Για τα φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας μίλησε ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, στον ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά 90,1.
Ακολουθούν τα βασικά αποσπάσματα της συνέντευξης αυτής:
Για την παρουσίαση των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ για το Ταμείο Ανάκαμψης
Από την παρουσίαση του ΣΥΡΙΖΑ, χθες, νομίζω ότι δεν έχει μείνει κάτι. Δεν άκουσα κάποιο μέτρο εμβληματικό, ούτε καινοτόμο. Αντιθέτως, θα έλεγα ότι θυμίζει ένα «ξαναζεσταμένο φαγητό» διαφόρων προτάσεων. Η μόνη διαφορά που θα μπορούσε να πει κάποιος ότι άκουσε στη ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ, είναι αυτή της μείωσης των φόρων, που και εδώ όμως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έρχεται δεύτερο, καθώς όσο κυβερνούσε όλοι θυμόμαστε πώς εξόντωσε τη μεσαία τάξη. Στον αντίποδα, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει προχωρήσει σε πολύ μεγάλες μειώσεις φόρων και στον ΕΝΦΙΑ και στον φόρο εισοδήματος.
Για το νέο νομοσχέδιο για τα εργασιακά
Η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα στην αγορά εργασίας. Αυτό που κάνει το εργασιακό νομοσχέδιο, είναι να ανταποκρίνεται σε μία ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, που παραμένει αναλλοίωτο εδώ και τέσσερις σχεδόν δεκαετίες. Προσαρμοζόμαστε, δηλαδή, στα νέα δεδομένα, χωρίς φυσικά να παραβιάζονται τα δικαιώματα του εργαζόμενου. Η μόνη αλλαγή αφορά στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η οποία να σημειώσουμε ότι προβλεπόταν ήδη από τον νόμο του 1990, ο οποίος εφαρμόστηκε από πολλές κυβερνήσεις και του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ.
Με το νέο πλαίσιο που προτείνεται, για πρώτη φορά προβλέπεται στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας, η δυνατότητα του εργαζόμενου να διαμορφώνει τον χρόνο εργασίας του, όπως ο ίδιος επιθυμεί, να μπορεί για παράδειγμα να δουλέψει κάποιες ώρες περισσότερο και να έχει μία ημέρα ανάπαυσης παραπάνω, πάντοτε σε συνεννόηση με τον εργοδότη. Και για εκείνους από τον ΣΥΡΙΖΑ που συνεχίζουν να σπεκουλάρουν, να θυμίσουμε ότι το σχέδιο νόμου του υπουργείου εργασίας προβλέπει ότι εάν υπάρξει καταγγελία για τον εργοδότη, αυτό αυτόματα συνιστά λόγο άκυρης απόλυσης και επαναφοράς του εργαζόμενου στην εργασία του με αποζημίωση για τον χρόνο που έλειψε από αυτήν. Όσον αφορά, τώρα, στις αλλαγές που προτείνει ο κ. Τσίπρας επί του θέματος, γιατί δεν τις έκανε όσο ήταν Κυβέρνηση; Ήταν, προφανώς, από τα πολλά πράγματα που δεν… πρόλαβε να κάνει.
Όλοι οι συμμετέχοντες στην αγορά εργασίας -εργαζόμενοι και εργοδότες- είναι σύμμαχοι και όχι αντίπαλοι. Πάντα όταν γίνεται μία μεταρρυθμιστική τομή, ιδίως σε ένα πλαίσιο φορτισμένο όπως είναι το ζήτημα του εργασιακού, υπάρχουν αντιδράσεις πρωτίστως από συνδικαλιστικές ομάδες ή από κόμματα της αντιπολίτευσης. Αυτό που έχει σημασία, για εμάς, είναι να κερδίσουμε το στοίχημα με τους πολλούς. Και οι πολλοί, εδώ, είναι όλοι εκείνοι που έχουν να ωφεληθούν, δηλαδή οι εργαζόμενοι. Εάν κερδίσουμε αυτό το στοίχημα, θα έχουμε αποφύγει και την οποιαδήποτε προσπάθεια να καπηλευτεί κάποιος το εργατικό κίνημα.
