Να διασφαλίσουμε στην επόμενη γενιά τη διατήρηση αλλά και αύξηση της ανταγωνιστικότητας έθεσε ως υποχρέωση η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, κατά την ομιλία της στην εκδήλωση με θέμα «Χτίζοντας την Ανταγωνιστικότητα του Αύριο στην Ελλάδα», που διεξάγεται για πρώτη φορά στη χώρα μας και στο Μουσείο της Ακρόπολης, παρουσία πολιτικών, επιχειρηματιών και καθηγητών από τις 34 χώρες – μέλη της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Συμβουλίων Ανταγωνιστικότητας.
Παρουσιάζοντας τους πέντε μεταρρυθμιστικούς άξονες για την Παιδεία, επισήμανε τη δυσκολία της πρόβλεψης των επαγγελματικών απαιτήσεων για τις μελλοντικές γενιές, δεδομένων των ραγδαίων τεχνολογικών και κοινωνικών εξελίξεων.
«Τα παιδιά που σήμερα είναι τεσσάρων ετών και φοιτούν στο Νηπιαγωγείο, θα μπουν στην αγορά εργασίας περίπου το 2040. Θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι η επόμενη γενιά θα μπορέσει να διατηρήσει αλλά και να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά της», όπως είπε.
Η Υπουργός εν συνεχεία αναφέρθηκε στο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα για την Παιδεία το οποίο κινείται σε πέντε άξονες:
Ο πρώτος άξονας αφορά στην καλλιέργεια δεξιοτήτων: κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία και επικοινωνία, μέσω των 166 Νέων Προγραμμάτων Σπουδών, των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, της διδασκαλίας Αγγλικών από το Νηπιαγωγείο, του ψηφιακού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης (διαδραστικοί πίνακες, αναβάθμιση τεχνολογικού εξοπλισμού και ψηφιακών υποδομών στα σχολεία).
Ο δεύτερος άξονας αφορά στην Αυτονομία και την Αξιολόγηση, δίπολο το οποίο ενισχύθηκε μέσω της αποκέντρωσης του εκπαιδευτικού συστήματος και της διεύρυνσης αρμοδιοτήτων διευθυντών και εκπαιδευτικών των σχολείων, αλλά και των πανεπιστημίων, της εφαρμογής αξιολόγησης σε όλες τις βαθμίδες (εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση σχολικής μονάδας, του εκπαιδευτικού έργου, των εκπαιδευτικών και στελεχών, συνολική αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος μέσω της «ελληνικής PISA», δημιουργία της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης).
Ο τρίτος άξονας αφορά στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας μέσω α) της δημιουργίας νέου πλαισίου για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, ώστε τα προγράμματα σπουδών να συμβαδίζουν με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, β) της ίδρυσης Πειραματικών και Θεματικών Δημόσιων ΙΕΚ και την ενίσχυση του τεχνολογικού εξοπλισμού και την αναβάθμιση των εργαστηρίων και των εγκαταστάσεών τους, γ) του νέου νόμου πλαισίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην στενότερη σύνδεση των Πανεπιστημίων με την αγορά εργασίας (επαγγελματικά μεταπτυχιακά, βιομηχανικά διδακτορικά, ενισχυμένη πρακτική άσκηση για τους φοιτητές σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς), αλλά και στην αναβάθμιση των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης.
Ο τέταρτος άξονας αφορά στη συμπερίληψη μέσω της υποχρεωτικής εκπαίδευσης από τα τέσσερα έτη, του Στρατηγικού Σχεδίου Δράσης για την Ισότιμη πρόσβαση των Ατόμων με Αναπηρία στην Εκπαίδευση και της ενσωμάτωσης των παιδιών προσφυγικού και μεταναστευτικού υποβάθρου στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Ο πέμπτος άξονας αφορά στη διεθνοποίηση και την εξωστρέφεια της εκπαίδευσης και δη της τριτοβάθμιας, η οποία επιτυγχάνεται μέσω α) της θέσπισης νέου νομοθετικού πλαισίου που δίνει τη δυνατότητα στα πανεπιστήμιά μας να αναπτύξουν συνέργειες με πανεπιστήμια του εξωτερικού, β) της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων και γ) της δημιουργίας συνεργασιών με σημαντικά πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως αυτά των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.
«Αυτό είναι το μέλλον που αξίζουν τα παιδιά μας. Αλληλεπίδραση χωρίς σύνορα, δεξιότητες χωρίς περιορισμούς αλλά και εκπαίδευση χωρίς εμπόδια σε κάθε δημόσιο σχολείο», είπε κλείνοντας την τοποθέτησή της η Νίκη Κεραμέως και πρόσθεσε: «προσωπικά πιστεύω ότι όσον αφορά στην εκπαίδευση των παιδιών μας θα πρέπει να ξεκινάμε νωρίς, να σκεπτόμαστε μεγαλόπνοα και να στοχεύουμε ψηλά. Γιατί είναι υποχρέωσή μας να διασφαλίσουμε ότι η επόμενη γενιά θα είναι καλύτερη από τη δική μας».