Εκφράζοντας τη θλίψη και τα συλλυπητήριά του για την απώλεια του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριου Σαντορινιού, ξεκίνησε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.

Στη συνέχεια αναφερόμενος στο θέμα των πλειστηριασμών επεσήμανε ότι «η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου που επιβεβαιώνει τον νόμο 4354/2015, νόμο που ψηφίστηκε όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην κυβέρνηση και ο κ. Τσίπρας πρωθυπουργός της χώρας έγινε αφορμή προκειμένου να υπάρξει για μια ακόμα φορά πολιτική σπέκουλα για το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους και των πλειστηριασμών».

Υπογράμμισε ότι το ζήτημα των πλειστηριασμών είναι σημαντικό και ιδιαίτερα ευαίσθητο και εξήγησε προς καλύτερη κατανόηση του θέματος πως απαιτείται πρώτον «μια ψύχραιμη, ειλικρινής και τεκμηριωμένη αποτίμηση του δικού μας έργου δηλαδή των μέτρων που πήραμε για την αντιμετώπιση του μεγάλου ζητήματος του ιδιωτικού χρέους αλλά και τη στήριξη των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας. Συμπολιτών μας που κινδυνεύουν να χάσουν περιουσιακά τους στοιχεία και ιδιαίτερα την πρώτη τους κατοικία». Και δεύτερον «ανάδειξη της υποκρισίας και του λαϊκισμού από τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει το ζήτημα ο ΣΥΡΙΖΑ και ιδιαίτερα ο πρόεδρός του ο κ. Τσίπρας».

Εν συντομία ανέλυσε το πρώτο σκέλος υπογραμμίζοντας πάντως πως ο πήχης της σύγκρισης δεν είναι η ανεπάρκεια του ΣΥΡΙΖΑ. Αναφέρθηκε σε σειρά μέτρων που έχουν ληφθεί, μεταξύ αυτών στην υλοποίηση του προγράμματος ΗΡΑΚΛΗΣ που οδήγησε σε συρρίκνωση των κόκκινων δανείων, στο θεσμικό πλαίσιο αντιμετώπισης της αφερεγγυόητας που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση και το οποίο παρέχει έναν αριθμό χρήσιμων εργαλείων για την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης αλλά και του ιδιωτικού χρέους σε μία σταθερή βάση (δύο οι βασικοί πυλώνες: εξωδικαστικός μηχανισμός και δικλείδες προστασίας για τους ευάλωτους συμπολίτες μας προκειμένου να μη χάσουν την πρώτη τους κατοικία), στον νέο εξωδικαστικό μηχανισμό και στις ειδικές νομοθετικές πρωτοβουλίες για τη στήριξη των πιο ευάλωτων δανειοληπτών. Ακόμη στο ενδιάμεσο πρόγραμμα που θα λειτουργεί στο χρονικό διάστημα μέχρι να καταστεί ενεργός ο φορέας επαναμίσθωσης που προβλέπεται στο νόμο 4378/2020 και προβλέπει συνεισφορά του κράτους στις καταβαλλόμενες δόσεις του δανείου για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που μπορεί να φθάσει και τους 15 μήνες αλλά και στη νομοθέτηση της στήριξης δανειοληπτών με τα προγράμματα Γέφυρα-1 και Γέφυρα-2 με συνολική στήριξη που προσέγγισε τα 600 εκατ. ευρώ και αφορούσε σε πάνω από 95.000 δανειολήπτες.

