Ενάμιση χρόνο περίπου μετά την εκδήλωση της πανδημίας στη χώρα και καθώς τα δεδομένα της οικονομίας έχουν ανατραπεί, ο μετασχηματισμός των ελληνικών επιχειρήσεων είναι επιτακτική ανάγκη και προϋπόθεση για να μπορέσουν να αναπτυχθούν δυναμικά και να επιτελέσουν τον ρόλο τους ως κινητήρια δύναμη της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με όσα επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Παναγιώτης Παπάζογλου, διευθύνων σύμβουλος EY Ελλάδος, έχουν μπροστά τους δυο ειδών προκλήσεις: αρχικά, έχουν να αντιμετωπίσουν τις ανατροπές που προκάλεσε η πανδημία παγκοσμίως, αλλά και τις μεγάλες αλλαγές που ήταν ήδη σε εξέλιξη τα προηγούμενα χρόνια. Τις δημογραφικές αλλαγές, την ψηφιοποίηση της οικονομίας, τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης, τις ραγδαίες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών, και την απαίτηση των επενδυτών, αλλά και της κοινωνίας, για δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας από τις επιχειρήσεις. Για να ανταποκριθούν στις προκλήσεις αυτές, οι επιχειρήσεις θα χρειαστεί, ουσιαστικά, να επανασχεδιάσουν πλήρως τη στρατηγική τους.
Την ίδια στιγμή, για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στον αναπτυξιακό τους ρόλο, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και μια σειρά από παθογένειες του παρελθόντος: να ενισχύσουν δραστικά την εξωστρέφειά τους, να επενδύσουν περισσότερο στην τεχνολογία, την καινοτομία, αλλά και τις δεξιότητες των ανθρώπων τους, και, βέβαια, να μεγεθυνθούν – μέσα και από συμπράξεις, συγχωνεύσεις και εξαγορές – για να αποκτήσουν την κρίσιμη μάζα που θα τους επιτρέψει να ανταγωνιστούν στις διεθνείς αγορές. «Ακούγεται σαν μια βαριά ατζέντα, όμως όλα αυτά θα πρέπει να γίνουν σε ελάχιστο χρόνο, αν θέλουμε οι ελληνικές επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και να πολλαπλασιάσουν τον θετικό του αντίκτυπο στην οικονομία μας» τονίζει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Παπάζογλου.
Προσθέτει επίσης, ότι οι επικεφαλής των κορυφαίων ελληνικών επιχειρήσεων, στο πλαίσιο της πρόσφατης έρευνας της EY “CEO Imperative Study Ελλάδα 2021″, δηλώνουν σε ποσοστό 72% ότι θα δαπανήσουν περισσότερα για τον μετασχηματισμό τους τα επόμενα τρία χρόνια. Βασικός πυλώνας του μετασχηματισμού, για τους Έλληνες CEOs, είναι οι επενδύσεις στην τεχνολογία και στα δεδομένα, καθώς διαπιστώνουν ότι εκεί η χώρα μας υστερεί σημαντικά. ‘Αλλες προτεραιότητες είναι οι διαδικασίες λήψης αποφάσεων και διάθεσης κεφαλαίων, η εφοδιαστική αλυσίδα, η διαχείριση κινδύνων, η εταιρική κουλτούρα και ο σκοπός της επιχείρησης και, βέβαια, το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων και υπηρεσιών.
Αναφορικά με τους τομείς στους οποίους οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν τις σημαντικότερες αλλαγές, ο κ. Παπάζογλου υπογραμμίζει ότι πρέπει να γίνουν περισσότερο ανθρωποκεντρικές, σε σχέση με τον καταναλωτή, αλλά και τον εργαζόμενο. Θα πρέπει, επίσης, να εξισορροπήσουν την απαίτηση για τη δημιουργία μακροπρόθεσμης αξίας, με τους άμεσους αναπτυξιακούς τους στόχους.
Τέλος, πρέπει να γίνουν πιο ευέλικτες, για να μπορούν να ανταποκριθούν στις επόμενες διαταραχές της παγκόσμιας οικονομίας, καθώς η πανδημία πιθανότατα δε θα είναι η τελευταία ανατροπή που θα ζήσουμε.
