Την Πέμπτη και Παρασκευή στις Βρυξέλλες με μια φράση θα λέγαμε “η πιο σημαντική αλλά και δύσκολη συνεδρίαση των 27 ηγετών της Ευρωπαϊκής Ένωσης” αν η σύγκρουση που προηγήθηκε την περασμένη εβδομάδα μεταξύ του προεδρείου του Κοινοβουλίου και της Ανγκελα Μέρκελ πού προεδρεύει στο εξάμηνο της ΕΕ.
Θα είναι το θέμα πού ίσως και δυστυχώς σταθεί σοβαρό εμπόδιο στην προσπάθεια τής ελληνικής και κυπριακής συνοχής να παραθέσουν τις θέσεις τους απέναντι των γειτόνων και των πρόσφατων εξελίξεων στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο.
Κυριάκος Μητσοτάκης και Νίκος Αναστασιάδης σε κοινή σύμπλευση απόψεων και θέσεων, παρά το γεγονός ότι τα θέματα Ελλάδας- Κύπρου με την Τουρκία έχουν κατ’ αρχήν συζητηθεί και προγραμματισθεί σε ευρύτερη συζήτηση στη σύνοδο του Δεκεμβρίου, οι τελευταίες εξελίξεις προτάσσονται στο τραπέζι του Συμβουλίου το προσεχές διήμερο.
Αυτό ζήτησε μεταξύ άλλων ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας από τον πρόεδρο του συμβουλίου Σαρλς Μισέλ στην επικοινωνία που έγινε την Δευτέρα.
Η ατζέντα ήδη βρίσκεται στην γραμματεία και θα κοινοποιηθεί στους 27 το αργότερο απόψε.
Όλα όσα ακολούθησαν τις τρεις τελευταίες ήμερες στις Βρυξέλλες ελάχιστοι πίστευαν τον περασμένο Ιούλιο όταν αποφασίστηκε μετά σφοδρότατη μάχη η έγκριση του Ταμείου ανασυγκρότησης από τους αρχηγούς μελών κρατών της ΕΕ που συνεδρίασαν στην βελγική πρωτεύουσα, ελάχιστοι φανταζόντουσαν ότι θα είχαν εμπλοκή.
Όμως η τελευταία πράξη δεν έχει ακόμα παιχθεί. Κι αυτό γιατί στην αντιγραφή των πρακτικών, οι λεπτομέρειες έκαναν την διαφορά…
Και συγκεκριμένα:
Μεγάλες διαφορές υπάρχουν μεταξύ τού δημοσιονομικού προϋπολογισμού που εγκρίθηκε και ψηφίσθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και σε ένα σημαντικό βαθμό στα συμφωνηθέντα των ηγετών κρατών της Ένωσης.
Πρόκειται για περικοπές του προϋπολογισμού οι οποίες υπολογίζονται σε 40 έως 60 δις ευρώ!
Κάτι το οποίο έγινε αντιληπτό στην διάρκεια της ολομέλειας του Ε.Κ και σε μεταγενέστερο βαθμό στην συνεδρίαση του ECOFIN την περασμένη Τετάρτη.
Τον λόγο πλέον και το “παιχνίδι” ανέλαβαν οι εκπρόσωποι της Καγκελαρίου Μέρκελ με επικεφαλής τον εκπρόσωπο επικοινωνίας τού Ε.Κ Jaume Duch και τον Sebastian Fischer.
Οι αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις δεν είχαν αποτέλεσμα. Και όχι μόνον.
Εκνευρισμένη η Μέρκελ φέρεται να είπε ότι “αισθάνεται απογοητευμένη και είναι απαράδεκτες οι αντιρρήσεις του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου”.
Η παρέμβαση του πρέσβη για την γερμανική προεδρία Michael Clauss δεν έφεραν και πάλι αποτελέσματα.
Το σύνολο των πολιτικών ομάδων είχαν αντίρρηση και εξουσιοδότησαν τον πρόεδρο της επιτροπής προϋπολογισμού του κοινοβουλίου Johan ban Overtfeldt, να αντιτάξει τις θεμιτές αιτιάσεις με άρνηση περικοπών θεωρώντας ότι “η ασυμφωνία οφείλεται στους λεγόμενους τσιγκούνηδες των κρατών του βορρά που δεν ήθελαν σε καμία περίπτωση να δοθούν ποσά για σπατάλες κυρίως των νοτίων κρατών τής ΕΕ”
Την σκυτάλη πήρε τότε ο πρόεδρος του ΕΚ Ντάβιντ Σασσόλλι ο οποίος θα εμφανιστεί στο Συμβούλιο αποφασισμένος και εξουσιοδοτημένος από τα προεδρία του κοινοβουλίου να αναλύσει τους λόγους απόρριψης των προτάσεων για περικοπές στον προϋπολογισμό!