Αφού περιέγραψε όπως είπε τι έχει κάνει η κυβέρνηση αναφέρθηκε στη στάση που είχε τηρήσει και τηρεί ο ΣΥΡΙΖΑ καταλογίζοντάς του αντιμετώπιση με όρους προπαγάνδας, με όρους εντυπώσεων με σκοπό την καπηλεία των αισθημάτων των πολιτών. «Η στάση του στο συγκεκριμένο θέμα είναι η επιτομή του πολιτικού φαρισαϊσμού», τόνισε και αναφέρθηκε στις επιλογές και τις πολιτικές του ΣΥΡΙΖΑ κατά την περίοδο της δικής του διακυβέρνησης. Αναφέρθηκε στους «άφθονους» πλειστηριασμούς κάνοντας λόγο για «κοράκια που τότε ήταν περιστέρια», στην κατάργηση προστασίας της πρώτης κατοικίας από το Φεβρουάριο του 2019, στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς υπενθυμίζοντας μάλιστα δηλώσεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που τάσσονταν υπέρ της εφαρμογής πλειστηριασμών, στην εισαγωγή του νόμου πώλησης των κόκκινων δανείων σε funds, επισημαίνοντας και πάλι σχετικές δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών εκείνης της περιόδου. Ειδική αναφορά έκανε στον νόμο 4354/2015 που όπως είπε εξασφάλιζε τη δυνατότητα πλήρους διαχείρισης από αυτές τις εταιρείες δηλαδή διενέργειας δικαστικών και εξώδικων ενεργειών επί των απαιτήσεων που τους μεταβιβάστηκαν συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της διενέργειας πλειστηριασμών.

Ασχολήθηκε στη συνέχεια με μια σημαντική όπως είπε νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας, το ν/σ για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία.

Κλείνοντας αναφέρθηκε στο πόρισμα της διϋπουργικής επιτροπής βάσει του οποίου η κυβέρνηση προχωρά στην αύξηση και την επέκταση σε επιπλέον ειδικότητες του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.

Αναλυτικά κατά την εισαγωγική τοποθέτησή του στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε:

«Θέλω να εκφράσω τη θλίψη μας για την απώλεια του Βουλευτή Δωδεκανήσων του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριου Σαντορινιού, ενός ανθρώπου που με μαχητικότητα και ευπρέπεια υπηρέτησε τους συμπολίτες του και το κόμμα του. Να εκφράσουμε τα συλλυπητήρια στην οικογένειά του και στον ΣΥΡΙΖΑ.

Για τους πλειστηριασμούς

Η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, που επιβεβαιώνει το νόμο 4354/2015, νόμο που ψηφίστηκε όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην κυβέρνηση και ο κ. Τσίπρας Πρωθυπουργός της χώρας, έγινε η αφορμή προκειμένου να υπάρξει για μια ακόμη φορά πολιτική σπέκουλα για το ζήτημα του ιδιωτικού χρέους και των πλειστηριασμών.

Το ζήτημα των πλειστηριασμών είναι σημαντικό και ιδιαίτερα ευαίσθητο. Για να κατανοήσουμε το θέμα στις διάφορες εκφάνσεις του, χρειάζονται 2 πράγματα:

– Μια ψύχραιμη, ειλικρινής και τεκμηριωμένη αποτίμηση του δικού μας έργου, δηλαδή των μέτρων που πήραμε δηλαδή για την αντιμετώπιση του μεγάλου ζητήματος του ιδιωτικού χρέους, αλλά και τη στήριξη των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας που κινδυνεύουν να χάσουν περιουσιακά τους στοιχεία και ιδιαίτερα την πρώτη τους κατοικία.

– Την ανάδειξη της υποκρισίας και του λαϊκισμού από τον τρόπο με τον οποίον αντιμετωπίζει το θέμα ο ΣΥΡΙΖΑ και ιδιαίτερα ο πρόεδρός του, ο κ. Τσίπρας.

Ξεκινώ από το πρώτο γιατί εκείνο που είναι σημαντικό, που κυρίως αφορά τον κόσμο, είναι όχι τι έκαναν οι άλλοι, τι έκαναν οι προηγούμενοι, αλλά τι κάνουμε εμείς προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που μας κληροδότησε η αλλοπρόσαλλη διακυβέρνηση της προηγούμενης περιόδου. ‘Αλλωστε όπως έχουμε πολλές φορές υποστηρίξει για εμάς ο πήχης της σύγκρισης δεν είναι η δική τους ανεπάρκεια.

Η κυβέρνησή μας έχει θεσπίσει σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί στην κατεύθυνση αυτή για την προστασία της ιδιαίτερα ευαίσθητης κοινωνικής ομάδας των πλέον ευάλωτων οφειλετών για την αποφυγή αναγκαστικών μέτρων, ανάμεσα στα οποία και οι πλειστηριασμοί.