«Αυτές είναι οι επιχειρήσεις που χρειαζόμαστε σήμερα, και αυτές θέλουμε να αναδείξουμε μέσα από τη φετινή διοργάνωση του διαγωνισμού της EY, Έλληνας ‘‘Επιχειρηματίας της Χρονιάς”, που μόλις ξεκίνησε. Πρόθεσή μας είναι να τιμήσουμε τους επιχειρηματίες εκείνους που δεν πτοούνται από τις αντιξοότητες και τις δυσκολίες, αλλά τις μετατρέπουν σε ευκαιρίες για να κάνουν το όραμά τους πραγματικότητα, δημιουργώντας αξία για όλα τα ενδιαφερόμενά τους μέρη και για το σύνολο της κοινωνίας» αναφέρει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο κ. Παπάζογλου.
Πρόθεση της EY είναι να αναδείξει και να τιμήσει τους επιχειρηματίες που μπορούν να λειτουργήσουν ως πρότυπα για την ελληνική επιχειρηματικότητα και την ελληνική κοινωνία, γενικότερα. Αυτό περιλαμβάνει τις επιχειρήσεις που στα δύσκολα τελευταία χρόνια κράτησαν όρθια την ελληνική οικονομία, αλλά και αυτές που μπορούν να στηρίξουν την ανάκαμψη και τον μετασχηματισμό της οικονομίας στα χρόνια που έρχονται. Παρότι οι δυο δύσκολες συγκυρίες που διήλθαμε διαφέρουν σημαντικά μεταξύ τους, καθώς συνδέονται με διαφορετικού είδους προκλήσεις, οι επιχειρηματίες που θέλουμε να τιμήσουμε έχουν ορισμένα σημαντικά κοινά χαρακτηριστικά: το όραμα, την τόλμη, την αποφασιστικότητα, την εσωτερική δύναμη που μετατρέπει τα εμπόδια σε σκαλοπάτια ανάπτυξης, την εξωστρέφεια, την καινοτομία και την έμπρακτη κατανόηση του ρόλου της επιχειρηματικότητας για την ευρύτερη κοινωνία, ενώ εφαρμόζουν διαφανή και ισχυρά μοντέλα εταιρικής διακυβέρνησης.
«Έχουμε πολλούς επιχειρηματίες με αυτά τα χαρακτηριστικά στη χώρα μας και θα ήθελα, με την ευκαιρία αυτή, να τους απευθύνω πρόσκληση να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό, για να αναδείξουμε μαζί τα πρότυπα εκείνα που μπορούν να εμπνεύσουν και να καθοδηγήσουν το σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικότητας, καθώς η χώρα μας κάνει το βήμα προς το αύριο» επισημαίνει ο κ. Παπάζογλου.
Κάνοντας ειδική μνεία στο οικονομικό και επενδυτικό περιβάλλον στη χώρα, σημειώνει : «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το επενδυτικό περιβάλλον έχει βελτιωθεί σημαντικά». Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της ετήσιας έρευνας της ΕΥ, Attractiveness Survey Ελλάδα 2021, η Ελλάδα βρίσκεται, για πρώτη φορά, μεταξύ των 10 ελκυστικότερων ευρωπαϊκών επενδυτικών προορισμών, ενώ όλοι οι επιμέρους δείκτες για την Ελλάδα παρουσιάζουν αισθητή βελτίωση. «Συγχρόνως, βλέπουμε το μείγμα των επενδύσεων – αυτών που πραγματοποιήθηκαν, αλλά και αυτών που σχεδιάζονται – να μεταβάλλεται, και να αυξάνεται η συμμετοχή κρίσιμων δραστηριοτήτων, όπως η έρευνα και η ανάπτυξη και η τεχνολογία» αναφέρει ο κ. Παπάζογλου και συμπληρώνει: «Οι διαπιστώσεις αυτές δεν πρέπει να οδηγήσουν σε εφησυχασμό, αλλά, αντίθετα, μας δείχνουν τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε. Πρέπει να αναβαθμίσουμε την εκπαίδευση και τις ανθρώπινες δεξιότητες, να επενδύσουμε σε υποδομές, ιδιαίτερα στις ψηφιακές, να έχουμε ένα σύγχρονο, σταθερό και ελκυστικό φορολογικό πλαίσιο και να ενισχύσουμε τις πολιτικές για το περιβάλλον και τη βιωσιμότητα. Τη μάχη αυτή θα πρέπει να τη δώσουν από κοινού η πολιτεία και οι ελληνικές επιχειρήσεις».