Νέο κύμα ψηφιακών γκισέ προσθέτει στο myDESKlive το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, δίνοντας τη δυνατότητα στους πολίτες να κάνουν τα ραντεβού για υποθέσεις τους στο Δημόσιο -και στους δήμους πλέον- μόνο με μία βιντεοκλήση. Μετά τη σημαντική ανταπόκριση των πολιτών στο πρώτο κύμα, που δείχνει και τη χρησιμότητα των ψηφιακών ραντεβού, το υπουργείο μαζί με τους εμπλεκόμενους φορείς στράφηκαν στη δημιουργία του νέου κύματος με στόχο την ψηφιοποίηση τεσσάρων ακόμα γκισέ, αλλά και της διεύρυνσης της λειτουργίας των υπαρχόντων τόσο γεωγραφικά όσο και αναφορικά με τις υπηρεσίες που παρέχουν.
Ετσι, είναι έτοιμη η πλατφόρμα για τα ραντεβού στους δήμους (MyDimoslive), με την πιλοτική λειτουργία να ξεκινά μέσα στις επόμενες ημέρες από τον Δήμο Χανίων. Θα ακολουθήσουν τα ραντεβού στο Κτηματολόγιο στις αρχές Φεβρουαρίου και σε ορίζοντα περίπου ενός μήνα θα είναι διαθέσιμη η δυνατότητα τηλεδιάσκεψης για καταγγελίες στον Συνήγορο του Πολίτη.
Το «καρέ» των φορέων κλείνει ο ΟΠΕΚΑ, ο οποίος θα εξυπηρετεί μέσω βιντεοκλήσης από τις αρχές της άνοιξης. «Ολες οι παρεμβάσεις που έγιναν μέσα στην πανδημία σχεδιάστηκαν με προοπτική να είναι αξιοποιήσιμες και μετά το πέρας της», συνηθίζει να λέει ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης, υπενθυμίζοντας ότι «το ίδιο ισχύει και με τα ψηφιακά ραντεβού: αυτή την περίοδο συμβάλλουν στον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού, αλλά στο μέλλον θα βοηθούν τους πολίτες να εξοικονομούν χρόνο, χρήμα και ενέργεια».
Στελέχη του υπουργείου, θέλοντας να επισημάνουν τα γρήγορα και σημαντικά βήματα που έγιναν για την εξυπηρέτηση των πολιτών, συμπληρώνουν ότι «αν στις αρχές του 2019, σε μια από τις πολλές ουρές του Δημοσίου που περιμέναμε για να εξυπηρετηθούμε, κάποιος έλεγε ότι σε τρία χρόνια θα εξυπηρετούμαστε με βιντεοκλήση, μάλλον δεν θα έβρισκε πολλούς να τον πιστέψουν. Αν, μάλιστα, προσέθετε ότι θα μπορούσε ο πολίτης να επιλέξει ακριβώς την ημέρα και την ώρα που τον βολεύει να εξυπηρετηθεί, τότε πιθανότατα θα αντιμετώπιζε τη χλεύη των ταλαιπωρημένων συμπολιτών του».
Τρία χρόνια μετά, στις αρχές του 2022, αυτό το μακρινό σενάριο -υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη- είναι πραγματικότητα. Ηδη εδώ και καιρό, με ενέργειες του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, πέντε από τους πιο κομβικούς φορείς του Ελληνικού Δημοσίου διαθέτουν τη δυνατότητα ραντεβού με βιντεοκλήση για πολλές από τις υπηρεσίες τους. Και ταυτόχρονα άλλοι τέσσερις ετοιμάζονται να εισάγουν το «ψηφιακό γκισέ» στην καθημερινότητά τους.
Τι είναι το myDESKlive
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθιέρωσε τον όρο myDESKlive για να περιγράψει όλα τα ραντεβού με το Δημόσιο που γίνονται με βιντεοκλήση. Η φιλοσοφία τους γεννήθηκε μέσα στην πανδημία και είναι εξαιρετικά απλή: για όσες διαδικασίες δεν είναι δυνατή η άμεση ψηφιοποίηση και ένταξη στο gov.gr, το γκισέ να μην είναι «φυσικό» αλλά ψηφιακό, ώστε οι πολίτες να μπορούν να εξυπηρετηθούν μέσω τηλεδιάσκεψης. Την υλοποίηση του project ανέλαβε και έφερε εις πέρας η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Δημόσιας Διοίκησης.