Η προσπάθεια αυτή, αποτυπώνεται στα 6 σημεία που θα αναπτύξω παρακάτω.

1. Με την υλοποίηση του προγράμματος «Ηρακλής», αντιμετωπίσαμε αποτελεσματικά το πρόβλημα των «κόκκινων δανείων» που παραλάβαμε από την προηγούμενου περίοδο, από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Μέσω και του προγράμματος «Ηρακλής», τα «κόκκινα» δάνεια στον τόπο μας παρουσίασαν πολύ μεγάλη πτώση, στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών από 44% τον Ιούνιο του 2019, συρρικνώθηκαν σε κάτω από 10% τον Ιούνιο του 2022. Αυτό σημαίνει ότι ήδη οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, έχουν επιτύχει μονοψήφια ποσοστά μη εξυπηρετούμενων δανείων, εξυγιαίνοντας με αυτό τον τρόπο τα χαρτοφυλάκια τους. Αυτή η επιτυχημένη μεταρρύθμιση ενδυνάμωσε το τραπεζικό σύστημα -που αποτελεί θεμέλιο λίθο της ισχυρής ανάπτυξης, αλλά και της παρουσίας της χώρας στις αγορές- και συνέβαλε ανάμεσα τα υπόλοιπα και στις 11 συνεχόμενες αναβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας.

2. Επίσης, το θεσμικό πλαίσιο αντιμετώπισης της αφερεγγυότητας που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση είναι ένα σημαντικό επίτευγμα για την Ελλάδα. Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο παρέχει ένα αριθμό χρήσιμων εργαλείων για την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης, αλλά και του ιδιωτικού χρέους σε μια σταθερή βάση. Η άμεση και αποτελεσματική εφαρμογή του ήταν και παραμένει το κύριο μέλημά μας. Έμφαση δίνεται σε δύο βασικούς πυλώνες του πλαισίου αυτού, τον εξωδικαστικό μηχανισμό, αλλά και τις δικλείδες προστασίας για τους ευάλωτους συμπολίτες μας, προκειμένου να μην χάσουν την πρώτη τους κατοικία ή άλλα κρίσιμα περιουσιακά τους στοιχεία, ενώ παράλληλα διασφαλίζεται μέσα από το πλαίσιο αυτό το να προστατεύονται αυτοί που έχουν πραγματική ανάγκη και όχι οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

3. Ο νέος εξωδικαστικός μηχανισμός έχει ήδη φέρει πολύ καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με εκείνα που είχαν παρατηρηθεί σε άλλες αντίστοιχες προσπάθειες στο παρελθόν. Περισσότεροι από 3.320 οφειλέτες έχουν ρυθμίσει οφειλές προς το Δημόσιο, αλλά και προς χρηματοδοτικούς φορείς, συνολικού ύψους πάνω από 1 δισ. ευρώ, καθιστώντας το συγκεκριμένο εργαλείο το πιο επιτυχημένο με αριθμούς, με αποτελέσματα πια, των τελευταίων 12 ετών. Παράλληλα -και αυτό επίσης έχει πολύ μεγάλη σημασία- τράπεζες και διαχειριστές απαιτήσεων έχουν πραγματοποιήσει διμερείς ρυθμίσεις συνολικού ύψους 27 δισ. ευρώ, έχει ρυθμιστεί χρέος δηλαδή 27 δισ. ευρώ που αφορά σε μη-εξυπηρετούμενα δάνεια πάνω από 590.000 δανειοληπτών.

