Το μήνυμα ότι είναι κατ' επείγουσα η ανάγκη να αναβαθμισθεί το εγχώριο σιδηροδρομικό δίκτυο από την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη με τα πιο σύγχρονα μέσα, αλλά και να καταστεί ασφαλές, εξέπεμψε στην παρέμβασή του σε ευρεία σύσκεψη υπό την προεδρία του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη.
Παράλληλα προανήγγειλε ότι στις αρχές Απριλίου θα γίνει μία συνολική παρουσίαση των νέων παρεμβάσεων στο πεδίο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «έως το 2027 η εικόνα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς θα είναι τελείως διαφορετική».

«Πρέπει να κινηθούμε πιο γρήγορα, αυτό απαιτούν οι πολίτες από εμάς» διεμήνυσε ο πρωθυπουργός, επαναλαμβάνοντας ότι η κυβέρνηση πρέπει να συνεχίσει τη σύγκρουσή της με τις διαχρονικές παθογένειες του βαθέος κράτους.
Ειδικότερα, ο κ. Μητσοτάκης μίλησε για την προσθήκη νέων λεωφορείων, αλλά και την πρόσληψη νέων οδηγών, την προωθούμενη αναβάθμιση στους συρμούς της γραμμής 1 του μετρό, αλλά και τις δρομολογούμενες παρεμβάσεις στις γραμμές 2 και 3 του μετρό.

Ο πρωθυπουργός γνωστοποίησε, δε, ότι σύντομα θα έλθει προς ψήφιση ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, διευκρινίζοντας, ωστόσο, ότι αυτό από μόνο του δεν μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα της ασφάλειας στους οδικούς άξονες, καθώς και ότι χρειάζεται μία συνολική επαναξιολόγηση. Εξάλλου, ο κ. Μητσοτάκης επικαιροποίησε και τα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων υποδομής έως το 2027. Συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης είπε πως σημαντικό μέρος του ΒΟΑΚ θα πρέπει να έχει παραδοθεί έως το τέλος του 2027, ενώ εντός του 2025 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας Πάτρα - Πύργος, αλλά και οι εργασίες επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης. Ακολούθως, εντός του 2026 θα πρέπει να έχει παραδοθεί ο Ε65 και έως το 2027 το Flyover στη Θεσσαλονίκη.
Να προχωρήσουν τάχιστα τα έργα υποδομών
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας στις δηλώσεις του ανέφερε ότι: «Η εντολή του πρωθυπουργού είναι ξεκάθαρη: πρέπει να προχωρήσουν τάχιστα όλα τα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα, έργα τα οποία θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια στις μετακινήσεις».
Ο αναπληρωτής υπουργός αρμόδιος για τις μεταφορές Κωνσταντίνος Κυρανάκης προανήγγειλε νομοθετικές πρωτοβουλίες αλλά και δράσεις για την ανάταξη του σιδηροδρόμου, αλλά και την αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Τα έργα εθνικής προτεραιότητας θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027
Ειδικότερα ο πρωθυπουργός επεσήμανε ότι τα έργα εθνικής προτεραιότητας θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη: «Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Πύργου, με ορίζοντα παράδοσης του μεγαλύτερου τμήματος εντός του καλοκαιριού αυτού του έτους και ολοκλήρωσης του έργου πριν το τέλος του 2025.
Η ολοκλήρωση του Ε65 στο βόρειο τμήμα του, από την Καλαμπάκα μέχρι τη σύνδεση με την Εγνατία Οδό, με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του 2026, μέχρι τα μέσα του 2026, καθώς είναι έργο το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το Flyover της Θεσσαλονίκης, το οποίο είχα την ευκαιρία να το επισκεφτώ και πρόσφατα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου αρχές καλοκαιριού του 2027.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης, οι πέντε σταθμοί επέκτασης του μετρό προς τα ανατολικά, προς την Καλαμαριά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος αυτού του έτους.
Και βέβαια, ο Βόρειος Οδικός Άξονας, ένα δύσκολο έργο που εκτιμούμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση εντός του Απριλίου, καθώς και εκεί τρέχουν χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης, οι οποίες πρέπει να έχουν απορροφηθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2026».
Ο πρωθυπουργός στις δηλώσεις του επεσήμανε την ανάγκη «να τρέξουμε με τους πιο γρήγορους ρυθμούς τα έργα αποκατάστασης από τις ζημιές του "Daniel". Αυτό αφορά και σιδηροδρομικά έργα, αφορά και οδικά έργα. Πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να ξεκινήσουμε την αποκατάσταση των έργων αυτών πολύ σύντομα, όπως είπε.
Τόνισε δε, την κατεπείγουσα ανάγκη «να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό. Είναι ένας στόχος τον οποίο έχουμε βάλει έως το 2027».
Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη: «Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου. Αυτό, όμως, έχουν την απαίτηση οι πολίτες να κάνουμε και αυτό πρέπει να κάνουμε. Και αυτή την ευθύνη έχει αναλάβει και ο αναπληρωτής υπουργός», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Νέα λεωφορεία
Όπως έκανε γνωστό ο πρωθυπουργός: «Στις αρχές Απριλίου θα γίνει μια συνολική παρουσίαση για τις σημαντικές επενδύσεις και παρεμβάσεις που κάνουμε στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αττικής, όσον αφορά τα καινούργια λεωφορεία, για τη δρομολόγησή τους, την προσθήκη νέων οδηγών έτσι ώστε να μπορέσουμε να αυξήσουμε τη συχνότητα των δρομολογίων, κάτι που γνωρίζω πολύ καλά ότι απασχολεί πολύ τους χρήστες των λεωφορείων στην πρωτεύουσά μας, την αναβάθμιση των συρμών της Γραμμής 1, αλλά και παρεμβάσεις στους συρμούς του μετρό στις Γραμμές 2 και 3».