Για ποιες περικοπές όμως γίνεται λόγος και δίνεται η σκληρή μάχη ώστε όλα να πηγαίνουν πίσω;
Η ολομέλεια των ευρωβουλευτών αναφέρεται σέ συνολικά δεκαπέντε (15) κεφάλαια τού προϋπολογισμού τα οποία αντιστοιχούν σε μείωση του κοινοτικού προϋπολογισμού κατά πολλά δισεκατομμύρια ευρώ ώστε αυτός να περιορισθεί στο 1.074.3 τρις εκατομ. ευρώ.
Τα 40-60 δις όπως αναλύονται στα ποσά που το Συμβούλιο θέλει τις μειώσεις, προέρχονται από τα κεφάλαια της Έκθεσης, μεταξύ των άλλων:
Εράσμους. Κινητικότητα φοιτητών και πολιτών σε χώρες μετεκπαίδευσης. Έρευνα. Γεωργία. Ναυτιλία. Ενίσχυση κονδυλίων για την μετανάστευση και το άσυλο. Παιδεία. Ψηφιακή ανάπτυξη κ.α.
Ο πρόεδρος του Κοινοβουλίου Σασσόλλι που δέχεται πρόταση από το σοσιαλιστικό κόμμα, αλλά και τα 5αστέρια που συγκυβερνούν στην Ιταλία προκειμένου να είναι υποψήφιος Δήμαρχος Ρώμης την άνοιξη, δήλωσε ότι ” σε καμία περίπτωση το ευρωκοινοβούλιο επιθυμεί αδιέξοδο στην συμφωνία για τον προϋπολογισμό και φυσικά να τρενάρει ή να παγώσει τις εκταμιεύσεις από το Ταμείο ανάκαμψης των 750 δις ευρώ στα κράτη πού έχουν πολλαπλάσιες τώρα οικονομικές υποχρεώσεις εξ αιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού!”
“Όμως δεν έχω το δικαίωμα να πείσω την ολομέλεια του ΕΚ να επανεξετάσει και να ψηφίσει έναν προϋπολογισμό οποίος κράτησε δύο περίπου χρόνια. και ενώ ή επταετία 2021-2027 δεν θα είναι ίδια με τις προηγούμενες θητείες της κομισιόν και με την οικονομική κρίση να πλήττει χώρες όπως ή Ιταλία, ή Ισπανία, ή Γαλλία αλλά και Γερμανία όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα από το ΔΝΤ και την ΕΚΤ ως προς την ύφεση και το Εθνικό ακαθάριστο προϊόν για όλα τα κράτη μέλη.”
Δύσκολη εξίσωση
Δύσκολη εξίσωση για τους 27 ηγέτες που καλούνται επίσης να λύσουν τά κοινό πρόβλημα και την ανάκληση του κανονισμού “περί κράτους δικαίου” πού απειλούνται με περικοπές επιδοτήσεων Πολωνία, Ουγγαρία και άλλα κράτη τού Βίσεγκραντ!
Ένας κανόνας απαράβατος τον οποίο αγνοούν Ορμπαν και Κατζίνσκυ δηλώνοντας ότι θα προβούν σε “βέτο” σε ζητήματα σημαντικά προς συζήτηση στο Συμβούλιο!
Και επαναφέρουν το θέμα κυρώσεων και βέτο για όσους διαφωνούν με τα αιτήματα τους! Κυρίως την ανάκληση της απόφασης του περασμένου Ιουλίου.
Πέρα από κάθε λογική θα ήταν οι διαφωνίες να παραταθούν και το οδυνηρό “πάγωμα” του Ταμείου Ανάκαμψης έως και πέραν τού θέρους 2021!
Όποιος φρόντισε συνετό προϋπολογισμό για τον προσεχή χρόνο, σίγουρα θα είναι ο μεγάλος κερδισμένος. Η τουλάχιστον όποιος φρόντισε να μην “ενδώσει σε σειρήνες” του “Δεντρόφυλλου”!
Ο Μανώλης Μαυρομμάτης είναι πρώην Ευρωβουλευτής της Ν.Δ και ειδικός Σύμβουλος στην Κομισιόν με Επίτροπο την Κρισταλινα Γκεοργκίεβα.