4. Ειδικά για τη στήριξη των πιο ευάλωτων δανειοληπτών, η κυβέρνηση ανέλαβε σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες και θεσμοθέτησε προγράμματα για την προστασία της ιδιαίτερα ευαίσθητης κοινωνικής ομάδας των ευάλωτων δανειοληπτών. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο νόμο 4738/2020, προβλέπεται η σύσταση φορέα που θα λειτουργεί ως «καταφύγιο» για τους αδύναμους οφειλέτες που οδηγούνται σε πτώχευση, και θα τους δίνει τη δυνατότητα να διατηρούν την κατοικία τους. Σύμφωνα με τα κριτήρια του νέου πτωχευτικού νόμου, ο Φορέας που προβλέπεται στο νόμο θα αποκτά την πρώτη κατοικία του ευάλωτου οφειλέτη, μετά από αντίστοιχο αίτημα μεταβίβασης από αυτόν, εφόσον είτε έχει κηρυχθεί σε πτώχευση, είτε επισπεύδεται αναγκαστική εκτέλεση σε βάρος του. Θα του δίνεται η δυνατότητα να επαναμισθώνει την κατοικία του και να αποφεύγεται η έξωσή του, να μην μένει ο κόσμος στο δρόμο. Η περίοδος της επαναμίσθωσης θα μπορεί να φτάνει μέχρι τα 12 χρόνια και στη λήξη της ή και νωρίτερα ο οφειλέτης θα μπορεί να επανακτά, να ξαναπαίρνει πίσω το σπίτι του. Εξάλλου, το Ελληνικό Κράτος στα πλαίσια αυτού του νόμου θα παρέχει, εφόσον ο οφειλέτης πληροί τις προϋποθέσεις, ουσιαστική στήριξη, θα παρέχει δηλαδή επίδομα στέγασης, το οποίο θα φθάνει έως και τα 210 ευρώ το μήνα, για την υποστήριξη των ευάλωτων οφειλετών στην πληρωμή του μισθώματος προς τον Φορέα που ανέφερα προηγουμένως.

5. Για το χρονικό διάστημα μέχρι την πλήρη λειτουργία του Φορέα Απόκτησης και επαναμίσθωσης του ν. 4738/2020, λειτουργεί ήδη ενδιάμεσο πρόγραμμα. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Πρόγραμμα αυτό, το Δημόσιο συνεισφέρει στις δόσεις που είναι αναγκαίες για την αναστολή της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης που έχει εκκινήσει κατά της κύριας κατοικίας του οφειλέτη ή της οποιασδήποτε διαδικασίας εκποίησης της κατοικίας του. Στο πλαίσιο αυτό το Κράτος επιδοτεί τη δόση του δανείου μηνιαίως από 70 έως 210 ευρώ για ένα χρονικό διάστημα που μπορεί να φθάσει έως και τους 15 μήνες. Ενώ είναι αυτονόητο ότι την περίοδο αυτή -για όσο δηλαδή διαρκεί η υπαγωγή στο πρόγραμμα και η στήριξη από το Κράτος- αναστέλλονται όλα τα αναγκαστικά μέτρα κατασχέσεις, πλειστηριασμοί, εξώσεις.

6. Να θυμίσω ότι επιπρόσθετα, τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας, για επιχειρήσεις, για καταναλωτές, για νοικοκυριά, νομοθετήσαμε τη στήριξη δανειοληπτών με τα Προγράμματα «Γέφυρα 1» και «Γέφυρα 2, Προγράμματα που για πρώτη φορά περιελάμβαναν και τα ενήμερα δάνεια, δηλαδή και τους συνεπείς δανειολήπτες με συνολική στήριξη που έφτασε τα 595 εκατ. ευρώ και αφορούσε σε πάνω από 95.200 δανειολήπτες.

Αυτά είναι που έκανε η κυβέρνηση. Αφού περιέγραψα τι έχουμε κάνει ως κυβέρνηση για την αντιμετώπιση ενός, χωρίς αμφιβολία, πολύ σημαντικού οικονομικού αλλά και κοινωνικού ζητήματος όπως είναι αυτό του ιδιωτικού χρέους και των πλειστηριασμών, έρχομαι τώρα στη στάση του ΣΥΡΙΖΑ και του κ. Τσίπρα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα το αντιμετωπίζει με όρους προπαγάνδας, με όρους εντυπώσεων, με σκοπό την καπηλεία των αισθημάτων των πολιτών. Η στάση του στο συγκεκριμένο θέμα είναι η επιτομή του «πολιτικού φαρισαϊσμού» όχι επειδή το λέμε εμείς, θα το αναδείξουμε με βάση τις πολιτικές και τις επιλογές του κατά τη διάρκεια που ήταν στην Κυβέρνηση:

1. Στο διάστημα που κυβέρνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, οι πλειστηριασμοί ξεπέρασαν τους 30.000. Αποδεικνύεται, συνεπώς, ότι άφθονοι, πολλοί πλειστηριασμοί γίνονταν επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ. Τα κοράκια για τα οποία μιλάει σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς την περίοδο εκείνη ήταν περιστέρια.

2. Ο νόμος (4346/2015) θέσπισε την κατάργηση της προστασίας της πρώτης κατοικίας από το Φεβρουάριο του 2019, αυτή είναι η πραγματικότητα, με υπογραφή του τότε υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, του κ. Τσακαλώτου.

3. Ο ΣΥΡΙΖΑ, το Μάιο του 2017, μετέτρεψε, θεσμοθέτησε τους πλειστηριασμούς στο να γίνονται ηλεκτρονικά και να διευκολύνει τους δανειστές, ικανοποιώντας αίτημά τους. Στις 30/7/2017 ο τότε υπουργός Οικονομικών, ο κ. Τσακαλώτος πάλι, δήλωνε: «Οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί είναι σημαντικοί όχι μόνο για να έχουμε καλές τράπεζες, αλλά και για αναπτυξιακούς και κοινωνικούς λόγους». Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών τότε, ο κ. Μάρδας, στις 3/12/2017, δήλωνε: «Κακώς τα στελέχη της Ν.Δ. νομοθετούσαν την προστασία της 1ης κατοικίας από τους πλειστηριασμούς (….). Αν η Ν.Δ. είχε ξεκινήσει τους πλειστηριασμούς, τώρα τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο ομαλά». Αυτά έλεγαν τότε, το 2017.

4. Ο ΣΥΡΙΖΑ εισήγαγε τον νόμο πώλησης των δανείων σε funds. Ειδικότερα, με το νόμο 4354/2015, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν νομοθέτησε το δικαίωμα των δανειοληπτών να εξαγοράζουν τo δάνειό τους κατά τη μεταβίβαση των απαιτήσεων από τις τράπεζες σε εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων. Στις 27/9/2017 ο κ. Τσακαλώτος δήλωνε: «Η κυβέρνηση δεν θα ζητήσει από τους πιστωτές μας να δοθεί η δυνατότητα στους δανειολήπτες να εξαγοράζουν τα δάνειά τους στην τιμή που θέλουν να τα εξαγοράσουν τα funds. Δεν θα το θέσω (στους δανειστές μας), γιατί δεν είναι λογικό». Χαρακτηριστικό, μάλιστα, στην κατεύθυνση αυτή της άποψης και της επιλογής του ΣΥΡΙΖΑ και της υποκρισίας που τον διακρίνει σήμερα είναι ότι σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας, του κ. Τζαβάρα, προς τον τότε αρμόδιο υπουργό, τον κ. Παπαδημητρίου, το Φεβρουάριο του 2018 για το ίδιο ζήτημα, ο υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ είχε απαντήσει επί λέξει:

«Τέτοια νομική υποχρέωση δεν υφίσταται, καθώς μία τέτοια ρύθμιση θα ενθάρρυνε τη δημιουργία στρατηγικών κακοπληρωτών -και επιμένουμε σε αυτό-, χωρίς να δώσει την παραμικρή βοήθεια σε αυτούς που πραγματικά τη χρειάζονται. Και σας εξηγώ: Αν κάποιος έχει την ικανότητα αποπληρωμής του δανείου του και γνωρίζει από πριν ότι το πιστωτικό ίδρυμα πριν εκχωρήσει την απαίτησή του αντί της καταβολής ποσοστού αυτού υποχρεούται να του προτείνει την εξαγορά του δανείου του αντί του ίδιου ποσοστού, καταλαβαίνετε ότι αυτός ο οφειλέτης γνωρίζει ότι είναι προς το συμφέρον του να μην αποπληρώσει το δάνειό του, προσδοκώντας να ωφεληθεί ένα σημαντικό ποσοστό της οφειλής του κατά την εξαγορά. Επομένως, μια τέτοια ρύθμιση θα δημιουργήσει μεγάλο πλήθος στρατηγικών κακοπληρωτών». Απαντούσαν, τότε, στις ερωτήσεις που οι ίδιοι κάνουν σήμερα, με αυτόν τον τρόπο, οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ.

5. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε τη δυνατότητα πώλησης «κόκκινων» δανείων από τις τράπεζες στα funds, όπως επίσης την κατάργηση της υποχρέωσης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να ενημερώνουν τους δανειολήπτες 12 μήνες πριν από τη μεταβίβαση του δανείου. Ακόμη, είχε προβλεφθεί πως οι εταιρείες «Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις» θα μπορούσαν να έχουν και έδρα στο εξωτερικό. Ο νόμος 4354/2015 του ΣΥΡΙΖΑ, προέβλεψε ρητώς ότι οι αδειοδοτούμενες εταιρείες διαχείρισης δανείων νομιμοποιούνται να ασκήσουν κάθε ένδικο βοήθημα και δικαστική ενέργεια για την είσπραξη των υπό διαχείριση απαιτήσεων. Δηλαδή, ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ εξασφάλιζε τη δυνατότητα πλήρους διαχείρισης από αυτές τις εταιρείες, δηλαδή διενέργειας δικαστικών και εξώδικων ενεργειών επί των απαιτήσεων που τους μεταβιβάστηκαν, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της διενέργειας πλειστηριασμών.

6. Ο ΣΥΡΙΖΑ μετέτρεψε το αδίκημα της απόπειρας παρεμπόδισης πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας σε ιδιώνυμο. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το Δεκέμβριο του 2017, έφερε τροπολογία για αυτεπάγγελτη δίωξη και αυτόφωρη διαδικασία για όσους εμποδίζουν ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, για όσους δηλαδή εμπόδιζαν τα κοράκια. Με απλά λόγια, επειδή όχι μόνο γίνονταν πλειστηριασμοί, αλλά εκδηλώνονταν και παρεμβάσεις για τη ματαίωση τους, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να προστατέψει τα κοράκια που τότε ήταν περιστέρια, να μετατρέψει το αδίκημα της απόπειρας παρεμπόδισης πλειστηριασμού πρώτης κατοικίας σε ιδιώνυμο.

7. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατήργησε -οριζόντια- την προστασία της 1ης κατοικίας, τον Φεβρουάριο του 2019.

Συμπερασματικά, ο ΣΥΡΙΖΑ νομοθέτησε ένα αναποτελεσματικό πρόγραμμα παροχής κρατικής επιδότησης για την προστασία της πρώτης κατοικίας, παρέδωσε στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το ιδιωτικό χρέος σε ύψος που υπερέβαινε τα 238 δισ. ευρώ, ενώ τα «κόκκινα» δάνεια ήταν στο επίπεδο του 43,5% του συνόλου των δανείων στο τραπεζικό σύστημα. Με απλά λόγια, ο ΣΥΡΙΖΑ άφησε τους δανειολήπτες επί ξύλου κρεμάμενους, αφού πρώτα τους δημιούργησε την αίσθηση πλήρους απαλλαγής από όλα τα χρέη τους.

Όλα αυτά δεν αμφισβητούνται, για αυτό και μίλησα με στοιχεία και για αυτό επιμένω ότι η στάση του ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους και των πλειστηριασμών είναι η επιτομή του πολιτικού φαρισαϊσμού.

Η κυβέρνησή μας έχει κάνει πολύ μεγάλη προσπάθεια για να προστατεύσει την πρώτη κατοικία και τους ευάλωτους δανειολήπτες. Είναι πρώτιστο μέλημά μας, για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης, να στηρίξουμε ανυποχώρητα τον αδύναμο -αυτό κάναμε, αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε- αλλά ταυτόχρονα είναι και υποχρέωσή μας η απόδοση δικαιοσύνης να υποστούν συνέπειες οι στρατηγικοί κακοπληρωτές. Η εξίσωση όλων, στην οποία συστηματικά, πέρα από την υποκρισία του, επιδίδεται ο ΣΥΡΙΖΑ, είναι μια εξίσωση δόλια. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ρυθμίζει συστηματικά το χάος του ιδιωτικού χρέους που μας κληροδότησε ο ΣΥΡΙΖΑ, επ’ ωφελεία κυρίως των ειλικρινά και πραγματικά ευρισκομένων σε δυσκολία. Και σε αυτήν την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε.

Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία

Η κυβέρνηση επιχειρεί ένα ακόμη βήμα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, φαινομένων που προκαλούν ιδιαίτερη κοινωνική ανησυχία σε όλους μας. Καταρτίστηκε για τον σκοπό αυτό από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων το αντίστοιχο νομοσχέδιο και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.

-Πρόκειται για μια νομοθετική πρωτοβουλία που έρχεται να συμπληρώσει υφιστάμενες δράσεις και άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου σε αυτή την κατεύθυνση, όπως ο διπλασιασμός ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, ο σύμβουλος σχολικής ζωής, η εισαγωγή σχετικών θεματικών στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων και των νέων προγραμμάτων σπουδών, η ενίσχυση υποστηρικτικών θεσμών και μια σειρά από άλλα.

-Το νομοσχέδιο αφορά στις εκπαιδευτικές δομές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κατανέμει συγκεκριμένα καθήκοντα σε κάθε εκπαιδευτική μονάδα.

Η ασφάλεια, σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών είναι προτεραιότητα και καταβάλλεται από την κυβέρνησή μας κάθε προσπάθεια -σε συνεργασία με την εκπαιδευτική κοινότητα φυσικά- ώστε τόσο να περισταλούν τα περιστατικά, αλλά και για να υπάρξει η απαραίτητη μέριμνα για τα τυχόν θύματα.

Μεταρρύθμιση στο καθεστώς επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας

Με βάση τα πορίσματα της αρμόδιας διϋπουργικής επιτροπής, η κυβέρνηση προχωρά στην αύξηση και την επέκταση σε επιπλέον ειδικότητες του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας. Αρχικά, η επέκταση και η αύξηση γίνεται για τους εργαζόμενους στο χώρο της Υγείας και στο Πυροσβεστικό Σώμα, με την υπογραφή των δύο πρώτων ΚΥΑ. Μέχρι σήμερα το επίδομα αυτό διαφοροποιείτο σε πέντε διαφορετικές κατηγορίες που ξεκινούσαν από τα 30 ευρώ και έφθαναν μέχρι τα 150 ευρώ.

-Με τις ρυθμίσεις της πρώτης ΚΥΑ που σας ανέφερα, επιχειρείται η μεταρρύθμιση του καθεστώτος χορήγησης του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, που καταβάλλεται στους υπαλλήλους του υπουργείου Υγείας, οι οποίοι εντάσσονται στις ρυθμίσεις του ενιαίου μισθολογικού νόμου. Η μεταρρύθμιση επιφέρει διεύρυνση, τόσο ως προς τις ειδικότητες εκείνων που δικαιούνται το συγκεκριμένο επίδομα, όσο και ως προς το ύψος του επιδόματος. Ειδικότερα το επίδομα καθορίζεται σε πέντε νέες κατηγορίες: Για την πρώτη κατηγορία το επίδομα αυξάνεται στα 200 ευρώ. Για τη δεύτερη στα 165. Για την τρίτη κατηγορία στα 150. Για την τέταρτη στα 105. Και για την πέμπτη στα 70 ευρώ.

Σημειώνεται ότι στα νοσοκομεία η πλειοψηφία των εργαζομένων κατατάσσεται σε ανώτατη κατηγορία, ή ακόμα και εάν κατατάσσεται στην ίδια κατηγορία λαμβάνει υψηλότερο επίδομα με βάση τις αυξήσεις που σας περιέγραψα προηγουμένως. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το νοσηλευτικό προσωπικό το οποίο συνεχίζει να κατατάσσεται στην πρώτη κατηγορία του επιδόματος, ύψους 200 ευρώ, αντί 150 ευρώ (αύξηση 33%). Στο τεχνικό προσωπικό των νοσοκομείων αμβλύνονται αμφισημίες ως προς τη καταβολή του επιδόματος και προσδιορίζονται συγκεκριμένες ειδικότητες δικαιούχων, στις οποίες πλέον καταβάλλεται υψηλότερο επίδομα, από 70 ευρώ, σε 150 ευρώ (αύξηση 114%).

