Αν διεθνείς νόμοι και ρυθμιστικές πρακτικές δεν εφαρμοστούν και αν ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό περιβάλλον δεν παρουσιαστεί, τότε η ραγδαία εξάπλωση ,η υψηλή τιμή μεταβλητότητας και ο αυξανόμενος όγκος της αγοράς crypto θα μπορούσε να αποτελέσει πραγματική απειλή στη σταθερότητα του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος και να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους ρυθμιστές και στις αρχές φορολογίας σε πολλές χώρες.
Τη δεύτερη δεκαετία της ύπαρξής τους,τα κρυπτονομίσματα έχουν μετατραπεί από ένα φαινόμενο IT σε μία δημοφιλή τάξη ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων και έχουν αρχίσει να καταλαμβάνουν ιδιαίτερη θέση στην παγκόσμια οικονομία και τα χρηματοοικονομικά, συναγωνιζόμενα τις τράπεζες και τα συστήματα πληρωμών στον τομέα των εκτός συνόρων πληρωμών,άλλαξαν την πορεία του επενδυτικού κεφαλαίου από το παραδοσιακό χρηματιστήριο , ισχυριζόμενα ακόμη και ότι είναι ο ονομαζόμενος “ψηφιακός χρυσός”, μολονότι τα κρυπτονομίσματα δεν πραγματοποιούν όλες τις βασικές λειτουργίες που πραγματοποιούνται με τα πραγματικά χρήματα.
Τα κρυπτονομίσματα είναι ψηφιακά κρυπτογραφημένοι κώδικες επιβεβαίωσης συναλλαγών (tokens) σε ένα διανεμημένο,δίκτυο που βασίζεται στο blockchain. Το Blockchain είναι ένα εργαλείο λογιστικής και εγγραφής και το token (ή ψηφιακό νόμισμα) είναι μία νέα λέξη μετά την χρέωση και την πίστωση.Δεν είναι παραγωγική τεχνολογία,σε αντίθεση με άλλες ψηφιακές τεχνολογίες όπως η τρισδιάστατη εκτύπωση, τα βιομηχανικά συστήματα ελέγχου,οι ψηφιακές επικοινωνίες, ή οι ψηφιακές φωτογραφίες και τα βίντεο.Επιπλέον,οι τεχνολογίες των δικτύων blockchain και οι διανεμημένες εγγραφές έχουν καταστροφικό αποτέλεσμα στην ενεργειακή αποτελεσματικότητα των παραδοσιακών τεχνολογιών ψηφιακών πληρωμών.Τον Ιανουάριο του 2022, 2.3 MWh ηλεκτρισμού καταναλώθηκαν για μία συναλλαγή με bitcoin , ενώ μόνο 149 kWh ηλεκτρισμού για 100,000 πληρωμές μέσω συστήματος VISA . Η διαφορά είναι 9 φορές μεγαλύτερη ή και περισσότερο.
Υπάρχουν επίσης κίνδυνοι όπου η διαδικασία “crypto” — ένας εξαιρετικά δημοφιλής τρόπος να κερδίζεις ένα εισόδημα εύκολα σε ολόκληρο τον κόσμο –ίσως γίνει “ψηφιακό νεκροταφείο” για τα χρήματα των επενδυτών αν οι ρυθμιστές αποτύχουν να ελέγξουν τα στοιχεία της αγοράς crypto. Οι φούσκες περιουσιακά στοιχεία έχουν ήδη αρχίσει να ξεφουσκώνουν,και τα αυξανόμενα επιτόκια της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ καθώς επίσης και των άλλων κεντρικών τραπεζών απλά θα επιταχύνουν αυτή τη διαδικασία.Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος ότι οι κβαντικοί υπολογιστές ,στο εγγύς μέλλον, θα καταστρέψουν τα κρυπτογραφικά θεμέλια των κρυπτονομισμάτων.
