Αισιόδοξοι ότι η Θεσσαλονίκη εισέρχεται σε μια νέα εποχή ευκαιριών, εξωστρέφειας και ανάπτυξης, η οποία θα της επιτρέψει να εξελιχθεί στα επόμενα χρόνια σε κόμβο και προορισμό ανθρώπων και κεφαλαίων, εμφανίστηκαν σήμερα, από το βήμα του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, εκπρόσωποι φορέων της πόλης. Επισήμαναν δε την ανάγκη συλλογικής δράσης, επιμονής και ομόνοιας όλων των δυνάμεών της, αλλά και εφαρμογής φιλο-επιχειρηματικής αντίληψης, ώστε η πόλη να αξιοποιήσει στο έπακρον τις ευκαιρίες.
«Είμαι πολύ αισιόδοξος για τη Θεσσαλονίκη. Μπαίνουμε σε νέα εποχή (…) Το νερό μπήκε στο αυλάκι, τα έργα προχωρούν βάσει χρονοδιαγράμματος (…) Το ζητούμενο είναι ποια θα είναι η τοποθέτηση, το positioning της Θεσσαλονίκης από το 2021 και μετά. Για εμένα είναι μια σύγχρονη πόλη, που πρέπει να κοιτάζει προς τα πάνω, προς μια αγορά 350 εκατ. κατοίκων» σημείωσε ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, Σταύρος Καλαφάτης, τονίζοντας ότι η σημαντικότερη διασφάλιση για τη συνέχιση της υλοποίησης όλων των αναγκαίων έργων είναι η ύπαρξη πολιτικής βούλησης, κάτι που η σημερινή κυβέρνηση έχει. «Θέλουμε, ξέρουμε, μπορούμε», είπε χαρακτηριστικά.
Την επιθυμία του η Θεσσαλονίκη να εξελιχθεί όχι απλά σε πέρασμα, αλλά σε προορισμό ανθρώπων και κεφαλαίων, εξέφρασε ο δήμαρχος, Κωνσταντίνος Ζέρβας, επισημαίνοντας ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό για την εθνική οικονομία η πόλη να βρει τον ρόλο που της αξίζει, ως ο δεύτερος πόλος ανάπτυξης της χώρας. «Είναι καιρός να σταματήσουμε να μιλάμε για τα θέματα που διαφωνούμε και να συνασπιστούμε σε μια συμμαχία του καλού» υπογράμμισε.
Επιβεβαίωση χρονοδιαγραμμάτων για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Μέσα στο 2023, αλλά όχι τον Απρίλιο, λόγω των καθυστερήσεων που δημιούργησαν οι προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, θα αρχίσει η εμπορική λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης στο σύνολό του, συμπεριλαμβανομένου του Σταθμού Βενιζέλου, όπως επισήμανε ο πρόεδρος της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Νίκος Ταχιάος, παρουσιάζοντας τον στόχο της εταιρείας.
Πρόσθεσε ότι η απόφαση για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου ελήφθη με κριτήρια καθαρά τεχνικά. «Είναι αυτή η απόφαση για τις αρχαιότητες, που μας δίνει τη δυνατότητα για λειτουργία του Μετρό μέσα στο 2023» υπογράμμισε και συμπλήρωσε ότι θα γίνουν πολύ σημαντικές παρεμβάσεις για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων τόσο στον σταθμό Βενιζέλου, όσο και σε εκείνον της Αγίας Σοφίας.
Κατά τον κ.Ταχιάο, το Μετρό -ένα μέσο που μπορεί να αναδιατάξει πλήρως μια πόλη και να τη μεταμορφώσει θετικά- έχει δυστυχώς καταγραφεί στο συνειδητό της πόλης ως περιπέτεια, κάτι που πρέπει να διορθωθεί. Κι αυτό διότι το έργο- που δημιούργησε πολύ μεγάλες προσδοκίες για τη Θεσσαλονίκη ήδη από τη δεκαετία του ’80- αντικατοπτρίζει πολλές παθογένειες της πόλης. Όπως χαρακτηριστικά είπε, για το γεγονός ότι το έργο έχει περάσει από 40 κύματα, το πρόβλημα δεν βρίσκεται στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, αλλά «στην ίδια την πόλη, εκεί όπου γεννήθηκαν τα μεγάλα εμπόδια για την πορεία του Μετρό. Σήμερα η Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να έχει Μετρό» υποστήριξε, ενώ υπενθύμισε ότι μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα θα μπουν στις ράγες -στην αφετηρία- τα έργα για την επέκταση του Μετρό βορειοδυτικά και προς το αεροδρόμιο.
Μισό δισ. ευρώ ετησίως ο τζίρος του νέου εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ
Την εκτίμηση ότι η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ-Helexpo AE στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, εδράζεται σε μια ολιστική προσέγγιση, που εξασφαλίζει την οικονομική ανάπτυξη, μια δελεαστική για τον τουρισμό εικόνα και μια πιο βιώσιμη καθημερινότητα για τους πολίτες, διατύπωσε ο πρόεδρος της εταιρείας, Αναστάσιος Τζήκας.
Είπε πως αυτή τη στιγμή «δεν υπάρχει παγκοσμίως άλλη πόλη, που να έχει την ευκαιρία να αναμορφώσει 170 στρέμματα στο κέντρο της» και υπογράμμισε το μεγάλο ενδιαφέρον, που προσέλκυσε ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση, με 15 από τα σημαντικότερα αρχιτεκτονικά γραφεία παγκοσμίως να έχουν περάσει στην τελική φάση του.
