Μετά τις δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών ότι το αμερικανικό Κογκρέσο δεν έχει εγκρίνει ακόμη την εξαγωγή κινητήρων για τα τουρκικά μαχητικά ΚΑΑΝ, η Άγκυρα αναζητά εναλλακτικές λύσεις για την ενίσχυση της αεροπορικής της ισχύος μέχρι την παραγωγή των εγχώριων ΚΑΑΝ 5ης γενιάς, που αναμένεται στις αρχές της δεκαετίας του 2030.

Σύμφωνα με αναφορές, η Τουρκία βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με το Κατάρ για την αγορά μεταχειρισμένων Eurofighter, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του γερασμένου στόλου των F-16.

Τον Ιούλιο είχε υπογραφεί προκαταρκτικό μνημόνιο με το Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά 40 Eurofighter, αλλά οι διαπραγματεύσεις καθυστερούν λόγω υψηλού κόστους και απαιτούν αρκετά χρόνια για παραδόσεις.

Το Κατάρ διαθέτει ήδη 24 Eurofighter Typhoon Tranche 3A, τα οποία θα μπορούσαν να πωληθούν στην Τουρκία.

Οι Τούρκοι αξιωματούχοι, υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ και διοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας στρατηγός Ζίγια Τζεμάλ Καντίογλου, επισκέφθηκαν χθες τη Ντόχα για συζητήσεις, ενώ υπήρξε συνάντηση με τον αντιπρόεδρο και υπουργό Άμυνας του Κατάρ Σαούντ μπιν Αμπντουλραχμάν Αλ Θάνι.

Ωστόσο, οποιαδήποτε πώληση θα απαιτήσει έγκριση από την κοινοπραξία Eurofighter, που περιλαμβάνει το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία.

Η στάση της Βρετανίας και της Γερμανίας θα είναι κρίσιμη, καθώς είχαν υποστηρίξει την πώληση Eurofighter στην Τουρκία, χωρίς όμως να προχωρήσουν σε ουσιαστικές διαπραγματεύσεις.