«Όλα αυτά συνιστούν ένα συνολικό σχέδιο σημαντικών παρεμβάσεων στα μέσα μαζικής μεταφοράς που πιστεύω ότι θα δείξουν, ήδη αρχίζουν και δείχνουν, αποτελέσματα για τους χρήστες. Αλλά σίγουρα μέχρι το 2027 ο σκοπός μας είναι να παρουσιάσουμε μια τελείως διαφορετική εικόνα ως προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς του λεκανοπεδίου, και όσον αφορά τα λεωφορεία και όσον αφορά το Μετρό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πρόσθεσε μάλιστα, ότι ο νέος ΚΟΚ, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, έχει περάσει από μία μακρά διαβούλευση, θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή πολύ σύντομα. Όπως εξήγησε, πρόκειται για μια σημαντική παρέμβαση σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά από μόνος του δεν θα λύσει το ζήτημα της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Και πιστεύω ότι στο ζήτημα αυτό, καθώς γινόμαστε, θα έλεγα σχεδόν καθημερινά, μάρτυρες ατυχημάτων που στοιχίζουν τη ζωή σε συμπολίτες μας, νομίζω ότι χρειάζεται μία συνολική, θα έλεγα, επαναξιολόγηση του τρόπου με τον οποίο κινούμαστε στον δρόμο. Οι ευθύνες της πολιτείας αλλά και οι ευθύνες των οδηγών, θα πρέπει να κάνουμε ένα καινούργιο, θα έλεγα, συμβόλαιο εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και ελληνικής κοινωνίας, ώστε να μην γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες τέτοιων τραγικών απωλειών στην άσφαλτο».
Ο κ. Μητσοτάκης κλείνοντας, ανέφερε ότι η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν ξεκινάει από το μηδέν, αφού έχει γίνει μια σημαντική προσπάθεια, καθώς όλα αυτά τα έργα και οι πρωτοβουλίες είναι πρωτοβουλίες που απαιτούν έναν πολύ μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Ο σκοπός μας, όμως, μπορεί να είναι μόνο ένας: πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά στην υλοποίηση των στόχων που ήδη έχουμε θέσει».
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας ανέφερε: «Η εντολή του πρωθυπουργού είναι ξεκάθαρη: πρέπει να προχωρήσουν τάχιστα όλα τα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα, έργα τα οποία θα αναβαθμίσουν ουσιαστικά την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια στις μετακινήσεις.
Ενδεικτικά ανέφερε ότι στο επίκεντρο της σύσκεψης τέθηκαν η πορεία πολλών σημαντικών έργων και η εξέλιξή τους, ειδικότερα για το Πάτρα-Πύργος, για το μετρό Θεσσαλονίκης, την επέκταση προς την Καλαμαριά, για τον Ε65, για τον ΒΟΑΚ, για τη Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, για το αεροδρόμιο στο Καστέλι στην Κρήτη, για τα αρδευτικά, αντιπλημμυρικά, ακόμα και έργα σε αεροδρόμια στη χώρα, ειδικότερα σε κάποια από τα νησιά μας, στη Νάξο, την Πάρο και τη Χίο, και πολλά άλλα έργα.
Να στρωθούμε στη δουλειά
Σύμφωνα με τον κ Δήμα, βούληση της πολιτικής ηγεσίας «είναι να στρωθούμε στη δουλειά, σε συνεργασία με όλους τους φορείς και με τους αναδόχους, να διασφαλίσουμε πως αυτά τα έργα θα τρέξουν άμεσα, ώστε να μπορέσουμε όλοι οι πολίτες να τα απολαύσουμε, να τα αξιοποιήσουμε και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στη χώρα. Εξέφρασε τέλος, τη βεβαιότητα ότι «το επόμενο χρονικό διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε πολύ όλα αυτά τα σημαντικά έργα που συζητήσαμε».
Ο αναπληρωτής υπουργός αρμόδιος για τις μεταφορές Κωνσταντίνος Κυρανάκης σημείωσε: «Συζητήσαμε τα επείγοντα θέματα του σιδηροδρόμου, τα οποία απασχολούν την ελληνική κοινωνία και είναι πρώτη προτεραιότητα για εμάς. Όπως είπε, «θα έρθουν άμεσα νομοθετικές διατάξεις στη Βουλή και θα ανακοινωθεί το συνολικό πλάνο».
Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, «το αμέσως επόμενο διάστημα, μέσα στο επόμενο δίμηνο, ξεκινούν τα έργα αποκατάστασης στο κομμάτι που έχει καταστραφεί από τον "Daniel", αλλά έχουν προτεραιότητα για εμάς και τα μέσα μεταφοράς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και φυσικά στην περιφέρεια.
Άρα, τον Απρίλιο δεσμευόμαστε ότι θα παρουσιάσουμε το συνολικό πλάνο για ΗΣΑΠ, μετρό και λεωφορεία, εδώ στην Αττική, και στη συνέχεια θα ανακοινώσουμε και τα επόμενα βήματα», τόνισε.
Σημειώνεται ότι ο πρωθυπουργός είχε επίσης την ευκαιρία να συναντηθεί με αντιπροσωπεία του Πανελλήνιου Συλλόγου Παραπληγικών, η οποία του ανέπτυξε θέσεις του Συλλόγου για θέματα προσβασιμότητας στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ζήτημα που αποτέλεσε εξ αρχής προτεραιότητα στο πλαίσιο της συνεχιζόμενης ανανέωσης του στόλου των ΜΜΜ.