Ο καγκελάριος της Γερμανίας, Φρίντριχ Μερτς, τάσσεται ανοιχτά υπέρ της τεχνολογικής ουδετερότητας και ζητά ευελιξία στην εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανονισμών για την αυτοκινητοβιομηχανία. Στο επίκεντρο βρίσκεται η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπό την προεδρία της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να προχωρήσει στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035. Η παρέμβαση του Μερτς αναδεικνύει τις πολιτικές και οικονομικές προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η ΕΕ στο πλαίσιο του Green Deal.

Η συζήτηση γύρω από το Green Deal αποκτά πολιτικό χαρακτήρα. Ο Φρίντριχ Μερτς δηλώνει ότι η απαγόρευση των θερμικών κινητήρων είναι «λάθος οικονομική πολιτική», ενώ Markus Söder και Manfred Weber ενώνουν τις φωνές τους ζητώντας αλλαγές. Η στάση αυτή ενισχύει το προφίλ του CDU και του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, αλλά παράλληλα οξύνει τις αντιθέσεις με το SPD και δημιουργεί νέα ρήγματα στον κυβερνητικό συνασπισμό.

Η πολιτική μάχη για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν αφορά μόνο τη βιομηχανία, αλλά και την κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην πράσινη μετάβαση. Η αμφισβήτηση της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν από το CDU δείχνει πως η Γερμανία είναι έτοιμη να επαναδιαπραγματευτεί τη θέση της Ευρώπης απέναντι στην κλιματική κρίση.

Η πολιτική διάσταση της διαμάχης

Η αντιπαράθεση για το μέλλον της αυτοκίνησης δεν είναι μόνο βιομηχανικό ζήτημα, αλλά και βαθιά πολιτικό. Στη Γερμανία, ο καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς, επικεφαλής του CDU, αμφισβητεί τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπό την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 αποτελεί σημείο τριβής, με την κεντροδεξιά να υποστηρίζει ότι υπονομεύει την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.

Ο Μερτς σκληραίνει τη στάση του

Μιλώντας στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Μονάχου, ο Μερτς δήλωσε ότι η μονομερής απαγόρευση θερμικών κινητήρων είναι «λάθος οικονομική πολιτική». Παρότι απέφυγε να αναφερθεί ρητά στο Green Deal, οι θέσεις του σηματοδοτούν ανοιχτή σύγκρουση με την Επιτροπή.

Η στρατηγική του Μερτς είναι διπλή: από τη μια να στηρίξει τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, από την άλλη να κερδίσει πολιτικά ερείσματα απέναντι στην άνοδο της AfD και στη μείωση της απήχησης του κυβερνητικού συνασπισμού με το SPD.

Συμμαχίες εντός και εκτός Γερμανίας

Στο πλευρό του καγκελάριου βρίσκονται ισχυρά στελέχη: ο πρόεδρος της Βαυαρίας Markus Söder (CSU) και ο Manfred Weber, επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος. Και οι δύο ζητούν αναθεώρηση της απαγόρευσης, επικαλούμενοι την αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας.

Η κεντροδεξιά οικοδομεί έτσι μια κοινή στρατηγική απέναντι στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, με στόχο να επανακαθορίσει την πράσινη ατζέντα της ΕΕ σε πιο ρεαλιστική βάση.

Οι κίνδυνοι για τον κυβερνητικό συνασπισμό

Η στροφή του Μερτς δεν είναι χωρίς κόστος. Το SPD αντιδρά, υποστηρίζοντας ότι η σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης είναι κρίσιμη για το μέλλον της Γερμανίας. Ο βουλευτής Armand Zorn προειδοποίησε ότι «όποιος αμφισβητεί την απόφαση βάζει σε κίνδυνο τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα της χώρας».

Η κυβέρνηση καλείται ταυτόχρονα να αντιμετωπίσει ένα δημοσιονομικό έλλειμμα 30 δισ. ευρώ και να προχωρήσει το αμφιλεγόμενο επενδυτικό σχέδιο των 500 δισ., ενώ οι εσωτερικές εντάσεις για φόρους και κοινωνικό κράτος παραμένουν έντονες.

Το διακύβευμα για την Ευρώπη

Η κόντρα Μερτς–Φον ντερ Λάιεν ξεπερνά τα σύνορα της Γερμανίας. Η απόφαση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης αποτελεί κεντρικό πυλώνα του Green Deal και της στρατηγικής της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Η αμφισβήτηση αυτής της πορείας από τη Γερμανία μπορεί να οδηγήσει σε επαναδιαπραγμάτευση της ευρωπαϊκής πράσινης πολιτικής, ανοίγοντας νέο κύκλο πολιτικών συγκρούσεων στις Βρυξέλλες.