Εξίσου απλή με τη φιλοσοφία είναι και η λειτουργία του myDESKlive. Ο πολίτης μπαίνει στο gov.gr με τους κωδικούς του στο Taxisnet και επιλέγει τον φορέα που επιθυμεί να κλείσει ραντεβού. Στη συνέχεια, προσδιορίζει τον λόγο για τον οποίο θέλει να επικοινωνήσει με τον φορέα και διαλέγει υποκατάστημα, ημερομηνία και ώρα που θέλει να εξυπηρετηθεί. Οταν έρθει εκείνη η ώρα συνδέεται, επιδεικνύει την ταυτότητα ή το διαβατήριό του και συνομιλεί με τον υπάλληλο. Σαν να είναι δηλαδή στο γκισέ, αλλά χωρίς να είναι.
Οι πρώτες κινήσεις
Ο πρώτος φορέας που καθιέρωσε τα ψηφιακά ραντεβού ήταν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Από τον Μάιο του 2020, μέσω του myAADElive.gov.gr, οι πολίτες μπορούν να προγραμματίζουν βιντεοκλήση προκειμένου να λαμβάνουν κλειδάριθμο για να εκδώσουν τους κωδικούς τους στο Taxisnet. Ακολούθησε τον Ιούλιο του 2020 η πλέον δημοφιλής προσθήκη, τα ψηφιακά ραντεβού με τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών. Μέσω του myKEPlive.gov.gr παρέχεται μια σειρά από υπηρεσίες που εκτείνονται από διοικητική πληροφόρηση μέχρι υποβολή αιτήσεων και υπηρεσίες προς επιχειρήσεις για τα περισσότερα ΚΕΠ της χώρας (συμπεριλαμβανομένων όλων των μεγάλων δήμων).
Εμφαση στους πιο αδύναμους
Οπως έχει πει πολλές φορές ο κ. Πιερρακάκης, ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει ακόμα μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για τους πιο αδύναμους. Με αυτό το σκεπτικό, τα ραντεβού με βιντεοκλήση έχουν σχεδιαστεί με ιδιαίτερα φιλικό τρόπο για τα άτομα με αναπηρία, καθώς προβλέπεται η δυνατότητα επικοινωνίας στη νοηματική. Επιπλέον, οι επόμενοι φορείς που καθιέρωσαν τα ψηφιακά γκισέ απευθύνονται σε όσους έχουν περισσότερες δυσκολίες να περιμένουν στην υπηρεσία που χρειάζονται. Ετσι, καθιερώθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου του 2020 το myOAEDlive.gov.gr που παρέχει τις περισσότερες υπηρεσίες του ΟΑΕΔ προς ανέργους (αλλά και προς επιχειρήσεις που αναζητούν προσωπικό).
Στα τέλη του ίδιου μήνα έκανε την εμφάνισή του και το myConsulLive.gov.gr, το οποίο ήδη διατίθεται συνολικά από 73 πρεσβείες και γενικά προξενεία σε 44 χώρες, εξυπηρετώντας τους Ελληνες της Διασποράς και συμβάλλοντας ώστε να αποφεύγουν ακόμα και πολύωρα ταξίδια προς την πλησιέστερη σε αυτούς προξενική αρχή. Τέλος, τον Ιούλιο του 2021 εγκαινιάστηκε το myEFKAlive.gov.gr για όσες υπηρεσίες δεν παρέχονται ήδη ψηφιακά από τον e-ΕΦΚΑ. Η πιλοτική του λειτουργία έχει ξεκινήσει από τα νησιά και σταδιακά επεκτείνεται και στην ηπειρωτική Ελλάδα, δίνοντας προτεραιότητα στις πιο απομακρυσμένες περιοχές και με προοπτική να είναι διαθέσιμο πανελλαδικά μέχρι το τέλος του 2022.
Οι μέχρι στιγμής επιδόσεις
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2021 έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά μέσω του myDESKlive περισσότερα από 150.000 ραντεβού με βιντεοκλήση. Ο ρυθμός της τελευταίας περιόδου κυμαίνεται σε περισσότερα από 12.000 ραντεβού ανά μήνα, συμβάλλοντας στην αποφυγή αντίστοιχου αριθμού φυσικών επισκέψεων στις υπηρεσίες. Τη μερίδα του λέοντος κατέχουν τα ΚΕΠ, με την ΑΑΔΕ να ακολουθεί και τον ΟΑΕΔ να βρίσκεται στην τρίτη θέση των προτιμήσεων.
Πηγή: protothema.gr