Αν διεθνείς νόμοι και ρυθμιστικές πρακτικές δεν εφαρμοστούν και αν ένα παγκόσμιο ρυθμιστικό περιβάλλον δεν παρουσιαστεί, τότε η ραγδαία εξάπλωση ,η υψηλή τιμή μεταβλητότητας και ο αυξανόμενος όγκος της αγοράς crypto θα μπορούσε να αποτελέσει πραγματική απειλή στη σταθερότητα του παγκόσμιου οικονομικού συστήματος και να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στους ρυθμιστές και στις αρχές φορολογίας σε πολλές χώρες.
.
Οικονομικοί,περιβαλλοντικοί και εγκληματικοί κίνδυνοι από τα στοιχεία crypto.
Το ΔΝΤ σημειώνει στην ιστοσελίδα του ότι η κρυπτογράφηση — η διαδικασία μεταφοράς κεφαλαίων από εθνικά νομίσματα σε κρυπτονομίσματα — μπορεί να μειώσει την ικανότητα των κεντρικών τραπεζών να διεξάγουν αποτελεσματικά νομισματική πολιτική.Θα μπορούσε επίσης να αποτελεί κίνδυνο για την οικονομική σταθερότητα των εμφανιζόμενων αγορών και των αναπτυσσόμενων οικονομιών.Υπάρχουν συστημικά ρίσκα.Η αυξανόμενη ζήτηση για περιουσιακά στοιχεία crypto συμβάλλει στην εκροή κεφαλαίου, η οποία-με τη σειρά της-επηρεάζει την ισοτιμία των αγορών . Η (ψευδο) ανωνυμία τους,σύμφωνα με ειδικούς του ΔΝΤ,δημιουργεί κενά στα δεδομένα για τους ρυθμιστές και μπορεί να ανοίξει ανεπιθύμητες πόρτες για ξέπλυμα χρήματος καθώς και για οικονομική τρομοκρατία.Οι απειλές στην δημοσιονομική πολιτική των χωρών μπορεί να αυξηθούν ,δεδομένου ότι τα στοιχεία crypto συνεισφέρουν στην φοροδιαφυγή. Η κυριαρχία των κεντρικών τραπεζών (τα κέρδη που αποκομίζονται από το δικαίωμα έκδοσης νομίσματος) θα μπορούσε επίσης να μειωθεί.
Τα επιχειρησιακά και οικονομικά ρίσκα που σχετίζονται με τα περιουσιακά στοιχεία crypto , οι συναλλαγές crypto και τα ψηφιακά πορτοφόλια στην κρυπτοαγορά είναι πολύ υψηλότερες από ότι είναι στη ρυθμιζόμενη οικονομική αγορά. Τα ρίσκα προστασίας των δικαιωμάτων των επενδυτών και των καταναλωτών παραμένουν σημαντικά για όλες τις οικονομίες σε ολόκληρο τον κόσμο.Όλο αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη ανάπτυξης διεθνών προτύπων για τη ρύθμιση της κρυπτοαγοράς.
Η “εξόρυξη ” των κρυπτονομισμάτων, η οποία απαιτεί τεράστια ενεργειακά κόστη και εκτρέπει τις πραγματικές πηγές από την παγκόσμια οικονομία σε μία εποχή όπου η Ευρώπη και η Νοτιοανατολική Ασία βιώνουν σοβαρή ενεργειακή κρίση,πυροδοτεί απόρριψη και κριτική όχι μόνο ανάμεσα στους υποστηρικτές της“πράσινης μεταμόρφωσης”, αλλά επίσης και ανάμεσα στις κυβερνήσεις των χωρών,ακολουθώντας τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης ,με υπεύθυνους επενδυτές να αφοσιώνονται στις αρχές του ESG.
Η εξόρυξη του κρυπτονομίσματος δημιουργεί τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα,υπερφορτώνοντας το ενεργειακό πλέγμα παράγοντας ισχύ και αυτό πλέον δε μπορεί να αγνοηθεί.
