Στην παρουσίαση του ρομπότ-panda που αναπτύχθηκε στο εργαστήριο Lab Autism , προχώρησε την Παρασκευή το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, σε ημερίδα με τίτλο «Συμπεριληπτική Πολιτική και Τεχνολογίες Αιχμής» που διοργανώθηκε με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία.
Bady, ο καλύτερος φίλος των παιδιών με αυτισμό
O Bady, ρομπότ Κοινωνικής Αρωγής σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από μέλη του Εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών-Αυτισμού, για να βοηθά τα παιδιά με διαταραχές φάσματος αυτισμού να επικεντρώνονται στις δραστηριότητές και στις πληροφορίες που δέχονται ευκολότερα.
Ο σχεδιασμός του βασίζεται στη θεωρία ότι τα ζωομορφικά ρομπότ δεν προσομοιάζουν τον άνθρωπο, επομένως τα παιδιά με έντονα χαρακτηριστικά στο φάσμα του αυτισμού, δηλαδή με πολλά αισθητηριακά προβλήματα, είναι πιθανόν να νιώθουν λιγότερο άγχος ή φόβο κατά την αλληλεπίδραση μαζί του, τόνισε η Ελένη Γκιόλντα εκπαιδευτικός γενικής και ειδικής αγωγής, μέλος του εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών – Αυτισμού του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Έχει ασπρόμαυρο περίβλημα για την αποφυγή της υπερδιέργερσης που προκαλούν σε παιδιά με αυτισμό τα έντονα χρώματα, είναι κατασκευασμένο από λείο πλαστικό υλικό με κάποια λούτρινα σημεία, έχει ενσωματωμένα ροδάκια για κίνηση και μπορεί να σταθεί σε όρθια θέση.
Τα μάτια του είναι φωτιζόμενα με δυνατότητα απενεργοποίησης και οι εκφράσεις του προσώπου του απλοποιημένες. Είναι το ρομπότ Panda, με το όνομα Bady, το οποίο μπορεί να λειτουργήσει ως διαμεσολαβητής για την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης παιδιών με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού.
Διασφαλίζεται η δυνατότητα προσαρμογής στις ανάγκες του παιδιού
Το ρομπότ διαθέτει δύο ηχεία και οπτικό σύστημα ανίχνευσης φωτεινότητας και προσανατολισμού, μικρόφωνο, αισθητήρες αφής, δυνατότητα παραγωγής ομιλίας. Ο σχεδιασμός του είναι ασφαλής για παιδιά, έχει ανθεκτικότητα και λειτουργεί μέσω WoZ ρύθμισης απομακρυσμένης σύνδεσης, που φέρει τον τίτλο της ταινίας Wizard of Oz.
O εκπαιδευτής κάθεται σε κάποιο σημείο και με κάποια εφαρμογή κρυφά από το παιδί χειρίζεται το ρομπότ. Έτσι διασφαλίζεται η δυνατότητα προσαρμογής στις ανάγκες του παιδιού και σε απρόοπτα, δηλαδή σε περίπτωση έναρξης επεισοδίου εκνευρισμού μπορεί ο εκπαιδευτής να αλλάζει την πορεία της συνεδρίας και της δραστηριότητας.
Το καινοτόμο πρόγραμμα περιλαμβάνει τέσσερις άξονες:
1. Aνακούφιση και μείωση του άγχους
Σε πρώτη φάση γίνεται μία γνωριμία του παιδιού με το ρομπότ με στόχο την εξοικείωση και ο χειρισμός γίνεται διακριτικά από τον εκπαιδευτικό. Το παιδί αλληλεπιδρά κάνοντας μία απλή συζήτηση με κάποιο σενάριο που έχει σχεδιαστεί από πριν, γίνονται ερωτήσεις ανοιχτού τύπου και ακολουθούν επιβραβεύσει.
