Καμπανακί κινδύνου κρούει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος για τα επικίνδυνα μονοπάτια στα οποία οδηγούν οι επιθέσεις κατά της δικαιοσύνης καθώς και η αμφισβήτηση των νόμων.

Συγκεκριμένα ο Γιάννης Οικονόμου κατά τη διάρκκεια ενημέρωσης των πολιτικών συντακτών τόνισε:

«Η κυβέρνησή μας ξεκίνησε το έργο της παραλαμβάνοντας μια Ελλάδα σε θέση μειονεξίας και υστέρησης σε κάθε τομέα εξαιτίας της κρίσης των μνημονίων. Σχεδόν αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας ξέσπασαν ακόμα μεγαλύτερες κρίσεις: η μεταναστευτική εισβολή, η πανδημία, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση.

Κρίσεις οι οποίες δεν είχαν όμοιό τους μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θα περίμενε κανείς μια χώρα σαν την Ελλάδα με εμφανείς ελλείψεις να πέσει στο καναβάτσο, να πετάξει λευκή πετσέτα και να μείνει για χρόνια δέσμια στο φαύλο κύκλο της υστέρησης», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου ξεκινώντας την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.

Αντέτεινε ότι σήμερα 3,5 χρόνια μετά «οι πολίτες ξέρουν άμεσα με αποδείξεις που έχουν βιώσει στην προσωπική τους ζωή ότι πετύχαμε πολλά ώστε όχι μόνο να μη βυθιστεί η Ελλάδα αλλά να ανταπεξέλθει στα προβλήματα με τρόπο πολύ καλύτερο από πολλές χώρες της ΕΕ.

Οι κρίσεις μας έπληξαν σφοδρά, μας επηρέασαν έντονα, μας δημιούργησαν πολλά προβλήματα, μας στενοχώρησαν και αρκετές φορές μας έκαναν να είμαστε απαισιόδοξοι αλλά δεν μας έριξαν στο καναβάτσο σε καμία περίπτωση. Δεν παραδοθήκαμε.

Αντίθετα πετύχαμε να σταθούμε όρθιοι αρχικά και στη συνέχεια να σημειώσουμε επιδόσεις που μας κατατάσσουν σήμερα στην πανευρωπαϊκή πρωτοπορία, στην ανάπτυξη της οικονομίας, στην κοινωνική προστασία και στήριξη, στον εκσυγχρονισμό της χώρας».

Υπογράμμισε ότι τα κοινωνικά προβλήματα παραμένουν και η κοινωνία περιμένει από την κυβέρνηση. «Με ανανεωμένη εντολή συνέχειας, συνέπειας, σταθερότητας θα πάμε καλύτερα δίνοντας έμπρακτες λύσεις στις αγωνίες και στα προβλήματα της κοινωνίας. Ανοίγοντας νέες προοπτικές και νέες ευκαιρίες για όλους και κυρίως για τους νέους ανθρώπους», πρόσθεσε.

Στο σημείο αυτό τόνισε πως η αντιπολίτευση στην προσπάθεια αυτή έχει να αντιτάξει ένα συντονισμένο σχέδιο φθοράς. «Έναν συντονισμένο πόλεμο φθοράς ο οποίος δεν είναι πολιτικός» γιατί όπως είπε «τα μέσα που χρησιμοποιούνται δεν έχουν καμιά σχέση με την πολιτική έτσι όπως την αντιλαμβάνεται και η κυβέρνηση και η κοινωνία».

Την κατηγόρησε ότι με τα μέσα που χρησιμοποιεί εξυπηρετεί μόνο μικροκομματικά συμφέροντα, παρέες και μειοψηφίες που βάζουν το ατομικό πάνω από το συλλογικό και το πατριωτικό.

Ως τελευταίο εγχείρημα ανέφερε την «εκ νέου υπονόμευση της ανεξάρτητης δικαιοσύνης. Τη Δικαιοσύνη κάποιοι τη θέλουν α-λα-καρτ. Την επαινούν και τη στηρίζουν όταν οι αποφάσεις και οι ενέργειές της εξυπηρετούν τις προσωπικές και κομματικές τους επιδιώξεις. Την κατηγορούν και τη μάχονται σε αντίθετη κατεύθυνση».

