Εξελίξεις με plan-Β και βαθειά ανάσα για την χώρα μας και τους λαούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η απόφαση του Τζο Μπάιντεν να διακόψει την αγορά πετρελαίου και αερίου από την Ρωσία όσο διαρκεί ο πόλεμος στην Ουκρανία έφερε απρόσμενα θετικά μηνύματα από την Ουάσιγκτον καθώς σύμφωνα με πληροφορίες από την αμερικανική πρωτεύουσα, η κυβέρνηση Μπάιντεν δέχθηκε ισχυρές πιέσεις από την Chevron ανοίγοντας διάπλατα τον δρόμο εφαρμογής plan-Β για την Ευρώπη και τον αγωγό από το Ισραήλ στο Σαλέντο της Ιταλίας όπου θα ακουμπήσει την ευρωπαϊκή πηγή διανομής αερίου στα κράτη μέλη της ΕΕ.
Όλες οι Μεσογειακές χώρες είχαν δεχθεί και εγκρίνει τον σχεδιασμό που θα αποτελούσε λύση στο πρόβλημα του ρωσικού εθισμού!
Είχε προγραμματιστεί από το 2016 ως η εναλλακτική για τις ονομαστικές προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου. Όμως απροσδόκητα τον περασμένο Δεκέμβριο ο αγωγός αερίου Eαstmed δεν αποτελούσε πλέον προτεραιότητα από την Ουάσιγκτον παρά το γεγονός ότι υπήρχαν ήδη οι υπογραφές. Οι συμφωνίες και τα επιχειρησιακά έργα.
Η συνεχιζόμενη όμως κρίση στις ΗΠΑ και η ανάγκη για ένα δεύτερο σχέδιο για την Ευρώπη, η ιδέα έρχεται στην επικαιρότητα και προχωρεί στην υλοποίηση του αρχικού προγράμματος.
Η έλλειψη φυσικού αερίου στην Ευρώπη, η οποία έχει ωθήσει τις τιμές σε πολυετή υψηλά, αναζωπύρωσε την συζήτηση για τον αγωγό φυσικού αερίου Eastmed.
Ένας αγωγός φυσικού αερίου στη Μεσόγειο θάλασσα που θα μπορεί να μεταφέρει αέριο από το Ισραήλ σε Ευρωπαίους πελάτες όπως δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Chevron Michael Wirth στη διάρκεια του ενεργειακού Συνεδρίου CERAWEEK.
Ο Wirth θέλησε να χαμηλώσει τους τόνους και τις ανησυχίες για προμήθειες πετρελαίου εξ αιτίας του πολέμου στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση.
Ουσιαστικά η επιστροφή στον αρχικό σχεδιασμό του αγωγού Eastmed και της ανάγκης κατασκευής του το συντομότερο οφείλεται στην αρνητική στάση του Μπάιντεν στο ξεκίνημα στους μήνες που προηγήθηκαν της σημερινής παγκόσμιας κρίσης.
Για να υπενθυμίσουμε ποιο είναι το σχέδιο του έργου αυτού και πόσο σημαντική είναι η πραγματοποίηση του σημειώνουμε τα χαρακτηριστικά του.
Πρόκειται για σωλήνες κάτω από την Ανατολική και κεντρική θάλασσα της Μεσογείου με την συμμετοχή του Ισραήλ, της Αιγύπτου, της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ιταλίας.
Οι άφθονες ανακαλύψεις φυσικού αερίου στα παράλια του Ισραήλ και της Αιγύπτου ήταν η αρχή καθώς η μεγάλη εταιρία ENI από την Ιταλία ήταν η πρώτη που αναγνώρισε την αξία του εγχειρήματος με τα πεδία Zohn και Norhr, να συμπορεύονται στην ανακάλυψη της Mare Nostrum.
O αγωγός έχει μήκος 600 χιλιόμετρα έως την Κύπρο ξεκινώντας από το Ισραήλ και από εκεί κάτω από την θάλασσα επί 700 χιλιόμετρα θα φθάσει στην Κρήτη.
Οι πολυεθνικές Exxon και Total που ήδη μετέχουν στις έρευνες θα συνδέσουν τους σωλήνες μέχρι την Πελοπόννησο και από εκεί και θα φθάσουν στην Ιταλία.
Το συγκεκριμένο τμήμα του έργου ανήκει στην IGI Poseidón και κατά το 50% στις ελληνικές εταιρίες ΔΕΠΑ και Έντισον.
Από το 2020 η Ιταλία είναι και επίσημα Μελος του Φόρουμ Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου EMGF. Ιδρύθηκε στο Κάιρο στο πλαίσιο και στόχο ενός δομημένου διαλόγου και σταθερού συντονισμού μεταξύ των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου σε διάφορες παραγωγικές ικανότητες, καταναλωτές και οδούς διακομετακόμισης φυσικού αερίου.
Οι εξελίξεις ραγδαίες και κατάλληλες χρονικά ασφαλώς θα αποτελέσουν μέρος των εξελίξεων και συζητήσεων στις εμπλεκόμενες κυβερνήσεις
Ένα χαρούμενο μήνυμα σε στιγμές που η απελπισία και οι προβληματισμοί έχουν καταβάλει την ευρωπαϊκή ένωση. και πιο συγκεκριμένα τις χώρες του Νότου και των συμμαχιών της Ανατολικής Μεσογείου.
Η Ελλάδα ξεκινά τους σχεδιασμούς της επόμενης ημέρας. Με τον χάρτη να αλλάζει και την αλλαγή στην χώρα μας έντονα δομημένη στις νέες προοπτικές.
Ο Μανώλης Μαυρομμάτης είναι πρώην Ευρωβουλευτής της Ν. Δ και ειδικός Σύμβουλος στην Κομισιόν, με Επίτροπο την Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, νυν Πρόεδρο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.