Τα κρυπτονομίσματα τα οποία επιτρέπουν ανώνυμες πληρωμές είναι ένα πραγματικό θείο δώρο για τις εγκληματικές ομάδες που εμπλέκονται στην πώληση ναρκωτικών,σε εκβιασμούς,διακίνηση ανθρώπινων οργάνων και άλλες παράνομες δραστηριότητες.Τα ηλεκτρονικά πορτοφόλια bitcoin έχουν χρησιμοποιηθεί από τρομοκράτες στη Συρία,το Ιράκ,τη Λιβύη και το Αφγανιστάν.Τα στατιστικά Παγκόσμιας Έρευνας Ναρκωτικών (Global Drug Survey) δείχνουν πολύ μεγάλη αύξηση της χρήσης κρυπτονομισμάτων για την αγορά ναρκωτικών ουσιών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η αναφορά της Υπηρεσίας Λογοδοσίας της Κυβέρνησης ( US Government Accountability Office) των ΗΠΑ -που δημοσιεύτηκε στις 10 Ιανουαρίου του 2022- σημειώνει ότι τα κρυπτονομίσματα χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο στη διακίνηση ναρκωτικών και στο σωματεμπόριο.Η υπηρεσία GAO και η Επιτροπή Congressional Investigation Committee δείχνουν μία αύξηση πέντε φορές στον αριθμό αναφορών ύποπτης δραστηριότητας που έχουν κατατεθεί από το Financial Crime Enforcement Network (FinCEN) τα τελευταία πέντε χρόνια.
Ρύθμιση του Μη Ρυθμισμένου
Είναι πολύ δύσκολο για τις κυβερνήσεις και τις κεντρικές τράπεζες να ρυθμίσουν τα ψηφιακά αποκεντρωμένα συστήματα,τα οποία αρχικά δημιουργήθηκαν για την αποφυγή κρατικού ελέγχου και σχεδιάστηκαν ειδικά για να εξαιρούν τα κυβερνητικά γραφεία και τις τράπεζες από το κύκλωμα της κυκλοφορίας του χρήματος και από την επιβεβαίωση των συναλλαγών και των δικαιωμάτων.
Είναι ακόμη πιο δύσκολο να αναπτυχθεί μία κοινή προσέγγιση στα κρυπτονομίσματα για χώρες με διαφορετικά οικονομικά και πολιτικά βάρη.Στις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου,τα στοιχεία των παραδοσιακών τραπεζικών συστημάτων ανέρχονται σε δεκάδες τρισεκατομμυρίων δολαρίων και σημαντικά ξεπερνούν το μέγεθος της παγκόσμιας κρυπτοαγοράς ,όμως ο κόσμος της είναι επίσης αρκετές φορές μεγαλύτερος από την παροχή χρημάτων κάποιων αναπτυσσόμενων χωρών . Οι αποκεντρωμένες μορφές χρηματοοικονομίας (DeFi) γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς στις αναπτυγμένες χώρες,ενώ οι πλατφόρμες peer-to-peer (P2P) κερδίζουν έδαφος στις εμφανιζόμενες αγορές.
Μερικές κεντρικές τράπεζες βλέπουν τα κρυπτονομίσματα σαν απειλή στην οικονομική κυριαρχία των χωρών τους και σαν κίνδυνο στα παγκόσμια παραδοσιακά τραπεζικά συστήματα και τους πολίτες,συμπεριλαμβάνοντας σε αυτή την απειλή τον κίνδυνο της απάτης,κλοπής και χακαρίσματος ,και-ως εκ τούτου-έχουν σκεφτεί μία πρόταση για να τα καταργήσουν εντελώς.Άλλοι ρυθμιστές πιστεύουν ότι αρκεί απλά ο έλεγχος της κρυπτοαγοράς έτσι ώστε να μην απειλεί τώρα την καινοτομία,όμως αργότερα να εφαρμοστεί η υπάρχουσα νομοθεσία και οι υπάρχοντες κανονισμοί σε αυτόν τον τομέα των “ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων”.
Σε κράτη με ασταθή καθεστώτα, τα κρυπτονομίσματα μπορούν να θεωρηθούν και από τις ελίτ και από τις αντί-ελίτ ένα μελλοντικό εργαλείο χρωματικών επαναστάσεων . Το Crypto, στην περίπτωση της κρίσης νομιμότητας,επιτρέπει σε συγκεκριμένες ομάδες να χρηματοδοτήσουν πολιτικές διαδικασίες και να διεξάγουν συναλλαγές χωρίς να το γνωρίζουν οι αρχές.
