Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργος Κώτσηρας, προωθεί τη μεταρρύθμιση της διαχείρισης κοινωφελών περιουσιών, σχολάζουσων κληρονομιών και δωρεών προς το Δημόσιο. Το νέο νομοσχέδιο φέρνει σύγχρονες ψηφιακές λύσεις, μειώνει τη γραφειοκρατία, ενισχύει τη διαφάνεια και επιτρέπει την ταχύτερη αξιοποίηση των πόρων προς όφελος της κοινωνίας. Μέσα από φορολογικά κίνητρα, ψηφιοποίηση διαδικασιών και υποστήριξη εθελοντικών δράσεων, δημιουργείται ένα πιο αποτελεσματικό, σύγχρονο και διαφανές πλαίσιο για τα κοινωφελή ιδρύματα της χώρας.
Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της Αρχής το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το νέο «Πλαίσιο για τις κοινωφελείς περιουσίες, ιδρύματα, σχολάζουσες κληρονομίες και δωρεές προς το Δημόσιο - Παρεμβάσεις σε Κώδικες Φορολογίας Εισοδήματος, Περιουσίας και Φ.Π.Α.- Σύσταση, αποστολή και αρμοδιότητες του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΩΝ ΚΑΙ ΖΑΠΠΕΙΟΥ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΟΣ» - Διατάξεις αρμοδιότητας Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους και λοιπές διατάξεις» από την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων.
«Υπέρ» του σχεδίου νόμου επί της Αρχής ψήφισε η ΝΔ. Καταψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ, ενώ ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νέα Αριστερά, Ελληνική Λύση, Νίκη και Πλεύση Ελευθερίας επιφυλάχθηκαν για τη συζήτηση στην Ολομέλεια.
Η τοποθέτηση
Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Κώτσηρας, ολοκληρώνοντας την συζήτηση και επί των άρθρων του νομοσχεδίου τόνισε ότι «όπως αναγνωρίστηκε και από την πλειοψηφία των φορέων είναι ένα θετικό νομοσχέδιο και πράγματι αποτελεί μια μεταρρύθμιση διότι, μετά από χρόνια, προσπαθούμε να αξιοποιηθεί με πολύ καλύτερο τρόπο ο κοινωφελής πλούτος της χώρας, με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια με σεβασμό στον βούληση των ιδρυτών και προφανέστατα προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος».
Ο κ. Κώτσηρας υπογράμμισε ότι το στοιχείο που διαπνέει αυτό το νομοσχέδιο, που όντως μπορεί να είναι ένα μεγάλο σε αριθμό άρθρων, είναι ότι «λύνει πάρα πολλά προβλήματα καθημερινότητας σε επίπεδο φορολογικό και φέρνει μια πιο σύγχρονη διαδικασία αξιοποίησης των κοινωφελών ιδρυμάτων». Επισήμανε ότι έκταση ενός νομοσχεδίου ή η επιτάχυνση των διαδικασιών νομοθέτησης δεν μπορεί να θεωρείται από κόμματα της Αντιπολίτευσης ως η αιτία για την καταψήφισή του.
Το σχέδιο νόμου, είπε ο υφυπουργός έχει διατάξεις για τη μείωση της φορολογίας των κοινωφελών ιδρυμάτων, την ψηφιοποίηση διαδικασιών στην δημόσια περιουσία, με ρυθμίσεις που αφορούν ομάδες συμπολιτών μας όπως οι περιπτερούχοι, οι εθελοντικές οργανώσεις, τα σκάφη Β' κατηγορίας, αλλά και μια άλλη σειρά υπαρκτών καθημερινών προβλημάτων της κοινωνίας και των πολιτών δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με ένα στείρο «όχι».
Ο κ. Κώτσηρας μιλώντας για την φιλοσοφία του σχεδίου είπε ότι αυτή είναι «η αξιοποίηση των αδρανών περιουσιών, να απλοποιήσει και ψηφιοποιήσει διαδικασίες, να ενισχύσει την ευελιξία και την διαφάνεια στην λειτουργία των ιδρυμάτων, να ενθαρρύνει τις δωρεές, να διευκολύνει την φιλανθρωπική δράση μέσω και φορολογικών ελαφρύνσεων».
