«Πάνω από 870 αναφορές για ενδοσχολική βία στο µικροσκόπιο», επισημαίνει ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή»,  εστιάζοντας στην αντιµετώπιση του σχολικού εκφοβισµού, αλλά και για την απαγόρευση των κινητών στις αίθουσες.

Ειδικότερα, τα µέτρα του υπουργείου Παιδείας για την αντιµετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισµού, όπως η απαγόρευση των κινητών και οι αποβολές που επιβάλλονται, έχουν αρχίσει να αποδίδουν. Ηδη έχουν υποβληθεί στην πλατφόρµα καταγγελιών του υπουργείου περισσότερες από 870 αναφορές για ενδοσχολική βία, ενώ, στο πλαίσιο της πρόληψης, διπλασιάστηκε ο αριθµός των ψυχολόγων στα σχολεία.

Οπως αποκαλύπτει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, «η απαγόρευση της εµφανούς κατοχής και χρήσης κινητών στα σχολεία είναι ένα µέτρο που λάβαµε τόσο για λόγους συγκέντρωσης των µαθητών στη σχολική αίθουσα όσο και για την αντιµετώπιση περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισµού. Το µέτρο έφερε αποτελέσµατα, καθώς οι εκπαιδευτικοί έχουν πλέον τα εργαλεία που ζητούσαν και αυτό αποτυπώνεται στις πάνω από 16.000 αποβολές που έχουν επιβληθεί.

Ο νέος κανονισµός λειτουργίας στο σύνολό του αγκαλιάστηκε από τους δασκάλους, τους καθηγητές και από τους γονείς, αλλά δεν µένουµε µόνο εκεί». Οπως σηµειώνει επίσης στην αποκλειστική δήλωσή του στην «Κυριακάτικη Α», «η πλατφόρµα των καταγγελιών για περιστατικά ενδοσχολικής βίας είναι διαθέσιµη σε όλους τους µαθητές και τους γονείς τους και καθεµία από τις πάνω από 870 αναφορές που έχουν υποβληθεί εξετάζεται ενδελεχώς. Στο πλαίσιο της πρόληψης, διπλασιάσαµε τον αριθµό των ψυχολόγων στα σχολεία, µε στόχο οι µαθητές να έχουν την υποστήριξη που χρειάζονται και κανένα παιδί να µην αισθάνεται µόνο».

Κυριάκος Πιερρακάκης: Προστασία των ανηλίκων από τα social media Αρωγή της οικογένειας

Εξάλλου, το υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία µε το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, αναπτύσσουν µία εφαρµογή που οι γονείς θα κατεβάζουν στο κινητό των παιδιών τους για την προστασία των ανηλίκων από τα social media και από τις επιπτώσεις εξάρτησης από αυτά. «Κάποια πράγµατα πρέπει να γίνουν µε την αρωγή της οικογένειας. Οµως κι εµείς θα βοηθήσουµε ώστε να προστατευθούν τα παιδιά από τις επιπτώσεις της εξάρτησης από τα κινητά. Αυτή είναι η αποστολή της εφαρµογής η οποία πρόκειται να λειτουργήσει σύντοµα», λέει ο υπουργός.

Η χρήση της τεχνολογίας και ειδικά της Τεχνητής Νοηµοσύνης στην Εκπαίδευση είναι το θέµα για το οποίο συζήτησε ο κ. Πιερρακάκης στο πλαίσιο της Digital Learning Week 2024 που διοργάνωσε η UNESCO στο Παρίσι, αναζητώντας τις βέλτιστες προσεγγίσεις µε επίκεντρο µαθητές και εκπαιδευτικούς. «Η τεχνολογία είναι µέσο, όχι αυτοσκοπός. Πολλαπλές τεχνολογικές λύσεις υποστηρίζουν την Εκπαίδευση, αλλά είναι απαραίτητο αυτό να γίνεται µε σχέδιο, µέτρο και σύνεση.

