Οι Πανελλαδικές εξετάσεις του 2025 ξεκινούν επίσημα την Παρασκευή 30 Μαΐου για τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) και το Σάββατο 31 Μαΐου για τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ). Με φόντο τις 68.788 διαθέσιμες θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οι υποψήφιοι εοτιμάζονται  για μία από τις πιο κρίσιμες και καθοριστικές στιγμές στην μαθητική τους πορεία.

Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν στο πρώτο μάθημα Πανελλαδικών εξετάσεων στις 30 Μαΐου, τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας), ενώ οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ θα εξεταστούν στις 31 Μαΐου στο μάθημα των Νέων Ελληνικών.

Στη συνέχεια, όσον αφορά τους υποψηφίους των ΓΕΛ, τη Δευτέρα 2 Ιουνίου θα διεξαχθούν οι εξετάσεις για τα Αρχαία Ελληνικά (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τα Μαθηματικά (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) και τη Βιολογία (Ο.Π. Σπουδών Υγείας).

Την Τετάρτη 4 Ιουνίου οι υποψήφιοι των ΓΕΛ θα εξεταστούν στα Λατινικά (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), τη Χημεία (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Πληροφορική (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Οι εξετάσεις των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων θα ολοκληρωθούν την Παρασκευή 6 Ιουνίου, με τα μαθήματα: Ιστορία (Ο.Π. Ανθρωπιστικών Σπουδών), Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Αντίστοιχα, το πρόγραμμα των Πανελλαδικών για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ, έχει ως εξής: Έναρξη το Σάββατο 31 Μαΐου 2025 με το μάθημα των Νέων Ελληνικών. Συνέχεια, την 3η Ιουνίου, εξέταση στα Μαθηματικά (Άλγεβρα). Θα ακολουθήσουν, από τις 5 έως και τις 16 Ιουνίου οι εξετάσεις σε μαθήματα ειδικότητας.

Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα διεξαχθούν από τις 14 έως και τις 25 Ιουνίου 2025. Παρομοίως, η διεξαγωγή των Υγειονομικών Εξετάσεων και Πρακτικής Δοκιμασίας των υποψηφίων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) από τις 16 έως και τις 27 Ιουνίου.

Πρόγραμμα εξετάσεων

Υποψήφιοι ΓΕΛ:

Παρασκευή 30 Μαΐου: Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (Γενικής Παιδείας)

Δευτέρα 2 Ιουνίου:

Αρχαία Ελληνικά (Ανθρωπιστικών Σπουδών)

Μαθηματικά (Θετικών Σπουδών και Οικονομίας & Πληροφορικής)

Βιολογία (Σπουδών Υγείας)

Τετάρτη 4 Ιουνίου:

Λατινικά (Ανθρωπιστικών Σπουδών)

Χημεία (Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)

Πληροφορική (Οικονομίας & Πληροφορικής)

Παρασκευή 6 Ιουνίου:

Ιστορία (Ανθρωπιστικών Σπουδών)

Φυσική (Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας)

Οικονομία (Οικονομίας & Πληροφορικής)

Υποψήφιοι ΕΠΑΛ:

Σάββατο 31 Μαΐου: Νέα Ελληνικά

Τρίτη 3 Ιουνίου: Μαθηματικά (Άλγεβρα)

5 – 16 Ιουνίου: Εξετάσεις μαθημάτων ειδικότητας

Ειδικά Μαθήματα:

14 – 25 Ιουνίου 2025

Υγειονομικές Εξετάσεις & Πρακτική για ΤΕΦΑΑ:

16 – 27 Ιουνίου 2025

Οδηγίες προς τους υποψηφίους

Η έναρξη της εξέτασης είναι στις 08:30. Οι υποψήφιοι πρέπει να βρίσκονται στην αίθουσα μέχρι τις 08:00. Η διάρκεια κάθε εξέτασης είναι 3 ώρες.

Απαραίτητα έγγραφα:

-Ταυτότητα ή διαβατήριο

-Δελτίο εξεταζομένου

-Στυλό μπλε ή μαύρου χρώματος (όχι μολύβι, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά)

-Γόμα, ξύστρα, γεωμετρικά όργανα (όπου απαιτούνται)

-Μπουκαλάκι με νερό ή χυμό

-Ρολόι χειρός (όχι smartwatch)

Απαγορευμένα αντικείμενα:

-Βιβλία, τετράδια, σημειώσεις

-Διορθωτικό (blanco)

-Κινητά τηλέφωνα ή οποιαδήποτε συσκευή επικοινωνίας

-Υπολογιστικές μηχανές

Τέλος μαθημάτων και σχολικών εξετάσεων

Το τέλος των απολυτήριων εξετάσεων (ονομαζόμενων και «ενδοσχολικών») για τους μαθητές της Γ’ λυκείου έχει οριστεί για αύριο, Δευτέρα 26 Μαΐου 2025. Καταληκτική καταληκτική ημερομηνία έκδοσης αποτελεσμάτων είναι η ερχόμενη Τετάρτη 28 Μαΐου 2025, δηλαδή δύο ημέρες πριν από την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Όσον αφορά στις προαγωγικές εξετάσεις του λυκείου, οι εξετάσεις για την Α’ και Β’ λυκείου θα έχουν ολοκληρωθεί έως τις 13 Ιουνίου 2025. Η 20ή Ιουνίου έχει οριστεί ως η καταληκτική ημερομηνία έκδοσης αποτελεσμάτων.

