Άνοδο καταγράφουν σήμερα οι διεθνείς τιμές του «μαύρου χρυσού» μετά την αποστολή του πολεμικού πλοίου Alborz από το Ιράν στην Ερυθρά Θάλασσα ως απάντηση στη βύθιση τριών σκαφών των Χούθι από το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ το Σαββατοκύριακο.

Η κατάσταση στην περιοχή παραμένει τεταμένη καθώς τα πλοία συνεχίζουν να αποφεύγουν τη βασική θαλάσσια οδό λόγω του φόβου των επιθέσεων από τους Χούθι.

Το Brent σημείωσε «άλμα» 2,5% περίπου φτάνοντας στα 78,97 δολάρια το βαρέλι, ενώ το αμερικανικό West Texas Intermediate είχε άνοδο 2,5% στα 73,43 δολάρια το βαρέλι κατά τη διάρκεια των συναλλαγών στην Ασία.

Η άνοδος στις τιμές του πετρελαίου έρχεται μετά το πτωτικό κλείσιμο του 2023, εντείνοντας τις ανησυχίες για την αύξηση της παραγωγής εκτός του ΟΠΕΚ+ και την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης. Οι παράγοντες που συνδιαμόρφωσαν το κλίμα, σπρώχνοντας προς την αντίθετη κατεύθυνση τις τιμές, ήταν οι πολεμικές συγκρούσεις στην Ουκρανία και τη Λωρίδα της Γάζας και το σήμα της Federal Reserve ότι έχει κλείσει τον κύκλο των αυξήσεων των επιτοκίων για τον έλεγχο του πληθωρισμού.

«Οποιαδήποτε κλιμάκωση της σύγκρουσης στην περιοχή αυτή θα αυξήσει σίγουρα τα ασφάλιστρα κινδύνου στο Brent», δήλωσε στο CNBC ο ανώτερος αναλυτής ενέργειας της Bernstein, Neil Beveridge. Σημείωσε, ωστόσο, ότι δεν θα υπάρξουν ακόμη σημαντικές επιπτώσεις.

«Δεν έχουμε ξαναδεί τις ιρανικές ναυτικές επιδρομές στο παρελθόν. Και εφόσον πραγματικά δεν οδηγήσει σε κάποια κλιμάκωση, τότε δεν βλέπω πραγματικά καμία σημαντική επίπτωση σε αυτό το επίπεδο», πρόσθεσε.

Οι εκτιμήσεις της αγοράς

Οικονομολόγοι και αναλυτές της αγοράς που συμμετείχαν σε έρευνα του Reuters, εκτιμούν ότι η τιμή του αργού τύπου Brent θα διαμορφωθεί στα 82,56 δολάρια το βαρέλι κατά μέσο όρο φέτος, ελαφρώς υψηλότερα από τον μέσο όρο του 2023, δηλαδή τα 82,17 δολάρια, καθώς η αδύναμη παγκόσμια ανάπτυξη αναμένεται να περιορίσει τη ζήτηση. Ωστόσο, ενδεχόμενες γεωπολιτικές εντάσεις θα μπορούσαν να δώσουν ώθηση στις τιμές.

«Η τιμή του πετρελαίου μπορεί να επηρεαστεί από την κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου αλλά και από την αύξηση της ζήτησης από την Κίνα τον Φεβρουάριο», δήλωσε ο Leon Li, αναλυτής της CMC Markets με έδρα τη Σαγκάη.

Ο κινεζικός παράγοντας

Ο Li κάνει ξεχωριστή αναφορά στην περίοδο της κινεζικής πρωτοχρονιάς που εορτάζεται τον Φεβρουάριο, επισημαίνοντας ότι η ζήτηση για πετρέλαιο αυξάνεται την εν λόγω περίοδο συμπαρασύροντας τις προσδοκίες για ανάκαμψη των τιμών.

Μια ευρύτερη σύγκρουση θα μπορούσε να κλείσει κρίσιμες θαλάσσιες οδούς για τη μεταφορά πετρελαίου, όπως η Ερυθρά Θάλασσα και τα Στενά του Ορμούζ στον Κόλπο. Τουλάχιστον τέσσερα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ντίζελ και καύσιμα αεροσκαφών από τη Μέση Ανατολή και την Ινδία στην Ευρώπη πλέουν γύρω από την Αφρική για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, όπως δείχνουν τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που επικαλείται το Reuters.

Στην Κίνα, οι προσδοκίες των επενδυτών για νέα μέτρα στήριξης της οικονομίας εμισχύθηκαν μετά την ανακοίνωση των στοιχείων για τη μεταποιητική δραστηριότητα στη χώρα. Συγκεκριμένα, η μεταποιητική δραστηριότητα στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη συρρικνώθηκε για τρίτο συνεχόμενο μήνα τον Δεκέμβριο. Η εφαρμογή μίας νέας δέσμης μέτρων στήριξης από το Πεκίνι θα μπορούσε να δώσει ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη, ενισχύοντας ενδεχομένως και τη ζήτηση πετρελαίου και ανεβάζοντας περαιτέρω τις τιμές.

Όπως επισημαίνει το Bloomberg, οι τελευταίες περικοπές από τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και τους συμμάχους του θα τεθούν σε ισχύ το τρέχον τρίμηνο και θα μπορούσαν στη συνέχεια να παραταθούν περαιτέρω. Οι traders ήταν γενικά επιφυλακτικοί απέναντι στη δέσμευση της 30ης Νοεμβρίου από τον ΟΠΕΚ+ για περαιτέρω μείωση της παραγωγής, παραμένοντας δύσπιστοι ως προς την εφαρμογή της.