Για τη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων και τις εικόνες συγχρωτισμού του Σαββατοκύριακου
Μάλλον παραχαλαρώσαμε απότομα. Το καμπανάκι του κινδύνου από τον Πρωθυπουργό έχει πολύ μεγάλο νόημα. Απευθύνεται σε όλους μας, ώστε να προσέξουμε λίγο περισσότερο τις κοινωνικές μας συναναστροφές και να μην αποτελέσουμε οι ίδιοι εστία διασποράς. Σε αυτή τη φάση, στην οποία βρισκόμαστε, ο κύριος φόβος δεν είναι τα κρούσματα, αλλά η ενδοοικογενειακή μετάδοση, ιδίως από τις νεότερες προς τις μεγαλύτερες ηλικίες. Ευτυχώς, πλέον έχουμε ένα μεγάλο ποσοστό των συμπολιτών μας, σε αυτές τις ηλικιακές ομάδες, που έχει εμβολιαστεί και εκτιμώ ότι με τον ρυθμό που εξελίσσεται το εμβολιαστικό μας πρόγραμμα, μέχρι τέλος Μαΐου θα έχουμε περίπου 2 εκατ. συμπολίτες μας πλήρως εμβολιασμένους και 5,5 εκατ. συμπολίτες μας που θα έχουν κάνει τουλάχιστον τη μία δόση. Παράλληλα, το σύστημα υγείας φαίνεται ότι αποσυμπιέζεται και σε αριθμό εισαγωγών και όσον αφορά στον αριθμό των μονάδων εντατικής θεραπείας. Θα ήθελα να πιστεύω, λοιπόν, ότι θα συνεχίσουμε σε αυτούς τους ρυθμούς.
Για τις 4.000 μόνιμες προσλήψεις νοσηλευτών με διαδικασίες ΑΣΕΠ
Πρόκειται για μία δέσμευση του Πρωθυπουργού να προχωρήσουμε, δίνοντας προτεραιότητα στους τομείς της υγείας και της παιδείας. Είμαστε στη φάση υλοποίησης αυτού του κύκλου. Στις δικές μας προτεραιότητες είναι, φυσικά, να υλοποιήσουμε αυτή τη δέσμευση του Πρωθυπουργού, αλλά και να κάνουμε τον καλύτερο προγραμματισμό προσλήψεων, λαμβάνοντας υπόψη δυστυχώς και μία καθυστέρηση που υπάρχει από την έγκριση μιας πρόσληψης μέχρι την ολοκλήρωσή της.
Από τις βασικές μας προτεραιότητες ήταν, επίσης, η ανασύνταξη του ΑΣΕΠ, προκειμένου οι διαδικασίες να είναι πιο γρήγορες και πιο ευέλικτες και σε αυτό έχουμε προχωρήσει με τον νόμο που ψηφίστηκε στις αρχές Ιανουαρίου. Αυτό που απομένει, είναι μία διευθέτηση όσον αφορά στον αριθμό των μελών του ΑΣΕΠ, ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται καλύτερα σε αυτές τις ανάγκες. Δεν θα έλεγα ότι πηγαίνουμε σε κάποιες πολύ μεγάλες αλλαγές. Βασικός μας γνώμονας παραμένει η επιτάχυνση των διαδικασιών.
Για το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών
Το θέμα των πρόωρων εκλογών το έχει κλείσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός με πάρα πολλές δηλώσεις του, το τελευταίο διάστημα. Δεν μιλάμε, λοιπόν, για πρόωρες εκλογές, αλλά για εξάντληση της τετραετίας.
Όσον αφορά στο ζήτημα του ανασχηματισμού, καταλαβαίνω ότι είναι ένα προσφιλές θέμα, ιδίως στους πολιτικούς και τους δημοσιογραφικούς κύκλους, ωστόσο αυτό που ζητάει η κοινωνία είναι το σχήμα που έχει διαμορφωθεί από τον Ιανουάριο και μετά να τρέξει και νομίζω ότι αυτό ακριβώς γίνεται. Από εκεί και πέρα, φυσικά ο Πρωθυπουργός είναι εκείνος που κρίνει τα πρόσωπα, με βάση τα στάνταρ που έχει θέσει για την επίτευξη των στόχων κάθε υπουργείου.