Τα κρυπτονομίσματα και οι διανεμημένες βάσεις δεδομένων που βασίζονται στο blockchain δίνουν τη δυνατότητα στο κράτος να εξαιρεθεί από το σύστημα της νομισματικής κυκλοφορίας και απόδειξης δικαιωμάτων.Επομένως στην περίπτωση κρίσης εξουσίας,διττής εξουσίας και/ή κατάρρευσης της δημόσιας διοίκησης,οι ενδιαφερόμενες ομάδες μπορούν να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν και να εγγυώνται απόδειξη των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας μέχρις ότου εδραιωθεί ένα νέο καθεστώς ή τεθούν υπό τον έλεγχο ξένης δύναμης.
Όμως ακόμη και αν οι τεχνολογίες crypto φέρνουν τους χρήστες σε μία γκρι ζώνη σε ότι αφορά τον έλεγχο,η αλληλεπίδραση της κρυπτοαγοράς με τον πραγματικό κόσμο και την πραγματική χρηματοοικονομία είναι εφικτή και απαραίτητο να ελεγχθεί.Ένα τεράστιο οικοσύστημα έχει δημιουργηθεί στον κόσμο,αποτελούμενο από συναλλαγές/ανταλλαγές,μεταλλωρύχους , ανθρώπους που ανταλλάσσουν crypto , ψυχρά και θερμά πορτοφόλια,επενδυτές,κερδοσκόπους καθώς επίσης και εκδότες σταθερών νομισμάτων — παράγωγα κρυπτονομισμάτων.
Από τη στιγμή που η στάση μας απέναντι στην κρυπτοαγορά ποικίλει ανάμεσα στις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες και ανάμεσα σε ασταθή καθεστώτα και ώριμες δημοκρατίες ή ισχυρά κράτη,θα είναι πολύ δύσκολο να προσαρμόσουμε ρυθμιστικούς κανόνες της μίας χώρας σε μία άλλη.Οι κανόνες θα πρέπει να είναι παγκόσμιοι και να αποκλείουν ρυθμιστική εξάσκηση κερδοσκοπίας.
Το πρόβλημα της εφαρμογής κανόνων στην κρυπτοαγορά έχει γίνει παγκόσμιο,επομένως το έργο αυτό το έχουν αναλάβει οργανισμοί/θεσμοί οι οποίοι διευθύνουν το οικονομικό σύστημα,όπως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, η Επιτροπή Basel Committee on Banking Supervision, η Financial Action Task Force στο ξέπλυμα χρήματος — FATF, και ο Διεθνής Οργανισμός International Organisation of the Securities Commissions (IOSCO).
Είναι σχεδιασμένο ότι η ζώνη ελέγχου θα περιλαμβάνει επιχειρήσεις για την ανταλλαγή παραδοσιακών νομισμάτων με κρυπτονομίσματα, κρύπτο ανταλλαγές,μεσάζοντες οι οποίοι θα παρέχουν πρόσβαση σε πορτοφόλια crypto και υπηρεσίες,καθώς επίσης και οικονομικούς φορείς οι οποίοι θα δέχονται πληρωμές και με παραδοσιακά νομίσματα και με κρυπτονομίσματα.Η τυποποίηση των συστημάτων πληρωμών θα διενεργείται και θα εισαχθεί η πιστοποίηση των παρόχων υπηρεσιών αποθήκευσης και συναλλαγών.Η εξόρυξη κρυπτονομίσματος θα ελέγχεται ξεχωριστά ,και ένας αριθμός χωρών θα το απαγορεύσει.
Προτάσεις παγκόσμιων φορέων για τη ρύθμιση των στοιχείων crypto
Το ΔΝΤ πιστεύει ότι το παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει τουλάχιστον τρία κύρια στοιχεία: υποχρεωτική άδεια,ενοποιημένες ρυθμιστικές προϋποθέσεις για τους παρόχους υπηρεσιών, ενοποιημένες προϋποθέσεις κεφαλαίου και ρευστότητας για τους οικονομικούς φορείς.
