Η παιδεία οφείλει να είναι σε προτεραιότητα σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ. Οι πολιτικές που θα ακολουθηθούν να έχουν «βλέμμα στο μέλλον» και να δημιουργούν προϋποθέσεις σύνδεσης με την απασχόληση.
του Κωνσταντίνου Σ. Μαργαρίτη
Οι εκθέσεις που κατά διαστήματα βλέπουν το φως της δημοσιότητας είναι ανησυχητικές και συνάμα δίνουν το στίγμα της επανεκκίνησης σε πολλά επίπεδα.
Ο διάλογος για τη παιδεία δε χωρά κομματικές αντιπαραθέσεις , αλλά προκαλεί για γόνιμες συνθέσεις και συνεργασίες.
Η έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δείχνει ότι τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα γίνονται συνεχώς αποτελεσματικότερα και με λιγότερους αποκλεισμούς. Ωστόσο, επιβεβαιώνει επίσης ότι το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρό τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζει τα κράτη μέλη ώστε να διασφαλίζουν ότι τα εκπαιδευτικά τους συστήματα είναι αποτελεσματικά — τα στοιχεία που δημοσιεύονται στην ετήσια έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης είναι ένα σημαντικό μέρος του έργου αυτού. Η τελευταία έκθεση δείχνει ότι, παρόλο που τα κράτη μέλη έχουν σημειώσει πρόοδο ως προς την επίτευξη των περισσότερων από τους βασικούς στόχους της ΕΕ για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό της εκπαίδευσης, πρέπει να καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για την επίτευξη της ισότητας στην εκπαίδευση.
Σε ότι αφορά στη πατρίδα μας η έκθεση μεταξύ άλλων αναφέρει ότι , το ποσοστό μαθητών με χαμηλές επιδόσεις στις φυσικές επιστήμες, στα μαθηματικά και στην κατανόηση κειμένου, όπως μετρήθηκε από το πρόγραμμα PISA2015 είναι μεγαλύτερο από τον μέσο όρο της ΕΕ και είναι ιδιαίτερα υψηλό μεταξύ των μαθητών που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών. Το φύλο και η κοινωνικοοικονομική κατάσταση επηρεάζουν σημαντικά τις επιδόσεις των μαθητών.
Το ποσοστό ολοκλήρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι υψηλό, αλλά το ποσοστό απασχόλησης των πρόσφατων αποφοίτων παραμένει χαμηλό και οι μακροοικονομικές αναντιστοιχίες δεξιοτήτων εξακολουθούν να υφίστανται, οδηγώντας σε σημαντική εκροή ατόμων με υψηλού επιπέδου δεξιότητες.
Νέα μέτρα πολιτικής στοχεύουν στην ενίσχυση της ποιότητας της σχολικής εκπαίδευσης, αλλά οι προσπάθειες για την επίτευξη μεγαλύτερης αυτονομίας και αποδοτικότητας φαίνεται να είναι ανεπαρκείς.
Η Ελλάδα καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για να παράσχει εκπαίδευση στα παιδιά των προσφύγων, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές προκλήσεις όσον αφορά την ένταξή τους στη γενική εκπαίδευση.
Η μεταρρύθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σημειώνει πρόοδο, αλλά υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω αύξηση της ελκυστικότητάς της και για ενίσχυση της συμμετοχής.
Η επαγγελματική κατάρτιση είναι το μέλλον για την πατρίδα μας. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναζητούν εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό, που δύσκολα το βρίσκουν. Η πολιτική ηγεσία καλό είναι να βρίσκεται σε συνεχή επαφή και συνεργασία με το CEDEFOP , τον μοναδικό ευρωπαϊκό οργανισμό με έδρα την Ελλάδα.
Οι προκλήσεις είναι πολλές μπροστά μας. Να δούμε χωρίς αγκυλώσεις το «αύριο» της χώρας μας και να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις απασχόλησης της νέας γενιάς.
Υπάρχουν ευκαιρίες και κοινοτικοί πόροι που παραμένουν αναξιοποίητοι. Στρατηγικός σχεδιασμός και όραμα για το μέλλον.
Η Ελλάδα αλλάζει πρόσωπο και φιλοσοφία. Επενδύει στην νέα γενιά και αναζητά προοπτικές αναβάθμισης για την παιδεία.
Καλή μας χρονιά με 2020 επιτυχίες σε όλα τα επίπεδα.