Η δημοσιογραφία θρηνεί την απώλεια, σε ηλικία 86 ετών, του εκδότη Κώστα Καββαθά. Ένας πολυπράγμων άνθρωπος που δημιούργησε και καθιέρωσε τον ειδικό Τύπο στην Ελλάδα, του αυτοκινήτου και όχι μόνο.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939, στα δύσκολα χρόνια της Κατοχής και του Εμφυλίου όπως συνήθιζε να λέει ο ίδιος, και τελείωσε το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων. Από πολύ νωρίς έδειξε το ενδιαφέρον του για τα αεροπορικά δρώμενα και έτσι το 1957 εκπαιδεύτηκε στο Αεραθλητικό Κέντρο Τριπόλεως, όπου και έβγαλε άδεια χειριστή ανεμόπτερου.

Την επόμενη χρονιά (1958) πήγε στη Μεγάλη Βρετανία όπου φοίτησε στη Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών του London Northern Polytechnic έως και το 1960. Μπορεί να μην ολοκλήρωσε τις σπουδές του, αλλά ήρθε πολύ κοντά με τον κόσμο του αυτοκινήτου –και σε αγωνιστικό επίπεδο– μιας και τότε η Μεγάλη Βρετανία ήταν ένα από τα επίκεντρά του.

Η δημοσιογραφική του διαδρομή ξεκίνησε το 1959 στο περιοδικό «Ταχύτης», διακόπηκε για τη στρατιωτική του θητεία και συνεχίστηκε το 1963 στην εφημερίδα «Μεσημβρινή» στην οποία για τρία χρόνια διατηρούσε τη στήλη αυτοκινήτου, ενώ στη συνέχεια εργάστηκε στο εβδομαδιαίο περιοδικό επικαιρότητας «Άλφα».

Λίγο αργότερα χρονολογείται και η πρώτη του προσπάθεια να εκδώσει δικό του περιοδικό, μαζί με τον Γιάννη Μπαρδόπουλο, το «Τροχοί & Δρόμοι», η οποία όμως διακόπηκε λίγο πριν από το τυπογραφείο. Υστερα από ένα σύντομο πέρασμα από το «Νέο Αυτοκίνητο», εντάχθηκε στο επιτελείο του περιοδικού «Αuto Eξπρές», που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 1967. Σύντομα ανέλαβε εκεί και τη θέση του αρχισυντάκτη, διαδεχόμενος τον Κυριάκο Κορόβηλα.

Ο Κώστας Καββαθάς εργάστηκε και στην τηλεόραση (ΕΙΡΤ), όπου η πιο σημαντική στιγμή του ήταν όταν μαζί με τον Ιάσονα Μοσχοβίτη περιέγραψαν ζωντανά την αποστολή του «Απόλλων 11» και της προσσελήνωσης.

Πάτησε γκάζι με τους «4 Τροχούς»

Στη μικρή οθόνη επέστρεψε στο Mega Channel με την πρώτη εκπομπή για το αυτοκίνητο της ελληνικής τηλεόρασης, που λεγόταν «Τροχοί & Δρόμοι». Τον Οκτώβριο του 1970, ίδρυσε μαζί με τη σύζυγό του, Σοφία, τις Τεχνικές Εκδόσεις και τους «4 Τροχούς», ενώ στην πορεία προστέθηκαν και πολλοί άλλοι γνωστοί τίτλοι, με πιο σημαντικούς τους «Πτήση & Διάστημα», «Ηχος & Hi-Fi», «RΑΜ», «2 Τροχοί», καθώς και ο ραδιοφωνικός σταθμός Εν Λευκώ.

Παράλληλα, αρθρογραφούσε στο εβδομαδιαίο περιοδικό «Επίκαιρα», συνεργάστηκε με την «Καθημερινή» το 1990, με το «Βήμα» από το 1991 έως το 1998 και με το «Πρώτο Θέμα» από το πρώτο φύλλο του έως και το 2012.

Στο ενεργητικό του Κώστα Καββαθά περιλαμβάνονται τα βιβλία «Porsche, ο άνθρωπος και τα αυτοκίνητα» του Richard von Frankenberg, που μετέφρασε στα ελληνικά το 1972 μαζί με δύο ακόμη διακεκριμένους συναδέλφους του, το «Οδηγώντας: Το βιβλίο του πραγματικού οδηγού», καθώς και το «Ασημόσπιτο», που έχει εκδοθεί πρόσφατα.

Ο Καββαθάς μετείχε στους ελληνικούς αγώνες αυτοκινήτου της εποχής. Στο παλμαρέ του περιλαμβάνονται πέντε συμμετοχές στο Ράλλυ Ακρόπολις καθώς και σε δεξιοτεχνίες, αναβάσεις και σιρκουί οδηγώντας Peugeot 204 και ΝSU 1200 TT με το ψευδώνυμο «Πηλέας».

Ο Κώστας Καββαθάς διετέλεσε μέλος της επιτροπής του ευρωπαϊκού «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» (COTY) από το 1984 έως και το 2004, ενώ είχε διατελέσει δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Αθηναίων με τον συνδυασμό του Αντώνη Τρίτση. Επίσης ήταν εμπνευστής του 1ου Ευρωπαϊκού Συνεδρίου για τα Καθαρά Αυτοκίνητα και του 1ου Eco-Rally στην Πανεπιστημιούπολη της Αθήνας σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (1997) καθώς και της πρωτοβουλίας «Φαέθων 2004».

Το 1994 δημιούργησε τον δεύτερο ιδιωτικό κόμβο Internet στην Ελλάδα, την Techlink, και το 2000 το πρώτο Κέντρο Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, το Safetrack, που λειτουργούσε στην πίστα των Μεγάρων.

Πατριάρχης του ειδικού Τύπου

Η απώλεια του Κώστα Καββαθά ξεπερνά τον χώρο της δημοσιογραφίας, των εκδόσεων. Ο ιδρυτής των «4 Τροχών» ήταν ο άνθρωπος που οραματίστηκε μία διαφορετική Ελλάδα και προσπάθησε να τη διαμορφώσει μέσα από τα έντυπά του, από τα γραπτά του και τις ιδέες του.

Ο Κώστας Καββαθάς ήταν μία εμβληματική φυσιογνωμία συνολικά της χώρας. Θεωρείται ο πατριάρχης του ειδικού Τύπου γιατί αυτός πραγματικά τον καθιέρωσε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 με το ξεκίνημα των «4 Τροχών». Στήνοντας γύρω από το όχημα που λέγεται «4 Τροχοί» και παραμένει ακόμα εν ζωή ολόκληρη βιομηχανία ειδικών εντύπων με τα οποία μεγάλωσαν τουλάχιστον τρεις γενιές Ελλήνων.

Ήταν τέτοια τα βιώματά του από την πτήση με αεροσκάφη αρχικά και από τα αυτοκίνητα και τις μοτοσικλέτες που τον οδήγησαν σε αυτή την ιδέα, η οποία αποδείχθηκε κάτι πολύ μπροστά από την εποχή του. Βέβαια και ο ίδιος ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του. Όχι μόνο στα θέματα της αυτοκίνησης, αλλά και στα θέματα της πολιτικής.

Η κηδεία του Κώστα Καββαθά θα τελεστεί σήμερα, Παρασκευή 11 Απριλίου, στις 11:30, στα Βυτιναίικα Πύργου Ηλείας. Παράκληση της οικογένειας, αντί στεφάνων, να γίνουν δωρεές στον Σύλλογο Γονιών Παιδιών με Νεοπλασματική Ασθένεια «Φλόγα».