Καθοριστικό ρόλο για την βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος διαδραματίζει το ενεργειακό κόστος, το οποίο διαμορφώνεται εν τέλει σε χαμηλότερα επίπεδα από ό,τι αναμένονταν, ανακοινώνει η Εταιρεία Καταναλωτικών Ερευνών GfK με έδρα την Νυρεμβέργη. Θετικός κρίνεται επίσης ο ρόλος των κυβερνητικών μέτρων ανακούφισης του πληθυσμού, δηλώνει ο Ρολφ Μπιρκλ από την Εταιρίας Καταναλωτικών Ερευνών: “Το καταναλωτικό κλίμα βελτιώθηκε αυτό το μήνα για τρίτη συνεχή φορά. Θα πρέπει ωστόσο να ξεκαθαρίσουμε ότι η καταναλωτική διάθεση κατέρριπτε αρνητικά ρεκόρ μέχρι και το φθινόπωρο. Όπως και να έχει όμως, το φως στο τέλος του τούνελ γίνεται λίγο πιο φωτεινό. Παρά το γεγονός ότι το τούνελ στο οποίο βρισκόμαστε είναι ακόμα μακρύ. Σε γενικές γραμμές όμως συμπεραίνουμε ότι η απαισιοδοξία υποχωρεί λίγο”.
Ο Γερμανός ειδικός καθιστά ωστόσο σαφές, ότι “η όποια βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος”, όσο ενθαρρυντική κι αν είναι “δεν είναι οπωσδήποτε στιβαρή”. Παρά την βελτίωση, το καταναλωτικό κλίμα εξακολουθεί να βρίσκεται σε σχεδόν ιστορικά χαμηλό επίπεδο. “Συνεπώς η χαμηλή κατανάλωση θα επιβαρύνει και το 2023 την οικονομική ανάπτυξη στη Γερμανία”, προβλέπει η Εταιρεία Καταναλωτικών Ερευνών.
“Το 2022 δύσκολη χρονιά για τους καταναλωτές”
Η σφυγμομέτρηση, που πραγματοποιήθηκε από 1 μέχρι 12 Δεκεμβρίου σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 2.000 ατόμων δείχνει ότι οι συγκρατημένες αυξήσεις στο κόστος ενέργειας, οι επιδοτήσεις και οι μισθολογικές αυξήσεις ενδέχεται να δημιουργήσουν στους πολίτες την εντύπωση ότι η απώλειες στην αγοραστική δύναμη είναι διαχειρίσιμες. Ο προσδοκίες των ερωτηθέντων για το εισόδημά τους είναι ωστόσο πολύ χαμηλότερες απ΄ ότι πέρυσι την ίδια εποχή. Κατά συνέπεια περιορίστηκε και η διάθεση των καταναλωτών να πραγματοποιήσουν ακριβότερες αγορές.
Ο Ρολφ Μπιρκλ εκτιμά για την χρονιά που τελειώνει σε λίγες μέρες: “Για τους καταναλωτές το 2022 ήταν δύσκολη χρονιά. Οι δείκτες καταναλωτικής διάθεσης κατέρριψαν αρνητικά ρεκόρ λόγω των πολλών παράλληλων κρίσεων, όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η εκτόξευση του πληθωρισμού. Όλα αυτά προκαλούν σε βάθος χρόνου ανησυχία στους καταναλωτές και πλήττουν την καταναλωτική διάθεση. Παρά την μικρή βελτίωση των τελευταίων μηνών, η κατάσταση παραμένει τεταμένη”.
Στέφανος Γεωργακόπουλος (ReutersTV, dpa)
Πηγή: Deutsche Welle