Στην κατάργηση των εκδοτηρίων σε 34 σιδηροδρομικούς σταθμούς, ανά την επικράτεια, προχωρά η Hellenic Train, με μια απόφαση που έχει προκαλέσει σωρεία αντιδράσεων.

Ανάμεσά τους οι σταθμοί της Αλεξανδρούπολης, της Κομοτηνής, της Ξάνθης και της Ορεστιάδας, μαζί με άλλα 30 σημεία σε όλη τη χώρα – μια κίνηση που αποδεικνύει πως η εταιρεία εγκαταλείπει πλήρως το σιδηροδρομικό δίκτυο της Θράκης και του ακριτικού Έβρου.

Όπως αναφέρει η Hellenic Train, η εξυπηρέτηση των επιβατών θα είναι πλέον δυνατή μέσω των υπόλοιπων καναλιών διάθεσης εισιτηρίων, τα οποία περιλαμβάνουν την εφαρμογή και την ιστοσελίδα της εταιρείας, τα εναπομείναντα εκδοτήρια, το Κέντρο Εξυπηρέτησης Πελατών 14511 και το προσωπικό εντός των συρμών.

Με λίγα λόγια, αντί να στελεχωθούν οι επαρχιακοί σταθμοί που έχουν τόση ανάγκη από προσωπικό, κλείνουν τα εκδοτήριά τους και… καλά για να γίνει η αγορά εισιτηρίων φιλικότερη προς το περιβάλλον. Ωστόσο, το μόνο που θα επιτευχθεί θα είναι η περαιτέρω ερημοποίηση των σταθμών. Και προφανώς έχουμε (εύλογες) απορίες:

-Είναι τεχνολογικά εξοικειωμένοι οι επιβάτες όλων των πληθυσμιακών ομάδων και ηλικιών;

-Θα μπορούν να λαμβάνουν πληροφορίες για το ποιες ώρες και αν τα τρένα κινούνται κανονικά;

-Οι αίθουσες αναμονής θα παραμείνουν ανοιχτές, παρά τα κλειστά εκδοτήρια, ή θα περιμένει ο κόσμος στο κρύο;

-Θα έχει τη χρονική άνεση ο ελεγκτής της αμαξοστοιχίας να εκδίδει εισιτήρια από κάθε σταθμό ως την επόμενη επιβίβαση;

Με βαριά ιστορία

Έχει και παράπλευρες συνέπειες η απόφαση της Hellenic Train. Η σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο εξυπηρετεί κυρίως γεωπολιτικές και στρατιωτικές προτεραιότητες και όχι την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών. Συνάμα, ο ιστορικός σταθμός του Πυθίου, που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως διακρατική πύλη Ελλάδας-Τουρκίας, παραμένει πλήρως εγκαταλελειμμένος.
Μάλιστα, για περισσότερο από έναν αιώνα, ήταν από τους σημαντικότερους σταθμούς του εμβληματικού Orient Express.

«Είμαστε πλέον στην Ευρώπη», έλεγαν υπερήφανα οι λιγοστοί κάτοικοι του ακριτικού χωριού του Πυθίου, που «έκλεβαν» μια σταγόνα από την αίγλη μιας άλλης ζωής με το πέρασμα του πρώτου υπερπολυτελούς, διηπειρωτικού τρένου της Ευρώπης, το οποίο μέσα σε τρεις μέρες διένυε περίπου 2.740 χιλιόμετρα από το Παρίσι έως την Κωνσταντινούπολη, αλλά έκανε αυτήν τη μικρή στάση και στον σιδηροδρομικό σταθμό του Πυθίου, στην άκρη του Εβρου. Στην άκρη της ηπείρου…

Με το πέρας των χρόνων, ο σιδηροδρομικός σταθμός του Πυθίου, παρά τη γεωστρατηγική και ιστορική σημασία του αλλά και τη μοναδική του τεχνοτροπία, εγκαταλείφθηκε, ενώ σήμερα η σιδηροδρομική γραμμή εξυπηρετεί περιστασιακά εμπορικούς σκοπούς μεταξύ των δύο χωρών, Ελλάδας και Τουρκίας.

Τον Οκτώβριο του 2023, η κυβέρνηση είχε εξαγγείλει 19 μέτρα για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, μεταξύ των οποίων και η επανεκκίνηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης-Ορεστιάδας. Λίγους μήνες αργότερα, η Hellenic Train ανακοίνωσε την επέκταση της σύνδεσης μέχρι το Ορμένιο. Ωστόσο, τώρα, αντί για περαιτέρω ανάπτυξη, κλείνει εκδοτήρια αποκόπτοντας τους πολίτες από βασικές υπηρεσίες…

Διαμαρτυρία εργαζομένων

Οι εργαζόμενοι των εκδοτηρίων, με την υποστήριξη και της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έβρου, σε επιστολή διαμαρτυρίας τους, μεταξύ άλλων αναφέρουν: «Με την απόφαση αυτή απαξιώνεται πλήρως το ήδη πληγωμένο σιδηροδρομικό δίκτυο και εγκαταλείπεται εντελώς η υποβαθμισμένη περιφέρεια. Σταθμοί θα λεηλατηθούν και θα καταστραφούν. Ο σιδηρόδρομος μετατρέπεται σε ένα ψυχρό και απρόσωπο μέσο μεταφοράς. Υπάρχουν επιβάτες ΑμεΑ καθώς και ηλικιωμένοι που έχουν ανάγκη από φυσική βοήθεια για επιβίβαση και αποβίβαση στις αμαξοστοιχίες. Ποιος θα τους βοηθάει; Ποιος θα ενημερώνει το επιβατικό κοινό όταν γίνονται μονοδρομήσεις ή σε περίπτωση καθυστερήσεων; Σε κλειστό εκδοτήριο πώς θα αποζημιώνονται οι επιβάτες, αν χρειαστεί; Πού θα περιμένουν οι επιβάτες όταν οι καιρικές συνθήκες θα είναι δύσκολες; Πώς θα εξυπηρετούνται άνθρωποι χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τις νέες τεχνολογίες, όταν ακόμη και νεαροί σε ηλικία επιβάτες δυσκολεύονται να διαχειριστούν τη δύσχρηστη και δυσλειτουργική ιστοσελίδα της Εταιρείας; Το 1-45-11 χρεώνει με 0,646 ευρώ το λεπτό την κλήση από σταθερό και 0,984 ευρώ το λεπτό την κλήση από κινητό. Επάνω στα τρένα δεν θα κόβονται εισιτήρια επιστροφής ούτε εισιτήρια νεανικά 12-24 ετών, φοιτητικά, πολυτέκνων, ούτε καν συνταξιούχων ΟΣΕ, αλλά όλοι όσοι ανήκουν σε αυτές τις ειδικές κατηγορίες θα αναγκάζονται να πληρώνουν κανονικό εισιτήριο».

Και έχουν απόλυτα δίκιο… Οπως λέει κι ένα μότο της Hellenic Train: «Όλοι έχουν δικαίωμα στο ταξίδι». Ναι, αλλά όλοι έχουν και δικαίωμα στην εργασία, έτσι δεν είναι;