Την ώρα που οι καθυστερήσεις σε αεροδρόμια της Ευρώπης είναι πλέον γεγονός καθώς η κυκλοφορία έχει επιστρέψει στα επίπεδα πριν από την πανδημία, με σχεδόν 37.000 πτήσεις τις ημέρες αιχμής, και με ένα σοβαρό πρόβλημα που αναγνωρίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο είναι ότι αυτός ο όγκος εναέριας κυκλοφορίας διεκπεραιώνεται μόνο μέσω του 80% του εναέριου χώρου που ήταν διαθέσιμος πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, έρχεται η Ryanair να «καταγγείλει» την Ελλάδα για κακοδιαχείριση του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και έλλειψη προσωπικού.
Οπως αναφέρει σε επιστολή προς την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν –σημειωτέον, τον Ιούλιο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μάικλ Ο’Λίρι, της ζήτησε να παραιτηθεί κατά τη διάρκεια των απεργιών των Γάλλων ελεγκτών– «από 1 Ιανουαρίου έως 20 Αυγούστου 2025, πάνω από 5.000 πτήσεις της Ryanair και πάνω από 900.000 επιβάτες της Ryanair έχουν καθυστερήσει άδικα».
Ομως, σε κάθε περίπτωση, το πρόβλημα, όπως αναφέρει ο ευρωπαϊκός διαχειριστής δικτύου Eurocontrol, δεν είναι ελληνικό αλλά ευρωπαϊκό. Στην επίσημη ενημέρωση τονίζει ότι υπάρχει έλλειψη ικανότητας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας για την αντιμετώπιση της ζήτησης και αυτό θα προκαλέσει μεγάλες καθυστερήσεις σε πολλά μέρη του δικτύου αυτό το καλοκαίρι, δημιουργώντας σημαντικά σημεία συμφόρησης. «Η κυκλοφορία παραμένει πολύ άνισα κατανεμημένη, με τους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη Νοτιοδυτική, Νοτιοανατολική και Κεντρική Ευρώπη να αντιμετωπίζουν 30%-40% περισσότερες πτήσεις απ’ ό,τι το 2019».
Για την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων αυτό το καλοκαίρι, ο διαχειριστής έχει θέσει σε εφαρμογή έναν μηχανισμό καθημερινού συντονισμού με όλους τους εταίρους στο ευρωπαϊκό δίκτυο εναέριας κυκλοφορίας συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, με στόχο την εναρμόνιση της ζήτησης από τις αεροπορικές εταιρείες για πτήσεις με διαθέσιμη χωρητικότητα στα κέντρα ελέγχου περιοχής και στο έδαφος.
Μάλιστα για την εβδομάδα που πέρασε και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Ευρωπαίου διαχειριστή, που στην ουσία «αδειάζουν» τη διαμαρτυρία της Ryanair, η Γαλλία έρχεται πρώτη σε καθυστερήσεις στο δίκτυο, με το 29% να επηρεάζεται από συνεχή προβλήματα χωρητικότητας και προσωπικού, η Γερμανία δεύτερη με το 12% όλων των καθυστερήσεων στο δίκτυο να επηρεάζεται κυρίως από προβλήματα χωρητικότητας και καιρικές συνθήκες, η Ισπανία τρίτη με το 10% όλων των καθυστερήσεων να οφείλεται σε προβλήματα χωρητικότητας που σχετίζονται με την υψηλή ζήτηση και τις καιρικές συνθήκες και τέταρτη η τουριστική Ελλάδα με προβλήματα που αφορούν κυρίως ζητήματα προσωπικού.
Σύμφωνα με την ίδια αναφορά, παρατηρείται αύξηση της κυκλοφορίας κατά 3,9% από την αρχή του έτους, η καθυστέρηση κατά τη διαδρομή μέχρι στιγμής είναι 26% καλύτερη από το 2024, με καλή απόδοση απ’ όλους τους παρόχους υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, την Ελλάδα και την Ισπανία, την Ιταλία, την Κεντρική Ευρώπη και την Ελβετία.
Οπως αναφέρει στην εβδομαδιαία έκθεση, όσον αφορά τις ενέργειες που πρέπει να ληφθούν, ο ευρωπαϊκός διαχειριστής πτήσεων δεν αναφέρει καθόλου την Ελλάδα παρά μόνο τα κέντρα ελέγχου πρόσβασης της Βρέστης, της Μασσαλίας, της Ρεμς και του Βελιγραδίου, τα οποία θα πρέπει να αναθεωρήσουν τα σχέδιά τους ώστε να ευθυγραμμιστούν με το ευρωπαϊκό σύστημα για τις επόμενες εβδομάδες.