Ο χώρος του Τύπου ίσως είναι ο πιο ευαίσθητος, από πλευράς επιχειρηματικής δράσης, αυτές τις δύσκολες ώρες της πανδημίας.
Εδώ και χρόνια, ιδιαίτερα η έντυπη ενημέρωση, οι εφημερίδες και τα περιοδικά, έχουν δεχθεί απανωτά χτυπήματα! Οι επιχειρήσεις Τύπου βρίσκονται στην «εντατική» τα τελευταία δέκα χρόνια, τα χρόνια του μνημονίου. Ο κορωνοϊός, μάλιστα, φαίνεται πως θα τους δώσει τη χαριστική βολή, αν η πολιτεία δεν εφαρμόσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αλλαγή πορείας τους. Μιας πορείας που αν την συνεχίσουν προς την ίδια κατεύθυνση, θα οδηγηθούν με μαθηματική ακρίβεια στο γκρεμό.
Για να καταλάβουμε τη σοβαρότητα του προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις Τύπου, αρκεί να δούμε το δελτίο κυκλοφορίας των εφημερίδων. Το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο, αν δούμε τις προβλέψεις που γίνονται για την πτωτική πορεία των διαφημιστικών εσόδων λόγω του κορωνοϊού. Η απώλεια θα ξεπεράσει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, τα 250 εκατομμύρια, ενώ μπορεί να φτάσουν και τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Ο Τύπος πήρε μια «ανάσα» από τα διαφημιστικά κονδύλια ενημέρωσης για τον κορωνοϊό. Αυτά, όμως, δεν είναι αρκετά για να ζωντανέψει ο χώρος.
Ως «σανίδα» σωτηρίας οι επιχειρήσεις Τύπου βλέπουν το σχέδιο, που έχει γίνει γνωστό τον τελευταίο καιρό, ως «σχέδιο Πέτσα». Το σχέδιο που αφορά τη στήριξη του Τύπου, όπως μαθαίνουμε, θα μπει σε εφαρμογή στα τέλη Ιουνίου. Η είδηση αυτή δεν αφήνει πολλά περιθώρια για το «φιλί ζωής», που πρέπει να πάρει «εδώ και τώρα» ο χώρος του Τύπου.
Ο Τύπος είναι καθοριστικό εργαλείο για τη Δημοκρατία, για την ορθή της λειτουργία. Αυτό το λένε διαρκώς οι πολιτικοί, αλλά στις κρίσιμες στιγμές, όπως οι τωρινές, το ξεχνούν. Τώρα πρέπει να το θυμηθούν, αν δεν θέλουν ο Τύπος να περάσει οριστικά στα χέρια των ολίγων. Αν θέλουν να μείνουν στο παιχνίδι οι λίγοι, που ακόμα επιμένουν να δρουν ως εκδότες με τεράστιο κόστος, πρέπει να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στήριξης του Τύπου.
Την κραυγή αγωνίας αυτών των ανθρώπων πρέπει να ακούσει κυρίως ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης και να δώσει εντολή για άμεση επίσπευση της εφαρμογής του «σχεδίου Πέτσα». Μέσα στον Μάιο πρέπει να εφαρμοστεί και τα χρήματα να μπουν στα ταμεία των επιχειρήσεων Τύπου. Ο Ιούνιος είναι πολύ μακριά. Το οξυγόνο τελειώνει σε πολλές από τις επιχειρήσεις Τύπου!
Υ.Γ.: Σε δεύτερο χρόνο, αλλά όχι πολύ μακριά, πρέπει να μπει στο τραπέζι για συζήτηση και η λήψη αποφάσεων για το σχέδιο της σωτηρίας του Τύπου, ιδιαίτερα του περιφερειακού Τύπου που έχει αφεθεί στην τύχη του. Για να έχει αποτέλεσμα αυτή η συζήτηση, οι εκδότες πρέπει να πιέσουν με ρεαλιστικές και κοινές προτάσεις.