Η παράνομη στάθμευση αποτελεί διαχρονικό πρόβλημα σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, επιβαρύνοντας την κυκλοφορία και δημιουργώντας χάος στους δρόμους. Πρόσφατα, στην Ευρώπη λανσαρίστηκε μια πρωτοποριακή τεχνολογία: οχήματα εξοπλισμένα με κάμερες υψηλής ακρίβειας που σαρώνουν σε πραγματικό χρόνο τους δρόμους, καταγράφοντας παραβάσεις και βεβαιώνοντας πρόστιμα αυτόματα. Με εντυπωσιακά αποτελέσματα σε χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ολλανδία, η χρήση αυτών των ψηφιακών «κυνηγών» παράνομης στάθμευσης μειώνει το κόστος και αυξάνει τη συμμόρφωση. Στην Ελλάδα, όπου το πρόβλημα είναι οξυμένο, η υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας μπορεί να αποτελέσει το κρίσιμο βήμα για μια πιο οργανωμένη και δίκαιη διαχείριση της στάθμευσης.
Ειδικότερα, Στην Ευρώπη λανσάρεται ένα νέο όχημα-«κυνηγός» της παράνομης στάθμευσης, εξοπλισμένο με 12 κάμερες υψηλής ακρίβειας, ικανό να σαρώνει σε πραγματικό χρόνο τους δρόμους, καταγράφοντας πινακίδες και ελέγχοντας την εγκυρότητα της στάθμευσης. Το σύστημα διασταυρώνει άμεσα αν ο οδηγός έχει πληρώσει το αντίτιμο ή αν καταλαμβάνει παράνομα θέσεις φορτοεκφόρτωσης, ΑμεΑ ή ποδηλατόδρομους.
Η πιλοτική εφαρμογή σε Γερμανία και Γαλλία έδειξε εντυπωσιακά αποτελέσματα: κάθε όχημα ελέγχει έως και 1.000 αυτοκίνητα την ώρα, έναντι μόλις 50 με τις κλασικές μεθόδους, μειώνοντας το κόστος, αποφεύγοντας τις έντονες αντιπαραθέσεις με τους παραβάτες και –το κυριότερο– αυξάνοντας θεαματικά τη συμμόρφωση. Στην Ολλανδία και στη Γαλλία η τεχνολογία αυτή έχει ήδη αποδώσει καρπούς, καθιστώντας τη στάθμευση πιο δίκαιη και πιο αποτελεσματική.
Το ελληνικό πρόβλημα
Στην Ελλάδα, το πρόβλημα παραμένει διαχρονικό και οξύ. Η Αθήνα υποφέρει από χρόνια έλλειψη χώρων στάθμευσης, με το παράνομο παρκάρισμα να έχει γίνει σχεδόν… άτυπος κανόνας. Σύμφωνα με στοιχεία των δημοτικών αρχών, σε περιόδους εντατικών ελέγχων βεβαιώνονται δεκάδες χιλιάδες παραβάσεις, με το 35% αυτών να αφορά κατάληψη θέσεων ΑμεΑ ή ειδικών χρήσεων. Στενοί δρόμοι και ανεπαρκής χωροταξική οργάνωση τροφοδοτούν το μόνιμο κυκλοφοριακό χάος.
Η Θεσσαλονίκη έχει ήδη κάνει ένα βήμα προς αυστηρότερη επιτήρηση με την εφαρμογή τροχοσφιγκτήρων («δαγκανών») σε παράνομα σταθμευμένα οχήματα, κυρίως σε θέσεις ΑμεΑ και φορτοεκφόρτωσης. Ωστόσο, η μέθοδος αυτή παραμένει χειροκίνητη και χρονοβόρα, αδυνατώντας να καλύψει τον τεράστιο όγκο παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο.
Σε αυτό το πλαίσιο, η υιοθέτηση οχημάτων-σκαναριστών, σε συνδυασμό με υπάρχουσες πλατφόρμες όπως το PARKinATHENS και οι ηλεκτρονικές άδειες στάθμευσης, θα μπορούσε να αλλάξει ριζικά το τοπίο. Οι έλεγχοι θα γίνονταν άμεσα, οι παραβάσεις θα αυξάνονταν κατακόρυφα και το σημαντικότερο: η τεχνολογία θα λειτουργούσε ως ισχυρός αποτρεπτικός μηχανισμός.
Η εμπειρία της Ευρώπης δείχνει ότι το νέο σύστημα δεν είναι μόνο πιο γρήγορο και ακριβές, αλλά και πιο «ψυχρό», αποφεύγοντας προσωπικές αντιπαραθέσεις και αφήνοντας την κρίση σε ένα αδιάβλητο ψηφιακό μάτι. Το πραγματικό ερώτημα για την Ελλάδα δεν είναι αν θα έρθει αυτή η αλλαγή, αλλά πόσο γρήγορα οι δημοτικές αρχές θα αφήσουν το χειρόγραφο μπλοκάκι και θα περάσουν στις ψηφιακές κάμερες.