Τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων των Τεμπών επανέλαβε, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ξεκινώντας την ομιλία του στην Επιτροπή Εμπορίου της Βουλής, υπογραμμίζοντας την πρόθεση της κυβέρνησης η διερεύνηση για τα αίτια του δυστυχήματος που έχει ξεκινήσει, να φτάσει μέχρι τέλους.

Μάλιστα όπως είπε, η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων πιθανόν εντός ενός μηνός να είναι σε θέση να παρουσιάσει πόρισμα για τα αίτια της τραγωδίας. Τόνισε δε ότι από Οκτώβριο όλο το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα έχει τηλεδιοίκηση και θα έχουμε ασφαλέστερα τρένα. “Ευελπιστούμε βάσιμα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στον προβλεπόμενο χρόνο ώστε από Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας – Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα”, είπε συγκεκριμένα.

Αναφορικά με το δυστύχημα είπε ότι μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο τμήμα και ήταν υποχρεωτική η χάραξη ηλεκτρονικά της διαδρομής, έγινε χειροκίνητα, δεν παρακολούθησε την πορεία του τρένου, δεν υπήρξε και ενημέρωση από την αμαξοστοιχία ότι ήταν εκτός της φυσιολογικής γραμμής. Έκανε ωστόσο σαφές ότι κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει ατέλειες και να αποτελέσει άλλοθι για πλημμέλειες, καθυστερήσεις και λάθη.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα του προσωπικού, παραδέχτηκε ότι υπήρξε πράγματι σταδιακή αποψίλωση και εστίασε στις προσπάθειες της κυβέρνησης να το θεραπεύσει, ενώ ανακοίνωσε προσλήψεις το επόμενο διάστημα.

Αναφορικά δε με τις υποδομές, ο Γιώργος Γεραπετρίτης σημείωσε ότι η σύμβαση που υπογράφηκε το 2014, περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων σε 52 σταθμών και τηλεδιοίκηση και ανάταξη 3 σταθμών. Μόνο τρεις χώρες στην Ευρώπη έχουν πλήρες σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Η χώρα μας θα αποκτήσει τέτοιο σύστημα δυστυχώς με καθυστέρηση. Κανείς δεν μπορεί να πει τι θα είχε γίνει, αλλά βάσιμα κάποιος θα μπορούσε να πει ότι θα είχαμε αποφύγει την τραγωδία, είπε. Τόνισε δε για τη σύμβαση πως δεν υφίσταται ότι είχε παραδοθεί το 70%. Αυτό που είχε παραδοθεί ήταν λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου, είπε.

Όπως είπε, το 2016 προέκυψαν ζητήματα με τη σύμβαση. Δεν υφίσταται ότι είχε παραδοθεί το 70%. Αυτό που είχε παραδοθεί ήταν λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Λειτουργικά παραδοθέν αυτό είχε παραδοθεί και υπήρξαν σοβαρότατα ζητήματα. Δημοσιονομικός έλεγχος από το 2016 έως το 2019. Τίποτε άλλο. Ο έλεγχος διαπιστώνει κάτι εξαιρετικά σοβαρό. Ότι ένα μέρος του παραδοθέντος δεν ήταν πιστοποιημένο, μη συμβατό με τα υφιστάμενα συστήματα του ΟΣΕ. Ετσι, το μισό έγινε εξ αρχής το 2021, αδαπάνως για το Δημόσιο. Από το 2016, πρακτικά λειτουργικά έχει παραδοθεί το 18%, προϊόντος του χρόνου έγινε έλεγχος, ζήτημα νέας αρχιτεκτονικής, καθυστέρησε να γίνει συμπληρωματική σύμβαση που θα κάλυπτε τα κενά. Η τεχνική υπηρεσία του ΟΣΕ από το 2017 έλεγε ότι έπρεπε να γίνει νέα συμπληρωματική σύμβαση. Από τον 9/2017 δεν υπάρχει καμία πράξη επί δύο χρόνια.

Ακολούθως ο υπουργός έκανε εκτενή αναφορά στα μέτρα που ανακοινώθηκαν για την ασφαλή επανεκκίνηση των δρομολογίων και του μεταφορικού έργου του σιδηροδρόμου. Είναι αναγκαίο να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος, είπε, τόσο για τον ίδιο τον σιδηρόδρομο και τις υποδομές του, όσο και για την εμπιστοσύνη προς το μέσο από τους πολίτες.

Ο υπουργός θα βρίσκεται στην Κομισιόν την άλλη εβδομάδα για να εξασφαλίσει πρόσθετους πόρους, για την ασφάλεια, την υποδομή, τη λειτουργία, τη στελέχωση.

Η συνεδρίαση συνεχίζεται με την τοποθέτηση βουλευτών- μελών της Επιτροπής.