Υπογράμμισε πως αυτή η συμπεριφορά απάδει από τη θεσμικότητα τονίζοντας ότι η Δικαιοσύνη πρέπει να προστατεύεται και να στηρίζεται απροϋπόθετα προκειμένου να κάνει τη δουλειά της.

Όπως χαρακτηριστικά είπε «η κυβέρνηση δεν υπαγορεύει τις απόψεις και το ρόλο ούτε της Δικαιοσύνης, ούτε των ανεξάρτητων αρχών. Δεν πολιτικοποιεί και πολύ περισσότερο δεν κομματικοποιεί το ρόλο τους».

Επεσήμανε ότι αντιθέτως κάποιοι άλλοι προσεγγίζοντας στενότατα κάποιες ανεξάρτητες αρχές προσπαθούν να μας πείσουν ότι κόπτονται για την ανεξαρτησία τους.

«Η κυβέρνησή μας είναι πόλος θεσμικότητας και επιμένει σταθερά στη θεσμική λειτουργία των αρχών. Η αμφισβήτηση των νόμων, η παρότρυνση σε ανυπακοή, οι επιθέσεις στους εκπροσώπους της Δικαιοσύνης πολλές φορές και στη Δικαιοσύνη την ίδια, οι θεατρινισμοί, οι μεγαλοστομίες, είναι επικίνδυνα μονοπάτια και καλά θα κάνουν οι πολιτικοί κυρίως παράγοντες να αναλογιστούν σοβαρά τη στάση τους αυτή».

Στη συνέχεια περνώντας στην πορεία της ελληνικής οικονομίας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ανέφερε ότι σύμφωνα και με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ για τη χώρα μας καταγράφει εξαιτίας της συνέχισης των μεταρρυθμίσεων, ισχυρή ανάκαμψη, σημαντική αναβάθμιση των παραγωγικών δυνατοτήτων και υψηλή ανθεκτικότητα. Καταγράφει επίσης σημαντική μείωση της ανεργίας, βελτίωση των δημοσιονομικών μεγεθών, αύξηση των εξαγωγών και των επενδύσεων, καθώς και σημαντική πρόοδο στην αποκατάσταση της σταθερότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος.

Ο κ. Οικονόμου είπε ότι είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο γραμματέας του ΟΟΣΑ ο κ. Κόρμαν παρουσιάζοντας την έκθεση του Οργανισμού υπογράμμισε ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται στο σωστό δρόμο και είναι σημαντικό να συνεχίσει στο ίδιο πλαίσιο.

Επίσης χαρακτήρισε αξιοσημείωτη την αναφορά ότι στη διάρκεια των αλλεπάλληλων κρίσεων η ελληνική οικονομία ξεπέρασε τις προβλέψεις που είχε ο Οργανισμός και αποδείχθηκε σε πολλά μέτωπα η θετική έκπληξη για την Ευρώπη.

Επανέλαβε ότι η κυβέρνηση στήριξε και θα συνεχίσει να στηρίζει τα κοινωνικά στρώματα που χρειάζονται μεγαλύτερη βοήθεια εξαιτίας των εισαγόμενων κρίσεων και θέτει ως επόμενο στοίχημα την αύξηση των μισθών ώστε να συγκλίνουν με τους ισχυρότερους ευρωπαϊκούς. Θέτει ως προτεραιότητα την προσιτή στέγη, ιδίως για τη νέα γενιά κι ένα σύστημα δημόσιας υγείας με αξιοπρεπή φροντίδα για όλους.

Αναφέρθηκε μάλιστα στην υπογραφή μνημονίου κατανόησης για την ίδρυση ερευνητικού κέντρου του ΟΟΣΑ στην Κρήτη, με αντικείμενο τη διασύνδεση των πληθυσμιακών και των οικονομικών δεδομένων.

Ακολούθως ο κ. Οικονόμου πέρασε στο κομμάτι της ανεργίας επισημαίνοντας πως «η ανεργία στην Ελλάδα σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και τη Eurostat μειώθηκε τον Νοέμβριο στο 11,4%, από 17,5% που ήταν το καλοκαίρι του 2019. Παρά τη διεθνή κρίση συνεχίζει να μειώνεται και είναι ήδη έξι μονάδες κάτι «από εκεί που μας την παρέδωσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ».

Υπογράμμισε ότι η βελτίωση είναι θετική αλλά όχι επαρκής εξέλιξη και η κυβέρνηση συνεχίζει με εντατικούς ρυθμούς τις πολιτικές και τα προγράμματα τόνωσης της απασχόλησης.

Στη συνέχεια ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αναφέρθηκε αναλυτικά σε μια σειρά δράσεων που υλοποιούνται σήμερα για τους νέους.

Δράσεις που υλοποιούνται σήμερα για τους νέους

Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδει η κυβέρνηση στη στήριξη των νέων και κυρίως των ανθρώπων που είχαν την ατυχία να βιώσουν τα πρώτα βήματα της αυτόνομης ζωής τους μέσα σε ένα περιβάλλον αλλεπάλληλων και εισαγόμενων κρίσεων. Έχει, ήδη, αναπτύξει και συνεχίζει σειρά δράσεων ξεκινώντας από την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, αλλά και τις μεταρρυθμίσεις για τον εναρμονισμό επαγγελματικής με την οικογενειακή ζωή. Ανάμεσα στα άλλα οι δράσεις αυτές έχουν να κάνουν με την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη διασφάλιση προσιτής στέγης για τους αδύναμους. Τη στιγμή αυτή υλοποιούνται μια σειρά από δράσεις που αφορούν:

–Πρώτον: Την τόνωση της απασχόλησης των νέων. Περιλαμβάνονται ανάμεσα στα άλλα: Το πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, «Πρώτο Ένσημο». Τα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ για την απασχόληση των νέων, με συνολικό προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν: Προγράμματα κατάρτισης για την ένταξη στην αγορά εργασίας ανέργων 18-29 ετών. Προγράμματα υποστήριξης της νεανικής επιχειρηματικότητας. Ενίσχυση της Μαθητείας για νέους έως 29 ετών.

–Δεύτερον: Τη νέα στεγαστική πολιτική για νέους. Προβλέπει την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος από τα 1.000 στα 1.500 ευρώ και στην περίπτωση συγκατοίκησης στα 2.000 ευρώ. Προβλέπει κυρίως την εφαρμογή του προγράμματος «Σπίτι Μου» προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ με έμφαση στη στέγαση νέων και νέων οικογενειών με χαμηλότοκα ή άτοκα (για τρίτεκνους) στεγαστικά δάνεια, και χαμηλά ενοίκια με τη θέσπιση του θεσμού της κοινωνικής αντιπαροχής κ.ά..

–Τρίτον: Δράσεις για τη συμφιλίωση επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, που ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνουν: ‘Αδεια πατρότητας 14 ημερών. Γονική άδεια και για τους δύο γονείς μετά τους δύο μήνες να επιδοτούνται από τη ΔΥΠΑ. Διεύρυνση των επιδοτούμενων από την ΔΥΠΑ αδειών μητρότητας από τους 6 στους 9 μήνες. Επέκταση του προγράμματος επιδότησης για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Το πρόγραμμα «νταντάδες της γειτονιάς» για τη φροντίδα βρεφών και νηπίων ηλικίας από 2 μηνών έως 2,5 ετών. Τη δημιουργία μονάδων παιδικής φροντίδας σε 120 μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Την επέκταση του ωραρίου λειτουργίας νηπιαγωγείων και ολοήμερων δημοτικών σχολείων.

Όσο κάποιοι πασχίζουν να βρει τα χάου τους, η κυβέρνηση παρέχει ήδη πρακτικές και αποδοτικές λύσεις για να βοηθήσει τη νεολαία στα πρώτα της βήματα: στις σπουδές, την εργασία, τη στέγαση, την οικογένεια.