Ο υφυπουργός, μάλιστα, απέρριψε ότι με τις διατάξεις του νομοσχεδίου επέρχεται η οποιαδήποτε φορολογική επιβάρυνση ή φορολογική επιδρομή προς τα κοινωφελή ιδρύματα, υποστηρίζοντας ότι συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο, καθώς «παρέχονται κίνητρα προκειμένου να γίνονται ευκολότερα δωρεές. Απαλλάσσει από τα τέλη Κυκλοφορίας και Ταξινόμησης τα οχήματα των εθελοντικών ομάδων δασοπυρόσβεσης, Εξορθολογίζει το φορολογικό πλαίσιο των περιπτέρων - όπως και οι ίδιοι αναγνώρισαν- και των σκαφών β' κατηγορίας». Για την κυβέρνηση αυτή, επισήμανε ο κ. Κώτσηρας αποτελεί « στρατηγική επιλογή η μείωση των φόρων με διασφάλιση παράλληλα της δημοσιονομικής σταθερότητας».
Ο υφυπουργός, επίσης, χαρακτήρισε άδικη την κριτική της Αντιπολίτευσης για τις νέες ηλεκτρονικές ψηφιακές πλατφόρμες που εισάγονται λέγοντας πως «η χώρα μας έχει κάνει ένα επιτυχημένο ψηφιακό άλμα με σειρά ηλεκτρονικών πλατφορμών στην δημόσια διοίκηση που διευκολύνουν την καθημερινότητα του πολίτη. Δημιουργούμε ψηφιακά εργαλεία σε όλα τα επίπεδα» και αναρωτήθηκε που είναι ο ψόγος γιατί θέλουμε «να ενοποιήσουμε σε μια ενιαία βάση διάσπρατα Αρχεία των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, ώστε να υπάρχει μια πιο ακριβή καταγραφή και ένας πιο αποτελεσματικός έλεγχος των κοινωφελών περιουσιών, με διαφάνεια και καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας αυτής».
Για να χαρακτηριστεί ένα κοινωφελές ίδρυμα ως «αδρανές», ο κ. Κώτσηρας σημείωσε πως «εισάγονται σαφή και αντικειμενικά κριτήρια και θεσπίζεται η διαδικασία επανεργοποίησης θέτοντας συγκεκριμένες προθεσμίες» . Για τις σχολάζουσες περιουσίες εισάγεται μια νέα διοικητική διαδικασία όπου, αντί για την δικαστική οδό που συχνά απαιτούσε χρόνια, πλέον με την διαλειτουργικότητα των Μητρώων, ψηφιακά εργαλεία, με συμβολή του ΝΣΚ και γνωμοδότηση ειδικής επιτροπής το δημόσιο θα μπορεί να αποκτά ευκολότερα και ταχύτερα την περιουσία που του ανήκει».
Ο στόχος μας και η Αρχή του νομοσχεδίου που όπως λέει αναζητά η Αντιπολίτευση, ο υφυπουργός είπε ότι είναι « να αξιοποιούνται ταχύτερα οι κληρονομίες. Να αποφεύγονται απώλειες και καταπατήσεις. Να μην εγκαταλείπονται και απαξιώνονται οι περιουσίες. Η Πολιτεία να κάνει καλύτερη χρήση αυτών των δεδομένων. Η διαφάνεια και η λογοδοσία των Ιδρυμάτων στην λειτουργία τους. Η ενθάρρυνση και η διευκόλυνση της φιλανθρωπίας και του εθελοντισμού»
Ο κ. Κώτσηρας, μεταξύ άλλων, είπε ότι με διάταξη του σχεδίου νόμου επέρχεται το ανεκχώρητο και ακατάσχετο των αποζημιώσεων που αφορά τους πληγέντες στην Μάνδρα και της πυρκαγιάς στο Μάτι είπε ότι «έρχεται σε συνέχεια της προηγούμενης ρύθμισης της παραίτησης του δημοσίου από άσκηση ενδίκων μέσων». Υπάρχουν επίσης απαλλακτικές φορολογικές διατάξεις σχετικά με άδικα πρόστιμα σε ανήλικους.
