Με τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη να κάνει λόγο για «μία πρώτη μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία, που κτίζει πάνω στην προηγούμενη του 2020 στον χώρο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» και να προαναγγέλλει και άλλες αντίστοιχες αλλαγές και για το σχολείο, όπως το πολλαπλό βιβλίο, άρχισε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για την «Eνίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης».
Από την πλευρά της πλειοψηφίας των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, ασκήθηκε έντονη κριτική στη κυβέρνηση, κατηγορώντας την ότι απαξιώνει και αποδομεί την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, ενώ αμφισβήτησε τους στόχους και την αποτελεσματικότητα του νομοσχεδίου για ενίσχυση, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των δομών της.
«Ερχόμαστε σήμερα να συζητήσουμε την πρώτη, από μια σειρά μεταρρυθμίσεις τις οποίες θα εισάγουμε το επόμενο διάστημα, Και είναι εξόχως συμβολικό ότι η πρώτη μεταρρύθμιση γίνεται στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Καθώς μεταβαίνουμε στην 4η βιομηχανική επανάσταση και για να συμμετάσχουμε προνομιακά στο ψηφιακό πεδίο, χρειάζεται να παράγουμε, να προοδεύουμε και να κάνουμε τολμηρά βήματα στην παιδεία», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης.
Ανοιχτός στον διάλογο ο Πιερρακάκης
Παράλληλα, δήλωσε ανοιχτός στο διάλογος, ώστε να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο, όσο το δυνατόν περισσότερες απόψεις και προτάσεις, όλων των κομμάτων.
«Η σύλληψη αυτής της αλλαγής έρχεται να κτίσει στην προηγούμενη μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία του 2020 - στην οποία βεβαίως ρυθμίστηκαν πάρα πολλά θέματα- και προκύπτει από πάρα πολλές μελέτες που έχουν γίνει, οι οποίες λίγο πολύ αναγνωρίζουν μια πραγματικότητα, που ξεκινάει από τη σύλληψη των ΚΑΜΠΟΥΣ και των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Εκπαίδευσης. Θέλουμε να μπορέσουμε να στήσουμε 60 δομές, στο πρότυπο του Περάματος, σε όλη τη χώρα, με μία γενικευμένη φιλοσοφία ΚΑΜΠΟΥΣ , όπου θα στοχευτούν και θεματικά», ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας.
Όπως είπε, «ήδη έχει δρομολογηθεί η αναβάθμιση των εργαστηρίων εντός του έτους και τα 114 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι αρκετά και πολύ σημαντικά καθώς θα χρησιμοποιηθούν για να αλλάξουν όλο τον εξοπλισμό τους, κάτι που έχει να γίνει πάρα πολλά χρονιά».
«Αυτό που κάνει αυτός ο νόμος στα εργαστήρια, είναι ότι πειράζει το θεσμικό τους πλαίσιο που ήταν του 1985. Εκ των πραγμάτων έχουν περάσει τόσα χρόνια, και νομίζω ότι πρέπει να είμαστε αρκετά δημιουργικοί για να μπορέσουμε να λύσουμε κάποιες αστοχίες στην παιδεία», ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης και πρόσθεσε:
«Σε αυτό το πλαίσιο των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών για τη αναβάθμιση της εκπαίδευσης, θα δείτε αρκετές αλλαγές να δρομολογούνται για τον Σεπτέμβριο του 2025 όπου θα εισαχθεί και το πολλαπλό βιβλίο. Θέλουμε να κάνουμε μια σειρά από αλλαγές γενικότερα και στο σχολείο και για αυτό θα ακολουθήσει αντίστοιχη μεταρρυθμιστική προσπάθεια».
Έμφαση στα πρότυπα ΕΠΑΛ - Σκόπιμη μία αλλαγή πολλαπλών επιπέδων στα σημερινά ΙΕΚ
Έμφαση έδωσε ο υπουργός Παιδείας στα πρότυπα ΕΠΑΛ, επισημαίνοντας ότι «εμείς θεωρούμε και αξιολογούμε ότι έχουν πετύχει για αυτό και θέλουμε οι καινοτομίες τους να διαχυθούν στο σύνολο τους».