Για τον νέο εκλογικό νόμο για τους ΟΤΑ
Κατατέθηκε, σήμερα, στη Βουλή για συζήτηση στις επιτροπές, ο νέος εκλογικός νόμος που καταργεί τον νόμο Σκουρλέτη. Τα βασικά σημεία συνοψίζονται στα εξής: εκλέγεται από τον πρώτο γύρο, με 43%, ο συνδυασμός του δημάρχου ή του περιφερειάρχη, θεσπίζεται όριο εισόδου 3%, η θητεία επανέρχεται ξανά στην πενταετία αντί για τετραετία, οι εκλογές θα γίνονται σταθερά τον Οκτώβριο, ενώ προβλέπεται επίσης μικρή μείωση του αριθμού των δημοτικών και περιφερειακών συμβούλων, μικρότερη από ό,τι προβλεπόταν στο αρχικό σχέδιο. Πρόκειται για βασικά χαρακτηριστικά που συμβάλλουν στην κυβερνησιμότητα των δήμων, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο πολίτης περιμένει συγκεκριμένες υπηρεσίες και ένα πρόγραμμα το οποίο επέλεξε στις εκλογές, να το δει να εφαρμόζεται. Ακόμα και δήμαρχοι, οι οποίοι δεν προέρχονται από τον χώρο της Νέας Δημοκρατίας, είναι θετικοί απέναντι σε αυτές τις αλλαγές. Ας μην παραβλέπουμε, επίσης, το γεγονός πως εάν δεν είχαμε κάνει, αρχικά, κάποιες πρώτες παρεμβάσεις με την ενίσχυση ορισμένων πολύ σημαντικών επιτροπών των δήμων, δεν θα μπορούσε αυτή τη στιγμή να λαμβάνεται καμία απόφαση, κάτι που θα ήταν καταστροφικό για την τοπική κοινωνία.
Για το σχέδιο νόμου για τα Ζώα Συντροφιάς
Είναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι, μέχρι πριν από λίγο, είχαμε 15.861 σχόλια στη δημόσια διαβούλευση. Αντιλαμβανόμαστε, δηλαδή, ότι το σχέδιο νόμου ενδιαφέρει πάρα πολύ κόσμο, καθώς ένα στα δύο νοικοκυριά έχει κατοικίδιο στο σπίτι. Πρόκειται για ένα σχέδιο νόμου που προάγει την ευζωία των ζώων. Απ’ ότι φαίνεται, η συζήτηση θα επικεντρωθεί στα άρθρα 5 και 6 του σχεδίου νόμου, που έχουν να κάνουν με τη στείρωση και τους ερασιτέχνες εκτροφείς. Τα σχόλια όχι μόνο λαμβάνονται υπόψη, αλλά είμαστε υποχρεωμένοι να συντάσσουμε και σχετική έκθεση που θα συνοδεύει την κατάθεση του σχεδίου νόμου στη Βουλή. Βεβαίως, πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι πριν από τη δημόσια διαβούλευση, έχει προηγηθεί μία άτυπη διαβούλευση, αρκετών εβδομάδων, με φιλοζωικές οργανώσεις, εκπροσώπους των κυνηγών, των εκπαιδευτών, κτηνιάτρους και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Προσπαθήσαμε, δηλαδή, στο σχέδιο νόμου να έχουμε ήδη συμπεριλάβει κάποια ζητήματα, ιδίως για τη διαμονή, τη μεταφορά, τα μητρώα των ζώων συντροφιάς και τη μεταφορά πόρων προς την αυτοδιοίκηση, ώστε οι δήμοι να μπορούν να προχωρήσουν στην ιατρική φροντίδα, στη στείρωση, στη σήμανση και στη φιλοξενία σε καταφύγια. Μόλις ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση στις 20 Μαΐου, θα είμαστε σε θέση να δούμε εάν κάπου χρειάζεται, ενδεχομένως, κάποια αναθεώρηση.