Αναφορικά με τα γυμνάσια, το τελευταίο κουδούνι της χρονιάς θα ακουστεί την ερχόμενη Τετάρτη, 28 Μαΐου 2025 και η διεξαγωγή των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων έχει προγραμματιστεί από το υπουργείο Παιδείας να πραγματοποιηθεί κατά το διάστημα 3-16 Ιουνίου 2025.

Συμβουλές για τη διαχείριση του άγχους

Το άγχος πριν και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων μπορεί να εμφανίζεται με ποικίλους τρόπους: αϋπνία, μειωμένη ή αυξημένη όρεξη για φαγητό, εκνευρισμός, ξεσπάσματα, κρίσεις άγχους ή πανικού, φόβος αποτυχίας.

«Η παγίδα των πανελληνίων είναι πως τοποθετούν τον υποψήφιο μπροστά σε ένα παραπλανητικό δίλημμα «άσπρου - μαύρου». Ή θα τα καταφέρω ή θα έρθει το τέλος του κόσμου. Το δίπολο αυτό δημιουργεί μια άδικη πίεση, η οποία πολλές φορές ενισχύεται από τη σύγκριση με συνομηλίκους, από την πίεση της οικογένειας, και από την θέσπιση της "επιτυχίας" ως αυτοσκοπό», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο ψυχολόγος Άκης Μακρυγιάννης.

Και δίνει τις ακόλουθες συμβουλές για τους μαθητές:

- Οργάνωση με γνώμονα την πραγματικότητα: Όλοι οι μαθητές θα θέλανε να διαβάσουν «λίγο παραπάνω». Να κάνουν «λίγο καλύτερη» την προετοιμασία τους. Η αποδοχή ότι δεν είναι ρομπότ, αλλά άνθρωποι, είναι καθοριστική. Ένα ευέλικτο πρόγραμμα, με ρεαλιστικούς στόχους, με παύσεις και διαλείμματα, βοηθά στη σταθερότητα και μειώνει την αίσθηση χαοτικής προετοιμασίας.

- Διαλείμματα που ξεκουράζουν στα αλήθεια: Είναι προτιμότερο να διαβάσει κανείς για λίγες ώρες αλλά συγκεντρωμένος, παρά να κάθεται πάνω από τα βιβλία για ώρες, χωρίς να εστιάζει σε αυτά που διαβάζει. Όσο πιο ποιοτικά είναι τα διαλείμματα τόσες περισσότερες οι πιθανότητες να είναι ποιοτικό το διάβασμα. Βόλτες σε ευχάριστο περιβάλλον, φυσική δραστηριότητα, σύντομες επαφές με φίλους, λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση.

- Εξατομικευμένη προσέγγιση: Κάθε άνθρωπος έχει την δική του προσωπικότητα και τα δικά του «κουμπιά». Μπορεί ένας μαθητής να διαβάζει καλύτερα ακούγοντας παράλληλα μια ήπια μελωδία, ενώ το ίδιο σενάριο για άλλον μαθητή μπορεί να είναι καταστροφικό. Κάποιος μπορεί να συγκεντρώνεται καλύτερα τα απογεύματα, άλλος τα βράδια. Το να ξέρουμε τον εαυτό μας, και να σέβεται - προσαρμόζεται και το περιβάλλον μας στις «ρουτίνες» μας, είναι σημαντικό.

- Αυτό-φροντίδα: Όπως ένα αμάξι δεν μπορεί να κινηθεί χωρίς βενζίνη, έτσι και κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά -ειδικά σε περιόδους πίεσης- χωρίς καλό ύπνο, σωστή διατροφή, επαρκή ενυδάτωση.

- Έκφραση σκέψεων και συναισθημάτων: Είτε σε γονείς, είτε σε φίλους, είτε σε κάποιον ειδικό, είτε ακόμα και στον ίδιο τους τον εαυτό με ένα προσωπικό ημερολόγιο, μπορεί να λειτουργήσει ως αποφόρτιση.

- Εστίαση στο παρόν: Έχω στο μυαλό μου τον στόχο μου, αλλά ταυτόχρονα εστιάζω στο εδώ και τώρα. Στο επόμενο διάβασμα, στο επόμενο ιδιαίτερο που έχω, στην επόμενη μέρα.

- Αντικατάσταση του δίπολου επιτυχία - αποτυχία: Ας επιχειρήσουμε όσο γίνεται να αλλάξουμε την λογική «θα πετύχω / θα αποτύχω» με το «θα δώσω τον καλύτερο μου εαυτό». Αυτή είναι η πραγματική επιτυχία. Και σε αυτό οφείλει να συνδράμει το οικογενειακό περιβάλλον.