«Σε ότι αφορά τα σημερινά ΙΕΚ, κρίνουμε σκόπιμο να συντελεστεί μία αλλαγή πολλαπλών επιπέδων. Η αλλαγή επωνυμίας είναι προφανώς το πρώτο σκέλος. Αλίμονο όμως αν η μεταρρυθμιστική διαδικασία, εξαντλείται στις επωνυμίες. Και εδώ η αλλαγή που συντελείται είναι ότι, ανάμεσα στα άλλα, εισάγονται τον Φεβρουάριο στα ΙΕΚ 130 νέοι οδηγοί κατάρτισης. Οι 130 νέοι οδηγοί κατάρτισης είναι τα προγράμματα σπουδών επιπέδου 5, οι οποίοι περιλαμβάνουν νέα επαγγέλματα. Παίρνοντας λοιπόν μια καινοτομία που έχει εισαχθεί το 2020, ουσιαστικά προχωράμε στην διασύνδεση των ΙΕΚ με την αγορά εργασίας. Αυτά τώρα θα ξεκινήσουν να στελεχώνονται. Η λογική του νέου νόμου είναι ότι αυτές οι δομές δεν πρέπει να αφορούν μόνο τα σημερινά ΙΕΚ αλλά όλη τη δομή του «ΚΑΜΠΟΥΣ». Να λειτουργούν δηλαδή και για τα ΕΠΑΛ. Αυτό όλο σαν σύλληψη έρχεται να πει ότι πρέπει να επενδύσουμε ακόμα περισσότερο στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, κυρίως μέσω της στόχευσης της και της διασύνδεσης της με κάθε τοπική οικονομία και κοινωνία», επεσήμανε ο κ. Πιερρακάκης και συνέχισε:
«Ο στόχος μας είναι να μπορέσουμε εντός αυτής της τετραετίας, να έχουμε θεμελιώσει-δομήσει, τουλάχιστον 60 τέτοιες δομές οι οποίες ιδανικά θα πρέπει να είναι θεματικά και περιφερειακά, στοχευμένες. Το «πρότυπο Περάματος» θα είναι η πρώτη σχολή που θα ξεκινήσουμε όπου θα δημιουργηθεί και επίπεδο 5, γιατί εκεί οπτικοποιείται το διακύβευμα . Είναι μπροστά από τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Τα επαγγέλματα της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης είναι επαγγέλματα τα οποία έχουν τεράστια χρησιμότητα στην αγορά εργασίας και πρέπει να εφοδιάσουμε τα παιδιά μας με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για να μπορέσουν να πετύχουν σε αυτά».
Στρατηγικός στόχος του υπουργείου Παιδείας η μείωση του αριθμού αναπληρωτών
Ο κ. Πιερρακάκης μίλησε για «αναγκαία συμβολική μεταβολή η οποία πρέπει να συντελεστεί ώστε η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση να γίνει για πολλούς συμπολίτες μας πρώτη επιλογή στη χώρα», συμπληρώνοντας ότι «οφείλει η πολιτεία να δημιουργήσει τις συνθήκες ώστε αυτό να επιτευχθεί, με βελτιώσεις και αναβάθμιση των υποδομών, με όσο το δυνατόν περισσότερες θεσμικές διευκολύνσεις και με μια ξεκάθαρη στρατηγική στόχευση».
Ο κ. Πιερρακάκης συμφώνησε με την κριτική της Αντιπολίτευσης για τις μεγάλες ελλείψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού, τονίζοντας ότι, «στρατηγικός στόχος του υπουργείου Παιδείας, είναι να μειωθεί ο αριθμός των αναπληρωτών σε συνάρτηση με τους μόνιμους διορισμούς», σημειώνοντας παράλληλα ότι ήδη την τελευταία τετραετία έγιναν 28.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση.
«Αντιλαμβανόμαστε και μεταβολίζουμε το πνεύμα και το νεύμα του εκλογικού σώματος ως μία εντολή να πατήσουμε γκάζι και όχι φρένο», κατέληξε ο κ. Πιερρακάκης.