Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο ως τα τέλη Νοεμβρίου

12

Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου εκτιμάται ότι θα παρουσιαστεί η εθνική στρατηγική για το ποδήλατο στην Ελλάδα, όπως γνωστοποίησε ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, καθηγητής Βιώσιμης Κινητικότητας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ο οποίος μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM”, πρόσθεσε: “από εκεί και πέρα (σ.σ. μετά την παρουσίαση της εθνικής στρατηγικής) είναι ένα πρόγραμμα που έχει υλοποίηση με δράσεις εξαμήνου, έτους, διετίας, τετραετίας και δεκαετίας. Επειδή αποτελεί Εθνική Στρατηγική, θα έχει ένα θεσμικό καθεστώς, που θα αρχίσουμε σιγά-σιγά να το βλέπουμε βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα”.

“Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επομένως, ανέλαβε την πρωτοβουλία να ενισχύσει την κίνηση του ποδηλάτου σε αστικό και εξωαστικό επίπεδο, κάτι που αποτελεί μια βασική προτεραιότητα για τη δημιουργία μιας εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο. Μιας στρατηγικής που σε πολλές χώρες αποτελεί πρωταγωνιστή των εξελίξεων στον τομέα της μείωσης της ρύπανσης και της βελτίωσης του αστικού περιβάλλοντος”, τόνισε ο κ.Μπακογιάννης και έθεσε το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθούν οι σχεδιασμοί.

Τι θα είναι η “εθνική στρατηγική για το ποδήλατο”;

“Το πρώτο βήμα θα είναι ένας συντονισμός των έργων, που αφορούν τον αστικό και τον υπεραστικό σχεδιασμό. Βλέπουμε ότι εκτός από τον αστικό σχεδιασμό στην Ευρώπη και κυρίως σε χώρες που έχουν το ποδήλατο στην καθημερινότητά τους, αναπτύσσονται δίκτυα ακόμη και υπερτοπικά, που συνδέουν οικισμούς, που συνδέουν πόλεις με παράλληλες με τα δίκτυα αυτοκινητοδρόμων χαράξεις και εκτός επομένως των οδικών δικτύων, που σήμερα ξέρουμε, συνδέουν τους οικισμούς μεταξύ τους, έτσι ώστε να υπάρχει και να ενισχυθεί η μετακίνηση με το ποδήλατο”, αναφέρει ο κ.Μπακογιάννης που περιγράφει πως τέτοιοι σχεδιασμοί είναι σε γενικές γραμμές απόντες από την Ελλάδα.

“Αυτό το δίκτυο είναι πολύ διαδεδομένο και για τον ποδηλατικό τουρισμό, ο οποίος στις άλλες χώρες παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις, ενώ στη χώρα μας είναι πάρα πολύ περιορισμένος. Για παράδειγμα, το επονομαζόμενο δίκτυο του Eurovelo δημιουργεί εκατοντάδες χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών που συνδέουν πόλεις και χώρες της Ευρώπης μεταξύ τους, από την Ιβηρική Χερσόνησο μέχρι την Τουρκία και από τη Ρωσία μέχρι την Ελλάδα. Κάποια τέτοια δίκτυα έχουν χαραχθεί σε επίπεδο χαρτών, στην Ευρώπη έχουν δημιουργηθεί η οι κατάλληλες υποδομές, κυρίως με σήμανση και στοιχεία βελτίωσης της οδικής ασφάλειας. Στη χώρα μας είμαστε ακόμη σε εμβρυικό σημείο” σημειώνει ο καθηγητής Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ.

Ως δεύτερο βήμα ο κ.Μπακογιάννης περιγράφει “μια στρατηγική όπου το ποδήλατο λαμβάνεται υπόψιν σε κάθε νέο σχεδιασμό”. Μια στρατηγική που θα βρει εφαρμογή “στις νέες εντάξεις και στα σχέδια πόλης, στις νέες χαράξεις του οδικού δικτύου, στον επανασχεδιασμό του αστικού και του οδικού περιβάλλοντος, π.χ., με αφορμή τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που χρηματοδοτεί το υπουργείο μας σε 170 πόλεις”, καθώς, “το ποδήλατο αποτελεί βασικό άξονα, βασικό πυλώνα της βιώσιμης κινητικότητας” όπως τονίζει.