Από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι σήμερα η κυβέρνηση που συγκρότησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατόρθωσε –εν μέσω πρωτόγνωρων και εξωγενών προκλήσεων- να προωθήσει προοδευτικές πολυεπίπεδες μεταρρυθμίσεις έχοντας πάντα ως επίκεντρο την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Στο Εθνικό Μεταρρυθμιστικό Σχέδιο και στο σκέλος που αφορά τη βελτίωση και ενίσχυση του δικαστικού συστήματος προτάξαμε πολιτικές που αφενός εμβαθύνουν τις αρχές του Κράτους Δικαίου, αφετέρου λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας μας.
Στοχευμένες νομοθετικές δράσεις και μεταρρυθμίσεις αναπτύχθηκαν σε κάθε ειδικότερο πεδίο, με έμφαση στον εξορθολογισμό και την απλούστευση των διαδικασιών, στην προαγωγή εναλλακτικών μεθόδων επίλυσης διαφορών, ιδίως της Διαμεσολάβησης, στην περαιτέρω ψηφιοποίηση δικαστικών διαδικασιών, στον εκσυγχρονισμό των Κωδίκων, στην επαναφορά του κοινού περί δικαίου αισθήματος που είχε διαταραχθεί από σειρά προβληματικών διατάξεων του νέου Ποινικού Κώδικα που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση, στην αναβάθμιση της λειτουργίας των δικαστηρίων και των κτιριακών και τεχνολογικών τους υποδομών.
Η πολιτική μας από την πρώτη στιγμή επικεντρώθηκε στη στρατηγική της ηλεκτρονικής δικαιοσύνης (e-justice) η οποία εκπονήθηκε σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Κομβικής σημασίας μεταρρύθμιση αποτελεί η επέκταση του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Πολιτικής & Ποινικής Δικαιοσύνης (ΟΣΔΥΠΠ). Πρόκειται για την ψηφιοποίηση της ροής της πολιτικής & ποινικής δίκης σε όλα τα δικαστήρια της χώρας, ενώ με την παράλληλη ένταξη 27 δράσεων στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών (ΕΠΑΔ), υλοποιούμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Δικαιοσύνης, απλοποιώντας πολυπλόκαμες χρονοβόρες διαδικασίες που ταλαιπωρούσαν για χρόνια τους πολίτες.
Στην ίδια κατεύθυνση της επιτάχυνσης στην απονομή της Δικαιοσύνης, του εξορθολογισμού και της αναβάθμισης της ποιότητας των υπηρεσιών κινούνται και οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την ταχύτερη εκδίκαση διαφορών έντονου αναπτυξιακού χαρακτήρα, για τη συστηματική συλλογή και επεξεργασία στατιστικών στοιχείων για τη Δικαιοσύνη, για τη δυνατότητα απομακρυσμένης κατάθεσης μαρτύρων σε ποινικές δίκες, ή την επέκταση της δυνατότητας απομαγνητοφώνησης και τήρησης ψηφιακών πρακτικών.
Σε όλες τις μεγάλες τομές που υλοποιήθηκαν, παρά τις πρωτόγνωρες δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε από το πέρασμα της πανδημίας του κορωνοιού, το έμψυχο δυναμικό της Δικαιοσύνη ήταν πάντοτε στο επίκεντρο των προσπαθειών μας.
Η θέσπιση πρόσθετων οργανικών θέσεων δικαστικών λειτουργών, για όλους τους κλάδους και των δύο βαθμών, η ίδρυση της κατεύθυνσης Ειρηνοδικών στην Εθνική Σχολή Δικαστών και η αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της Σχολής, με τον εμπλουτισμό του προγράμματος σπουδών και τη διεύρυνση του σε νέα επιστημονικά πεδία, όπως η διοίκηση δικαστηρίων συνιστούν τη μεγαλύτερη επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό της ελληνικής Δικαιοσύνης.
Πλέον, και ενώ έχουμε εισέλθει στο δεύτερο μισό της συνταγματικής θητείας της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη όχι μόνο δεν εφησυχάζουμε αλλά αντίθετα έχουμε επιταχύνει το βηματισμό μας και συστηματοποιήσει τον προγραμματισμό μας για την αναμόρφωση του δικαστικού συστήματος με νέες νομοθετικές παρεμβάσεις που επίκεινται.
Τα αποτελέσματα της πολιτικής που εφαρμόζουμε από τον Ιούλιο του 2019 είναι εξόχως ενθαρρυντικά. Η πρόοδος που έχει συντελεστεί τους τελευταίους μήνες, μάλιστα, αποτυπώνεται σε όλες τις εκθέσεις των διεθνών οργανισμών, αποδεικνύοντας τελικά πως η επιτάχυνση της Δικαιοσύνης δεν είναι ένα χαμένο στοίχημα. Αντίθετα, είναι στοίχημα που κερδίζεται στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων.
* Ο υπουργός Δικαιοσύνης γράφει για το tomanifesto.gr