Από τριπλό κόσκινο περνάει η λίστα με τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης των 32 δισ. ευρώ, η επεξεργασία της οποίας κορυφώνεται αυτές τις ημέρες, με στόχο την ολοκλήρωση του σχεδίου μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου.
Κάθε υπουργείο, από τα πέντε που εμπλέκονται, ακολούθησε διαφορετικό δρόμο αλλά για παράδειγμα στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η πρώτη μαγιά έργων ή επενδύσεων δημιουργήθηκε από προτάσεις που κατέθεσαν αυτές τις ημέρες και οι επιχειρήσεις του κλάδου.
«Οι προτάσεις ήταν αναλυτικές επένδυση προς επένδυση», λέει στέλεχος που ενεπλάκη στη διαδικασία. Το συγκεκριμένο υπουργείο έχει καίριο ρόλο, καθώς ένα στα τρία ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης οδεύουν προς επενδύσεις/έργα/πρωτοβουλίες που συνδέονται με την πράσινη οικονομία. Αντίστοιχες προτάσεις κατατέθηκαν από τους κατασκευαστές στο υπουργείο Υποδομών, το οποίο συλλέγει και τις απαιτήσεις των περιφερειών και άλλων φορέων.
Στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας, τα υπουργεία πρέπει να επιλέξουν τα επενδυτικά σχέδια ή τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάπτυξης. Κάθε ένας από τους πέντε κύκλους του ταμείου (Ψηφιακή Διακυβέρνηση, Απασχόληση και Κοινωνική Συνοχή, Έργα Υποδομών και Μεταφορές και Παραγωγικός Μετασχηματισμός/Ιδιωτικές Επενδύσεις) έχει συγκεκριμένο πλαφόν προϋπολογισμού. Συνεπώς πρέπει να λύσει μια δύσκολη εξίσωση για το ποια έργα θα μπουν στο επόμενο ΕΣΠΑ, ποια μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και ποια θα συνεχίσουν να χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ενδεικτική είναι η εμπειρία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το οποίο ήταν έτοιμο να καταθέσει τη «Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού», που είχε συνταχθεί σε συνεργασία με τα υπουργεία και -εκτός από τον στρατηγικό σχεδιασμό για τον τεχνολογικό μετασχηματισμό της χώρας- περιλαμβάνει περίπου 300 έργα τεχνολογίας στο δημόσιο. Το υπουργείο έχει πλαφόν περί τα έξι δισ. ευρώ για έργα/πρωτοβουλίες που μπορούν να μπουν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Συνεπώς μπορούν να υλοποιηθούν πολλά περισσότερα έργα από αυτά που προβλέπονται στη «Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού», που είχε συνταχθεί υπολογίζοντας μόνο το ΕΣΠΑ. Έτσι τώρα ο κατάλογος ξαναγράφεται…
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και, κυρίως, ο υφυπουργός Γρ. Ζαριφόπουλος που συντονίζει την προσπάθεια σύνταξης της «Βίβλου» ξαναβλέπουν τα υπουργεία και φτιάχνουν ένα μεγαλύτερο κατάλογο έργων. Μετά πρέπει να αποφασιστεί ποια θα προταθούν για ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, ποια στο ΕΣΠΑ, κ.ο.κ.
Εντός των επομένων ημερών, θα παραδοθούν τα πέντε σχέδια από τα αντίστοιχα υπουργεία, αλλά τον τελικό λόγο για τον κατάλογο των έργων/επενδύσεων έχει η πενταμελής Εκτελεστική Επιτροπή που έχει δημιουργηθεί στη Γραμματεία της Κυβέρνησης και συντονίζει την κατάρτιση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης.
Όπως είναι γνωστό, στην Εκτελεστική Επιτροπή συμμετέχουν ο υφυπουργός Δημοσιονομικής Πολιτικής Θεόδωρος Σκυλακάκης, ο υφυπουργός Συντονισμού του Κυβερνητικού Έργου Άκης Σκέρτσος, ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρης Σκάλκος, ο προϊστάμενος του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξης Πατέλης και ο πρόεδρος του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων Μιχάλης Αργυρού.
Η συγκεκριμένη επιτροπή πρέπει να ενσωματώσει τις προτάσεις της αγοράς, φορέων και υπουργείων μαζί με τις προτάσεις της «Επιτροπής Πισσαρίδη» και τις πολιτικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, ώστε στο τέλος να συνταχθεί το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει πως το προσχέδιο θα κατατεθεί μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στόχο να λάβει η Ελλάδα μέσα στην επόμενη χρονιά την προκαταβολή του 10% του Ταμείου Ανάκαμψης, δηλαδή 3,2 δισ. ευρώ. Για την κατάθεση του τελικού σχεδίου, η Κομισιόν έχει δώσει προθεσμία μέχρι το τέλος Απριλίου 2021.
Η σύνταξη του καταλόγου με τις επενδύσεις ή τα έργα που μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης δεν είναι, πάντως, εύκολη υπόθεση, όπως φαίνεται και από τα ραντεβού που κάνουν τις τελευταίες ημέρες οι υπουργοί με διάφορους εμπλεκομένους. Πολλές προτάσεις αφορούν έργα ή επενδύσεις με μικρό βαθμό ωρίμανσης σε επίπεδο σχεδιασμού (μελέτες κ.λπ.) ενώ σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει πλειοδοσία προτάσεων με μακροσκελείς, γενικόλογους καταλόγους. Μια γεύση πήρε ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής στη συνάντηση που είχε την προηγούμενη εβδομάδα με τους περιφερειάρχες.
Πηγή: euro2day.gr