Η χρήση κινητού τηλεφώνου στο σχολείο αποσπά την προσοχή των µαθητών και, σύµφωνα µε µελέτη της UNESCO, µπορεί να χρειαστούν έως και 20 λεπτά για να εστιάσουν ξανά σε εκείνο που µελετούσαν προηγουµένως. Αποφεύγοντας τη χρήση κινητών στο σχολείο στο Βέλγιο, την Ισπανία και το Ηνωµένο Βασίλειο, βελτιώθηκε η απόδοση των µαθητών και ιδίως όσων δεν βρίσκονταν στην κορυφή των επιδόσεων», σηµείωσε ο υπουργός. Εθνική στρατηγική Το θέµα απασχολεί συνολικά την κυβέρνηση, η οποία έχει διαµορφώσει υπό τον πρωθυπουργό εθνική στρατηγική για τη βία ανηλίκων. Για τον σκοπό αυτό η Επιτροπή Σοφών, που σύστησε ο πρωθυπουργός, αποτελούµενη από διακεκριµένους νοµικούς, ψυχολόγους, πανεπιστηµιακούς, ολοκλήρωσε τη σύνταξη πορίσµατος, το οποίο προβλέπει δέσµη µέτρων ενάντια στις µορφές βίας που µπορεί να αντιµετωπίσει ένα παιδί (ενδοοικογενειακή, διαδικτυακή, κοινοτική βία, ενδοσχολικός εκφοβισµός).

Τι προτείνει η Επιτροπή Σοφών

Η Επιτροπή Σοφών µεταξύ των µέτρων που προτείνει είναι η ενηµέρωση των εκπαιδευτικών, καθώς επίσης και των γονέων και των παιδιών, για την αναγνώριση και αποφυγή διαδικτυακών κινδύνων, αλλά και η προσαρµογή των σχολικών βιβλίων όπου αυτό απαιτείται. Σε ό,τι αφορά το υπουργείο Παιδείας, προτείνεται µεταξύ άλλων και συνεργασία µε τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας για ασθενές σήµα ∆ιαδικτύου, µειωµένη ταχύτητα και αδυναµία πρόσβασης σε µέσα κοινωνικής δικτύωσης εντός και γύρω από κάθε σχολική µονάδα της χώρας, µε στόχο τον περιορισµό της χρήσης των κινητών τηλεφώνων από τους µαθητές στο σχολείο. Με κυρίαρχη την επικοινωνία των γονέων µε τη σχολική κοινότητα, προτείνεται επίσης η στελέχωση των σχολείων µε ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, καθώς επίσης η εφαρµογή του θεσµού του σχολικού συµβούλου, µε ταυτόχρονη δηµιουργία χώρων προκειµένου να είναι δυνατή η ατοµική συζήτηση µαθητών και υπευθύνων. Η εθνική στρατηγική περιλαµβάνει την πλατφόρµα parco.gov.gr µε βασικές οδηγίες για τη ρύθµιση του γονικού ελέγχου στις κινητές συσκευές των παιδιών.

Έρχεται το Kids Wallet

Μέσα στην άνοιξη, σύµφωνα µε το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, αναµένεται το Kids Wallet, µέσω του οποίου θα δίνεται η δυνατότητα επιβεβαίωσης της ηλικίας του χρήστη. Στόχος είναι το Kids Wallet να αποτελέσει το µέσο επιβεβαίωσης της ηλικίας σε εθνικό επίπεδο. Παράλληλα, το Kids Wallet θα έχει προεγκατεστηµένες λειτουργίες γονικού ελέγχου.

Συγκεκριµένα, προκειµένου η προστασία των ανηλίκων να είναι αποτελεσµατική, θα πρέπει να εγκατασταθεί στις συσκευές που χρησιµοποιούν τα παιδιά και να το ενεργοποιήσουν οι γονείς. Η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, µας είπε: «Στο υπουργείο Παιδείας υποστηρίζουµε την τεχνολογία ως ένα ισχυρό εργαλείο για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας χωρίς να παραγνωρίζουµε το µέτρον άριστον. Η σχολική χρονιά ξεκίνησε µε την απαγόρευση της εµφανούς κατοχής και της χρήσης κινητών τηλεφώνων στα σχολεία.

Το µέτρο έχει αποδώσει γιατί το έχουν αγκαλιάσει εκπαιδευτικοί και οικογένειες. Προχωρήσαµε, επίσης, σε ακόµα µια πρωτοβουλία, αποτέλεσµα της συνεργασίας του υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη µε τον πρόεδρο της Ανεξάρτητης Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών ∆εδοµένων, Κωνσταντίνο Μενουδάκο. Υλικό που θα δώσει ο φορέας για την ασφαλή πλοήγηση θα ενταχθεί, µε τη µορφή παιχνιδιού, στο µάθηµα της Πληροφορικής, ενώ από την επόµενη χρονιά το υλικό αυτό θα λειτουργήσει πιο συντεταγµένα και γενικευµένα. Σηµαντική και η συνεργασία µε την Google µέσω του προγράµµατος Γίνε Ηρωας του ∆ιαδικτύου, που υλοποιείται ήδη τρία χρόνια στα εργαστήρια δεξιοτήτων».