Η Ελλάδα εξελέγη στην Προεδρία της Περιφερειακής Επιτροπής για την Ευρώπη του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ) για τα επόμενα τρία χρόνια μέχρι το 2021.

Του Αριστείδη Καλογερόπουλου –Στράτη
Η εθνική στρατηγική της νέας κυβέρνησης που θα προκύψει από τις εθνικές εκλογές θα πρέπει να συνταχτεί αρμονικά με τις προτεραιότητες, τόσο του ΠΟΤ, όσο και των νέων παγκόσμιων τουριστικών τάσεων.

Οι τάσεις αυτές, υιοθετήθηκαν στο τελευταίο Εκτελεστικό Συμβούλιο του Οργανισμού και αφορούν : την καινοτομία και την ψηφιακή μεταρρύθμιση, την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις, καθώς και την στοχευμένη κατάρτιση ανθρωπίνου δυναμικού , την αύξηση θέσεων εργασίας, την ασφάλεια , και βέβαια την προστασία του κοινωνικού, πολιτιστικού και φυσικού περιβάλλοντος.
Η Νέα Δημοκρατία, μεταξύ άλλων, είχε διαχρονικά ως προτεραιότητα της τον τουρισμό. Η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή την δεκαετία του 60, δημιούργησε τις πρώτες τουριστικές δομές στη χώρα ( Ξενία ) και έθεσε τις βάσεις για την τουριστική ανάπτυξη της Ελλάδος . Επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη δημιουργήθηκε για πρώτη φορά Υπουργείο Τουρισμού και συγχρόνως αναβαθμίστηκε ο ΕΟΤ ως βασικό εργαλείο της τουριστικής πολιτικής . Επί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλή διασυνδέθηκε με επιτυχία το τουριστικό προϊόν με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, κάτι που δεν είχε προβλεφτεί κατά την περίοδο προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων. Αλλάζοντας έτσι τα μέχρι τότε δεδομένα για την προβολή της χώρας στο εξωτερικό , με διασύνδεση του τουρισμού με γεγονότα παγκόσμιου και ευρωπαϊκού βεληνεκούς (Ολυμπιακοί Αγώνες , την κατάκτηση από την εθνική Ελλάδος του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδόσφαιρου της UEFA , Eurovision , κλπ) . Επί κυβέρνησης Αντώνη Σαμαρά, σηματοδοτήθηκε με επιτυχία η μετά- ολυμπιακή τουριστική πολιτική της Ελλάδος. Την περίοδο εκείνη υπήρξαν επίσημες συνεννοήσεις για την προοπτική συνεργασίας μεταξύ του υπουργείου εξωτερικών και τουρισμού /ΕΟΤ όσο αναφορά το branding της Ελλάδος.
Η νέα κυβέρνηση της ΝΔ που θα προκύψει από τις επόμενες εκλογές καλείται να ολοκληρώσει και να προωθήσει με σύγχρονες μεθόδους και πολιτικές τον παγκόσμιο ρόλο της Ελλάδος στο διεθνές τουριστικό περιβάλλον . Η ΝΔ καλείται να ολοκληρώσει και να προωθήσει τον ελληνικό τουρισμό με συντονισμένες ενέργειες ώστε να αποκτήσει η Ελλάδα νέο ενισχυμένο ρόλο στους διεθνείς οργανισμούς και φορείς. Επιβεβαιώνοντας, με τον τρόπο αυτό, την εξέχουσα θέση της Ελλάδος ως του απόλυτου παγκόσμιου προορισμού.
Ο πρόεδρος της ΝΔ στην παρουσίαση του προγράμματος του έδωσε το έναυσμα για την δημιουργία μιας νέας παγκόσμιας εικόνας της Ελλάδος. Αναφέρθηκε στο “branding” της χώρας. Είναι πράγματι μια άκρως επείγουσα ανάγκη για την Ελλάδα να έχει μια συντονισμένη διεθνή προβολή. Το υπουργείο τουρισμού με τον ΕΟΤ και το υπουργείο εξωτερικών με την οικονομική διπλωματία που περνά πλήρως στην αρμοδιότητα του , πρέπει να συνεργαστούν υπό την υψηλή εποπτεία του Μεγάρου Μαξίμου, ώστε η Ελλάδα να έχει μια συνεκτική και δυνατή φωνή στο κόσμο.
Πρέπει να αναγνωρίσουμε στον ελληνικό τουρισμό ένα μεγάλο μερίδιο για την προβολή και το κύρος της χώρας μας. Για να καθιερωθεί αυτό θα πρέπει να ετοιμαστούμε για την περίοδο που ανοίγεται μπροστά μας , σε εποχές που οι ανταγωνιστές μας μπαίνουν και πάλι στο παιχνίδι πιο δυναμικά. Υπάρχουν βασικές ελλείψεις που αφορούν την κανονιστική παρέμβαση της πολιτείας. Απαιτείται σήμερα μια συνεκτική πολιτική για τον τουρισμό σε συνδυασμό με την προσέλκυση επενδύσεων και ανάγκη μείωσης της φορολογίας.
Όπως ανέφερε πρόσφατα στο ΣΕΤΕ ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκος Μητσοτάκης, ένα σημαντικό θέμα για το άμεσο μέλλον είναι η προτεραιότητα που θα δώσει η νέα κυβέρνηση στη συνεργασία με τους νέους περιφερειάρχες, στη δημιουργία υποδομών, για ζητήματα που αφορούν την εταιρική ταυτότητα των περιφερειών και γενικά για την ανάπτυξη του τουρισμού.
Το μεγάλο στοίχημα κατά συνέπεια είναι η διαχείριση των προορισμών, με γνώμονα την αντιμετώπιση ζητημάτων όπως: Υποδομές, βιώσιμη ανάπτυξη, κλιματική αλλαγή, φαινόμενα κορεσμού πολλών περιοχών, είναι μερικά από τα ζητήματα, που απαιτούν άμεσες απαντήσεις. Σήμερα, δεν μπορούμε να μιλάμε για τουριστική επιχειρηματικότητα, για τουριστική ανάπτυξη αν σε αυτή δεν εμπεριέχεται η έννοια της αειφορίας: προστασία και βελτίωση της ποιότητας του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