Οι πάροχοι υπηρεσιών για την αποθήκευση, την εγκατάσταση και τη μεταφορά στοιχείων crypto πρέπει να έχουν άδεια και να είναι εξουσιοδοτημένοι,και τα κριτήρια αδειοδότησης πρέπει να είναι διεθνή και κοινά.
Οι επενδυτικές παροχές και τα προϊόντα θα πρέπει να υπόκεινται σε προϋποθέσεις παρόμοιες με αυτές που έχουν τεθεί από τους ρυθμιστές ασφάλειας και για τους χρηματιστές και τους εμπόρους, και οι υπηρεσίες πληρωμών και τα προϊόντα σε παρόμοιες με αυτές των τραπεζών για τραπεζικές καταθέσεις πιστοληπτικών φορέων οι οποίοι επιθεωρούνται από κεντρικές τράπεζες ή αρχές οι οποίες ρυθμίζουν την επίβλεψη πληρωμών.
Ο τραπεζικός τομέας και οι τομείς που σχετίζονται με την ασφάλεια πρέπει να θέσουν προϋποθέσεις για το κεφάλαιο και τη ρευστότητα για πιστοληπτικούς και μη φορείς , να θέσουν όρια σε διαφορετικά είδη στοιχείων crypto , και να δημιουργήσουν αξιολόγηση ρίσκου και της ικανότητας των επενδυτών να παίρνουν συνετές αποφάσεις.Αν οι φορείς που θα διέπονται από κανονισμούς παρέχουν εποπτικές υπηρεσίες για την αποθήκευση στοιχείων crypto , τότε οι προϋποθέσεις θα πρέπει να στοχεύουν στην εξάλειψη των ρίσκων που προκύπτουν σε σχέση με την απόδοση των εποπτικών και λογιστικών καθηκόντων.
Ανεξάρτητα από τις αρχικές δυνάμεις,όλες οι αρχές επιθεώρησης των κρατών,συμπεριλαμβανομένων και των κεντρικών τραπεζών,οικονομικών και δημοσιονομικών ρυθμιστών μέχρι και οι αρχές ελέγχου ασφαλείας,πρέπει να λάβουν επιπλέον δυνάμεις για να ρυθμίσουν τα στοιχεία crypto και να συντονίσουν τις ενέργειές τους σε διεθνές επίπεδο για να εξαλείψουν τους κινδύνους που προκύπτουν από τα διαφορετικά είδη χρήσης κρυπτονομισμάτων και των παραγώγων τους.
Το ΔΝΤ προτείνει ότι το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα επειγόντως χρειάζεται να αναλάβει τον έλεγχο της αγοράς περιουσιακών στοιχείων crypto εξαιτίας της απειλής που πλανάται από την αποκεντρωμένη χρηματοοικονομία,καθώς η χρηματοοικονομία περνάει από τις τράπεζες στα χέρια των απλών ανθρώπων και νόμιμων φορέων οι οποίοι λειτουργούν έξω από το νομικό πεδίο,αναζητώντας ένα σημαντικό μερίδιο της αγοράς crypto και να αντισταθούν στη ρυθμιστική αλλαγή.
Το ΔΝΤ επίσης προειδοποιεί ότι κάποιες χώρες ίσως μπουν στον πειρασμό να πάρουν την ευκολότερη απόφαση και να δεχτούν τα στοιχεία crypto σαν επιπρόσθετα εθνικά νομίσματα,καθώς πολλά κρυπτονομίσματα είναι σχετικά ασφαλή και εύκολα ως τρόπος συναλλαγής.Στις περισσότερες περιπτώσεις, ωστόσο,τα ρίσκα και τα κόστη υπερτερούν των εν δυνάμει πλεονεκτημάτων.Η οικονομική ακεραιότητα θα υπέφερε και οι εγχώριες τιμές θα γίνονταν εξαιρετικά μεταβλητές και ασταθείς. Τα έγγραφα του ΔΝΤ δεν αναφέρουν την τιμωρία χωρών οι οποίες έχουν νομιμοποιήσει κρυπτονομίσματα ως νόμιμο χρήμα, όμως είναι απίθανο ότι οι κεντρικές τράπεζες θα ρισκάρουν να έρθουν σε αντιπαράθεση με τη θέση του ΔΝΤ.
