Σε φάση ισχυρής ανάπτυξης σε όλους ιούς κλάδους που δραστηριοποιείται βρίσκεται ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, με κατασκευαστικό ανεκτέλεστο 4,5 δισ. (το υψηλότερο της τελευταίας 15ετίας, με το 93% αυτού στην Ελλάδα) και επενδύσεις που προωθεί ή συμμετέχει ύψους άνω των 6,5 δισ. ευρώ.
Όπως ανέφερε χθες η διοίκηση του κατασκευαστικού – ενεργειακού ομίλου, με επικεφαλής στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου (και βασικό μέτοχο με 31,8%) τον Γιώργο Περιστέρη, στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων εξαμήνου στους αναλυτές, οι σημαντικές εξελίξεις των τελευταίων μηνών με τον εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου επενδύσεων, παραχωρήσεων, συμμετοχών και νέων έργων θα οδηγήσουν σε σημαντική βελτίωση των οικονομικών μεγεθών τα επόμενα χρόνια.
Μεταξύ άλλων, εκτιμάται ότι από ης δραστηριότητες του ομίλου θα παράγονται από το 2025 και μετά ελεύθερες ταμειακές ροές ύψους 300 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ειδικότερα, από τις παραχωρήσεις (υφιστάμενες και νέες. Νέα και Κεντρική Οδός, Εγνατία, καζίνο στο Ελληνικό και αεροδρόμιο Καστελιού) αναμένονται 95 έως 115 εκατ. ευρώ, από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) 115-145 εκατ., τη Θερμική Ενέργεια 35-45 εκατ., τις κατασκευές 25-35 εκατ. και από τις υπόλοιπες δραστηριότητες 4 με 6 εκατ. ευρώ. Οι προαναφερθείσες ταμειακές ροές θα χρηματοδοτούντο ίδια κεφάλαια στις νέες επενδύσεις, την αποπληρωμή του εταιρικού δανεισμού και την ανταμοιβή προς τους μετόχους.
Η ΓΕΚ Τέρνα προσβλέπει σε έργα συνολικής αξίας 50 δια. ευρώ που σχεδιάζονται με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ σε τομείς που κατέχει ηγετική θέση (παραγωγή ενέργειας, διασύνδεση, σιδηροδρομικά, τουριστικά και έργα διαχείρισης απορριμμάτων). Από το προαναφερόμενο συνολικό ποσό, τα 30,4 δισ. ευρώ αφορούν έργα που βρίσκονται σε διαδικασία σχεδιασμού και ωρίμανσης, 6,9 δια. έργα σε φάση προσφορών και συμβασιοποίησης και 13,2 δισ. έχουν συμβασιοποιηθεί.
Στις πιο πρόσφατες εξελίξεις για τον όμιλο συγκαταλέγεται η ανάληψη κατά 100% της ανάπτυξης του Ολοκληρωμένου Τουριστικού Συγκροτήματος με καζίνο στο Ελληνικό (Integrated Resort Casino IRC). Σύμφωνα με όσα είπε η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα στους αναλυτές, η αγορά IRC στην Ευρώπη είναι υποανάπτυκτη και το Ελληνικό θα προσελκύσει μεταξύ άλλων, επισκέπτες από αρκετές μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις με ακτίνα πτήσης 2 ωρών. Η αναμενόμενη απόδοση της επένδυσης είναι της τάξεως ίου 15%, ενώ για τη ΓΕΚ Τέρνα το IRC σημαίνει κατασκευαστικό αντικείμενο 800 εκατ. ευρώ.
Γενικότερα, σε ό,τι αφορά τον τομέα των παραχωρήσεων, διαμορφώνεται για τον εν λόγω όμιλο ένα ιδιαιτέρως αξιόλογο -ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα- χαρτοφυλάκιο (Εγνατία Οδός, IRC-Ελληνικό, Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, Νέα Οδός, Κενιρική Οδός, Ολυμπία Οδός κ.λπ.), με την ανάληψη της Εγνατίας Οδού να χαρακτηρίζεται ορόσημο με πολλαπλά οφέλη.
Ακόμη, τον περασμένο Ιούνιο ανακοινώθηκε η συνεργασία της ΓΕΚ Τέρνα με τη Motor Oil για την από κοινού ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία του νέου υπερσύγχρονου Αεριοστρόβιλου Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο, εγκατεστημένης μικτής ισχύος 877 MW, στη ΒΙΙΤΕ. Κομοτηνής. Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες επενδύσεις στην ελληνική αγορά ενέργειας, ύψους 375 εκατ. ευρώ, που θα δημιουργήσει περίπου 500 θέσεις εργασίας στην περίοδο κατασκευής και 100 κατά την περίοδο λειτουργίας.
Βάσει των όσων παρουσιάστηκαν στους αναλυτές χθες, η υπάρχουσα ρευστότητα υποστηρίζει τις ανάγκες σε κεφάλαια για τις επενδύσεις των επόμενων ετών (απόκτηση του 75% και 50% των εταιρειών ΗΡΩΝII και ΗΡΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, Αεροδρόμιο Καστελιού. IRC Ελληνικού, Παραχώρηση Εγνατίας Οδού και έργο στην Κομοτηνή). Όπως σημειώνεται, το 2021 είναι αναγκαία 80 εκατ., το 2022 200 εκατ. και το 2023 350 εκατ. ευρώ.
Πηγή: Ναυτεμπορική