Ο υφυπουργός απέρριψε τις σκωπτικές αναφορές βουλευτών της Αντιπολίτευσης σχετικά με τις ρυθμίσεις που εισάγονται για τους υπερχρεωμένους επαγγελματίες λέγοντας ότι «αυτή η κυβέρνηση έχει κάνει πολύ μεγάλη προσπάθεια για την ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους με συχνή επικαιροποίηση των εργαλείων και μηχανισμών που διαθέτει η Πολιτεία. Γι' αυτό ο εξωδικαστικός μηχανισμός με τις επεκτάσεις που έχουν γίνει έχει αποδώσει σημαντικά αποτελέσματα και συνεχίσουμε να παρακολουθούμε όλα τα δεδομένα. Δεν περίμενα όμως να τύχει ειρωνείας οι πρωτοβουλίες που έχουν να κάνουν με την οποιαδήποτε στήριξη των οφειλετών» είπε ο κ. Κώτσηρας.
Ακρόαση φορέων
Νωρίτερα, με θετικές αποτιμήσεις, αλλά και προτάσεις βελτίωσης παρουσιάστηκαν οι θέσεις των φορέων, σχετικά με τις διατάξεις του σχεδίου.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Βασιλική Λαζάρου υποστήριξε, σχετικά με τα άρθρα του νομοσχεδίου που αφορούν την κεφαλαιαγορά και την Επιτροπή, ότι οι διατάξεις για βελτίωση της διαφάνειας στις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων αποτελούν ενσωμάτωση της Οδηγίας και συμφωνούμε με τη διατύπωση, όπως είναι μέσα στο νομοσχέδιο. Για τις μεταβατικές διατάξεις για την διαδικασία αδειοδότησης των εταιρειών είπε ότι επιτρέπεται από την Οδηγία, είναι σωστή η ρύθμιση και συμφωνούμε. Στο θέμα της αύξησης των οργανικών θέσεων της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς με νέες θέσεις και ειδικότητες που δεν υπήρχαν μέχρι σήμερα είναι σωστή γιατί θα πρέπει να έχουμε στελέχη που να γνωρίσουν από νέες τεχνολογίες, κρυπτοστοιχεία, ανάλυση δεδομένων κλπ.
Ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Κωνσταντίνος Κόλλιας είπε ότι εκφράζουμε τη θετική μας θέση απέναντι στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο, το οποίο εισάγει νέες διατάξεις με στόχο τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου διαχείρισης των κληροδοτημάτων, των δωρεών και των κοινωφελών περιουσιών στη χώρα μας. Η προτεινόμενη αναδιάρθρωση αναμένεται να επιφέρει ουσιαστικές βελτιώσεις στην λειτουργία, τη διαφάνεια και την αξιοποίηση των πόρων προς όφελος της κοινωνίας. Προωθεί τη σωστή διαχείριση και σύγχρονη διαχείριση των κοινωφελών περιουσιών, με έμφαση στη διαφάνεια, την αποτελεσματικότητα και την κοινωνική ωφέλεια. Οι προτεινόμενες αλλαγές αναμένεται να ενισχύσουν την αξιοπιστία και την αξιοποίηση της κοινωφελούς περιουσίας προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
Ο πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών Απόστολος Πολύζος ανέφερε ότι το νομοσχέδιο κινείται σε σωστή κατεύθυνση, καθώς επιδιώκει να εκσυγχρονίσει το πλαίσιο λειτουργίας των κοινωφελών περιουσιών, να ενισχύσει τη διαφάνεια, να βάλει τάξη στη διοίκηση, τη διαχείριση, την αξιοποίηση και την εποπτεία τους. Ωστόσο, παρατηρήσαμε ορισμένα ζητήματα, τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη πριν την τελική ψήφισή του και έκανε επιμέρους παρατηρήσεις επί των άρθρων.