Ο κ.Τζήκας υπενθύμισε ακόμα ότι, βάσει μελέτης με τη Deloitte, κατά την πενταετία της κατασκευής του, το νέο εκθεσιακό θα αποδώσει στην πόλη διακλαδικό τζίρο πάνω από 400 εκατ. ευρώ και επιπλέον 1000 θέσεις εργασίας, ενώ όταν αυτό λειτουργήσει, ο κύκλος εργασιών του θα ανέρχεται σε περίπου μισό δισ. ευρώ ετησίως (με πάνω από 1500 νέες θέσεις εργασίας).
Πρόσθεσε πως είναι η ώρα η Θεσσαλονίκη να αποκτήσει ένα νέο εκθεσιακό κέντρο, εμβληματικό και βιοκλιματικό, «αν δεν θέλουμε το Βουκουρέστι, το Βελιγράδι και η Σόφια να έχουν το πλεονέκτημα» και τόνισε ότι η 85η ΔΕΘ, που θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο με φυσική παρουσία, «θα είναι μια μεγάλη ευκαιρία για να παρουσιαστούν οι 15 μακέτες και το βραβείο (του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, που θα ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου), που ελπίζουμε πως θα έχουμε την ευκαιρία να υλοποιήσουμε το 2026 όλοι μαζί».
Στο τελικό στάδιο αξιολόγησης ο διαγωνισμός για την 6η προβλήτα του ΟΛΘ
Στο τελικό στάδιο αξιολόγησης για την ανάθεση και την έναρξη των εργασιών βρίσκεται πλέον ο διαγωνισμός για την επέκταση της 6ης προβλήτας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ένα έργο με πολλαπλασιαστικά οφέλη όχι μόνο για την οικονομική ανάπτυξη, αλλά και για την κοινωνία, όπως επισήμανε ο εκτελεστικός πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), Θάνος Λιάγκος, υπενθυμίζοντας πως -μεταξύ άλλων- το έργο θα αυξήσει τη χωρητικότητα του λιμανιού και θα του επιτρέψει να υποδέχεται τα λεγόμενα «ultra large vessels», δηλαδή μεγάλα πλοία κύριων γραμμών.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, πρόσθεσε, αποτελεί την κύρια θαλάσσια πύλη εισόδου για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, προσφέροντας πρόσβαση σε μια ενδοχώρα 75 εκατ. κατοίκων. Ο κ.Λιάγκος υπενθύμισε ακόμα τις πρόσφατες εξαγγελίες του υπουργού Ναυτιλίας για την απευθείας ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης -όχι μόνο με τα τρία δρομολόγια εβδομαδιαίως που ξεκινούν από και προς Σποράδες την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου και θα διαρκέσουν ώς τις 15 Σεπτεμβρίου, αλλά και με τον υπό εξέλιξη διαγωνισμό πολυετών συμβάσεων για τη μόνιμη και σταθερή σύνδεσή της με άλλους προορισμούς του Βόρειου και Νότιου Αιγαίου από νέα πλοία.
Ως προς την κρουαζιέρα, επισήμανε ότι, ενώ δεν έχει πολλά οικονομικά οφέλη για τον ΟΛΘ καθεαυτόν, ωστόσο είναι πολύ επωφελής για την πόλη της Θεσσαλονίκης και την Κεντρική Μακεδονία και για αυτό η ΟΛΘ ΑΕ αναβαθμίζει την ποιότητα των σχετικών υπηρεσιών και επιδιώκει να χτίσει κλίμα εμπιστοσύνης με τις εταιρείες κρουαζιέρας. Υπενθύμισε δε, ότι φέτος, για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια, η Θεσσαλονίκη γίνεται ξανά «home port» για κρουαζιερόπλοια, δηλαδή λιμάνι με έναρξη και τερματισμό κρουαζιέρας.
Στόχος για διπλασιασμό των εξειδικευμένων εργαζομένων στο Κέντρο Τεχνογνωσίας της Deloitte
Τον στόχο για διπλασιασμό -στην επόμενη διετία- των 500 εργαζομένων υψηλής εξειδίκευσης, που στελεχώνουν σήμερα το Πρότυπο Κέντρο Τεχνογνωσίας (DACC) της Deloitte στη Θεσσαλονίκη, επανέλαβε ο εταίρος της, Βασίλης Καφάτος, γνωστοποιώντας ότι, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η εταιρεία προσέλαβε 300 εργαζόμενους, που εργάζονται από το σπίτι. Ο κ.Καφάτος επισήμανε ότι, με δέλεαρ τα πολύ καλά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα της πόλης, το εξαιρετικό ανθρώπινο ταλέντο και το πολύ υψηλό επίπεδο ζωής, η Deloitte αποφάσισε το 2018 την ίδρυση του DACC στη Θεσσαλονίκη, συμβάλλοντας στην αναστροφή του brain drain και στην ανάπτυξη νέων θέσεων εργασίας.
‘Οπως είπε, σε μια περίοδο που η εργασία αλλάζει και η απομακρυσμένη μορφή της ενισχύεται σημαντικά, οι αλλαγές φέρνουν μια νέα κανονικότητα, που ακυρώνει τα γεωγραφικά σύνορα και δίνει σε πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη τη δυνατότητα να κάνουν άλματα. Συμπλήρωσε ότι η πόλη μπορεί να αξιοποιήσει τις μεγάλες ξένες επενδύσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια από εταιρείες τεχνολογίας, ώστε να εξελιχθεί σε κόμβο γνώσης και ταλέντου, επισημαίνοντας πως για να εκμεταλλευτεί στο έπακρον την ευκαιρία, χρειάζεται ισχυρό όραμα, πολύ στενή συνεργασία, βελτίωση των υποδομών διασυνδεσιμότητας και μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων.