«Κάνουμε πράξη τις δεσμεύσεις μας, έτσι ώστε κάθε ευρώ του ΕΣΠΑ, του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης και του Ταμείου Ανάκαμψης να στηρίξει την ανθεκτικότητα και τη δυναμική της ελληνικής οικονομίας», τονίζει στο «Μανιφέστο» ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Νίκος Παπαθανάσης. Εξηγεί τα σχέδια της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη για στήριξη των νέων στο στεγαστικό πρόβλημα που ταλαιπωρεί και τη χώρα μας και αναλύει πως οι ευρωπαϊκοί πόροι κατευθύνονται με επιτυχία, μέχρι το τελευταίο ευρώ, προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας.

Είστε αισιόδοξος ότι το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» θα καλύψει τις ανάγκες των οικογενειών που αναζητούν λύση στο πρόβλημα της στέγης;

Το πρόγραμμα «Σπίτι μου ΙΙ», προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, που χρηματοδοτείται κατά 50% μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς. Μόνο τις πρώτες ώρες λειτουργίας της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας στο πλαίσιο του gov.gr είχαν κατατεθεί πάνω από 40.000 αιτήσεις.

Το πρόγραμμα είναι αποτέλεσμα της πολύμηνης σκληρής διαπραγμάτευσης με τους εταίρους μας, με πρωτοβουλία του ίδιου του Κυριάκου Μητσοτάκη και έρχεται να βοηθήσει 20.000 οικογένειες, νέους και ζευγάρια, να αποκτήσουν ιδιόκτητη πρώτη κατοικία. Με πολύ χαμηλό επιδοτούμενο επιτόκιο – μηδενικό για το σκέλος που χρηματοδοτείται από το ΤΑΑ και κατά 75% χαμηλότερο για τρίτεκνους και πολύτεκνους.

Υπάρχουν αλλαγές προς όφελος των πολιτών σε σχέση με το «Σπίτι μου Ι» και, αν ναι, ποιες είναι αυτές;

Πράγματι, προχωρήσαμε σε ουσιαστικές βελτιώσεις έναντι του πρώτου προγράμματος «Σπίτι μου». Συγκεκριμένα, αυξήθηκε το όριο ηλικίας έως τα 50 έτη, από 39 στο «Σπίτι μου Ι». Αυξήθηκε το εισοδηματικό κριτήριο από τα 16.000 στα 20.000 ευρώ για τον άγαμο, ενώ το οικογενειακό αναπροσαρμόζεται από 24.000 ευρώ στα 28.000 ευρώ, με το κάθε παιδί να αυξάνει το ποσό κατά 4.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ).

Επίσης, το εισόδημα για μονογονεϊκή οικογένεια αυξάνεται από τα 27.000 ευρώ στα 31.000 ευρώ, με το κάθε παιδί μετά το πρώτο να αυξάνει το ποσό κατά 5.000 ευρώ (από 3.000 ευρώ προηγουμένως). Επίσης, ο υπολογισμός του εισοδήματος βασίζεται πλέον στον μέσο όρο των τελευταίων τριών ετών και όχι μόνο της τελευταίας χρονιάς στην περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος υπερβαίνει το ανώτατο εισοδηματικό όριο.

Ταυτόχρονα, αυξάνεται η αξία του συμβολαίου του ακινήτου προς αγορά. Ανεβαίνει στα 250.000 ευρώ από 200.000 ευρώ, επιτρέποντας την κάλυψη του 90% αυτής της τιμής. Το ανώτατο όριο χρηματοδότησης είναι 190.000 ευρώ. Προβλέπεται δε, για πρώτη φορά, ειδική μέριμνα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα των κατοίκων του Έβρου. Να τονίσω επίσης ότι η σχετική πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή έως ότου εξαντληθούν οι πόροι των 2 δισ. ευρώ.

Το πρόγραμμα εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο παρεμβάσεων της κυβέρνησης με στόχο την άμβλυνση του στεγαστικού προβλήματος και στη χώρα μας. Επιτρέψτε μου να τονίσω ότι οι πόροι ύψους 1 δισ. ευρώ, που εξασφαλίσαμε μόνο για το «Σπίτι μου ΙΙ» από το Ταμείο Ανάκαμψης –διότι καταφέραμε η Ελλάδα να λάβει πόρους και για άλλα προγράμματα, όπως το «Αναβαθμίζω το σπίτι μου», ένα πρόγραμμα για την ενεργειακή αναβάθμιση πρώτης και δεύτερης κατοικίας, ανοιχτό σε όλους– μόνο αυτονόητοι δεν ήταν.

Πώς σχετίζονται τα κονδύλια που λαμβάνει η χώρα μας από το Ταμείο Ανάκαμψης με την κάλυψη των αναγκών των πολιτών;

Οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης, σε αντίθεση με τις έωλες αιτιάσεις που διατυπώνονται στον δημόσιο διάλογο, δεν αφορούν τους «λίγους» και τους «μεγάλους», αλλά κατευθύνονται στο σύνολο της κοινωνίας.

Εκτός από το «Σπίτι μου ΙΙ» και το «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου», στα οποία αναφερθήκαμε προηγουμένως, ενδεικτικά παραδείγματα παρεμβάσεων για τη βελτίωση της καθημερινότητας των συμπολιτών μας, που χρηματοδοτούνται από το ΤΑΑ είναι: το «Εξοικονομώ», το Εθνικό Πρόγραμμα Προληπτικών Εξετάσεων, οι διαδραστικοί πίνακες σε δημόσια σχολεία όλης της χώρας, η ενίσχυση Δημοτικών Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών, αλλά και προγράμματα κατάρτισης χιλιάδων ανέργων δικαιούχων του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.

Τα απογευματινά χειρουργεία, οι αναβαθμίσεις νοσοκομείων και κέντρων υγείας, τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και η διαχείριση αστικών λυμάτων, το πρόγραμμα «Αιγίς», η προμήθεια κρίσιμων εργαλείων για την ευρύτερη αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής κρίσης, τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Οι αναπλάσεις, όπως ο αστικός περίπατος στην Αθηναϊκή Ριβιέρα. Το «Smart readiness», για εγκατάσταση οπτικής ίνας σε 120 χιλιάδες κτήρια και το «Gigabit voucher», με το οποίο περισσότερα από 379 χιλιάδες νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποκτούν ευρυζωνικές συνδέσεις.

Και βεβαίως πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι σημαντικοί πόροι των επιχορηγήσεων και πάνω από τα μισά δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, διοχετεύονται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Να, λοιπόν, γιατί η ανάπτυξη πέτυχε, δεν έτυχε. Να λοιπόν «πού πάνε τα λεφτά του Ταμείου Ανάκαμψης», που θέτουν ως ερώτηση, με αρκετή δόση επίπλαστης άγνοιας, ορισμένοι. Να λοιπόν γιατί οι ευρωπαϊκοί πόροι κατευθύνονται με επιτυχία, μέχρι το τελευταίο ευρώ, προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας.

Ποιες είναι εκείνες οι μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζονται στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας για το 2025 και θα βοηθήσουν στην αύξηση του ελληνικού εισοδήματος;

Με σεβασμό στους ευρωπαϊκούς δημοσιονομικούς κανόνες και παράλληλα με τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, που αυξάνει τα έσοδα του κράτους, τα οποία επιστρέφουμε στην κοινωνία, αλλά και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών μέσα από περαιτέρω μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, της τάξεως του 1,5 δισ. εντός του 2025, επιταχύνουμε τις μεταρρυθμίσεις, με έμφαση στην ενίσχυση των επενδύσεων, την αύξηση της ανταγωνιστικότητας, τα κίνητρα για περισσότερη εξωστρέφεια και καινοτομία, για εξαγορές και συγχωνεύσεις επιχειρήσεων, για διεύρυνση της περιμέτρου των επιχειρήσεων που έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό.

Πιστοί στη στρατηγική μας επιλογή ότι μόνο η βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας μπορεί να έχει αποτέλεσμα τη σταθερή και μόνιμη αύξηση των εισοδημάτων για τους συμπολίτες μας, κυρίως για τις νέες και για τους νέους, αυξάνουμε τις δημόσιες επενδύσεις σε ολόκληρη την επικράτεια.

Προωθούμε τις αποκρατικοποιήσεις και τον εξαγωγικό χαρακτήρα των ελληνικών επιχειρήσεων, ακόμα και των μικρομεσαίων, αξιοποιούμε τη δημόσια περιουσία, μειώνουμε περαιτέρω το δημόσιο χρέος, ενισχύουμε τις πολιτικές διευκόλυνσης των υπερχρεωμένων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Ταυτόχρονα, εφαρμόζεται το νέο πλαίσιο κινήτρων για τους επιχειρηματικούς μετασχηματισμούς και την καινοτομία, που έχει στόχο να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη νέων επιχειρήσεων και την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογιών, μέσω σειράς φορολογικών κινήτρων για επιχειρήσεις που επενδύουν σε έρευνα και ανάπτυξη, για νεοφυείς επιχειρήσεις, για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ πανεπιστημίων και επιχειρήσεων, την εμπορική εκμετάλλευση των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, καθώς και φορολογικά κίνητρα για επενδυτές «αγγέλους» (angel investors) που υποστηρίζουν νεοφυείς επιχειρήσεις.

Πώς προχωρά το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων;

Η εκτέλεση του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Α.Π.Δ.Ε.) ήταν απολύτως επιτυχής για το 2024. Το ύψος των πόρων που διοχετεύθηκαν στην κοινωνία και στην οικονομία ήταν 13,3 δισ. ευρώ – αυξημένοι δύο φορές έναντι του αρχικού προϋπολογισμού, κατά 1,3 δισ. ευρώ στη διάρκεια του έτους και κατά 2,1 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2023.