Ο Αναπληρωτής Προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης της Α΄ Μονάδας της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες Ευστάθιος Τσίρμπας είπε πως με το σχέδιο νόμου αυτό επέρχονται ορισμένες νομοθετικές βελτιώσεις σε ό,τι αφορά στην εν γένει λειτουργία της και έκρινε θετικές τις διατάξεις. Παράλληλά έθεσε θέμα της υποστελέχωσης της Αρχής
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων Γιώργος Παπαναστασίου σχετικά με το Ζάππειο και τις διατάξεις του νομοσχεδίου είπε ότι «το Ζάππειο είναι μνημείο, αλλά συγχρόνως εκθεσιακός και συνεδριακός χώρος. Είναι δημόσιο, αλλά δεν επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Λειτουργεί σαν το βαρύ δημόσιο, αλλά είναι υποχρεωμένο να φέρει αποτελέσματα σαν ιδιωτικός τομέας τόσο στα οικονομικά του αποτελέσματα όσο και στην ταχύτητα των αποφάσεων του. Με τα άρθρα τα οποία υπάρχουν στο νέο προς ψήφιση νόμο νομίζω ότι αυτές οι καταστάσεις θα εξυπηρετηθούν και θα υπάρξουν βελτιώσεις». Επισήμανε ότι εάν και το Καλλιμάρμαρο ανήκει στο Ζάππειο, με νόμο αυτό έχει παραχωρηθεί η χρήση του στην Ολυμπιακή Επιτροπή για τη διεξαγωγή αθλητικών αγώνων. Σήμερα, όμως στο Καλλιμάρμαρο διεξάγονται καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, οι οποίες έχουν ένα πάρα πάρα πολύ μεγάλο αντίτιμο και προκύπτουν πάρα πολλά έσοδα. Τα έσοδα του Ζάππειου όμως είναι μόνο από τη μίσθωση των αιθουσών και από το αποθεματικό του, θα έπρεπε να υπάρξει μια πρόβλεψη ενός μικρού ποσοστού να έχει και το Ζάππειο από τις διοργανώσεις που γίνονται στο Καλλιμάρμαρο. Έθεσε το θέμα των αδειών που απαιτούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού για να εγκρίνονται οι εκδηλώσεις στο Ζάππειο κάτι που δημιουργεί καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να χάνονται σημαντικές εκδηλώσεις με πάρα πολύ μεγάλο οικονομικό αποτύπωμα αρνητικό για το Ζάππειο. Χαρακτήρισε επίσης παράδοξη τη διάταξη του νομοσχεδίου που προβλέπει ο νυν πρόεδρος να υπογράψει μια σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο για την παραχώρηση του Ζάππειου από την 1/3/2027 για ένα έτος.
Ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Ελλάδας Χαράλαμπος Ζεπάτος ανέφερε πως η υπηρεσία από το 2023 έχει επωμιστεί ένα πολύ μεγάλο κομμάτι, που αφορά τη διαχείριση, την εποπτεία των κοινωφελών υπηρεσιών, κληροδοτημάτων και σχολαζουσών κληρονομιών. Παρότι όμως μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες δεν βοηθηθήκαμε. Στην ουσία, εγκαταλείφθηκαν οι υπηρεσίες. Για παράδειγμα στις Αποκεντρωμένες διοικήσεις Αττικής μεταφέρθηκαν τρεισήμισι χιλιάδες κολλημένες υποθέσεις από το Υπουργείο. Στο Νότιο Αιγαίο, για χίλιους περίπου φακέλους διαθέτουμε ενάμιση υπάλληλο, με την έννοια των παραλλήλων καθηκόντων, χωρίς καμία βοήθεια. Θέλουμε να ενισχυθούν οι υπηρεσίες που ήδη διαχειρίζονται το αντικείμενο έτσι ώστε, πληρέστερα, να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο έργο τους. Ανέφερε ότι δεν κλήθηκαν στην επεξεργασία του νομοσχέδιου εξέφρασε στην την αντίθεση στον χαρακτήρα του νέου φορέα ως ΝΠΙΔ, με την διάθεση των χρηματικών διαθεσίμων. Η υπαγωγή των υποθέσεων στο Εφετείο Αθήνας από τα περιφερειακά εφετεία αυτό θα αποτελέσει πρόβλημα δυσλειτουργίας. Πρότεινε για τη λειτουργία του Κεντρικού Συμβουλίου να παραμείνουν τα ισχύοντα Συμβούλια Διοίκησης ακριβώς για λόγους αποσυμφόρησης και καλύτερης λειτουργίας. Εξέφρασε την αγωνία σε σχέση με την έκδοση των Προεδρικών Διαταγμάτων και των Αποφάσεων και να αποσαφηνιστεί ποια θα είναι η αρμοδιότητα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Παρατήρησε ότι το νέο πληροφοριακό σύστημα με τα Μητρώα θα δημιουργήσει πολύ μεγάλα προβλήματα στα μικρά ιδρύματα, αυτά που δεν έχουν οικονομική δυνατότητα, δεν έχουν διαθέσιμα για να ανταποκριθούν σε υποχρεώσεις με πρόσληψη λογιστή ή άλλων ειδικοτήτων.