Το FATF έχει θέσει στάνταρ για τη ρύθμιση των εικονικών περιουσιακών στοιχείων και τους σχετιζόμενους με αυτά παρόχους υπηρεσιών να λάβουν δράση κατά του ξεπλύματος χρήματος και να περιορίσουν το ρίσκο.Όμως,ενώ δεν είναι όλες οι χώρες σύμφωνες να συμμορφωθούν με αυτό το στάνταρ, κάτι τέτοιο μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, δεδομένης της εκτός συνόρων φύσης των συναλλαγών με στοιχεία crypto.
Η πρακτική ρύθμισης των στοιχείων crypto:
ΗΠΑ
Στις ΗΠΑ, τα περιουσιακά στοιχεία crypto βρίσκονται στο επίκεντρο πολλών ομοσπονδιακών γραφείων ήδη: των Επιτροπών the Securities and Exchange Commission (SEC), the Commodity Futures Trading Commission (CAEC), της υπηρεσίας the Internal Revenue Service (IRS), the Office of the Comptroller of the Currency (OCC),του Δικτύου the Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN).
Την ίδια στιγμή,δεν υπάρχει ορισμός σχετικά με το τι είναι ένα κρυπτονόμισμα.Από νομικής άποψης,η χρήση ασαφών εννοιών όπως “ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία” αφήνει στους ρυθμιστές και τους νομοθέτες περισσότερο χώρο να ρυθμίσουν και να παραβλέψουν.Οι κυριότερες δυνάμεις βρίσκονται στα χέρια της επιτροπής Securities and Exchange Commission, η οποία ελέγχει την έκδοση και τη μεταπώληση οποιουδήποτε ψηφιακού στοιχείου.Υπό τον Αμερικανικό νόμο,η έννοια“ασφάλεια” περιλαμβάνει “συμβόλαιο επένδυσης”, το οποίο, όπως ορίζεται από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ (US Supreme Court), σημαίνει την επένδυση χρημάτων σε οποιαδήποτε επιχείρηση με λογική προσδοκία κέρδους από τις επιχειρηματικές ή τις διευθυντικές προσπάθειες των άλλων.Το SEC θεωρεί ότι οποιοδήποτε token που έχει εκδοθεί έχει μία “χρησιμότητα”, γεγονός που σημαίνει ότι θεωρείται ασφαλές και υπόκειται σε κανονισμό.Και αν αυτό είναι “ασφάλεια”, τότε ο εκδότης του κρυπτονομίσματος υποχρεούται να καταγράφει τι εκδίδει. Και το SEC έχει τη δύναμη και να καταγράφει αλλά και να αρνηθεί την καταγραφή. Για παράδειγμα, οι Telegram, Kik Interactive Inc και Meta (Facebook) απορρίφθηκαν.
Το Δίκτυο The Financial Crimes Enforcement Network ελέγχει τους φορείς παρέχοντας οικονομικές υπηρεσίες για την ανταλλαγή και αποθήκευση των στοιχείων κρυπτονομισμάτων. Υπάρχουν κυρώσεις για όσους δε συμμορφώνονται με τους κανόνες του FinCEN , οι οποίες συμπεριλαμβάνουν πρόστιμα και εγκληματική δίωξη και αυτές οι κυρώσεις μπορούν να εφαρμοστούν πιθανότατα και σε ξένους.Αυτό ελέγχεται από το US Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC) των ΗΠΑ.
Το FinCEN, για παράδειγμα,επέβαλε πρόστιμο 100 εκατομμυρίων δολαρίων σε μία εκ των μεγαλυτέρων εταιριών ανταλλαγής παραγώγων εικονικού νομίσματος ,τη BitMEX, για παραβίαση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου the Bank Secrecy Act (BSA) και επειδή αψήφησε τους κανονισμούς του FinCEN.