Ειδικότερα, στο εθνικό σκέλος εκταμιεύτηκαν πόροι ύψους 2,46 δισ. ευρώ (ποσοστό 102,64%). Στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος, οι πληρωμές ανήλθαν σε 7,44 δισ. ευρώ (ποσοστό 100%). Ενώ στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας οι πληρωμές έφτασαν τα 3,4 δισ. ευρώ (ποσοστό 103%).

Το 2025, διαθέτοντας επιπλέον πόρους στο ΑΠΔΕ, το οποίο θα αγγίξει τα 14,1 δισ. ευρώ, επιταχύνουμε περαιτέρω την υλοποίηση της αναπτυξιακής πολιτικής με κοινωνικό πρόσημο που ακολουθούν από το 2019 οι κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, αποδεικνύοντας έμπρακτα ότι η ανάπτυξη δεν διατάσσεται, δεν τυχαίνει, πετυχαίνει, με σκληρή και συστηματική καθημερινή δουλειά.

Κύριε υπουργέ, πώς εκτιμάτε ότι επηρεάζει το διεθνές περιβάλλον τη χώρα μας; Υπάρχει κάτι που σας ανησυχεί ιδιαιτέρως;

Η Ελλάδα δεν βρίσκεται σε άλλον πλανήτη, ούτε αποτελεί το «γαλατικό χωριό» της Ευρώπης. Οι πρωτόγνωρες, επίμονες και πολυεπίπεδες τεκτονικές κρίσεις, που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα τελευταία χρόνια, σαφώς και επηρεάζουν τη χώρα και τους συμπολίτες μας.

Από την άλλη, όμως, είναι σαφές, όχι μόνο στο εσωτερικό της χώρας αλλά και στο εξωτερικό, ότι οι κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη κατάφεραν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά το σύνολο των ραγδαίων μεταβολών στο παγκόσμιο και περιφερειακό σκηνικό, που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο τη γεωπολιτική και οικονομική θέση της πατρίδας.

Και, μάλιστα, οι κυβερνήσεις της Ν.Δ. μετέτρεψαν αρκετές από αυτές τις προκλήσεις σε ευκαιρίες ενίσχυσης της Ελλάδας και ανάδειξής της σε πρωταγωνιστή των εξελίξεων. Σας θυμίζω την πανδημία και την απόφαση της Ευρωπαϊκής Ενωσης να δρομολογηθεί το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με πρωτεργάτη τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Με την ίδια αποφασιστικότητα, με τα περιθώρια ελευθερίας που μας προσφέρουν πλέον τα αποτελέσματα της αναπτυξιακής οικονομικής πολιτικής, με δημοσιονομική στοχοθεσία και κοινωνική συνοχή, χωρίς να εφησυχάζουμε ούτε λεπτό, παρακολουθώντας και αναλύοντας σε βάθος τις διεθνείς εξελίξεις, με σκληρή δουλειά και αίσθηση του εθνικού καθήκοντος, συνεχίζουμε, ακόμα πιο δυναμικά, την απαρέγκλιτη εφαρμογή του σχεδίου μας.

Κάνουμε πράξη τις δεσμεύσεις μας, έτσι ώστε κάθε ευρώ του ΕΣΠΑ, του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης και του Ταμείου Ανάκαμψης να στηρίξει την ανθεκτικότητα και τη δυναμική της ελληνικής οικονομίας, να δημιουργήσει ακόμα περισσότερες θέσεις εργασίας, να αποδώσει το μέρισμα της ανάπτυξης στην κοινωνία, μετατρέποντας τη συλλογική ευημερία σε ατομική προκοπή για τους συμπολίτες μας. Μόνον έτσι θα γίνει πράξη η διπλή σύγκλιση τόσο σε επίπεδο εισοδημάτων με την υπόλοιπη Ευρώπη όσο και σε επίπεδο ισόρροπης ανάπτυξης μεταξύ όλων των περιφερειών της χώρας.

Ποια η άποψή σας για την επιλογή του Κωνσταντίνου Τασούλα για την Προεδρία της Δημοκρατίας;

Ο Κωνσταντίνος Τασούλας αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή για Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Δίπλα στην ανεπιτήδευτη σεμνότητα και την απλότητα, που τον χαρακτηρίζουν ως προσωπικότητα διαχρονικά, διαθέτει βαθιά γνώση, τεράστια εμπειρία, πλούσιο κοινοβουλευτικό έργο και αναγνώριση από όλες τις πτέρυγες της Βουλής, υψηλό κύρος, ευρύτατη κοινωνική αποδοχή, βούληση να συνθέτει και να ενώνει, έμπρακτο σεβασμό στους θεσμούς και στη Δημοκρατία, πραγματικό ενδιαφέρον για κάθε γωνιά της πατρίδας και του Ελληνισμού.

Όλα αυτά αποτελούν τα καλύτερα εχέγγυα μιας επιτυχούς θητείας, προς όφελος του τόπου και της κοινωνίας, στους επίμονα δύσκολους καιρούς που διανύουμε, όπου η εθνική ενότητα αποτελεί καταλύτη σταθερότητας και προόδου για την Ελλάδα που μας αξίζει.