Ένα από τα πιο φιλόδοξα ενεργειακά έργα των τελευταίων δεκαετιών στην Ελλάδα σηματοδοτεί η συμφωνία ανάμεσα στην ελληνική κυβέρνηση και την αμερικανική εταιρεία Chevron για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων νότια της Κρήτης. Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των ερευνών από τα Ελληνικά Πετρέλαια και την παραχώρηση των δικαιωμάτων έρευνας στην κοινοπραξία υπό την Chevron, η διαδικασία έχει πλέον περάσει σε πιο εξειδικευμένο και τεχνικά απαιτητικό στάδιο. Οι δύο θαλάσσιες περιοχές που έχουν παραχωρηθεί εκτείνονται νοτιοδυτικά και νότια της Κρήτης. Η περιοχή χωρίζεται σε δύο θαλάσσια οικόπεδα, τα οποία καλύπτουν συνολική έκταση άνω των 40.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, σε βάθη που κυμαίνονται από 1.500 έως 3.500 μέτρα, γεγονός που κατατάσσει το έργο στα πιο σύνθετα διεθνώς. Οι επιστήμονες όμως εδώ  και χρονιά υποστηρίζουν ότι η γεωλογική της  δομή, είναι παρόμοια με εκείνη της Ανατολικής Μεσογείου, γεγονός που ενισχύει τις πιθανότητες ύπαρξης σημαντικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου, παρόμοιων με εκείνα του Ισραήλ και της Κύπρου, που αν βγουν σε εμπορική εκμετάλλευση και έρθουν στην επιφάνεια, με την σύγχρονη μέθοδο που την κατέχει ο αμερικάνικος πετρελαϊκός κολοσσός ,είναι ικανά για να λύσουν το ασφαλιστικό πρόβλημα της χώρας μας για τα επόμενα 40 χρονιά.

Πότε μπαίνουν γεωτρύπανα

Πριν φτάσουμε στις δοκιμαστικές γεωτρήσεις και στην επιλογή εντός των οικοπέδων των σημείων στόχων που θα «χτυπήσουν» τα γεωτρύπανα της Chevron, να πούμε ότι οι σεισμικές έρευνες δεύτερης φάσης που διεξάγονται από τα τέλη του 2024 με τη χρήση υπερσύγχρονων πλοίων, τα οποία χαρτογραφούν με ακρίβεια το υπέδαφος του βυθού μέσω 3D απεικόνισης, έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Οι πληροφορίες που συλλέγονται από αυτές τις έρευνες επιτρέπουν στους γεωφυσικούς να εντοπίσουν «παγίδες» φυσικού αερίου ή πετρελαίου κάτω από τα στρώματα ιζημάτων. Η ανάλυση των δεδομένων θα ολοκληρωθεί ως τα τέλη του 2025, ενώ η Chevron έχει δεσμευτεί να καταθέσει στην ελληνική Πολιτεία πλήρη γεωλογική και περιβαλλοντική μελέτη πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε γεώτρηση.Η πρώτη ερευνητική γεώτρηση έχει προγραμματιστεί για το 2026, με πιθανότητα να μετατεθεί στις αρχές του 2027, ανάλογα με τις τεχνικές και καιρικές συνθήκες. Η γεώτρηση αυτή θα πραγματοποιηθεί με πλωτή εξέδρα βαθιάς θάλασσας τελευταίας γενιάς, εξοπλισμένη με τεχνολογίες «real-time monitoring» και αυτόματα συστήματα ασφαλείας για την πρόληψη ατυχημάτων. Τα βάθη διάτρησης θα αγγίξουν τα 5.000 μέτρα κάτω από τον πυθμένα, ενώ το συνολικό κόστος της επιχείρησης υπολογίζεται σε 150 έως 200 εκατομμύρια δολάρια μόνο για την πρώτη γεώτρηση. Αν οι γεωλογικές εκτιμήσεις επιβεβαιωθούν και εντοπιστεί κοίτασμα οικονομικά εκμεταλλεύσιμο, η πιλοτική φάση παραγωγής προβλέπεται να ξεκινήσει γύρω στο 2028. Σε αυτό το στάδιο θα εγκατασταθούν υποθαλάσσια δίκτυα αγωγών, συστήματα συμπίεσης και εξόδου φυσικού αερίου προς την Κρήτη ή και απευθείας προς την Πελοπόννησο μέσω υποβρύχιου αγωγού. Παράλληλα, θα αρχίσει η εκπόνηση μελετών για την εμπορική φάση εκμετάλλευσης, που τοποθετείται χρονικά μετά το 2030.

Προστασία περιβάλλοντος βασική προτεραιότητα

Η περιβαλλοντική διάσταση του έργου αποτελεί βασικό σημείο της συμφωνίας. Έχουν τεθεί οι πιο αυστηρές προδιαγραφές περιβαλλοντικής ασφάλειας, με συνεχή παρακολούθηση θαλάσσιων οικοσυστημάτων και χρήση εξοπλισμού χαμηλού αποτυπώματος εκπομπών. Οι τεχνικές ομάδες της Chevron έχουν δεσμευτεί να εφαρμόσουν πρότυπα ISO και διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας, ενώ οι ελληνικές αρχές θα έχουν διαρκή εποπτεία του έργου. Η εταιρεία που ήδη βρίσκεται με σειρά θαλασσίων εξορύξεων σε Αίγυπτο, Κόλπο του Μεξικού, Κύπρο, Αυστραλία και ΗΠΑ , έχει την δυνατότητα τόσο με τις πλατφόρμες όσο και τα πλοία γεωτρήσεων να φτάνει σε βάθη έως και  8.077 μέτρων όπως το «Jack & St. Malo» που είναι ένα  συγκρότημα βαθιών γεωτρήσεων νοτιοδυτικά της Νέας Ορλεάνης, σε απίστευτα βάθη, που μπορούν να φτάσουν πολλές χιλιάδες πόδια, με ταμιευτήρες δεκάδων χιλιάδων ποδιών κάτω από την επιφάνεια. Το έργο περιλαμβάνει υποθαλάσσια συστήματα, κορμούς παραγωγής μεγάλης διατομής και υποδομές για πρώιμη και μαζική παραγωγή με υψηλή ογκομετρική ικανότητα. Η κατασκευή και η ανάπτυξη του συγκροτήματος ξεκίνησε πριν μια δεκαετία και η λειτουργία του έχει υποστηρίξει σημαντική παραγωγή στον Κόλπο.