Επιπλέον, εντάσσονται ως δικαιούχοι και νέοι εργαζόμενοι των νοσοκομείων αρκετών ειδικοτήτων, όπως: Φυσικοθεραπευτών, Εργοθεραπευτών, Φαρμακοποιών, Βοηθών Φαρμακοποιών και Οδοντοτεχνιτών που θα λαμβάνουν επίδομα 150 ευρώ, καθώς και των Εποπτών Δημόσιας Υγείας που θα λαμβάνουν επίδομα 105 ευρώ.

Επιπροσθέτως, με τις ρυθμίσεις της ίδιας ΚΥΑ επιχειρείται διεύρυνση των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, σε εργαζόμενους συγκεκριμένων ειδικοτήτων, που απασχολούνται σε νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας, όπως: το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας, ο ΟΚΑΝΑ, το ΚΕΘΕΑ, το Εθνικό Κέντρο Αποκατάστασης, το Ελληνικό Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής και Ερευνών και το Ινστιτούτο Υγείας Παιδιού. Η ρύθμιση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο της Κυβέρνησης, του Υπουργείου, σε ένα ευρύτερο σχέδιο ενίσχυσης του υγειονομικού προσωπικού, με απόλυτη αίσθηση και σεβασμό στο καθήκον και στην αυταπάρνηση που δείχνουν για τη στήριξη της δημόσιας υγείας.

-Με τις ρυθμίσεις της δεύτερης ΚΥΑ επιχειρείται ο εξορθολογισμός του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας των υπαλλήλων που υπηρετούν στο Πυροσβεστικό Σώμα και εμπίπτουν στις ρυθμίσεις του ενιαίου μισθολογικού νόμου.

Έως σήμερα καταβάλλεται το επίδομα της πρώτης κατηγορίας (150 ευρώ) μόνο στους εποχικούς υπαλλήλους του Πυροσβεστικού Σώματος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ειδικότητας «οδηγών» των πυροσβεστικών οχημάτων.

Με τις ρυθμίσεις της ΚΥΑ στην πρώτη κατηγορία (200 ευρώ) περιλαμβάνονται οι υπάλληλοι που υπηρετούν στο Πυροσβεστικό Σώμα ως ακολούθως:

α) Εποχικοί Υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, ειδικότητας του Οδηγού πυροσβεστικών οχημάτων.

β) Εποχικοί Υπάλληλοι του Πυροσβεστικού Σώματος με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, που προσλαμβάνονται με την ειδικότητα Εργάτη πυρόσβεσης – διάσωσης.

γ) Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ορισμένου χρόνου επί πενταετή θητεία που προσλήφθηκαν άνευ ειδικότητας και εκτελούν καθήκοντα οδηγού πυροσβεστικού οχημάτων.

δ) Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ορισμένου χρόνου επί πενταετή θητεία που προσλήφθηκαν άνευ ειδικότητας και εκτελούν καθήκοντα μαχίμου πυροσβέστη.

Υπολογίζεται πως και για τις 4 κατηγορίες ο αριθμός των δικαιούχων ξεπερνά τους 5.000.

Για πρώτη φορά γίνεται αποδεκτό ότι το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας των οδηγών πυροσβεστικών οχημάτων πρέπει να επεκταθεί και στις παραπάνω κατηγορίες προσωπικού, δεδομένου ότι τα καθήκοντα και οι συνθήκες εργασίας τους έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά ως προς την επικινδυνότητα και ανθυγιεινότητα της παρεχόμενης εργασίας.

Οι πυροσβέστες μας, το έχουμε πει πολλές φορές, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή προστασίας της ανθρώπινης ζωής, προστασίας κρίσιμων υποδομών, σε μια εποχή έντασης των κλιματικών και άλλων φυσικών καταστροφών. Το επίπεδό τους είναι υψηλότατο, με βάση τα πιο απαιτητικά διεθνή στάνταρντς, και για αυτό η Πολιτεία τους οφείλει έμπρακτη επιβράβευση στο έργο τους και την υπηρεσιακή τους συνείδηση.