Η Υπηρεσία The Internal Revenue Service (IRS) θεωρεί ότι τα στοιχεία crypto είναι περιουσία η οποία φορολογείται σε οποιαδήποτε κέρδη από κρυπτονομίσματα,όσο εικονικά και να είναι.
Κίνα
Οι Κινεζικές αρχές επέβαλαν απαγόρευση οικονομικών συναλλαγών με κρυπτονομίσματα και διεξάγουν αγώνα κατά της εξόρυξης ψηφιακών στοιχείων.Το Σεπτέμβριο του 2021, η Τράπεζα των Ανθρώπων ( People’s Bank of China) κήρυξε όλες τις συναλλαγές με κρυπτονόμισμα παράνομες.Ο Κινέζος ρυθμιστής πιστεύει ότι τέτοιες δραστηριότητες “απειλούν πολύ σοβαρά την ασφάλεια της περιουσίας των ανθρώπων”. Μία δήλωση από την People’s Bank της Κίνας δίνει έμφαση στο γεγονός ότι οι εμπορικές συναλλαγές οι οποίες σχετίζονται με εικονικό νόμισμα είναι “παράνομες οικονομικές δραστηριότητες” και δεν είναι αποδεκτές.
Η Επιτροπή The National Development and Reform Commission of the People’s Republic of China (NDRC) εξέδωσε ένα σημείωμα το οποίο έλεγε ότι η χώρα θα λάβει αυστηρά μέτρα έναντι της εξόρυξης κρυπτονομίσματος ως μέρος των προσπαθειών της σαν χώρα να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα, δηλώνοντας επίσης ότι δραστηριότητες όπως η εξόρυξη,και κάθε είδους εξορυκτικών έργων,θα πρέπει να “εξαλειφθούν”.
Ταυτόχρονα,η Κίνα προετοιμάζεται να παρουσιάσει το ψηφιακό yuan, το οποίο θα είναι μία μορφή εθνικού νομίσματος της Κίνας μαζί με τα μετρητά και μη μετρητά yuan.
Ευρωπαϊκή Ένωση
Τα κρυπτονομίσματα είναι νόμιμα στην ΕΕ και διέπονται από κανονισμούς της κάθε χώρας χωριστά.Η φορολογία του κρυπτονομίσματος είναι διαφορετική σε κάθε χώρα και το ποσοστό φόρου εισοδήματος κυμαίνεται από 0 μέχρι 50%. Το 2015, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ( EU Court of Justice) όρισε ότι οι ανταλλαγές μεταξύ παραδοσιακού νομίσματος και κρυπτονομίσματος ή εικονικών νομισμάτων θα πρέπει να εκπίπτει του ΦΠΑ επειδή τα κρυπτονομίσματα είναι υπηρεσίες και όχι αγαθά.Το 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε ένα πακέτο νομοθετικών προτάσεων για να ρυθμιστούν οι μεταφορές των κεφαλαίων και συγκεκριμένων στοιχείων crypto για την προστασία των πολιτών της και του οικονομικού συστήματος από το ξέπλυμα χρήματος και τη χρηματοδότηση τρομοκρατιών.Η ΕΕ έχει θέσει όριο 1,000 ευρώ για τη μεταφορά πληροφοριών σχετικά με συναλλαγές με στοιχεία crypto assets σε συμφωνία με τις προτάσεις του FATF.
Η ΕΕ προτείνει την σύσταση ενός ειδικού καθεστώτος για τους παρόχους στοιχείων crypto,σε συνεννόηση με τον κανονισμό των Αγορών Περιουσιακών Στοιχείων crypto (Markets in Crypto-Assets (MiCA) και την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου Digital Operational Resilience Act (DORA). Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει στην ιστοσελίδα του ότι στόχος του MiCA είναι να δημιουργήσει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την αγορά crypto το οποίο θα στηρίζει την καινοτομία και θα χρησιμοποιεί τη δυναμική των στοιχείων crypto με τέτοιον τρόπο ώστε να διατηρηθεί η οικονομική σταθερότητα και η προστασία των επενδυτών.Ο στόχος του DORA είναι η δημιουργία ενός ρυθμιστικού πλαισίου για ψηφιακή λειτουργική ανθεκτικότητα, με το οποίο όλες οι εταιρίες πρέπει να διασφαλίσουν ότι μπορούν να αντισταθούν σε όλων των ειδών τις πληροφορίες και τις διακοπές επικοινωνίας που σχετίζονται με την τεχνολογία και τις απειλές με στόχο να αποτραπούν και να μετριαστούν οι κυβερνοαπειλές. Όταν αυτοί οι νόμοι και κανονισμοί εφαρμοστούν,μόνο εξουσιοδοτημένοι πάροχοι θα έχουν το δικαίωμα να παρέχουν κρυπτονομίσματα και να χειρίζονται ανταλλαγές κρυπτονομίσματος στην ΕΕ.
