Η σημερινή ομιλία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, με αφορμή τη συζήτηση για το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σηματοδοτεί μια αποφασιστική στροφή στην αντιμετώπιση ενός από τα πιο επώδυνα και χρόνιμα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας: την οδική ασφάλεια. Η κυβέρνηση, αντιλαμβανόμενη το βάρος των καθημερινών τραγωδιών στους δρόμους της χώρας, προχωρά με θάρρος και συνέπεια σε ριζικές αλλαγές που όχι μόνο αυστηροποιούν το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και στοχεύουν στην αλλαγή της οδικής κουλτούρας.
Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η κυβέρνηση απευθύνει ένα σαφές μήνυμα: το αίσθημα ευθύνης και ο σεβασμός στη ζωή πρέπει να γίνουν κανόνας για όλους τους οδηγούς. Δεν είναι απλώς μία νομοθετική πρωτοβουλία· είναι μια προσπάθεια να σταματήσει ο πόνος, οι απώλειες και η ανομία και να ανοίξει ο δρόμος για ένα ασφαλέστερο αύριο.
Η παρουσίαση του νομοσχεδίου συνοδεύεται από μια συνολική στρατηγική που περιλαμβάνει την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, την τεχνολογική αναβάθμιση με κάμερες και τη βελτίωση των υποδομών, επιβεβαιώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει όραμα ολοκληρωμένης παρέμβασης και όχι αποσπασματικών μέτρων.
Η ασφάλεια στους δρόμους, απόλυτη προτεραιότητα
Ο πρωθυπουργός θέτει στο επίκεντρο την οδική ασφάλεια όχι μόνο ως πολιτικό θέμα, αλλά και ως προσωπικό ζήτημα, δίνοντας βαρύτητα στον ανθρώπινο παράγοντα. Η αναφορά στα καθημερινά τραγικά περιστατικά και η επίκληση της ατομικής ευθύνης αποτελούν ισχυρό μήνυμα προς όλους τους πολίτες. Η αυστηροποίηση των ποινών, ειδικά μέσω του θεσμού της υποτροπής, δείχνει ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να ανεχτεί παραβατικές συμπεριφορές που θέτουν σε κίνδυνο ζωές.
Η διαχωριστική γραμμή μεταξύ πρώτης και επαναλαμβανόμενης παράβασης είναι κεντρική και υπογραμμίζει τη νέα φιλοσοφία: δεν αρκούν τα πρόστιμα, χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και αυστηρή αντιμετώπιση των επίμονων παραβατών.
Ενίσχυση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και υποδομών
Η κυβερνητική στρατηγική δεν περιορίζεται στην καταστολή. Η ταυτόχρονη ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, με νέα λεωφορεία, γρήγορη επέκταση του μετρό και πιλοτικές δράσεις για νυχτερινή λειτουργία, είναι το δεύτερο κομβικό σημείο της πολιτικής. Ο πρωθυπουργός ξεκαθαρίζει πως το ζητούμενο είναι η παροχή πραγματικών, αξιόπιστων εναλλακτικών μετακινήσεων, που μειώνουν την ανάγκη για ιδιωτικά αυτοκίνητα και κατά συνέπεια τον κίνδυνο τροχαίων.
Ταυτόχρονα, η προσέγγιση για τις υποδομές, όπως οι παρεμβάσεις σε επικίνδυνους οδικούς άξονες (ΒΟΑΚ, Πατρών-Πύργου), αναδεικνύει τη βούληση της κυβέρνησης να βελτιώσει συνολικά την οδική ασφάλεια και όχι απλώς να αυξήσει τις ποινές.
Καινοτομίες και αυστηροποίηση στον νέο ΚΟΚ
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αντανακλά μια πρωτοποριακή και αυστηρή πολιτική στην οδική ασφάλεια. Η καθιέρωση αυστηρών ποινών με κλιμάκωση ανάλογα με την επικινδυνότητα, η αυξημένη τιμωρία υποτροπών, καθώς και η ποινική αυστηροποίηση για σοβαρά τροχαία (με έως και ισόβια για πολύνεκρα δυστυχήματα) στέλνουν σαφές μήνυμα: η οδική ανομία δεν θα γίνεται ανεκτή.
Η εισαγωγή ορίων ταχύτητας 30 χλμ/ώρα σε κατοικημένες περιοχές και η εγκατάσταση 1.500 καμερών επιτήρησης αποδεικνύουν πως η τεχνολογία αξιοποιείται ως σύμμαχος στην πρόληψη, ενώ τα έσοδα από τα πρόστιμα επενδύονται στην αναβάθμιση του οδικού δικτύου. Η στρατηγική αυτή είναι εμπνευσμένη από επιτυχημένα ευρωπαϊκά πρότυπα και εναρμονίζει την Ελλάδα με τις πιο ασφαλείς χώρες της ΕΕ.
Αυτή η ολοκληρωμένη προσέγγιση, με ορθολογικό και ανθρώπινο πρόσωπο, είναι η απάντηση της κυβέρνησης Μητσοτάκη σε ένα θέμα που μας αφορά όλους. Μέσα από τη σκληρή δουλειά και τις στοχευμένες μεταρρυθμίσεις διαμορφώνεται ένα μέλλον όπου η οδική ασφάλεια θα πάψει να είναι τραγωδία και θα γίνει υπόθεση ευθύνης, εκπαίδευσης και προόδου για όλη την κοινωνία.