Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με ένα εκ των υστέρων πόρισμα θέτει θέματα ασφαλείας που όφειλε να γνωρίζει και να έχει σπεύσει να απαιτήσει την επίλυσή τους πριν το δυστύχημα των Τεμπών και την απώλεια 57 ανθρώπων. Η δημοσιοποιήση του πορίσματος εξοργίζει και σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε και ο ΣΚΑΪ συγγενείς θυμάτων ζητούν ήδη να διερευνηθεί ο ρόλος της καθώς και τυχόν ευθύνες.

Τόσο σε ότι αφορά την επάρκεια των σταθμαρχών και των κλειδούχων που προσφάτως εκπαιδεύτηκαν και ανέλαβαν εργασία από τον Ιανουάριο όσο και η λειτουργία του συστήματος στο σταθμό Λάρισας εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της. Είναι θέματα συνδεδεμένα με την ασφάλεια του σιδηρόδρομου και ως εκ τούτου η Αρχή, που δήλωνε υποστελεχωμένη την ώρα που έδινε εγκρίσεις για αποσπάσεις προσωπικού,  οφείλει να δώσει διευκρινίσεις.

Με το πόρισμα της εγκαλεί τους άλλους και ταυτόχρονα απειλεί με νέες αποκαλύψεις κινούμενη σε μια λογική που παραπέμπει σε πολιτική παρέμβαση και όχι σε υπηρεσιακή οπως ο ρόλος της προβλέπει. Η δέ πλήρης στήριξή της από τον ΣΥΡΙΖΑ έρχεται να επιβεβαιώσει όλους όσοι κατήγγειλαν από την πρώτη στιγμή πως στη ΡΑΣ είχε δημιουργηθεί ένα σκηνικό εξυπηρέτησης κομματικών φίλων. Όπως και η προσπάθεια μικροκομματικής αξιοποίησης του περιεχομένου του πορίσματος

 

Η ανακοίνωση της ΝΔ

Αποκαλυπτική είναι η ανακοίνωση της Ν.Δ που απαντώντας στην Πόπη Τσαπανίδου και στα περί «ρουσφετιών» με αφορμή το πόρισμα.

Αφενός τονίζει ότι «ο ΣΥΡΙΖΑ και η κα Τσαπανίδου αξιοποιούν μικροκομματικά ένα πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων το οποίο ήρθε εκ των υστέρων να θέσει ζητήματα ασφαλείας που εμπίπτουν στον εποπτικό της ρόλο, ενώ αν είχε διαπιστώσει ότι υπάρχει πρόβλημα, είχε αρμοδιότητα και υποχρέωση να δράσει εγκαίρως»

Και αφετέρου επισημαίνει τον περίεργο  ρόλο της ΡΑΣ τονίζοντας πως «πρόκειται για την Αρχή, που αντί να λειτουργεί ανεξάρτητα, τη χρησιμοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ εντελώς κομματικά. Με πρόταση Σπίρτζη, παρά τις έντονες αντιρρήσεις της Βουλής, τοποθέτησαν στη θέση της Προέδρου, πρόσωπο που δεν είχε απολύτως καμία σχέση με τον σιδηρόδρομο. Άσχετο με τον σιδηρόδρομο ήταν και το πρόσωπο που τοποθετήθηκε στη θέση του αντιπροέδρου, προφανώς με βάση την ενδοκυβερνητική ποσόστωση, αφού προερχόταν από τους ΑΝΕΛ»

Η ΝΔ υπενθυμίζει ακόμη ότι η ΡΑΣ «είναι η Αρχή, η οποία από τη μια διαμαρτυρόταν για υποστελέχωση και από την άλλη έδινε έγκριση στην απόσπαση δύο υπαλλήλων, στον ΣΥΡΙΖΑ και στο γραφείο του κ.Ραγκούση αντίστοιχα. Και με όλα αυτά έχει το θράσος η κα Τσαπανίδου να μιλάει για ρουσφέτια»

Και καταλήγει σημειώνοντας ότι «η κοινωνία απαιτεί αλήθειες και απόδοση ευθυνών. Κάποιοι επιμένουν σε παλαιοκομματικές πρακτικές ενός «βαθέως κράτους» που πρέπει να αφήσουμε οριστικά στο παρελθόν. Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου θα γίνει λαμβάνοντας υπόψιν όλες τις παρατηρήσεις των ειδικών, με ενδελεχείς ελέγχους σε όλους τους τομείς και με πολύ αυστηρά μέτρα ασφαλείας. Είναι ώρα να λυθούν προβλήματα του παρελθόντος κι όχι ώρα κομματικών καυγάδων».

 

Η ΡΑΣ γνώριζε για την εκπαίδευση λέει ο ΟΣΕ

Ακόμη πιο αποκαλυπτική όμως είναι η ανακοίνωση του ΟΣΕ ο οποίος με αφορμή το πόρισμα της ΡΑΣ και τα όσα υποστηρίζει αναφορικά με την εκπαίδευση του προσωπικού επισημαίνει ότι η Αρχή και γνώριζε και ενέκρινε και κυρίως ουδέποτε ζήτησε ακόμη και μετά το δυστύχημα τις βεβαιώσεις για την διαδικασία που ακολουθήθηκε.

Συγκεκριμένα ο ΟΣΕ αποκαλύπτει ότι:

– Με το από 28.7.2022 έγγραφό περί “Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας”, το οποίο κοινοποιήθηκε μεταξύ άλλων και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών.

– Στο ανωτέρω έγγραφο περιγράφεται η διαδικασία και το αντικείμενο εκπαίδευσης τα οποία είναι απολύτως συμβατά με τον Οδηγό Σπουδών που η ίδια η Ρυθμιστική Αρχή ενέκρινε με την από 29.7.2021 απόφασή της.

Επίσης προσθέτει πως στην ανωτέρω εγκύκλιο «αναφέρεται ρητώς ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται η εκπαίδευση.

Και επισημαίνει ότι «επιπλέον, με το από 9.3.2023 έγγραφο ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β’ κύκλου, προσκομίζοντας:

Α) Τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) στις οποίες βρέθηκαν οι υπό εκπαίδευση σταθμάρχες με αναφορά ανά θεματική ενότητα στους εκπαιδευτές ανά Επιθεώρηση.

Β) Τη διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους, ώστε να συμβαδίζει με το στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να λειτουργεί συν επικουρικά και βοηθητικά με την πρακτική μαθητεία σε πραγματικές συνθήκες»

Και καταλήγει:

«Ουδέποτε ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023), βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.

Οι βεβαιώσεις ολοκλήρωσης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων πιστοποιούνται με εσωτερική αλληλογραφία των εμπλεκόμενων Διευθύνσεων του Οργανισμού και είναι στη διάθεση κάθε αρμόδιου φορέα εφόσον ζητηθούν. Επομένως ήταν στη διάθεση και της ΡΑΣ η οποία έχει την αρμοδιότητα ελέγχου σε ζητήματα ασφάλειας»