας και με επιστροφή των χρήματων αυτών στους λογαριασμούς των καταναλωτών. Αυτή είναι μια πολιτική που εφάρμοσε αυτή η Κυβέρνηση. Και από κει και πέρα όλα τα επιμέρους ζητήματα ως προς το μοντέλο λειτουργίας της αγοράς ενέργειας, τα βλέπουμε, τα εντοπίζουμε και τα διορθώνουμε.
Αν κατάλαβα καλά θα γίνει Debate μεταξύ των δυο αρχηγών αλλά ενόψει της δεύτερης κάλπης;
Να μείνουμε στο πρώτο debate, κάθε πράγμα στον καιρό του. Αυτό το οποίο κρίνεται αυτή τη στιγμή, είναι η ψήφος στη κάλπη της 21ης Μαΐου, όπου έχουμε ένα σύστημα απλής αναλογικής, το οποίο δυνάμει μπορεί να οδηγήσει σε κυβερνήσεις συνεργασίας. Άρα, αυτό που λέμε εμείς είναι ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνει μια συζήτηση μόνο των δύο, όταν έχουμε κόμματα που λένε ότι μπορεί να συνεργαστούν μεταξύ τους. Να ακουστεί και να φανεί στο τραπέζι του debate, τελικά τι περιθώρια συνεργασίας υπάρχουν με κόμματα που υποστηρίζουν το εναλλακτικό νόμισμα, τις κλειστές τράπεζες , όλα αυτά τα πράγματα.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ πάντως ήταν για δυο debate, όλων και των 2.
Είναι ένα πολιτικό καπέλωμα από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ στα κόμματα της Αντιπολίτευσης. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι αρχηγός της αντιπολίτευσης συνολικά, είναι αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Δεν έχει καμία ισοτιμία και αποτελεί πολιτικό καπέλωμα το να εμφανίζεται οκ. Τσίπρας ως εκπρόσωπος των κομμάτων της αντιπολίτευσης. Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ, κατηγορηματικά απορρίφθηκε από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης, προχθές στη Διακομματική, στη σύσκεψη που κάναμε. Συνεπώς δεν είναι προς συζήτηση σε αυτή τη φάση. Όταν επιστρέψουμε στο σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής, όπου εκεί υπάρχει το bonus, τότε ναι, εκεί μπορούμε να συζητήσουμε για το debate των δύο.