Από τον Ιούνιο θα είναι διαθέσιμα τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης για την κοινωνική πολιτική, σύμφωνα με όσα δηλώνει στη συνέντευξή της στο Capital.gr, η Υφυπουργός Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κα. Δόμνα Μιχαηλίδου.
Η ίδια τονίζει πως “στα ενισχυμένα κονδύλια του τακτικού προϋπολογισμού θα πρέπει να προσθέσουμε και τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο πλαίσιο του οποίου έχουμε υποβάλει ως Υπουργείο Εργασίας για χρηματοδότηση γερή δέσμη προτάσεων κοινωνικής πολιτικής”.
Η Δόμνα Μιχαηλίδου επισημαίνει, επίσης, πως με την έναρξη της καθολικής υλοποίησης του τρίτου πυλώνα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος τον Απρίλιο του 2021, εκτιμούμε ότι σε ετήσια βάση το 10-20% των άνεργων ωφελουμένων του εν λόγω σχήματος θα συμμετέχουν σε δράσεις κατάρτισης και απασχόλησης.
– Στο τελικό σχέδιο της εισηγητικής έκθεσης του προϋπολογισμού του 2021 προβλέπεται μία αύξηση των δαπανών για κοινωνικά επιδόματα. Ωστόσο, το σχέδιο αυτό καταρτίστηκε το Νοέμβριο και έκτοτε τα οικονομικά δεδομένα έχουν μεταβληθεί προς το χειρότερο. Προβλέπετε πως θα υπάρξει ανάγκη για περαιτέρω αύξηση των σχετικών δαπανών; Αν ναι, σε τι ποσοστό; Σε τι συνολικό ποσό θα πάμε;
Ο φετινός προϋπολογισμός προνοιακών και κοινωνικών επιδομάτων είναι αυξημένος κατά 22% σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2020. Και αυτό έγινε ακριβώς γιατί κατά τη σύνταξή του λάβαμε υπ’ όψιν την επέκταση των οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών της πανδημίας μέσα στο έτος που διανύουμε. Συνολικά, διαθέτουμε 4.2 δισ. ευρώ, σχεδόν 750 εκατ. περισσότερα από ό,τι το 2020 για τη στήριξη των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας. Οι αυξήσεις αυτές έχουν κατανεμηθεί σε όλο το εύρος επιδομάτων και ενισχύσεων.
Αυτό μεταφράζεται, μεταξύ άλλων, σε αύξηση στα επιμέρους κονδύλια ως εξής: 34% στο Επίδομα Στέγασης, 20% στο Επίδομα Παιδιού, 15% αύξηση στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα και 12% για τα Αναπηρικά Επιδόματα
Δεν σταματήσαμε, όμως, σε αυτές τις αυξήσεις. Στα ενισχυμένα κονδύλια του τακτικού προϋπολογισμού θα πρέπει να προσθέσουμε και τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης, στο πλαίσιο του οποίου έχουμε υποβάλει ως Υπουργείο Εργασίας για χρηματοδότηση γερή δέσμη προτάσεων κοινωνικής πολιτικής. Και επειδή ακριβώς κινηθήκαμε ταχύτατα, ακόμη και σε σχέση με τις ευρωπαϊκές χώρες, μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι αυτά τα κονδύλια θα είναι διαθέσιμα και αξιοποιήσιμα μέσα στο 2021, αισίως και από τον Ιούνιο.
Αθροίζοντας λοιπόν στα 4,2 δισ. ευρώ του Τακτικού Προϋπολογισμού του 2021 και τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, διαθέτουμε για την κοινωνική πολιτική της χώρας, την υψηλότερη χρηματοδότηση εδώ και μια δεκαετία. Μπορώ, επομένως, να ισχυριστώ μετά βεβαιότητας ότι για το 2021 υπάρχει ασφαλής πρόβλεψη για να καλυφθούν όλες οι πιθανές ανάγκες στην κοινωνική πολιτική της χώρας μας.
– Κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού, κου Κυριάκου Μητσοτάκη στο Υπουργείο Εργασίας, ο Υπ. Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε πως μεταξύ των τριών πεδίων που θα δοθεί προτεραιότητα (αν και χωρίς να ληφθεί σχετική νομοθετική πρωτοβουλία) θα είναι εκείνος που θα αφορά στην κοινωνική προστασία. Θα μπορούσατε να μας πείτε τι κινήσεις σχεδιάζετε επ΄αυτού;
Είναι προτεραιότητα της Κυβέρνησης και προσωπικά του Πρωθυπουργού να σκύψουμε πάνω από τους πιο ευάλωτους συνανθρώπους μας.