Ιαπωνία
Ο Γιαπωνέζικος νόμος ορίζει τα “στοιχεία crypto ” ως τρόπους πληρωμής και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από οποιονδήποτε .Δεν υπάρχουν περιορισμοί σχετικά με την κατοχή και επένδυση σε κρυπτονομίσματα. Στην Ιαπωνία,οι πάροχοι υπηρεσιών ανταλλαγής στοιχείων crypto επιβλέπονται από το Γραφείο Financial Services Agency (FSA). Το FSA επίσης συνεργάζεται με δύο αυτόνομους οργανισμούς στη βιομηχανία του κρυπτονομίσματος:τους Japan Virtual Currency Exchange Association (JVCEA) και Japan Security Token Offering Association (JSTOA). Ο JSTOA επικεντρώνεται στην έκδοση token και σε χρηματοδοτούμενα από τον κόσμο γεγονότα. Ο JVCEA είναι εξουσιοδοτημένος οργανισμός που δημιουργεί κανόνες που εφαρμόζονται στις ανταλλαγές κρυπτονομισμάτων.Από το 2021, τα περιουσιακά στοιχεία crypto στην Ιαπωνία υπόκεινται σε καθεστώς κατά του ξεπλύματος χρήματος και τα κρυπτονομίσματα στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου “Act on Prevention of Transfer of Criminal Proceeds”.
Συμπέρασμα
Δεν υπάρχει ακόμη κάποια συγκεκριμένη προσέγγιση στη ρύθμιση των περιουσιακών στοιχείων crypto . Τα ρυθμιστικά στάνταρ που εφαρμόζονται σε διαφορετικές χώρες περιορίζονται κυρίως στο ξέπλυμα χρήματος και σε προτάσεις για τον έλεγχο των οικονομικών ρίσκων.Οι παγκόσμιοι φορείς οικονομικής διακυβέρνησης επιμένουν στην εισαγωγή ενιαίων προτύπων και την εφαρμογή των υπαρχόντων κανονισμών ασφάλειας που διέπουν την ανταλλαγή και τις τραπεζικές δραστηριότητες στην σφαίρα του κρυπτονομίσματος.
Επιπλέον,στο εγγύς μέλλον,οι κεντρικές τράπεζες των αναπτυγμένων χωρών θα αρχίσουν να παρουσιάζουν ψηφιακές εκδοχές του παραδοσιακού νομίσματος (εθνικό ψηφιακό νόμισμα ή ψηφιακό νόμισμα της Κεντρικής Τράπεζας, CBDC) και,ίσως, να μην ανεχτούν τον ανταγωνισμό από το κρυπτονόμισμα.Τότε ο παγκόσμιος οικονομικός κόσμος θα ακολουθήσει το μονοπάτι της απαγόρευσης των περιουσιακών στοιχείων, ακολουθώντας το παράδειγμα της People’s Bank της Κίνας ή της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας( Central Bank of Russia).
*O Έρολ Ούσερ (Erol User) είναι πρόεδρος και CEO της USER HOLDİNG. Επιχειρηματίας και φιλάνθρωπος, πρόκειται έναν από τους καινοτόμους παίκτες της επιχειρηματικής τουρκικής σκηνής. Η USER HOLDİNG είναι επενδυτική τραπεζική εταιρεία που προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες τόσο σε τουρκικές όσο και διεθνείς εταιρείες.