Μια καθοριστική πρωτοβουλία της πολιτείας θα μπορούσε να είναι η ένταξη αυτού του μαθήματος, από το δημοτικό ακόμα, σε όλα τα σχολεία της ελληνικής επικράτειας.
Γράφει ο Φώτης Καρύδας
Η 10η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας. Το μήνυμα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την ημέρα αυτή είναι να κάνουμε την ψυχική υγεία και την ευημερία παγκόσμια προτεραιότητα. Σύμφωνα με έκθεση της Ευρωπαϊκής Ενωσης το 38,9% των νέων 17-24 και το 25% των νέων 25-39 δηλώνουν ότι η κακή ψυχική υγεία είναι το πρόβλημα που τους ανησυχεί περισσότερο. Η έρευνα αποτελεί μέρος των προσπαθειών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη βελτίωση της ψυχικής ευεξίας και τη μείωση του στίγματος λόγω ζητημάτων ψυχικής υγείας.
Η Μαρίγια Γκάμπριελ, επίτροπος Καινοτομίας, Ερευνας, Πολιτισμού, Εκπαίδευσης και Νεολαίας, δήλωσε: «Ολοι μας τρέφουμε βαθύ ενδιαφέρον για τη συναισθηματική ευεξία των νέων μας. Υστερα από μια πανδημία, και ενώ ο πόλεμος μαίνεται στα ευρωπαϊκά εδάφη, αυτή η έκθεση για την ψυχική υγεία των νέων έρχεται τη σωστή στιγμή».
Στην Ελλάδα, υπάρχουν εξειδικευμένες Μονάδες Ψυχικής Υγείας σε όλη τη χώρα που απευθύνονται συγκεκριμένα σε παιδιά και εφήβους. Οι δομές αυτές μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα του υπουργείου Υγείας moh.gov.gr και είναι διαθέσιμες για όλους τους Ελληνες πολίτες.
Μια πρωτοβουλία προς τη σωστή κατεύθυνση θα ήταν και η ενίσχυση της ψυχολογικής υποστήριξης στα σχολεία. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της αύξησης του αριθμού των ψυχολόγων και των συμβούλων που είναι διαθέσιμοι για τους μαθητές. Μια ακόμα καθοριστική παρέμβαση της πολιτείας θα μπορούσε να είναι η ένταξη του μαθήματος της ψυχικής υγείας, από το δημοτικό ακόμα, σε όλα τα σχολεία της επικράτειας.
Μια εξαιρετική καμπάνια με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας, που απευθύνεται σε νεανικό κοινό, είναι αυτή της Εταιρείας Κοινωνικής Ψυχιατρικής Π. Σακελλαρόπουλος (ekpse.gr) με κεντρικό μήνυμα: «Ολα τα συναισθήματα είναι ok!» Στο σποτ της καμπάνιας, πρωταγωνιστές είναι τα γνωστά σε όλους emoji, που χρησιμοποιούνται από τους νέους καθημερινά στο πλαίσιο της ψηφιακής επικοινωνίας. Το σενάριο του σποτ βασίζεται στο μήνυμα ότι δεν πρέπει να δείχνουμε μόνο τα συναισθήματα που νομίζουμε ότι οι άλλοι θεωρούν αποδεκτά, καθώς όλα τα συναισθήματα χρειάζονται τον χώρο τους.
Σε μια εποχή αλλεπάλληλων κρίσεων και αναταραχών στην Ευρωπαϊκή Ενωση, σε μια εποχή όπου ο σχολικός εκφοβισμός θερίζει αθώες ψυχές καθημερινά στα σχολεία, είναι καθήκον μας να κάνουμε την ψυχική υγεία παγκόσμια προτεραιότητα και να αγωνιστούμε για την προάσπισή της με όλες μας τις δυνάμεις. Μας αφορά όλους.