Χρησιμοποιείται για τη μείωση του στρες και το ρομπότ καθοδηγεί το παιδί ώστε να εκτελέσει ασκήσεις χαλάρωσης. Οι δραστηριότητες είναι σαν παιχνίδια που παίζει το παιδί με συνεργάτη το ρομπότ και επικουρικά λειτουργεί ο δάσκαλος.
2. Ενίσχυση της επικοινωνίας
Σημαντική είναι η παροχή ενισχυτών (π.χ. αισθητηριακές επιβραβεύσεις- ήχοι, τραγούδια που αρέσουν στο παιδί) μετά την ολοκλήρωση της κάθε δραστηριότητας. Έτσι είναι πιθανότερη η εμφάνιση θετικών συμπεριφορών και επικοινωνίας. Οι δραστηριότητες είναι σαν παιχνίδια που παίζει το παιδί με συνεργάτη το ρομπότ και επικουρικά λειτουργεί ο δάσκαλος. Επίσης η δραστηριότητα αυθόρμητα αιτήματα στοχεύει στην ανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών να εκφράζουν αιτήματα (φως, μουσική, ιστορία , χορός) και να κατανοούν τη διαδικασία αιτίας-αποτελέσματος.
3. Κοινωνικές δεξιότητες
Περιλαμβάνονται φάση εξοικείωσης, παιχνίδια μίμησης και εναλλαγής σειράς, καθώς και παιχνίδια συναισθηματικής και κοινωνικής κατανόησης.
4. Κινητικές δεξιότητες
Καθρεπτισμός και ρομποτικές δραστηριότητες κίνησης βοηθούν στην εξάσκηση της αδρής κινητικότητας (ισορροπία, συγχρονισμό, συντονισμό, μίμηση). Επίσης, περιλαμβάνονται παιχνίδια κατανόησης της οπτικής του άλλου.
Ρομποτική κοινωνική αρωγή
Η χρήση της ρομποτικής τεχνολογίας για παιδιά με αυτισμό – εντάσσεται στην κατηγορία της ρομποτικής κοινωνικής αρωγής- έχει αποτελέσει τομέα μεγάλου ενδιαφέροντος και μελέτης την τελευταία δεκαετία, υπογράμμισε η κ. Γκιόλντα σημειώνοντας ότι στο μέλλον θα ήταν χρήσιμο να εφαρμοστούν παρεμβάσεις με το ρομπότ-Panda σε μεγάλη κλίμακα και σε διαφορετικά πλαίσια, όπως σχολεία και ειδικά κέντρα αποκατάστασης, προκειμένου να ελεγχθεί η αποτελεσματικότητά του στον κοινωνικό τομέα, στην επικοινωνία, στη διαχείριση συμπεριφοράς και στις κινητικές δεξιότητες και να προσαρμοστεί κατάλληλα.
Το 15% παγκοσμίως υποφέρει από κάποια μορφή αναπηρίας
« Υπολογίζεται ότι το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού υποφέρει από κάποια μορφή αναπηρίας, ποσοστό που αντιστοιχεί σε πάνω από 1 δισεκατομμύριο άτομα παγκοσμίως, επισήμανε η διευθύντρια του Εργαστηρίου Αναπτυξιακών Διαταραχών-Αυτισμού του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Χριστίνα Συριοπούλου – Δελλή. Στο 1 δισεκατομμύριο των ατόμων με κάποια μορφή αναπηρίας, ένα στα πέντε είναι γυναίκα και το 46% είναι άνω των 60 ετών, διευκρίνισε.
Η 3η Δεκεμβρίου αποτελεί ετήσια εκδήλωση με σκοπό την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τη δημιουργία ενός μέλλοντος όπου τα άτομα με αναπηρία θα βιώσουν χωρίς εμπόδια και διακρίσεις ίσες ευκαιρίες σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς τους και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης τους συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος ισότιμης ένταξης σε επαγγελματικούς χώρους. Είναι ημέρα αναστοχασμού και αξιολόγησης σχετικά με το κατά πόσο συγκλίνουμε ως κράτη, κοινωνίες και θεσμοί προς το πνεύμα της» τόνισε η κ. Συριοπούλου-Δελλή.