Όπως ανέφερε πρόσφατα ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, η μεγάλη εισροή τουριστών από τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη στην Ελλάδα τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, αλλά και η απουσία ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου προσέλκυσης τουριστών υψηλότερου εισοδηματικού επιπέδου, έχουν οδηγήσει σε πτώση της τάξης του 30% τη μέση κατά κεφαλήν δαπάνη των ξένων επισκεπτών στη χώρα. Αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
Αιτίες για πιέσεις σε πληρότητα και τιμές είναι, τόσο η οικονομική επιβράδυνση σε πολλές χώρες από τις οποίες παραδοσιακά η Ελλάδα ελκύει τουρίστες, όσο και ο ανταγωνισμός από την Τουρκία και την Αίγυπτο καθώς η ειδική περίπτωση της Βρετανίας, της δεύτερης μεγαλύτερης αγοράς, εξαιτίας του Brexit.

Απαιτείται η δημιουργία ενός σύνθετου προϊόντος με υψηλότερα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Και αυτό με τη σειρά του προϋποθέτει αποτελεσματική διαχείριση των προορισμών με συγκεκριμένο στρατηγικό σχεδιασμό, συνένωση δυνάμεων και ευρύτερες συνεργασίες σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο.
Έτσι ο ελληνικός τουρισμός θα διατηρήσει τη δυναμική του και θα σταθεροποιηθεί σε μια νέα, πιο ώριμη και μακροχρόνια φάση ανάπτυξης. Η συμπόρευση κράτους και τουριστικών φορέων είναι μονόδρομος και πυξίδα για την βιωσιμότητα του ελληνικού τουρισμού σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον που ανοίγεται μπροστά μας .

τ. Πρόεδρος του ΕΟΤ, τ. Γενικός Γραμματέας Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του ΥΠΕΞ.
*το παρόν κείμενο αποτελεί μέρος της μελέτης με τίτλο “Ελλάδα: Η Νέα Αναπτυξιακή Πολιτική για τον Τουρισμό” του ιδίου.