Με τελικό στόχο να δημιουργήσουμε ένα δίχτυ προστασίας για όλους ώστε να μη μείνει κανένας πίσω θέτουμε τις προδιαγραφές για τη δημιουργία μιας ενεργητικής πολιτικής ώστε εκτός από την άμεση οικονομική βοήθεια, οι ωφελούμενοι να έχουν πρόσβαση ένταξης ή επανένταξης στην αγορά εργασίας και κατά συνέπεια στην κοινωνία.
Σε αυτό το πλαίσιο ενεργοποιούμε τον τρίτο Πυλώνα παρεμβάσεων υποστήριξης των δικαιούχων του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (πρώην ΚΕΑ).
Το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (ΕΕΕ) συνδυάζει τρεις πυλώνες που είναι αλληλένδετοι και προβλέπουν:
– εισοδηματική ενίσχυση,
– συμπληρωματικές κοινωνικές υπηρεσίες, προσφορά υλικών και τροφίμων και
– υπηρεσίες κατάρτισης και εύρεσης απασχόλησης.
Με την έναρξη της καθολικής υλοποίησης του τρίτου πυλώνα τον Απρίλιο του 2021, εκτιμούμε ότι σε ετήσια βάση το 10-20% των άνεργων ωφελουμένων του ΕΕΕ θα συμμετέχουν σε δράσεις κατάρτισης και απασχόλησης.
Επιπλέον, κινούμαστε γρήγορα και με δράσεις καταπολέμησης της αστεγίας. ‘Ετσι, θεσμοθετήσαμε τον Δεκέμβριο το Πρόγραμμα Στέγαση και Εργασία στοχεύοντας στην ενίσχυση της δυνατότητας κοινωνικής επανένταξης πολιτών που διαβιούν σε συνθήκες αστεγίας. Στόχος μας η επανένταξη 800 άστεγων συμπολιτών μας μέσα από την ολική κάλυψη μισθού, την επιδότηση ενοικίου για 24 μήνες, την κάλυψη δαπανών για οικοσκευή και διάφορες άλλες λειτουργικές ανάγκες του νοικοκυριού. Ακόμα, έχουμε προβλέψει την παροχή επιδότησης εργασίας ανάλογη με τις επιθυμίες κάθε πολίτη και το εργασιακό καθεστώς που προτιμά.
Καλύπτουμε έτσι επιδότηση για δημιουργία επιχείρησης, επαγγελματική κατάρτιση και απόκτηση δεξιοτήτων, μοριοδότηση για συμμετοχή σε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας και επίσης υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής στήριξης, εργασιακή συμβουλευτική από τον ΟΑΕΔ αλλά και ένταξη σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
Το έργο μας δεν ολοκληρώνεται όμως εδώ. Προχωράμε σε ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος κοινωνικής προστασίας θεσπίζοντας ενεργητικές πολιτικές την ίδια ώρα που θωρακίζουμε τη χορήγηση των προβλεπόμενων επιδομάτων, μεταξύ άλλων, συνδέοντας και την καταβολή τους με την παρουσία των παιδιών στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Ενισχύουμε τη μητρότητα, την παιδική προστασία και αντιμετωπίζουμε αποτελεσματικά την παιδική ευαλωτότητα διευρύνοντας τους ωφελούμενους στους παιδικούς σταθμούς αλλά και αναμορφώνοντάς και εκσυγχρονίζοντας το πρόγραμμα των βρεφονηπιακών σταθμών. Με ένα ενιαίο παιδαγωγικό πρόγραμμα και την εισαγωγή εκπαιδευτικών εργαλείων – παιχνιδιών και βιβλίων – που θα δίνουν τα κατάλληλα γνωσιακά και αισθητηριακά ερεθίσματα για την ανάπτυξη των παιδιών δίνουμε τη δυνατότητα ισότιμης και υψηλής εκπαιδευτικής εκκίνησης σε όλα τα παιδιά ανεξαρτήτως οικογενειακού εισοδήματος.
– Πώς βλέπετε να προχωρά ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης;
Ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του Οργανισμού Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αποτελεί πράγματι ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα που έχουμε θέσει. Έχουμε μάλιστα εντάξει τον σχετικό σχεδιασμό στις προτάσεις που έχουμε υποβάλει στο Ταμείο Ανάκαμψης, διασφαλίζοντας έτσι την επαρκή χρηματοδότησή του.
Μέχρι φυσικά την τελική έγκριση των προτάσεων δεν μένουμε με σταυρωμένα χέρια. Έχουμε ήδη προχωρήσει πολλές πτυχές της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του.
