Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, απαρίθμησε και ανέλυσε τις τέσσερις «καίριες στρατηγικές επιλογές» του υπουργείου, μιλώντας στο στρατηγικό συνέδριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Αυτές είναι οι εξής:
– Τα μεγάλα έργα. Συγκεκριμένα είπε: «Δεν είναι μυστικό ότι κληρονομήσαμε από την προηγούμενη κυβέρνηση μία εξαιρετικά προβληματική κατάσταση σε πολλά κρίσιμα έργα, άλλα εκ των οποίων βρίσκονται βαλτωμένα σε κάποιο στάδιο της υλοποίησης και άλλα σε πιο πρώιμο στάδιο της διαδικασίας. Για να δοθεί η βέλτιστη λύση σε καθεμία από αυτές τις σύνθετες περιπτώσεις, απαιτείται εντατική μελέτη, σφαιρική αντιμετώπιση και τελικά εύστοχες, ρεαλιστικές παρεμβάσεις. Και βέβαια, συνεννόηση με την Ευρώπη που τα στηρίζει με τη χρηματοδότησή της» και πρόσθεσε: «Διασφαλίζουμε ότι τα κρίσιμα αυτά έργα θα υλοποιηθούν. Και μάλιστα με υψηλή ποιότητα, το συντομότερο δυνατό και με όσο γίνεται χαμηλότερο κόστος».
– Η προετοιμασία του στρατηγικού σχεδιασμού και της νέας γενιάς έργων που χρειάζεται η χώρα. Κεντρική θέση έχουν, όπως είπε, τα έργα που στοχεύουν στην αντιμετώπιση της μεγαλύτερης απειλής παγκοσμίως αυτήν τη στιγμή, αυτήν της κλιματικής αλλαγής. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «στη νέα γενιά έργων τοποθετούμε στο επίκεντρο τα σιδηροδρομικά και την ηλεκτροκίνηση».
– Θεσμικές παρεμβάσεις. «Δεν είναι στη φιλοσοφία μας να ξεριζώνουμε τα πάντα, συνεπώς, δεν θέλουμε να καταργήσουμε τους υφιστάμενους Νόμους 4412 και 4413, αλλά να τους κάνουμε καλύτερους», σημείωσε και επιπλέον, υπογράμμισε ότι θα δοθεί έμφαση και σε καλές ιδέες που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στο εξωτερικό, τα νέα, σύγχρονα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως για παράδειγμα η δυνατότητα δημοπράτησης με «καινοτόμες προτάσεις».
– Ο τομέας των μεταφορών. Πρωταρχικό ρόλο, όπως είπε, έχει η επένδυση στα logistics και τις συνδυασμένες μεταφορές. «Είναι στρατηγικός μας στόχος να αναγάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου», σημείωσε και πρόσθεσε: «Το σιδηροδρομικό δίκτυο μπορεί να επεκτείνει το θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε ένα χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη. Και η ενίσχυση των λιμένων του Βορρά μπορεί να αναβαθμίσει ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα».
Τέλος, είπε ότι βασική αρχή είναι «διαφάνεια παντού και ισονομία και προτεραιότητα στην περιφέρεια και ιδίως στις λιγότερο προνομιούχες περιοχές, σεβασμός στο περιβάλλον, για αειφόρο ανάπτυξη, ολοκληρωμένος σχεδιασμός και στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος ο πολίτης».