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εθελοντικών Οργανώσεων Δασοπροστασίας - Πυρόσβεσης Σταύρος Σαλαγιάννης χαρακτήρισε θετική την διάταξη του νομοσχεδίου για την απαλλαγή από φόρους, τέλη για πυροσβεστικά οχήματα, υδροφόρες, οχήματα μεταφοράς προσωπικού ιδιοκτησίας μη κερδοσκοπικών φορέων εγγεγραμμένων και μόνο στο Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας. Δεν είναι είπε « μια τυπική ρύθμιση αντιθέτως αποτελεί έμπρακτη στήριξη στον εθελοντισμό στην πιο επιχειρησιακή του μορφή. Με τη ρύθμιση αυτή επιτυγχάνουμε μείωση του οικονομικού βάρους για τις οργανώσεις που λειτουργούν μη κερδοσκοπικά και προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε κρίσιμες πλευρές της κοινωνίας. Δυνατότητα ανανέωσης, συντήρησης και διατήρησης - αξιοποίησης του εξοπλισμού που συχνά είναι απαραίτητος για την άμεση και ασφαλή ανταπόκριση σε κρίσεις. Ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητας των ομάδων εθελοντικής πολιτικής προστασίας κάτι το οποίο είναι κρίσιμο ειδικά σε περιόδους όξυνσης φυσικών καταστροφών πολλαπλών ταυτόχρονων επεισοδίων. Πρόκειται για μια ρύθμιση εορθή, αναγκαία και ευθυγραμμισμένη με την αποστολή των εθελοντικών οργανώσεων στην Ελλάδα. Παράλληλα, ζήτησε να εξεταστεί η δυνατότητα αναδρομικής ισχύος για περίοδο έως τριών ετών.
Ο Τεχνικός Σύμβουλος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εκμισθωτών Θαλασσίων Μέσων Αναψυχής Μιχάλης Βλάχος είπε ότι στεκόμαστε θετικά στο παρόν σχέδιο νόμου, διότι για πρώτη φορά αντιμετωπίζει τους τρομακτικούς συντελεστές για τα σκάφη, τα οποία είναι λεμβολογημένα, θα θέλαμε να κάνουμε την εξής διευκρίνιση. Ο νομοθέτης, με την τωρινή βούλησή του, αποσαφηνίζει και λέει ότι τα σκάφη μας υπάγονται σε μία κατηγορία διακριτή και βάζει συντελεστές 2 και 3, ανάλογα με την κατηγορία των σκαφών.
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Μισθωτών Περιπτέρων Θεόδωρος Μάλλιος ανέφερε πως η διάταξη που αφορά τα περίπτερα και τα καταστήματα ψιλικών που εξαιρούνται από το κριτήριο του 5% της τεκμαρτής φορολόγησης του τζίρου ξεκάθαρα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση,
Ο παριστάμενος στην ακρόαση υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Κώτσηρας ευχαριστώντας τους εκπροσώπους των φορέων για την σημαντική τους συμβολή στην διαμόρφωση το νομοσχεδίου κατά την περίοδο της διαβούλευσης, αλλά και τις παρατηρήσεις τους. Δήλωσε «ανοικτός στο να μελετηθούν οι προτάσεις που έγιναν, καθώς και οι επιμέρους προβληματισμοί που διατυπώθηκαν για ορισμένες διατάξεις. Στόχος μας είπε είναι «στο μέτρο του εφικτού να λύσουμε πρακτικά προβλήματα». Στο πλαίσιο αυτό της συνεργασίας, ο υφυπουργός μεταξύ άλλων σημείωσε πως επιλύεται με διάταξη του σχεδίου νόμου με τρόπο μόνιμο το πρόβλημα της φορολογικής αντιμετώπισης των περιπτέρων και σκαφών. Υιοθετήθηκαν και ικανοποιούνται τα δύο πάγια αιτήματα που είχαν οι Εθελοντές Δασοπυροσβέστες που αφορούσαν την απαλλαγή των τελών Κυκλοφορίας και των Τελών Ταξινόμησης, ενώ επισήμανε ότι οι διατάξεις που αφορούν την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες ήταν αιτήματα που η ίδια η Αρχή είχε αιτηθεί και νομοθετούνται.
Την Δευτέρα το μεσημέρι θα πραγματοποιηθεί η β' ανάγνωση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή και την Τρίτη θα εισαχθεί για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.