Επισημαίνω, μεταξύ άλλων, ότι για πρώτη φορά ψηφιοποιήσαμε δύο υφιστάμενα επιδόματα για τα οποία υπήρχε πάγιο αίτημα των πολιτών να εξομαλυνθούν οι διαδικασίες αίτησης και καταβολής τους. Πλέον τόσο το επίδομα Ορεινών και Μειονεκτικών Περιοχών όσο και το επίδομα Στεγαστικής Συνδρομής Ανασφάλιστων Υπερηλίκων εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά.
Χάρη στη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας, καταφέραμε να δώσουμε στους δικαιούχους του επιδόματος Ορεινών και Μειονεκτικών Περιοχών, τα επιδόματα τριών ετών, τα οποία δεν καταβάλλονταν από το 2018! Άμεσα θα επιτευχθεί η απλοποίηση της πρόσβασης των πολιτών στις κοινωνικές παροχές και η πληρέστερη ενημέρωσή τους για τις πολιτικές που εφαρμόζονται σε εθνικό επίπεδο.
Επιπροσθέτως, η αυτόματη διασταύρωση των στοιχείων θα οδηγήσει στην εξοικονόμηση χρόνου και πόρων από τη συντήρηση διαφορετικών πληροφοριακών συστημάτων.
– Η τελική έκθεση της “Επιτροπής Πισσαρίδη” προτείνει ενοποίηση όλων των επιδομάτων σε ένα, εκτός του επιδόματος ανεργίας, του επιδόματος αναπηρίας και ενός στεγαστικού επιδόματος. Επίσης, στην ίδια έκθεση προτείνεται πως θα πρέπει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα να αποσύρεται περισσότερο σταδιακά όταν ο μισθός αυξάνεται, ενώ σημειώνει πως το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα θα μπορούσε επίσης να συνδυαστεί με ένα σύστημα αρνητικής φορολογίας για εργαζόμενους με χαμηλό μισθό, το οποίο θα έπαιζε τον ρόλο του “επιδόματος εργασίας”. Θα υλοποιηθούν αυτές οι προτάσεις και πότε;
Η Έκθεση Πισσαρίδη αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο του Υπουργείου στη χάραξη ενεργητικών πολιτικών για την προστασία αλλά και την ένταξη των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας στο κοινωνικό σύνολο.
Στις βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου μας ανήκει η πρόθεση να έχουμε στοχευμένα κοινωνικά επιδόματα με κριτήρια και τρόπο υπολογισμού που να προσφέρουν κίνητρα κι όχι αντικίνητρα στην προσπάθεια εξεύρεσης εργασίας. Προκειμένου να καταστεί πράγματι αποτελεσματική η άσκηση αυτής της ενεργητικής πολιτικής κοινωνικής ένταξης, μεριμνούμε σύμφωνα με τις προτάσεις της Έκθεσης Πισσαρίδη για την ψηφιοποίηση και ενοποίηση των συστημάτων παροχής κοινωνικών επιδομάτων.
Με τον τρόπο αυτόν, που αποτελεί καινοτόμα παρέμβαση στη μέχρι σήμερα ασκούμενη πολιτική, διευκολύνεται και ο εξορθολογισμός της επιχορήγησης αλλά και η μείωση του διοικητικού κόστους των υπηρεσιών. Το κυριότερο όμως, δημιουργείται το απαραίτητο πλαίσιο κοινωνικής δικαιοσύνης και διάθεσης των σχετικών πόρων σε αυτούς που πραγματικά το έχουν ανάγκη.
Ο σχεδιασμός είναι σε εξέλιξη, ωστόσο, όμως πρέπει να πούμε ότι λαμβάνει υπ’ όψιν του και χρησιμοποιεί και τα υφιστάμενα ψηφιακά μέσα του Υπουργείου Εργασίας όπως ενδεικτικά του πληροφοριακού συστήματος του Εθνικού Μηχανισμού κοινωνικής πολιτικής.
– Θα υπάρξει επέκταση του μοντέλου της προπληρωμής κάρτας και σε άλλα επιδόματα;
Αυτή τη στιγμή η χρήση της προπληρωμένης τραπεζικής κάρτας εφαρμόζεται μόνο στο 50% του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.
Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να διευρύνουμε τη χρήση κάρτας, όπως προτείνει και η Επιτροπή Πισσαρίδη, και στην πληρωμή του επιδόματος γέννησης των 2.000 ευρώ σε μία προσπάθεια μεγαλύτερης διαφάνειας στη χορήγηση των επιδομάτων κοινωνικής πολιτικής.