Με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την Παιδεία το βράδυ της Πέμπτης στη Βουλή, η κυβέρνηση προχώρησε άλλο ένα βήμα προς την ολοκλήρωση του προεκλογικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας για τον ευαίσθητο αυτό τομέα.

Τέσσερα νομοσχέδια από την ανάληψη της διακυβέρνησης αλλά και παρεμβάσεις σε νομοσχέδια άλλων υπουργών έχουν μετασχηματίσει με μεγάλο βαθμό την Παιδεία και μάλιστα εν μέσω πανδημίας με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να αποδεικνύει στην πράξη πως τα όσα προεκλογικά είχε παρουσιάσει δεν ήταν κενά περιεχομένου αλλά ο οδικός χάρτης της σημερινής του κυβέρνησης.

Μέχρι σήμερα αλλαγές έχουν γίνει και στις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης: αρχικά με το νομοσχέδιο για την Αναβάθμιση του Σχολείου, ενώ νομοσχέδια ψηφίστηκαν για την ιδιωτική εκπαίδευση αλλά και την δια βίου μάθηση.

Η κυβέρνηση προχωρά σε αυτή τη μεταρρύθμιση παρά τις έντονες αντιδράσεις των εμπλεκομένων. Άλλωστε ο τομέας της Παιδείας ανέκαθεν ήταν πεδίο αντιπαράθεσης και μικροπολιτικών παρεμβάσεων ειδικά των κομμάτων της ευρύτερης αριστεράς, κάτι που φάνηκε και κατά τη χθεσινή ψηφοφορία.

«Υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες οι οποίες υπηρετούν ζητήματα του παρόντος και άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα διαθέτει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά. Γιατί απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων. Καθιερώνει ένα σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή και επιλογή των σπουδών και αναβαθμίζει συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση, συγχρονίζοντάς την με τις ανάγκες και τον βηματισμό του 21ου αιώνα» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή, στη συζήτηση του νομοσχεδίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.

«Οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου κινούνται σε τέσσερεις σαφείς κατευθύνσεις. Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ένα όριο μάλιστα που θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.

Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει, τυχαία πολύ συχνά, σε ένα τμήμα από το οποίο είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Ενισχύοντας την παράλληλη οδό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Οι ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, με ένα πρόσθετο περιθώριο 2-3 ετών πέραν της κανονικής διάρκειάς τους προβλέποντας όμως και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές αλλά και όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός ενώ τόνισε πως «στις σχολές δεν μπαίνει η αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία».

«Εδώ και ενάμιση χρόνο νομοθετούμε συστηματικά από κάτω προς τα πάνω, από τη βάση της πυραμίδας εκπαιδευτικής πυραμίδας» ανέφερε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κλείνοντας την τριήμερη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Συνεχίσουμε τόνισε και παρά την πανδημία υλοποιούμε τις μεταρρυθμίσεις μας. Το μόνο εύκολο θα ήταν να πούμε ότι ασχολούμαστε μόνο με τη διαχείριση της πανδημίας, έχουμε όμως χρέος να φέρουμε τις σημαντικές αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα μας και στη βάση των οποίων έχουμε εκλεγεί. Υπενθύμισε πως το νομοσχέδιο αυτό για την τριτοβάθμια εκπαίδευση τέθηκε σε διάλογο τον Δεκέμβριο, σε δημόσια διαβούλευση τον Ιανουάριο και στην Ολομέλεια υπήρξε ένας εκτεταμένος διάλογος που έλαβαν τον λόγο 167 βουλευτές, εισηγητές και κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι, 12 υπουργοί και πέντε πολιτικοί Αρχηγοί.

«Δεν θέλω» είπε η υπουργός να σταθώ στις διαφωνίες αλλά στα σημεία σύγκλισης που υπήρξαν από τον κοινοβουλευτικό αυτό διάλογο. Η εισηγήτρια της Ελληνικής Λύσης πρότεινε να υπάρχει ειδική αναφορά ότι τα όργανα των πανεπιστημίων επιδιώκουν την αποζημίωση των πανεπιστημίων για φθορές που προκαλούνται στη δημόσια περιουσία. Το εντάξαμε και ευχαριστούμε πολύ για το σχόλιο. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε να είναι σαφές ότι τα όποια μέσα καταγράφουν, οι κάμερες, δεν θα είναι καθόλου στους χώρους διδασκαλίας. Το εντάσσουμε. Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έκανε παρατηρήσεις. Τις εντάξαμε. Η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, επίσης, έκανε παρατηρήσεις για τα πειθαρχικά, τις ενσωματώσαμε.

Η κυρία Νίκη Κεραμέως διαβεβαίωσε τους πολίτες που ανησυχούν για το εάν η κυβέρνηση «κάνει πίσω στην εφαρμογή των μέτρων και των αλλαγών» πως «δεν θα κάνουμε ούτε βήμα πίσω, γιατί οφείλουμε να φέρουμε ριζικές αλλαγές που τόσο έχει ανάγκη η κοινωνία και ας είναι δύσκολες, ας είναι σκληρές κάποιες αλήθειες». Το μόνο εύκολο, είπε « θα ήταν να πούμε όλοι ελεύθερα στο πανεπιστήμιο. Όχι, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν έχει εκλεγεί για να δώσει φρούδες ελπίδες στους νέους, να τους πούμε: «Πάρε μια θέση και δεν μας ενδιαφέρει αν θα αποφοιτήσεις ποτέ, αν θα μπορέσεις ποτέ να βρεις δουλειά σε επαγγέλματα υπερκορεσμένα». Έχουμε εκλεγεί για να δώσουμε στους νέους πραγματικές διεξόδους για να τους βοηθήσουμε να ακολουθήσουν τις κλήσεις και τις δεξιότητές τους».

Το νομοσχέδιο αυτό, υπογράμμισε είναι «της κοινής λογικής, του αυτονόητου, πλην, όμως, απαραίτητου για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο» και ευχήθηκε να είναι η τελευταία φορά που συζητάμε για το εάν έχει λογική του να εισάγεται κάποιος με βαθμούς 1 και 2 στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο ή για το εάν έχουν θέση στα πανεπιστήμια φαινόμενα βίας και ανομίας. Ας ασχοληθούμε όλοι με τις σύγχρονες προκλήσεις των ανωτάτων εκπαιδευτικών μας ιδρυμάτων , με το ελληνικό πανεπιστήμιο με το οποίο θέλουν να συνεργαστούν κορυφαία ξένα πανεπιστήμια καθώς 28 αμερικανικά πανεπιστήμια, εκ των οποίων πολλά πανεπιστήμια Ivy League, εξέφρασαν ενδιαφέρον να συνεργαστούν με τα δικά μας κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα.