Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, δήλωσε πως το θέμα της τιμής του ακατέργαστου νερού αποτελεί τεράστιο ζήτημα που βρίσκεται σε εκκρεμότητα από το 2013 και δεν μπορεί να συνεχιστεί κι άλλο και ανακοίνωσε ότι μέσα σε 3-4 μήνες το Ελληνικό Δημόσιο και η ΕΥΔΑΠ μετά από συστηματική δουλειά θα έχουν καταλήξει σε συμφωνία.
Εγκαινιάζοντας την σημαντική έκθεση για τα 90 χρόνια από την κατασκευή του φράγματος του Μαραθώνα που θα λειτουργεί στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» στην οδό Πειραιώς με σπάνιες φωτογραφίες και υλικό από την περίοδο κατασκευής του έργου ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι «η ΕΥΔΑΠ σήμερα αποτελεί μια εισηγμένη εταιρεία, με κύριο μέτοχο το Ελληνικό Δημόσιο, ο οποίος και θα παραμείνει κύριος μέτοχος». «Η διοίκησή της και το management, επιλέγονται – και πρέπει να επιλέγονται – όχι με πολιτικά, αλλά με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, πάντα με σεβασμό στον δημόσιο χαρακτήρα του νερού».
Ο κ. Καραμανλής ανακοίνωσε σειρά έργων που έχουν να κάνουν με το φράγμα του Μαραθώνα και την ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
Όπως ανέφερε την περίοδο αυτή, βρίσκεται σε εξέλιξη από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, διαγωνισμός για την ανάθεση Ειδικής Διαχειριστικής Μελέτης για το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα. Σκοπός είναι η διερεύνηση της επάρκειας των υδάτων. Από την μελέτη θα προκύψει ο απαιτούμενος προγραμματισμός και οι προτεραιότητες των μελετών και κατασκευής έργων για την ενίσχυση της ύδρευσης της πρωτεύουσας, αλλά και των υπόλοιπων περιοχών.
Επίσης, στον προγραμματισμό περιλαμβάνεται η εκπόνηση μελετών και η σύνταξη τευχών δημοπράτησης για την κατασκευή πλωτού αντλιοστασίου στη Λίμνη Μαραθώνα, καθώς και καταληκτικού αγωγού εξωτερικού υδραγωγείου που θα συνδέει το Αντλιοστάσιο με τον υφιστάμενο αγωγό που τροφοδοτεί το Διυλιστήριο Κιούρκων. Σε περιπτώσεις διακοπής της τροφοδοσίας από το υδραγωγείο Υλίκης – Μαραθώνα, το υπό μελέτη έργο μπορεί να αποτελέσει τη δικλείδα ασφαλείας του υδροδοτικού συστήματος.
Επίσης σημαντικό είναι ότι βρίσκεται σε εξέλιξη μελέτη για τα απαιτούμενα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στην περιοχή του Μαραθώνα. Προτείνονται 2 φράγματα ανάσχεσης, το Φράγμα ρέματος Οινόης και το Φράγμα Αγίας Τριάδας. Στην παρούσα φάση, έχει υποβληθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, προκειμένου να εκκινήσει η διαδικασία της διαβούλευσης για την έκδοση περιβαλλοντικών όρων. Το εκτιμώμενο κόστος των προτεινόμενων έργων ανέρχεται σε 50.000.000 ευρώ. Ακόμη στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Αττικής, προγραμματίζονται αντιπλημμυρικά έργα προϋπολογισμού περίπου 175.000.000 ευρώ, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης δανειακής ενίσχυσης, 25ετούς διάρκειας της ΕΤΕπ, ύψους 355 εκατ. ευρώ.
Ο κ Καραμανλής τόνισε ότι «στόχος και του υπουργείου και της ΕΥΔΑΠ είναι τα έργα αυτά και όλα εκείνα που σχεδιάζουμε να γίνουν στο άμεσο και στο πιο μακροπρόθεσμο μέλλον, να συγκεντρώνουν όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που διέκριναν στην εποχή του και το Φράγμα του Μαραθώνα: Όραμα, αποτελεσματικότητα, καινοτομία, υψηλό τεχνικό επίπεδο, αγαστή συνεργασία παραγωγικών δυνάμεων, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Και όλα αυτά, με τελικό αποτέλεσμα αυτό που αποτελεί το κύριο μέλημα όλων μας στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη: την ουσιαστική βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη».
Μιλώντας για το φράγμα του Μαραθώνα, ο κ. Καραμανλής το χαρακτήρισε έργο υποδομής πρωτοποριακό και καινοτόμο.
«Ήταν ένα έργο με τεράστιες τεχνικές δυσκολίες. Ένα σπουδαίο τεχνικό επίτευγμα για την εποχή του. Όχι μόνο στην Ελλάδα δεν είχε γίνει ποτέ ξανά κάποιο ανάλογο τεχνητό φράγμα, αλλά ήταν ένα έργο αξιοσημείωτο από κατασκευαστικής πλευράς και σε διεθνές επίπεδο.
Το 1925, με την αύξηση του πληθυσμού της Αθήνας, κυρίως μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, δημιουργήθηκαν νέες ανάγκες.
Έτσι ξεκίνησε η κατασκευή των πρώτων σύγχρονων έργων ύδρευσης στην περιοχή της πρωτεύουσας, με την υπογραφή της Σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, της Αμερικανικής Εταιρείας Ulen και της Τράπεζας Αθηνών.
Για την κατασκευή του, δεν χρειάστηκε μόνο μία πολύ σοβαρή οικονομική επένδυση, από πλευράς ελληνικού δημοσίου. Αλλά και η αγαστή συνεργασία της νεοσύστατης ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας, μιας μεγάλης διεθνούς επιχειρηματικής δύναμης και, φυσικά, ενός πολύ μεγάλου εργατικού δυναμικού. Έλληνες που δούλεψαν με φιλότιμο και αφοσίωση για την ολοκλήρωση ενός σπουδαίου έργου.
Πρέπει να αποτελεί μέχρι σήμερα παράδειγμα προς μίμηση, φάρο για το τι σημαίνει πραγματικά να υλοποιείς μεγάλα έργα υποδομής για τον τόπο σου, ένα αποτέλεσμα άψογης συνεργασίας παραγωγικών δυνάμεων της Ελλάδας και του εξωτερικού».
Στην εκδήλωση μίλησε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΥΔΑΠ, Χάρης Σαχίνης, ο οποίος χαρακτήρισε την κατασκευή του φράγματος του Μαραθώνα που ολοκληρώθηκε μέσα σε τρία χρόνια από το 2025 μέχρι το 2029 ως «ένα ΣΔΙΤ της σύγχρονης εποχής». «Το έργο αυτό συμβολίζει κάτι πιο ουσιαστικό που είναι η κινητοποίηση και η από κοινού δράση της πολιτείας και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας για να γίνει αυτό το σπουδαίο επίτευγμα για την εποχή του».
Στην εκδήλωση απηύθυνε χαιρετισμό και ο Πολυχρόνης Γριβέας, πρόεδρος των ΕΛΤΑ τα οποία εξέδωσαν σειρά γραμματοσήμων για να τιμήσουν τα 90 χρόνια του φράγματος του Μαραθώνα. «Οι ιδέες και ο μόχθος δημιουργούν σπουδαία επιτεύγματα», υπογράμμισε.
Η έκθεση περιλαμβάνει:
• Φωτογραφικό υλικό (σε έντυπη και ψηφιακή παρουσίαση).
• Αρχιτεκτονικά Σχέδια και Χάρτες (σε έντυπη και ψηφιακή παρουσίαση).
• Έγγραφα τεκμήρια (Συμβάσεις, επιστολές και άλλα επίσημα έγγραφα, βιβλία).
• Αντικείμενα, όπως εργαλεία χρήσης της κατασκευής και της καθημερινής ζωής του Φράγματος του Μαραθώνα στα τέλη της δεκαετίας 1920.
• Τρισδιάστατη αναπαράσταση της κατασκευής του Φράγματος του Μαραθώνα.
• Κινηματογραφική ταινία μικρού μήκους της εποχής με πλάνα από τις φάσεις του εργοταξίου του Φράγματος του Μαραθώνα. Τα πλάνα είχαν γυριστεί με την τεχνική του βωβού κινηματογράφου, έχουν μονταριστεί για το σκοπό της έκθεσης και έχουν επενδυθεί ηχητικά.