 

Σχέδιο Νόμου «Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα»

 

Κλείνοντας να σημειώσω συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο «Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση και διαχείριση κινδύνων στον δημόσιο τομέα». Εισάγεται μια πολύ σημαντική, μια μείζονα μεταρρύθμιση που αναμένεται να αποτελέσει τον μηχανισμό – γέφυρα μεταξύ «Επιτελικού Κράτους» και «Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Στόχος είναι ένα ολιστικό σύστημα κυβερνησιμότητας, για την υλοποίησή του οποίου ορίζονται συγκεκριμένα θεσμικά όργανα:

-Οργανώνεται ένας ευρύς μηχανισμός συντονισμού στο πλαίσιο του οποίου συμμετέχουν όλοι οι συναρμόδιοι φορείς.

-Συστήνεται γνωμοδοτικό όργανο, το «Εθνικό Συμβούλιο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης», με κύριο σκοπό τη διατύπωση απόψεων και εισηγήσεων προς τον Υπουργό Εσωτερικών αναφορικά με θέματα τόσο ανακατανομής, όσο και μεταφοράς αρμοδιοτήτων μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης που έχουμε στον τόπο μας.

-Συστήνεται με στόχο την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα του Συστήματος ένα «Επιχειρησιακό Κέντρο Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».

-Προβλέπεται η κατά περίπτωση συγκρότηση «Συντονιστικών Οργάνων υλοποίησης Δημόσιας Πολιτικής» με επιμέρους θεματικές.

Ορίζονται οι γενικοί όροι και η κοινή μεθοδολογία συντονισμού των κατά περίπτωση εμπλεκόμενων σύμφωνα με τις αρχές του «Εθνικού Συστήματος Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης».

-Αξιοποιούνται οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες, πληροφοριακά συστήματα και εφαρμογές, ώστε, μεταξύ άλλων, να υποστηριχθεί η καταγραφή, κατηγοριοποίηση και κατανομή των αρμοδιοτήτων των εμπλεκόμενων φορέων.

-Προβλέπεται η κατάρτιση τετραετούς «Σχεδίου Στρατηγικής», καθώς και ετήσιων «Σχεδίων Δράσης» στην «επιχειρησιακή εργαλειοθήκη».

-Εισάγονται με σαφήνεια αρχές, κριτήρια και διαδικασίες για την κατανομή-ανακατανομή και την μεταφορά αρμοδιοτήτων ανεξαρτήτως του επιπέδου διακυβέρνησης.

Δομείται μια νέα μηχανιστική συλλειτουργίας και διαδραστικότητας για όλους τους φορείς του Δημοσίου, που εδράζεται όχι μόνο σε κοινούς άξονες στρατηγικής, αλλά και σε ενιαίους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας.

Στο ίδιο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται διατάξεις που αφορούν στη συστηματική διαχείριση των κινδύνων που επηρεάζουν την υλοποίηση των στρατηγικών και των επιχειρησιακών στόχων των φορέων του ευρύτερου δημόσιου:

-Θεσπίζεται η υποχρέωση κάθε φορέα να αναπτύσσει και εφαρμόζει πολιτική, πλαίσιο και διαδικασία διαχείρισης κινδύνων βάσει των διεθνώς αποδεκτών προτύπων.

-Προβλέπονται τα Όργανα Διαχείρισης Κινδύνων και οι αρμοδιότητές τους.

-Προβλέπεται η υποχρέωση τήρησης Μητρώου Κινδύνων από όλους τους φορείς,

-Προβλέπεται Κεντρικό Αποθετήριο Κινδύνων Διαφθοράς, στο οποίο συλλέγονται δεδομένα και πληροφορίες αναφορικά με τους κινδύνους διαφθοράς που αντιμετωπίζουν οι φορείς του Δημοσίου Τομέα.

Η επιτυχημένη διαχείριση των κρίσεων είναι θέμα σχεδιασμού, δεδομένων, τεχνογνωσίας και επαγγελματικής διαχείρισης. Και τα όσα θετικά αποτελέσματα έχουμε πετύχει και τα ακόμη καλύτερα που επιδιώκουμε δεν γίνονται δια της τύχης, αλλά με πλάνο, σχεδιασμό και σκληρή δουλειά.