Διευκρινήσεις για την θέση του κατά του εκλογικού νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση, δίνει το Κίνημα Αλλαγής ενώ παράλληλα εξηγεί γιατί επίσης αρνήθηκε να στηρίξει την απλή αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως εξηγούν «το Κίνημα Αλλαγής πιστεύει στην ανάγκη ενός εκλογικού συστήματος ευρείας αποδοχής, που ενισχύει την διαφάνεια και την αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος».
Το Κίνημα Αλλαγής ζητά έναν εκλογικό νόμο που συνδυάζει:
- Την πολιτική σταθερότητα που έχει ανάγκη η χώρα
- Την εκλογική δικαιοσύνη και αναλογικότερη εκπροσώπηση των πολιτικών ρευμάτων.
- Τον διάλογο και την συνεννόηση ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις για τον σχηματισμό Κυβερνήσεων συνεργασίας με προγραμματική σύγκλιση.
«Κυβερνήσεων ισχυρών, με ευρεία λαϊκή στήριξη, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες προκλήσεις και να διασφαλίσουν ένα καλύτερο μέλλον για τους πολίτες» όπως τονίζεται.
«Για τους λόγους αυτούς το Κίνημα Αλλαγής δεν ψήφισε τον νόμο για την εφαρμογή της απλής αναλογικής που έφερε η Κυβέρνηση του Σύριζα το 2016. Η πολυδιάσπαση που επιφέρει αυτό το εκλογικό σύστημα, οδηγεί σε αδυναμία σχηματισμού Κυβέρνησης και σε διαλυτικά φαινόμενα στο πολιτικό μας σύστημα. Βέβαια ο κ. Τσίπρας δεν δίστασε δύο φορές να αξιοποιήσει τον Νόμο Παυλόπουλου (και το bonus των 50 εδρών) για να κυβερνήσει μαζί με τους ΑΝΕΛ» συμπληρώνουν από τη Χαριλάου Τρικούπη.
Όσον αφορά την πρόταση του Κινήματος Αλλαγής αυτή αφορά:
α) Ένα δικαιότερο και αναλογικότερο εκλογικό σύστημα
Το bonus των 50 εδρών οδηγεί σε επίπλαστες κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες και σε διχαστικές λογικές
Το εκλογικό bonus θα δίδεται μόνο εάν το πρώτο κόμμα υπερβαίνει το 25% του εκλογικού σώματος. Για ποσοστό 25% δίνονται 20 έδρες bonus και από εκεί και πάνω για κάθε επιπλέον 1% μια έδρα. Με ανώτατο όριο συνολικού bonus τις 35 έδρες
Με αυτή την πρόταση αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε την ετυμηγορία του Ελληνικού λαού, όταν με την ψήφο του εκφράζει την επιθυμία να αναδείξει ένα κόμμα σε αυτοδύναμη Κυβέρνηση.
Αλλιώς θα πρέπει να συγκροτούνται Κυβερνήσεις συνεννόησης και προγραμματικής συνεργασίας, με ευρεία Κοινοβουλευτική και λαϊκή αποδοχή.
β) Την κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών, ώστε να ενισχύεται η διαφάνεια, να αποτρέπονται φαινόμενα διαπλοκής και να καθίσταται ευδιάκριτη η σχέση των πολλών με τους εκπροσώπους τους.
γ) Την διατήρηση του ορίου εισόδου ενός κόμματος στη Βουλή στο 3%, ώστε να μην έχουμε διαλυτικά φαινόμενα κατακερματισμού του πολιτικού μας συστήματος.
δ) Την δυνατότητα ψήφου για τους Έλληνες εκλογείς εξωτερικού.
ε) Μέτρα διαφάνειας για την Χρηματοδότηση των Κομμάτων.
Ο έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων και των εκλογικών δαπανών ασκείται από επιτροπή υπό την προεδρία Υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία συγκροτείται κατά πλειοψηφία από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς. Στην επιτροπή αυτή μετέχει χωρίς δικαίωμα ψήφου και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Με αυτό τον τρόπο παύουν να είναι ελέγχοντες κι ελεγχόμενοι οι πολιτικοί.
Υποχρεωτική ηλεκτρονική ανάρτηση των οικονομικών των κομμάτων στην ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
“Κόφτης” δαπανών σε περίπτωση υπέρβασης του προϋπολογισμού του κόμματος, ώστε να σταματήσει το φαινόμενο της δημιουργίας χρεών.
Οι ιδιωτικές εισφορές άνω των 200 ευρώ δημοσιοποιούνται.
Τα σημεία (β) , (γ) και (δ) της πρότασής έχουν ήδη υλοποιηθεί.
Οι ενστάσεις για την πρόταση της ΝΔ
Σύμφωνα με το ΚΙΝΑΛ, «ο Νόμος που κατέθεσε η Ν.Δ. στην Βουλή, όχι μόνο δεν συνάδει με την δική μας πολιτική λογική, αλλά αντίθετα ουσιαστικά επαναλαμβάνει τον περιβόητο Νόμο Παυλόπουλου με το ληστρικό bonus των 50 εδρών. Εφαρμόζει το “άλλαξε ο Μανωλιός και έβαλε τα ρούχα του αλλιώς”.
Επιχειρεί μάλιστα η Ν.Δ. να αποπροσανατολίσει, υιοθετώντας την αρχιτεκτονική της πρότασής μας για το “κλιμακωτό bonus”. Αλλά με δύο βασικές ποιοτικές διαφορές:
α) Διατηρεί ως μέγιστο το bonus των 50 εδρών, αντί των 35 εδρών που προτείνουμε εμείς.
β) Προβλέπει ως βασικό bonus τις 20 έδρες για όποιον συγκεντρώσει το 25% των ψήφων, αλλά από κει και πέρα δίνει 1 έδρα πρόσθετο bonus για κάθε επιπλέον 0,5% εκλογικό ποσοστό (αντί του για κάθε 1% που προτείνουμε εμείς) .
Έτσι η πρόταση της Ν.Δ. οδηγεί σε αυτοδύναμη Κυβέρνηση για όποιο κόμμα συγκεντρώσει περίπου το 37% του εκλογικού συστήματος, ενώ η δική μας πρόταση απαιτεί ποσοστό άνω του 40,5%, ποσοστό σημαντικά υψηλότερο.
Μάλιστα αν το άθροισμα των ποσοστών των κομμάτων που δεν συγκεντρώνουν το 3% για την είσοδο στην Βουλή, είναι μεγαλύτερο του σημερινού, το πρώτο κόμμα μπορεί να επιτύχει αυτοδυναμία με το 36,5% των ψήφων. Ποσοστό λαϊκής μειοψηφίας που είναι ανεπίτρεπτο να οδηγεί σε Κοινοβουλευτική πλειοψηφία».
«Είναι ένα άδικο σύστημα που παραμορφώνει την λαϊκή βούληση απαντά μόνο στις αγωνίες και τις φοβίες του κ. Μητσοτάκη και της Ν.Δ., αλλά δεν εξυπηρετεί της ανάγκες και τις προοπτικές του Ελληνικού λαού» συμπληρώνεται και καταλήγουν: «ανεξάρτητα από την δική μας στάση οι επόμενες εκλογές θα γίνουν με την απλή αναλογική. Ούτως ή άλλως δεν υπάρχου οι 200 ψήφοι για να αλλάξει άμεσα ο εκλογικός Νόμος όπως επιβάλλει το Σύνταγμα. Ο κ. Μητσοτάκης με την επιμονή του στις πλαστές αυτοδυναμίες “ανοίγει τον ασκό του Αιόλου”».